חוליןנו ע"בכה אב תשע"א04:16עוד על מחקריו החיוביים של ר' שמעון ב"ח / דוד כוכב
ויקרא רבה (מרגליות) פרשת אחרי מות פרשה כב: "ר' שמעון בן חלפתא הוה עסקן בדברים. הוה ליה חד פרדס חד זמן הוה יתיב ליה הוה אית ביה חד סדיין חמא חד דוכיפת דעבד ליה קן בגוויה. אמ' לא מיתבעי יהוי הדין עופא מסאבא בהדין פרדיסא. אזל ר' שמעון בן חלפותא וסתריה לההוא קינא, אזל ההוא דוכיפת ותקנה. קם ר' שמעון בן חלפתא וסתריה, אזל ההוא דוכיפת ותקנה. מה עבד ר' שמעון בן חלפתא, אזל אייתי חד לוח ויהיבה באפוי דההוא ניקבא ויהב ביה מסמר. מה עבד ההוא דוכיפת, אזל אייתי חד עשב ויהביה על ההוא מסמרא ושרפה. מה עבד ר' שמעון בן חלפתא, אמ' טב לי מגנז הדין עישבא דלא ילפין גנביא למעבד כן ויחרבון ברייתא".
ובספר יוחסין מאמר שני סדר האמוראים אות האל"ף ר' אמי הכהן: "ובמדרש שמואל ר' אמי עסקן בדברים הוה וראה העורב שעזב בניו ואחר ג' ימים ראה אותן שמשליכין צואה ונולדו ממנה יתושין ואוכלין אותם הדא הוא דכתיב לבני עורב אשר יקראו (תהלים קמז, ט), או מי יכין לעורב צידו (איוב לח, מא)".
גם החזו"א מתאר את הרמב"ם בביטוי זה במשמעות חיובית, בחזון איש אורח חיים, מועד קונטרס השיעורים - סימן לט אות יב: "והרי עסקן בדברים היה וטרח ושקל ומדד ולא הזכיר בדבריו שמצא את האגודל פחות ממדת הח"ס".
במסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק ט מופיע הביטוי במשמעות שלילית, אבל במשמעות אחרת: "מתוך שעמדו שניהם ודברו בצדיק באת עליהם הפורענות שנאמר ויחר אף ה' בם וילך (שם שם ט'). מה ת"ל וילך מלמד שנסתלק מאהרן ודבק במרים, מפני שלא היה אהרן עסקן בדברים, אבל מרים שהיתה עסקנית בדברים מיד נענשה יותר".
טוען....
הודעה ראשית օ הודעה ראשית ללא תוכן תגובה
להודעה օ תגובה להודעה ללא תוכן
☼ הודעה חדשה הודעה שנצפתה
הודעה נעוצה
סימון משתמשים:
משתמש מחוברמומחהמנהלתקנון הפורום