סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"חיה בכלל בהמה"
אימתי החיה בכלל בהמה?


בפרשת נח נאמר (בראשית ז, ח) "מן הבהמה הטהורה ומן הבהמה אשר איננה טהורה", ואילו החיות אינן מוזכרות שם – וכדברי הגמרא כאן שחיה בכלל בהמה. אלא שלהלן שם (יב-יג) נאמר, "בעצם היום הזה בא נח... המה וכל החיה למינה וכל הבהמה למינה", ויש להבין מפני מה שם כן מוזכרת החיה בפני עצמה ואינה נכללת בכלל הבהמה.

וביאר ב"העמק דבר" (שם), שבתחילה התורה מדברת על הזמן בו התקבצו החיות טרם ירידת המים ואז באו החיות והתקבצו אל נח ובניו בניגוד לטבען הפראי הבלתי מבוית, ומשום שהחיה קיבלה אז טבע של בהמה ולכך כללה התורה את החיה בכלל הבהמה לציין עניין זה של הפיכת טבען. לעומת זאת, לאחר ירידת המים, הרי אך החיות המבוהלות טבען להיות נוחות ושקטות כבהמות מרוב פחדן משטף המים ואין כל חידוש בכך שנאמר שטבען כבהמות ולכך נכתבו בנפרד.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר