סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


מחלוקת רש"י ור"ת בתפילין של יד

מנחות לד ע"ב

 

"ת"ר: כיצד סדרן? קדש לי והיה כי יביאך מימין, שמע והיה אם שמוע משמאל.
והתניא איפכא!
אמר אביי, לא קשיא: כאן מימינו של קורא, כאן מימינו של מניח, והקורא קורא כסדרן.
אמר רב חננאל אמר רב: החליף פרשיותיה – פסולות".


מדברי הגמרא עולה שמדובר בתפילין של ראש.
ומה הדין בתפילין של יד?
הביא הבית יוסף אורח חיים סימן לד (על סעיף א) את דברי הסמ"ק (סי' קנג) שכתב "ומיהו בשל יד לא נחלקו". ושפירש את דבריו רבינו פרץ בהגהות סמ"ק שם: "דהא דתניא (מנחות לד:) החליף פרשיותיה פסולה על של ראש קאי כדמשמע בגמרא".
כלומר שמחלוקת רש"י ור"ת בסדר הפרשיות קיימת רק בתפילין של ראש. ובתפילין של יד אין הסדר מעכב.

לדברי הסמ"ק אסור להניח תפילין של יד של רש"י ושל ר"ת יחד, משום בל תוסיף.

ראיה לדברי הסמ"ק:
דעת התרומת הדשן סימן מט שמותר להפוך את כיוון תפילין של יד, כך שהם יפנו או כלפי כף היד או כלפי הכתף.
והביא בביאור הלכה בסימן כז סע' ג את דברי תשובת שבות יעקב וארצות החיים, שאדם שמאלי המניח תפילין של ימני עדיף שיהפכם כך, כדי שקשר התפילין יפנה לכיוון הלב.

ואמרו לעיל בגמרא בעמוד זה:
"אם אין לו תפילין של יד ויש לו שתי תפילין של ראש, שטולה עור על אחת מהן ומניחה".

נמצא אפוא שלמרות שתפילין של ראש שהפך את כיוונם לא יצא, כדברי הגמרא, תפילין של יד ניתן להפוך, ולמרות שהן יכולות להיות מסודרות בדיוק באותו אופן של תפילין של ראש. נמצא שכיוון סדר הפרשיות בהן אינו מעכב.
וכן, הרי הלכה (שו"ע או"ח סימן לב סעיף מז) כרבי יוסי שבעמודנו זה, שיכול לכתוב תפילין של יד בארבעה עורות ואינו צריך להדביקם. וכשיכניס את הפרשיות לבית, כיצד יהיה ניכר ביניהן סדר של ראשון ואחרון.

ראיה זו אמרתי לפני הרב מרדכי אליהו והסכים עימה. וגם לפני הרב שריה דבלייצקי והסכים ונהנה ממנה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר