סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כללייא אלול תשע"ט08:41שיעורי הדף היומי במקומות הכי לא צפויים / ‏לינקוש
מקור: הידברות

הצצה מפעימה: שיעורי הדף היומי במקומות הכי לא צפויים בעולם

אסירים מאחורי סורג ובריח, חולים בבתי חולים, תושבי הקהילה בגיברלטר ושועי עולם. במלאות 97 שנים להצעתו של המהר"ם שפירא לייסוד מפעל הדף היומי, יצאנו לבקר בשיעורי הדף היומי במקומות הכי לא שגרתיים והכי פחות צפויים. אתם מוזמנים למסע

שלום פקשר | י' אלול התשע"ט | 10.09.19

לפני 97 שנים בדיוק - ט' באלול תרפ"ג (21 באוגוסט 1923), במהלך הכנסייה הגדולה הראשונה של אגודת ישראל באולם המקושט של התיאטרון הממלכתי בווינה, הזוהר באור יקרות. על בימת הכנסייה הגדולה של אגודת ישראל ניצב גאון תמיר ומחשמל את האווירה. הרב מאיר שפירא מלובלין.

הוא ממריא שחק ונישא על כנפי רוח, עיניו מתיזות רשפים וכה נאם רבי מאיר ופרש את חזונו הגדול בדבר הדף היומי בפני באי הכנסייה: "אם כל בית ישראל בכל אתר ואתר ילמדו באותו יום אותו דף גמרא, כלום יש לנו ביטוי מוחשי יותר לאיחוד העילאי והנצחי שבין קודשא בריך הוא, אורייתא וישראל?", שואל רבי מאיר שפירא ופורס את יריעת הדף היומי בציוריות נפלאה, בתיאור כה מרתק, קולע ומלבב, ועיקר העיקרים – נושם חיים. "מה נפלא הדבר. נוסע לו יהודי באנייה ותחת בית שחיו מסכת ברכות. נוסע הוא לשבועיים ימים מארץ ישראל לאמריקה. כל יום, עם דמדומי חמה, הריהו פותח את הגמרא ולומד את ה'דף'. ובבואו לאמריקה הריהו נכנס לבית המדרש בניו-יורק ומוצא להפתעתו עוד יהודים עוסקים באותו דף שבו הגה היום, ומצטרף ללומדים בחדווה, מתפלפל עמהם והם משיבים לו. נמצא שם שמיים מתאדר, מתגדל ומתקדש. ויהודי מארצות הברית שעקר לברזיל שבדרום או ליפן שבאסיה, הריהו סר בראש וראשונה לבית המדרש ומוצא כולם עסוקים בדף שהוא עומד בו היום – וכי יש לנו איחוד לבבות גדול מזה? ולא רק זאת: עד הנה נשארו מסכתות שלא למדום ציבור גדול, והיו כ'יתומים' שרק יחידי סגולה חמלו עליהם, וה'דף' יתקן את הכול. ועוד משהו: הנוער שלנו, העתיד של עמנו, הוא שמחויב להתחיל במצווה זאת של 'תורה בסיטונות'".

האולם הגיב במחיאות כפיים סוערות. ההצעה התקבלה בהתרגשות. אגב, לא בכדי הפאנץ' של נאום רבי מאיר שפירא עסק בנוער. במקור הוא ייעד את רעיון הדף היומי לצעירים. הוא לא חלם שהרעיון יתקבל גם על ידי תלמידי חכמים, זקני הדור. אבל פחות מחודש אחר כך, ביום שנקבע להתחלת לימוד הדף היומי, ראש השנה תרפ"ד, קיבל הסטארט-אפ תפנית שנתנה דחיפה גדולה לכל המיזם, והגדילה הן את המספר והן את הגיל של מצטרפיו. זה קרה בבית מדרשו של האדמו"ר בעל ה"אמרי אמת" מגור. אחרי תפילת ערבית של ראש השנה אמר הרבי למקורביו: "אני נכנס ללמוד את הדף היומי". רגע אחר כך, כל החסידים התחילו לחפש מסכת ברכות, ומשאזלו הגמרות, נעמדו קבוצות של לומדים מתחת לפנסי רחוב, כשבמרכז עומד אחד מהם עם גמרא אחת, מקריא ומסביר וכולם מקשיבים. כך נראו שיעורי הדף היומי ביומו הראשון.

ביום ההוא החלה מהפכת המעצמה העולמית להפצת התורה וההלכה בכלל ישראל, כי ביום זה נוסד שיעור ה"דף היומי" הראשון בעולם. במלאות 97 שנה להצעתו של המהר"ם שפירא, שהתקבלה, כאמור, בכל שדרות העם. יצאנו לבקר בשיעורי הדף היומי במקומות הכי לא שגרתיים והכי פחות צפויים. היכונו להפתעות.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר