var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='4';var iPage='1';var iMessageId=8603;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=4';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום ענייני לשון בדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("200","הנהלת פורום לשון","1")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום לענייני לשון בדף היומי!","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=6063")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("ברוכים הבאים לפורום לענייני לשון בדף היומי!","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=6063"),new MgrMsg("מעוניין לקבל התראה למייל כשעולה קישור/מאמר חדש? - צור קשר","http://www.daf-yomi.com/ContactUs.aspx"),new MgrMsg("למעבר לפורום המרכזי - על הדף היומי - לחץ כאן","http://www.daf-yomi.com/forums/forum.aspx?id=1")];var MostViewedArr=[];var ClosedMsgsArr=[];var MessageArr=[new Message("8516","0","בשלושה מקומות מלח נתונה","30/03/11 19:08","כד אדר ב","תשע"א","19:08","יאירה","באשכולות קודמיים דברו על זכר ונקבה בלשון חז"ל. למשל כאן.
המילה מלח תמיד נאמרה במין זכר. מדוע הגמרא נוקטת לשון נקיבה?","192","","4799","True","True","False","","222","212.76.96.176","0","0","מנחות|כא ע"ב",""),new Message("8521","8516","לא מצאתי בלשון תנאים מלח זכר","30/03/11 21:02","כד אדר ב","תשע"א","21:02","דוד כוכב","אבל מצאתי:
תוספתא מסכת זבחים (צוקרמאנדל) פרק י הלכה ד: "ומלח קודמת לעצים".
תוספתא מסכת מנחות (צוקרמאנדל) פרק ט הלכה טו: "מלח זו מלח סדומית".

אולם בלשון אמוראים:
"מסכת שבת דף מב ע"ב: "סבר רב יוסף למימר: מלח הרי הוא כתבלין".

וויש לחפש עוד.","125","","4799","True","True","False","","122","212.76.119.250","0","8516","מנחות|כא ע"ב",""),new Message("8526","8521","מקור נוסף","30/03/11 21:20","כד אדר ב","תשע"א","21:20","יאירה","מחזור ויטרי סימן קא:
מלח סדומית רובע הקב. מעלה עשן כל שהו

וגם בעצם בסידורי תפילה.

מדוע כיום לא משתמשים במילה "מלח" בלשון נקיבה אם קיימים מקורות קדומים לכך?","192","","4799","True","True","False","","213","212.76.96.176","0","8516","מנחות|כא ע"ב",""),new Message("8528","8526","כנראה נגררו אחר לשונות לעז","30/03/11 21:34","כד אדר ב","תשע"א","21:34","דוד כוכב","שכן אין מין המלח מפורסם כי בדרך כלל מוזכר מלח בלא אפיון.

ובכל אופן ראינו שכבר בגמרא נמצא גם בזכר.","125","","4799","True","True","False","","108","212.76.119.250","0","8516","מנחות|כא ע"ב",""),new Message("8545","8526","רובע הקב","31/03/11 02:20","כה אדר ב","תשע"א","02:20","המכריע","לא הבנתי מה הראיה מזה. רובע הוא לשון זכר בגלל הקב.

מה כתוב על מלח סדומית שהוא מסמא את העיניים או מסמאת?","199","","4798","True","True","False","","188","95.86.122.34","0","8516","מנחות|כא ע"ב",""),new Message("8547","8545","ראיה ממעלֶה בסגול, כך הנוסח השגור.","31/03/11 02:27","כה אדר ב","תשע"א","02:27","דוד כוכב","במסכתות עירובין דף יז ע"ב וחולין דף קה ע"ב:
"שמלח סדומית יש, שמסמא את העינים".
אך אפשר שמסמָא בקמץ.","125","","4798","True","True","False","","100","212.76.119.250","0","8516","מנחות|כא ע"ב",""),new Message("8603","8547","מלח סדומית מסמא","03/04/11 16:46","כח אדר ב","תשע"א","16:46","יאירה","מכך משתמע, שהמילה "מלח" יכולה להיות הן בלשון זכר והן בלשון נקבה?","192","","4795","True","True","False","","707","212.76.96.176","0","8516","מנחות|כא ע"ב",""),new Message("8606","8603","מסמָא","03/04/11 21:27","כח אדר ב","תשע"א","21:27","דוד כוכב","המילה סדומית היא בלשון נקבה. אם כן גם את המילה מסמָא צריך לנקד בלשון נקבה - בקמץ באות מ'.","125","","4795","True","True","False","","102","212.76.104.30","0","8516","מנחות|כא ע"ב",""),new Message("8607","8606","לא נראה לי","03/04/11 21:38","כח אדר ב","תשע"א","21:38","יאירה","אלא המילה "לסמא" זאת מילה עברית בבניין פיעל. הנקבה בזמן הווה היא "מסמאת"
ויש לה אותה נטייה כמו "לקנא" בלשון נכונה. (אין לומר "לקנות" או "היא מקנה", "היא מקנאה". אלה הן טעויות נפוצות).

לכן שאלתי לגבי " מלח(ז) סדומית (נ) מסמא (ז).
לא ברור לי למה גמרא נקטה לשון זו?","192","","4795","True","True","False","","232","212.76.96.176","0","8516","מנחות|כא ע"ב",""),new Message("8608","8607","דוגמות נוספות","03/04/11 22:09","כח אדר ב","תשע"א","22:09","דוד כוכב","במסכת כלים פרק א משנה ג: אֶבֶן מְסָמָא (כת"י בודפסט).
אבן נקבה והמ' בכתה"י בקמץ (ניתן להבחין גם בכת"י פרמה).

מסכת שבת דף קט ע"א: יד מסמא.
יד נקבה.

בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת וישב פרשה פז, כא כב:
"והיתה אומרת לו {אשת פוטיפר}... מסמא אני עיניך".

ועוד.","125","","4795","True","True","False","","169","212.76.104.30","0","8516","מנחות|כא ע"ב","")];var iTotalPages=49;var SeverTime;fInitTree();getPersist(25019);