סקר
האם אתה לומד דף יומי עם רש"י?






 

פורום פורטל הדף היומי

מגילהכט ע"בח שבט תשפ"ב10:54מה ענה מרן הרב אלישיב לשואל / ‏יחזקאל מנדלסון
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף כט עמוד ב
איתמר, ראש חדש טבת שחל להיות בחול, אמר רבי יצחק: קרו תלתא בראש חדש וחד בחנוכה. ורב דימי דמן חיפא אמר: קרו תלתא בחנוכה וחד בראש חודש. אמר רבי מני: כוותיה דרבי יצחק נפחא מסתברא, דתדיר ושאינו תדיר - תדיר קודם.


מרן הרב אלישיב זצ"ל היה הולך בחול המועד סוכות לקחת את הד' מינים בכותל בהנץ החמה, והרב היה מברך על זה בדיוק בנץ בזמן שהאנשים היו נעמדים לשמונה עשרה, (ייתכן שהיה לו עניין בשעה זו, ייתכן שזה היה ענין טכני שאז לא תהיה התנפלות עליו כי כולם עסוקים בשמונה עשרה כך או כך זה היה מנהגו,) אחר כך הוא היה חוזר לבית הכנסת שלו בתפארת בחורים והיה מתחיל להתפלל,

פעם נוכחתי שמישהו שאל אותו על בעייתיות שבמנהג, שבאגרות משה נאמר - שאלו שנוהגים לקחת את הד' מינים מקודם התפילה לא טוב הם עושים, שהרי תדיר ואינו תדיר תדיר קודם ואם כן יש להם להקדים את התפילה שהוא תדיר אם כן איך הרב מקדים לקחת את הד' מינים קודם התפילה?
מרן הרב אלישיב ניסה בתחילה לחמוק מלענות והוא ענה: שהרי האגרות משה בעצמו מודה שזה מנהג, אם כן הוא נוהג כמנהג הזה, אבל השואל לא הרפה ושאל אבל לר' משה יש טענה נגד המנהג הזה והוא טוען שזה לא בסדר אם כן איך הרב נוהג כן להקדים? ענה מרן הרב אלישיב: שכל מה שנאמר תדיר ואינו תדיר זה רק אם בא כעת לעשות את שניהם אז אומרים לך הקדם את התדיר, כאן אני לא בא לעשות את שניהם בשעה 6:30 זה זמן שחרית במקום אחר ואני בא להקדים ממקודם במקום אחר, הרי שאין לפני שני הדברים ועל זה לא נאמר תדיר ושאינו תדיר. נפלא (אשרי שראיתי את המחזה הזה)

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר