סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטוי: "אלא מעתה"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

מנחות ג ע"א


"לרבי שמעון, כיון דאמר רבי שמעון: אף ידי נדרו יצא, אלמא קביעותא דמנא ולא כלום הוא, ולא שנא אמר זו ולא שנא אמר עלי. אלא מעתה, עולה ששחט לשם חטאת תרצה, דהאי זכר והאי נקבה! כיון דאיכא שעיר נשיא דזכר הוא, לא ידיע".

 

1.
הגמרא מקשה על רבי שמעון שסובר שכל מעשי הקרבן מוכיחים עליו שאין בשינוי "שינוי קודש" שלא מכפר.

2.
והיא פותחת בביטוי "אלא מעתה", והכוונה, שלפי רבי שמעון גם אם שוחט קרבן עולה לשם חטאת – שירצה ויכפר לאדם. שהרי אם הבהמה היא "זכר" ברור שבאה לשם קרבן עולה, וברור שהדין הוא לא כך.

3.
הביטוי "אלא מעתה" משמעותו כמשמעות הביטוי "אי הכי", כלומר: "אם כך ש... הרי קשה כך...".

4.
אמנם נראה שלביטוי זה יש שתי משמעויות ייחודיות:

א. המונח הזה מתייחס לדין שלא עוסקים בו בסוגיה המדוברת. סוגייתנו היא על מנחות והקושיה היא מדין קרבנות עולה וחטאת.

ב. הדין המובא אחרי "אלא מעתה" הוא דין ידוע ומוסכם ולכן יש להקשות ממנו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר