var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9917;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9917","0","שיטת הסימנים של הרב יהושע מרדכי שמידט","14/05/11 22:03","י אייר","תשע"א","22:03","לינקוש","כולנו זוכים לומר בכל בוקר את ברכות התורה, ומתפללים שנזכה אנו וילדינו לערבות ומתיקות בתורה, שנזכה להתחבר ולהבין את התורה.

אלא, שהמציאות מוכיחה כי בני נוער רבים טוענים כי הם אינם מתחברים ללימוד הגמרא. אחרים כן לומדים גמרא, רק שלאחר תקופה של לימוד טוענים שאינם זוכרים רעיונות הכתובים בגמרא. דבר זה הגורם להם אכזבה, ומשום שאינם זוכרים אזי הם פחות מתחברים, ולכן מרגישים ניתוק מלימוד הגמרא ושואלים את עצמם מה יוצא לי מהלימוד, ובוודאי שאינם חיים על פי חז"ל בהלכה ובאגדה. כתוצאה מכך הם גם מאבדים את שמחת הלימוד שהיא אחת ממ"ח קנייני התורה, שעל ידי השמחה הדברים ניתפסים ולא חלילה להיפך.


מ"ח = מלך חתיך

מי לא מכיר את דבריו של רבי יהודה מההגדה של פסח שהיה נותן בהם סימנים: דצ"ך, עד"ש, באח"ב. על ידי הסימנים קל יותר לזכור את עשרת המכות, וגם את סדר המכות לפי הסדר בו הן ניתנו.

באופן דומה, "שיטת הסימנים" באה כדי לנסות ולתת מענה לאלו הרוצים להתחבר לגמרא ולחבר את הרחוקים. הסימן מעורר את האדם ומוציא את האדם משלוותו וע"י כך נותן חיות בלימוד לאדם, כמו שאנו מוצאים בחז"ל (עירובין נ"ד:) "אמר רב חסדא אין התורה נקנית אלא בסימנין שנאמר שימה בפיהם אל תקרי שימה אלא סימנה".

גם המהר"ל בספרו "נתיבות עולם" כותב "כי צריך האדם להניח סימנים בתורתו ועל ידי זה התורה נתקיימת בידו כי אז נרשם העניין שלמד מכח הזוכר בשביל הסימן וזוכרו". החיפוש אחר הסימן, כמו גם הסימן עצמו, מעורר את כח הזוכר. ואם הסימן טוב, האדם יזכור את הגמרא והדבר יגרום לו סיפוק וע"י כך גם יש סיכוי שירצה להתחבר.

הרעיון המרכזי של "שיטת הסימנים" הוא למצוא לכל דף בגמרא סימן שהוא יהיה תזכורת למה שכתוב בדף, וכדי שיהיה קל לזכור באיזה דף הנושא אזי האות הראשונה של הסימן תהיה זהה למספר הדף במסכת.

נביא לכך מספר דוגמאות:

הגמרא במסכת ברכות דף מ"ח מביאה כי השואבות האריכו בדיבור עם שאול, "וכל כך למה"? עונה הגמרא: "לפי שהנשים דברניות הן, ושמואל אמר כדי להסתכל ביופיו של שאול דכתיב 'משכמו ומעלה גבוה מכל העם', ורבי יוחנן אמר לפי שאין מלכות אחת נוגעת בחברתה כמלא הנימה".

איך אפשר לזכור את הגמרא הזו? בכמה דרכים:

"נשים דברניות" - חברות מפטפטות - האות מ' מתאימה למפטפטות (דברניות) והאות ח' מתאימה לחברות (נשים).

"להנות מיופיו" - מלך חתיך - האות מ' מתאימה למלך והאות ח' מתאימה לחתיך.

"אין מלכות" - מלך חדש - האות מ' מתאימה למלך (מלכות) והאות ח' מתאימה לחדש (אינה נוגעת בחברתה).

מה עשינו? לקחנו גמרא, וניסינו לפי הנושא שעליו מדברת הגמרא למצוא סימנים שמתקשרים לדף מ"ח.

להמשך הכתבה - לחץ כאן.","58","","4753","True","True","False","","3644","77.127.65.77","0","0","כללי|",""),new Message("9919","9917","אי לאו דמסתפינא","14/05/11 23:53","י אייר","תשע"א","23:53","דוד כוכב","הייתי מציע פיתרון אחר לבני הנוער הרבים שאינם מתחברים ללימוד הגמרא.","125","","4753","True","True","False","","395","95.86.94.232","0","9917","כללי|",""),new Message("9951","9917","אנו מפספסים את שורש הבעיה","15/05/11 14:17","יא אייר","תשע"א","14:17","שלמה שטרסברג","נראה לי שהנקודה היא הרבה יותר שורשית. אין לי שום התנגדות , ולהפך, לכל דבר שיכול להקל על הזיכרון וע"י כך יעודד את הלומד. וכן אמצעים נוספים שיכולים להפוך את הלימוד ליותר ידידותי לפחות בתחילת הדרך וכ'

אבל נראה לי שאנו מפספסים את הלב של הבעיה.
הרבה מהנוער שלנו אינו רואה את הרלוונטיות של הגמרא לחיים גם בתוכן וגם בהצגת הדברים. בדור שהחינוך לתכליתיות ופרקטיות כה גדול השאלה מה זה נותן לי ולמה זה כה חשוב? ובמיוחד כשמדמיין לעצמו שדברים אחרים יקדמו אותו יותר בחיים קשה לו למצוא מספיק כוחות נפש להתמסר לתורה.

במקום שנצליח להחדיר אהבת תורה וחיבור לרבש"ע ע"י התורה, אם התלמיד יגיע להכרה שיכלית וריגשית שאכן התורה הקדושה היא האוצר הגדול, הרי הוא יוכל לזכור ולהשקיע ולהתמסר לתורה בכל לבבו ובכל נפשו

ובמקום שלא נשכיל למצוא את החיבור הנכון השיכלי והריגשי בין לימוד הגמרא לדבקות ברבש"ע, במקום שכל השאלות הם תכליתיות מה יעזור לי יותר למצוא מקצוע וכ' כל הדברים שדיברנו בתחילה לא יצלחו לחבר את התלמיד לאהבת תורה.","205","","4752","True","True","False","","417","95.86.94.51","0","9917","כללי|",""),new Message("9936","9919","אם פתרון בידך, אין אתה בן חורין לפחד","15/05/11 09:02","יא אייר","תשע"א","09:02","Almuaddib","פתח והצג!","107","","4752","True","True","False","","331","81.218.141.168","0","9917","כללי|",""),new Message("9938","9936","אז זהו","15/05/11 10:18","יא אייר","תשע"א","10:18","דוד כוכב","שזה לא ממש פיתרון.
מי אמר שהם בכלל צריכים ללמוד גמרא?
הרי אמרו בויקרא רבה (מרגליות) פרשה ב, א:
"בנוהג שבעולם אלף בני אדם נכנסין למקרא, יוצאין מהן מאה. מאה למשנה, יוצאין מהן עשרה. עשרה לתלמוד יוצא מהן אחד [להוראה. קהלת רבה (וילנא) פרשה ז א [כ"ח]]. הה"ד אדם אחד מאלף מצאתי אשה בכל אלה לא מצאתי".
ובמסכת חולין דף כד ע"א (תוספתא מסכת שקלים (ליברמן) פרק ג הלכה כו):
"מכאן לתלמיד שלא ראה סימן יפה במשנתו ה' שנים - שוב אינו רואה; ר' יוסי אומר: ג' שנים, שנאמר: (דניאל א') ולגדלם שנים שלש וללמדם ספר ולשון כשדים".
ובמסכת פסחים דף קיג ע"א:
"אמר ליה רב לאיבו בריה: טרחי בך בשמעתא ולא מסתייע מילתא, תא אגמרך מילי דעלמא...".
אם הם מתקשים בגמרא כנראה שהם צריכים לעסוק בעיקר במקרא במשנה בהלכה ובאגדה. כל אחד לפום חורפיה.","125","","4752","True","True","False","","351","95.86.94.232","0","9917","כללי|",""),new Message("9944","9938","מחלוקת לי אתך, אם כי חלקית","15/05/11 10:47","יא אייר","תשע"א","10:47","Almuaddib","ומחלוקת חלקית לי גם עם הרב שמידט.



אני מסכים אתך כי לא כולם חייבים להיות "גדוילים", וכי נזקה של התפיסה המכניסה את כולם לאותו סד ישיבתי - רב.
יתר על כן, גם אני חש בהיפוך הפירמידה במערכות החינוך. קפיצה מהירה מדי למשנה כבר בכתה א' - לפני שהחומש הפך לידיד אמת; ודילוג מהיר אצל הבנים ללימוד גמרא - כשהתלמידים עוד לא יודעים לימוד משנה לעמקו מהו.

מנגד, אנו חיים בתקופה בה גם מי שזכרונו חלש אך מחשבתו מהירה, יכול להביא תועלת רבה. "שלא ראה סימן יפה" דאז, כלל את השינון והזכירה בע"פ, מה שאינו אפשרי אך גם אינו נצרך היום. יש לא מעט נערים היכולים להפיק הרבה גם מלימוד הגמרא, גם אם לא סיימו ש"ס משנה.


לגבי מחלוקתי עם הרב שמידט, דומני שאני צריך לומר לו זאת בעצמי.","107","","4752","True","True","False","","378","81.218.141.168","0","9917","כללי|","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);