סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

יומאב ע"אכט ניסן תשפ"א10:58'כי בענן אראה' - ספר חדש על מסכת יומא / ‏תני פיינטוךקובץ מצורף להודעה
השבוע מתחילים בע"ה את מסכת יומא.
ספר חדש שלי, שיוצא בימים אלה לאור, עוסק במסכת הזו ויכול להיות תוספת מעניינת ללימוד הדף היומי: "'כי בענן אראה' - הלכה ואגדה במסכת יומא" (הוצאת תבונות, מכללת הרצוג).

דף יומי הוא בהגדרה לימוד קצר, מינימליסטי. אין אפשרות מאד להעמיק, אם רוצים באמת להתמיד בדף כל יום. היתרון הגדול הוא כמובן ההיקף, אבל יכול לתת תמונה רחבה של המסכת.
אלא שהתמונה הזו לא עולה מאליה, היא דורשת מאיתנו מדי פעם להרים את הראש מעל הדף של היום ולהתבונן במבט רחב יותר. אני רוצה להציע את הספר כתוספת שתתלווה ללימוד הדף היומי, או לכל לימוד אחר של המסכת, ולתרום לפעולה הזו של הרמת המבט.
הרמת המבט מתרחשת בשלוש רמות:
1. ברמת הסוגיה – הספר נותן הזדמנות להתעמק בכמה מהאגדות המרכזיות במסכת, אך לא רק בהן. כמו ספרי הקודם ("פנים אל פנים"), הספר אינו מתבונן על אגדות בבבלי כיחידות סגורות ונפרדות, אלא קורא אותן בתוך הקשרן הרחב בסוגיה. כך נחשפת הדינמיקה בין האגדות לסוגיות ההלכתיות שהן חלק מהן.
2. מבט-על על המסכת כולה – החידוש בספר הזה (לעומת הקודם) הוא שהוא עוסק כולו במסכת אחת. הוא לא מתבונן בכל סוגיה בפני עצמה, אלא מנסה גם לאסוף ולבנות מבט רחב יותר על המסכת שעולה מהפרקים השונים. מסכת יומא (בשבעת פרקיה הראשונים) היא צוהר ליום הכיפורים בזמן המקדש, כפי שראו אותו חז"ל; מעין ויטראז' צבעוני וססגוני שמאפשר להתבונן דרך עדשות שונות – הלכתיות ואגדתיות – בסדרי עבודת היום הקדוש במקדש, תוך שימת לב לפער שבין האידיאל הרוחני שעבודה זו מבקשת להשיג לבין המציאות במקדש כפי שזו התקיימה בבית שני. הספר משרטט חלק מהתמונה הזו, בהתבוננות דרך הפריזמה של חלק גדול מאגדות המסכת והסוגיות שהן 'יושבות' בהן.
3. מבט-על אל ה-יום ( = 'יומא') שהוא יום כיפור – מיום כיפור במקדש, דרך ההתבוננות של חז"ל במציאות המקדשית הזו, ועד שיח חי וקיומי שלנו עם תכני המסכת מתוך עולמנו הדתי והרוחני היום. בסוף כל אחד מפרקי הספר כתבתי כתיבה אישית יותר מתוך עולמי עם הצעה להתבוננות רוחנית פנימית של הקוראים בעקבות התכנים שעלו באותו הפרק. ההתבוננות הזו מתאימה גם ליום הכיפורים, שבו אנחנו נוגעים בתפילה שלנו בסדר העבודה שהיה ביום הזה במקדש, וגם לכל ימות השנה.

שיהיה לימוד פורה לכולם של המסכת החדשה!

לרכישה מוזלת של הספר באתר של הוצאת תבונות - כאן.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר