הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
עולא ורבי יהודה הנשיא
[סדר הדורות]
חולין לג ע"ב
"א"ר יונתן אמר רבי: האוכל שלישי של תרומה עצמה - אסור לאכול ומותר ליגע. ואיצטריך דעולא ואיצטריך דרבי יונתן, דאי מדעולא, הוה אמינא: הני מילי בחולין שנעשו על טהרת תרומה, אבל תרומה בנגיעה נמי אסור, איצטריך דרבי יונתן; ואי מדרבי יונתן, הוה אמינא: הני מילי תרומה, אבל חולין באכילה נמי שרי. "
1.
הגמרא משווה בין דינו של עולא לדינו של רבי יונתן בשמו של רבי [=רבי יהודה הנשיא].
2.
נשאלת השאלה: מדוע בדף לד ובדף לה דברי עולא הובאו לפני דברי רבי יהודה הנישא. לפי "סדר הדורות" היה צריך להיות הפוך.
3.
הסבר א: ייתכן שגם עולא – [בדף לד עמוד ב] אמר את דינו בשם רבי יהודה הנשיא [עולא היה תלמידו של רבי יוחנן, שהיה תלמידו של רבי יהודה הנשיא].
4.
הסבר ב: סדר הדיון מובא בגמרא לא רק לפי הסדר הכרולוגי של תקופת החכמים [="סדר הדורות"], אלא לפענים יש עדיפות לקבוע את סדר הבאת הדעות לפי סדר התכנים.
5.
הגמרא מסבירה ["צריכותא"] מדוע צריכים גם את דברי עולא וגם את דברי רבי יונתן. הם משלימים זה את זה. בכל אחד יש חידוש שאין בשני.
6.
ויש להוסיף: עולא דיבר רק על איסור אכילה ורבי יונתן מוסיף ומדגיש שאין איסור בנגיעה, ולכן מבחינת תוכן דבריהם יש הגיון בכך שדברי רבי יונתן [בשם רבי יהודה הנשיא] יופיעו בגמרא אחרי דברי עולא.