סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"רב יוסף ורב הונא" - רב ותלמיד

[ סדר הדורות: אמוראים]

חולין עד ע"א


"יתיב רב יוסף קמיה דרב הונא, ויתיב וקאמר, אמר רב יהודה אמר רב: אכלו לזה - לוקה;
אמר ליה ההוא מרבנן;
לא תציתו ליה, הכי אמר רב יצחק בר שמואל בר מרתא משמיה דרב: אכלו לזה - אינו לוקה. אמר ליה רב הונא: אנן אמאן נסמוך? אהדרינהו רב יוסף לאפיה, אמר ליה: מאי קושיא; כי אמרי אנא - במיתה, דעושה ניפול, כי אמר איהו - בשחיטה, דאינה עושה ניפול."

 

1.
תוס' [בבא בתרא לד עמוד א; שבועות מז עמוד א] סובר, שלשון "יתיב... קמיה" משמע שהיה תלמידו [וכך אומר הרמב"ם בהקדמה ליד החזקה – רב יוסף קיבל תורתו מרב הונא]. ומשמע מהקטע הנ"ל, שרב יוסף היה תלמידו של רב הונא. אולם בסוגייתנו רב יוסף "כעס" על רב הונא, ואם היה רבו כיצד יתכן שנהג כלפיו בכעס?

2.
יד מלאכי כללי התלמוד כלל רצז:

ותו דבר מן דין הרי מצינו בסוכה דף י"א א' ובחולין דף ע"ד א' יתיב רב יוסף קמיה דרב הונא ויתיב וקאמר וכו' א"ל רב הונא וכו' וקאמר אהדרינהו רב יוסף לאפיה ופירש"י בכעס הרי בבירור דרב יוסף דהוה יתיב קמי רב הונא הוא דאמר אותו הדין ואפ"ה קאמר תלמודא דאהדרינהו רב יוסף בכעס ואם איתא דהוה תלמידיה דרב הונא לא היה מזלזל בכבוד רבו כ"כ למהדר אפיה מיניה בכעס וגם לא הוה אומר ליה מי קאמינא לך ע"ש ביומא ובשבועות [דף] ל"ו א'
והנה לדברי התוס' אפשר לומר דלאו דוקא תלמיד ממש הוא דקאמרי אלא כתלמיד וכקטן ממנו והכי דייקי דברי התוס' פ"ק דחולין דף י"ג א' ד"ה בעי מיניה שכתבו וז"ל משמע שהיה שמואל קטן מרב הונא וכן בריש גיטין ופרק יש בערכין הוו יתבי רב הונא וחייא בר רב קמי שמואל משמע כתלמיד היושב לפני רבו הרי דכתלמיד אמרו ולא תלמיד ממש וכלומר קטן ממנו
ומצאתיו יותר בביאור בפרק נערה שנתפתתה [דף] נ' ב' ד"ה יתיב רב יוסף קמיה דרב המנונא וז"ל משמע דר' יוסף היה קטן מרב המנונא וכו' ע"כ הרי דלדידהו מצינן שפיר לתרץ דלאו תלמיד ממש קאמרי וכדכתיבנא אף שהוא קצת דוחק גם כן לומר שלקטן ממנו יאמר לו עני מרי או רבי אך בדברי מוהריק"א א"א לפרש הכי כמו שיתבאר למדקדק שם בדבריו דתלמיד גמור קאמר ע"ש ודוק.

מסקנתו היא שלפי התוס' צריך לומר שהביטוי "יתיב... קמיה..." הכוונה שהיה צעיר ממנו וכתלמידו אבל לא בהכרח שהיה תלמידו ממש [מובהק?]

3.
וראה ב"מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד קעד, ובהערה לח. מכאן נלמד מה חייב תלמיד בכבוד רבו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר