var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='4';var iPage='1';var iMessageId=8828;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=4';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום ענייני לשון בדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("200","הנהלת פורום לשון","1")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום לענייני לשון בדף היומי!","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=6063")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("ברוכים הבאים לפורום לענייני לשון בדף היומי!","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=6063"),new MgrMsg("מעוניין לקבל התראה למייל כשעולה קישור/מאמר חדש? - צור קשר","http://www.daf-yomi.com/ContactUs.aspx"),new MgrMsg("למעבר לפורום המרכזי - על הדף היומי - לחץ כאן","http://www.daf-yomi.com/forums/forum.aspx?id=1")];var MostViewedArr=[];var ClosedMsgsArr=[];var MessageArr=[new Message("8828","0","בסכת בסכות","11/04/11 12:04","ז ניסן","תשע"א","12:04","אייבי","בגמרא כתוב "יש אם למסורת בסכת בסכת בסכות הרי כאן ארבע."
אומר רש"י: "בסכת משמע חדא."
איך מסבירים את זה? למה כשהמילה נכתבה כאן בצורת חסר ("סכת" ולא "סכות") היא נתפסת כלשון יחיד? האם יש בכלל הסבר דקדוקי - לשוני לדרשה הזאת או שחייבים לומר שככה דרשו את הכתוב ואין שום הסבר לדרשה מבחינת כללי הדקדוק?
החברותא שלי רוצה להסביר שכיון שאפשר לקרוא את המילה הזאת כשהיא מופיעה ללא ניקוד "סֻכַּת," היא רומזת בכתיב שלה על אחד, כי הרי "סוכת" היא לשון יחיד. ואף על פי שבניקוד הזה יוצא שהיא סמוכה, זאת אומרת היא מופיעה בצורת סמיכות, לא מפריע לנו הדבר הזה לדרשה.
הגישה הזאת מקובלת עלי. בכל מקרה רציתי לשאול אם יש דעות אחרות בנושא?

אייבי","211","","4788","True","True","False","","477","87.70.14.17","0","0","סוכה|ו ע"ב",""),new Message("8831","8828","זה לא סמיכות אלא קרי וכתיב","11/04/11 16:40","ז ניסן","תשע"א","16:40","יאירה","סמיכות מוגדרת כצירוף בין שני שמות עצם, שהראשון מהם נקרא נסמך והשני - סומך, אשר מקבל גם תפקיד לוואי. הנסמך הוא נושא הצירוף. (זאת סמיכות) וגם לדוגמא: הצירוף "סוכת דוד" הינו סמיכות כי יש פה שייכות: הסוכה של דוד ואילו "בסכת בסכת בסוכות" יש מיליות, (שלא יכולות להיות בסמיכות) ואין יחס של שייכות בין שמות העצם.
מדובר ב"קרי וכתיב".
יל"ע כאן וגם בתחילת הקובץ המצורף","192","doc","4788","True","True","False","","345","213.151.53.32","0","8828","סוכה|ו ע"ב","0-doc"),new Message("8832","8831","לא הבנתי","11/04/11 17:23","ז ניסן","תשע"א","17:23","אייבי","שלום!
תודה על ההתייחסות אבל אני לא בדיוק הבנתי.
אני אסביר את עצמי קצת יותר:
הגמרא מבינה בדרשת החכמים שהמילה "בסכת" מורה על דופן אחד. רש"י מסביר שהמילה כשהיא כתובה כך ללא הוא"ו של הרבים, בצורה החסרה ("בסכת" ולא "בסכות"), משמעה 'אחד.' שאלתי היא שוב למה כשהמילה נכתבה בצורה החסרה פתאום אין להבינה כלשון רבים אלא כלשון יחיד (מבחינת הדרשה)? חברותא שלי הציע שכיון שאפשר לקרוא "בסכת" "בְּסֻכַּת," שזאת היא לשון יחיד (בסוכת = "בסוכה של"), דורשים את המילה כן למטרת הדרשה בלבד. שאלתי אותו אם זה לא מפריע לו של"בְּסֻכַּת" יש צורת סמיכות והוא ענה שזה לא מפריע לו כי ברור שאנחנו לא קוראים את הפסוק כן ושיש פה רמז בלבד.
כולם מסכימים שאין סמיכות בפסוק ואפילו על פי הדרשה אין לקרוא את המילה הזאת כאילו היא נסמכת לשום מילה אחרת, רק שיש לה צורה (דפוס) של לשון סמיכות.

לסכם: האם יש דרך אחרת גם איך להבין את דרשת החכמים כאן בגמרא והאם יש דרך אחרת להסביר למה "בסכת" מורה על אחד ו"בסכות" מורה על שתיים?

אייבי","211","","4788","True","True","False","","101","87.70.14.17","0","8828","סוכה|ו ע"ב",""),new Message("8833","8832","המקובל כמו החברותא","11/04/11 18:34","ז ניסן","תשע"א","18:34","המכריע","כך נהוג עלמא לפרש. אולי בתוספת מעט טעם שלהאי מ"ד דיש אם למסורת, התורה בכוונה כתבה חסר כדי לרמז על כאילו כתוב בלשון יחיד.

ישנה דרשא דומה על לטטפת עם אותו העיקרון. ויש עוד.","199","","4788","True","True","False","","173","31.44.132.187","0","8828","סוכה|ו ע"ב",""),new Message("8840","8832","לאחר הבדיקות הממושכות שבצעתי הערב","12/04/11 00:44","ח ניסן","תשע"א","00:44","יאירה","הגעתי למסקנה שהן החברותא שלך והן הרב המכריע צודקים ונראה שאין דרכים אחרות להבין את הגמרא אלא בדרכה של הדרשנות גרידא.

בימים הקרובים אשתדל לעיין במקורות נוספים על מנת לעזור לך.","192","","4787","True","True","False","","257","109.67.22.214","0","8828","סוכה|ו ע"ב",""),new Message("8905","8840","מצאתי!","13/04/11 09:12","ט ניסן","תשע"א","09:12","אייבי","בתלמוד של הרב שטיינזלץ ראיתי הערה שלא שמתי לב אליה מקודם. כתוב שם ככה:

"דרשה זו, והדומות לה, נסמכות על העובדה כי פעמים ש"ת" בסוף מילה איננה סימן של נסמך אלא צורה אחרת של לשון יחיד בנפרד."

לפי זה גם נראה לי שעל פי הדרשה יהיה צורך לנקד "בּסֻכָּת" ואז תאפשר קריאה של הפסוק בצורה כזו: "בְּסֻכָּת תשבו שבעת ימים."

בדומה לזה כתוב בשמות "עזי וזמרת," וכותב עמוס חכם בדעת מקרא, "ואפשר ש'זמרת' היא צורת הנפרד, ולא סמיכות" (אמנם בהמשך הפירוש הוא מעדיף להבינה דווקא כן כלשון סמיכות).","211","","4786","True","True","False","","130","87.68.78.53","0","8828","סוכה|ו ע"ב",""),new Message("8912","8905","גינת, גילת, אזלת. יש דוגמאות רבות בתנ"ך","13/04/11 15:16","ט ניסן","תשע"א","15:16","Almuaddib","לתופעה זו.","107","","4786","True","True","False","","226","81.218.141.168","0","8828","סוכה|ו ע"ב","")];var iTotalPages=49;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82952);