var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='4';var iPage='1';var iMessageId=59835;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=4';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום ענייני לשון בדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("200","הנהלת פורום לשון","1")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום לענייני לשון בדף היומי!","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=6063")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("ברוכים הבאים לפורום לענייני לשון בדף היומי!","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=6063"),new MgrMsg("מעוניין לקבל התראה למייל כשעולה קישור/מאמר חדש? - צור קשר","http://www.daf-yomi.com/ContactUs.aspx"),new MgrMsg("למעבר לפורום המרכזי - על הדף היומי - לחץ כאן","http://www.daf-yomi.com/forums/forum.aspx?id=1")];var MostViewedArr=[];var ClosedMsgsArr=[];var MessageArr=[new Message("7368","0","יבם=לגיס","20/02/11 10:32","טז אדר א","תשע"א","10:32","שלמה שטרסברג","חידוש גדול בלשון לפחות בשבילי שהגמרא משתמשת בשורש יבם כדי להגדיר גיס על אף שהמילה גיס היא מילה מקובלת אצל חז"ל (משנה סנהדרין פרק ג' משנה ד' ביחס לפסולים לעדות מובא בסוף המשנה גיסו)

והנה בגמרא שלנו "חמש שמחות היתה אלישבע יתרה על בנות ישראל (ביום הקמת המשכן) יבמה מלך וכ'" הכוונה היא למשה רבינו גיסה שיש לו פוטנציאל של יבם ונקרא כאן יבמה

לפחות בשבילי זה חידוש איני זוכר ביטוי כזה אצל חז"ל במקום אחר כדי להגדיר יבם","205","","4824","True","True","False","","458","212.76.98.6","0","0","זבחים|קב ע"א",""),new Message("7370","7368","זה לא חידוש לשוני","20/02/11 11:40","טז אדר א","תשע"א","11:40","יאירה","אלא יבם זו מילה נרדפת למילה גיס. אמנם לא נוהגים להשתמש בה בלשון המדוברת, אולם היא קיימת וניתן להיתקל בה בעיקר בתשבצים.","192","","4824","True","True","False","","361","2.54.88.163","0","7368","זבחים|קב ע"א",""),new Message("7375","7368","כבר בתחילת ימי שפוט השופטים","20/02/11 12:48","טז אדר א","תשע"א","12:48","דוד כוכב","במגילת רות א, טו
וַתֹּאמֶר הִנֵּה שָׁבָה יְבִמְתֵּךְ אֶל עַמָּהּ וְאֶל אֱלֹהֶיהָ שׁוּבִי אַחֲרֵי יְבִמְתֵּךְ.

ובמסכת סוטה ו משנה ב:
"אמר עד אחד אני ראיתיה שנטמאת לא היתה שותה ולא עוד אלא אפילו עבד אפילו שפחה הרי אלו נאמנין אף לפוסלה מכתובתה חמותה ובת חמותה וצרתה ויבמתה ובת בעלה הרי אלו נאמנות ולא לפסלה מכתובתה אלא שלא תשתה".
ר' עובדיה מברטנורא: "יבמתה - אשת אחי בעלה".
ומסכת גיטין ב משנה ז:
"אף הנשים שאינן נאמנות לומר מת בעלה נאמנות להביא את גיטה חמותה ובת חמותה וצרתה ויבמתה".","125","","4824","True","True","False","","151","212.76.98.154","0","7368","זבחים|קב ע"א",""),new Message("7381","7368","משה רבנו, בסיפור זה, לא היה אפילו פוטנצי","20/02/11 15:18","טז אדר א","תשע"א","15:18","Almuaddib","אלישבע היתה אם וסבתא באותו היום. ודאי שלא היתה נזקקת לייבום.


ויפה כתב לך הרב כוכב.","107","","4824","True","True","False","","160","212.25.82.194","0","7368","זבחים|קב ע"א",""),new Message("7384","7381","גיס ויבם זה היינו הך?","20/02/11 18:50","טז אדר א","תשע"א","18:50","המכריע","דומני, תקנו אותי אם אני טועה, שגיס בלשון חכמים הוא לא כמו היום, אח של אשתי הוא לא גיס, גיסים בתלמוד משמש רק לבעלי שתי אחיות אם אינני טועה. והן אף פעם לא ייקראו יבמים. אנא החכימוני בזאת ידידיי.","199","","4824","True","True","False","","191","95.86.84.240","0","7368","זבחים|קב ע"א",""),new Message("7385","7384","צודק בהחלט","20/02/11 20:38","טז אדר א","תשע"א","20:38","דוד כוכב","","125","","4824","False","True","False","","123","212.76.98.154","0","7368","זבחים|קב ע"א",""),new Message("59835","7384","חוץ ממקום אחד אולי","15/12/18 22:04","ז טבת","תשע"ט","22:04","דוד כוכב","במסכת חולין דף יח ע"ב: "רבי שמעון בן לקיש אכשר בחודא דכובעא, קרי עליה רבי יוחנן: גיסא גיסא". פירש רש"י: "גיסא גיסא - הגס הגס כלומר יותר מדאי הכשרת". ועוד י"ל שרבי יוחנן השתמש פה במשחק מילים, שהרי ר"ל היה בעל אחותו, וקרא לו גיס גיס המגיס לבו בהוראה.
דומה לזה במסכת חולין דף יט ע"ב: "אזל רבי אלעזר אמרה קמיה דרבי יוחנן, אמר ליה: מאי שנא? אמר ליה: שחט במקום נקב, נעשה כמי ששחט גוי וגמר ישראל, שחט ופגע בו נקב, נעשה כמי ששחט ישראל וגמר גוי. קרי עליה: גוי, גוי". ופירש רש"י: "עובד כוכבים עובד כוכבים - לא שהיה קורא לו עובד כוכבים אלא ליגלג עליו עובד כוכבים עובד כוכבים כלומר בשחיטת עובד כוכבים אתה תולה טעמך וכל היום אתה יכול לומר עובד כוכבים עובד כוכבים ואין הטעמים דומים".
רבי יוחנן היה רגיל ללגלג בקרי עליה פעמיים ביטוי קשה הלקוח מהעניין.","125","","1969","True","True","False","","333","212.76.98.156","0","7368","זבחים|קב ע"א","")];var iTotalPages=49;var SeverTime;fInitTree();getPersist(24729);