var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92768;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","44"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92738","0","האם בית המקדש ירד מן השמים?","17/08/21 22:34","ט אלול","תשפ"א","22:34","אליצפן","האם בית המקדש ירד מן השמים?

התפיסה הפשטנית לפיה בית המקדש ירד מן השמים, מקורה בברית החדשה והיא במקרה הטוב עצלות, הנובעת מתחלואי הגלות, ובמקרה הפחות טוב, אוזלת היד של האדם, המשחררת אותו מכל התמודדדות, כפי שהיא באה לידי ביטוי בנצרות של פאולוס

מקורו של הרעיון לפיו בית המקדש ירד מן השמים, הוא ברש"י (סוכה מא.) שכתב: "מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים, שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך". לדעתו של רש"י הצטרפו רבים וטובים – ראשונים ואחרונים, שהביאו לו מקור ממדרש תנחומא.

כנראה שלא (מאמר של הרב חננאל זייני).

בכדי ליישב את הדברים, יש להבין שחז"ל ורש"י מעולם לא התכוונו לכך שהמבנה הגשמי של בית המקדש ירד מן השמים. כוונתם היתה שהמבנה הרוחני של בית המקדש ירד מן השמים. כלומר, רק לאחר שיבנה המקדש בידי עם ישראל, ירד וישכון בתוכו התוכן הפנימי של בית המקדש (ערוך לנר סוכה מא., זוהר ומדרש תנחומא).","502","","987","True","True","False","","600","84.229.47.232","0","0","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92740","92738","לא ייתכן","17/08/21 23:33","ט אלול","תשפ"א","23:33","אור חדש","רשי בא לתרץ הסתירה בין הסוגיות
אם מעוותים דבריו הקושיה נשארת בעינה

שונא שמעוותים ראשונים רק כדי לא לומר חלילה שטעו במשהו","458","","987","True","True","False","","83","147.236.159.194","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92747","92738","לענ"ד","18/08/21 01:14","י אלול","תשפ"א","01:14","יחיה","כוונת רש"י כפשוטו ומשמעו, וכפי המקובל.
במאמר שצוין, לא מצאתי קושיה, המפריכה התפיסה הזאת. שערי התירוצים אינם ננעלים, וגם נודעו דברי מהרי"ל דיסקין, המצורפים בזה.","1493","pdf","986","True","True","False","","88","141.226.162.158","0","92738","סוכה|מא ע"א","0-pdf"),new Message("92768","92738","על כך ראה כאן","18/08/21 11:21","י אלול","תשפ"א","11:21","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","986","True","True","False","","220","147.161.13.231","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92817","92740","פשוט כביעתא בכותחא","19/08/21 00:51","יא אלול","תשפ"א","00:51","אמלתראות","אנחנו צריכים לבנות, אבל אסור לקחת שם וקרדיט, וע"כ נענש שלמה כשאמר בניתי, ולכן מייחסים אותה למן השמים, ובאמת הכל מהקב"ה וכמובן השראת השכינה שבל"ז מה שוה אבן אם אין מורא ממי ששוכן בה.

וראה מאמר, וכן כל המקורות ונוספים, וגם התעוררות חרדית וכן מורה הרב מורגנשטרן

כתובות אינטרנט נלוות:
הרב","267","","985","True","True","False","","64","172.58.227.134","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92830","92747","בעז"ה נכוון בחג הבעל"ט...","19/08/21 13:09","יא אלול","תשפ"א","13:09","מרדכי דב זינגר","ייש"כ","807","","985","True","True","False","","47","164.138.122.25","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92774","92768","גם רש"י אומר שבית המקדש ייבנה בידי אדם","18/08/21 12:22","י אלול","תשפ"א","12:22","אליצפן","כתובות ה.
דרש בר קפרא: גדולים מעשה צדיקים יותר ממעשה שמים וארץ, דאילו במעשה שמים וארץ - כתיב: (ישעיהו מ"ח) אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים, ואילו במעשה ידיהם של צדיקים - כתיב: (שמות ט"ו) מכון לשבתך פעלת ה' מקדש אדני כוננו ידיך. התלמוד מביא הוכחה מ"מקדש ה' כוננו ידיך" על מעשה הצדיקים!
רש"י
מקדש - מעשה ידי צדיקים הוא. הכי קאמר - האי ומעשה ידיו במעשה הצדיקים כתיב שקרוין מעשה שלהם מעשה ידיו של הקב"ה וה"ק ומעשה ידיו דהוא מעשה הצדיקים מגיד הרקיע שהרקיע מעיד עליהם לבריות שהם צדיקים שמתפללין על הגשמים ומטר יורד. רש"י עצמו אומר פה במפורש!

בעל ערוך לנר (הרב אטלינגר) אומר שזה וזה (רמב"ם ורש"י) דברי א' חיים – אנו נבנה ואח"כ הקב"ה יבנה – השכינה צריכה לרדת, ובגלל זה שלמה המלך לא יכול להכנס לביהמ"ק גם אחרי שהוא בנוי. ולכן מה שרש"י אומר זה שירידת השכינה יכולה להיות ביו"ט.","502","","986","True","True","False","","88","84.229.47.232","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92779","92768","לא הבנתי","18/08/21 14:00","י אלול","תשפ"א","14:00","אור חדש","יש ברש"י אמירה פשוטה וחד משמעית שהיתה פשוטה לכל הראשונים שאחריו (וברובם גם קיבלוה כדבר פשוט), שהמקדש השלישי (בניגוד לקודמיו שנבנו בידי אדם) ירד מהשמים ומיד אחר ירידתו תוכל להתחדש בו העבודה, לכן הקמתו לא כפופה כלל לכללים של מסכת שבועות החלים רק על שני המקדשים הראשונים שהיה בהם בניין בידי אדם, בניגוד לשלישי שלא שייך בו שום בניין אנושי כלל.

למסקנתך, אתה חולק על הרש"י הזה? חולק על הבנת כל הראשונים בדבריו?
טוען שצריך לקבל דבריו במקומות אחרים בהם לכאורה סותר מסקנתו אצלינו?","458","","986","True","True","False","","60","147.236.159.194","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92802","92768","יישר כוח!!","18/08/21 21:24","י אלול","תשפ"א","21:24","יחיה","נדמה לי שיש ליישב עוד, עפ"י רש"י פרשת תרומה, המפרש: תיעשה המנורה – מלא. לפי שהיה משה מתקשה בה, אמר הקב"ה: השלך הככר לאור והיא נעשית מאיליה. לכך לא נכתב: תעשה.

הלא אף במנורה, היא מצווה מן התורה לעשותה: וְעָשִׂ֥יתָ מְנֹרַ֖ת זָהָ֣ב טָה֑וֹר... וְעָשִׂ֥יתָ אֶת־נֵרֹתֶ֖יהָ שִׁבְעָ֑ה... כִּכָּ֛ר זָהָ֥ב טָה֖וֹר יַעֲשֶׂ֣ה אֹתָ֑הּ... וּרְאֵ֖ה וַעֲשֵׂ֑ה - בְּתַ֨בְנִיתָ֔ם אֲשֶׁר־אַתָּ֥ה מָרְאֶ֖ה בָּהָֽר:
גם מפורש בפרשת ויקהל: וַיַּ֥עַשׂ אֶת־הַמְּנֹרָ֖ה זָהָ֣ב טָה֑וֹר - מִקְשָׁ֞ה עָשָׂ֤ה אֶת־הַמְּנֹרָה֙... וַיַּ֥עַשׂ אֶת־נֵרֹתֶ֖יהָ שִׁבְעָ֑ה... כִּכָּ֛ר זָהָ֥ב טָה֖וֹר עָשָׂ֣ה אֹתָ֑הּ...

הרי כל אלו, לא הפריעו מבעלי המדרש, עם רש"י אחריהם, לפרש שלמעשה "היא נעשית מאליה"!

המפתח הוא: "לפי שהיה משה מתקשה בה".
המצווה מצדנו היא לעשות ככל שבידינו. רק שלמעשה, נמצאו דברים נשגבים, מעל ליכולת אנושית.
כאן נכנס סייעתא דשמיא, "מעשה ניסים", אתערותא דלעילא: "והיא נעשית מאיליה".

וכיו"ב בדיוק יש ברש"י - פרשת פקודי: ויביאו את המשכן – שלא היו יכולין להקימו. לפי שלא עשה משה שום מלאכה במשכן, הניח לו הקב"ה שלא היה יכול להקימו שום אדם. מחמת כובד הקרשים אין כח באדם לזוקפן, ומשה העמידן. אמר משה לפני הקב"ה: איך איפשר הקמתן על ידי אדם? אמר לו: עסוק אתה בידיך, נראה כמקימו, והוא נזקף וקם מאיליו. וזהו שנאמר: הוקם המשכן – הוקם מאליו, תנחומא (תנחומא פקודי י"א).","1493","","986","True","True","False","","67","141.226.162.158","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92786","92774","רש"י שם","18/08/21 16:58","י אלול","תשפ"א","16:58","יחיה","אינו במדבר במקדש שלישי שלעתיד כלל!","1493","","986","True","True","False","","62","141.226.162.158","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92790","92779","פרש"י על התלמוד פרשן ולא פוסק","18/08/21 18:01","י אלול","תשפ"א","18:01","אליצפן","בית הבחירה למאירי מסכת אבות פתיחה

וראש לכל החיבורים שנתחברו דרך פירוש הם פי' רש"י ז"ל ואם רבו הלוחמים עליו כלי זיינו עליו ותשובתו מתוך דבריו כולם נכונים למבין אין מעלתו נכרת רק ליחידים כי במלה אחת יכלול לפעמים תירוצים של חבילי קושיות אלא שלא כיוון בהם לענין פסק הלכה כלל ","502","","986","True","True","False","","95","84.229.47.232","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92797","92779","מבואר במאמר הנ"ל","18/08/21 19:37","י אלול","תשפ"א","19:37","דוד כוכב","","125","","986","False","True","False","","232","147.161.13.183","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92792","92790","לא הבנתי","18/08/21 18:09","י אלול","תשפ"א","18:09","אור חדש","את הקשר למה ששאלתי את הרב כוכב

לתוכן הערתך:

רש"י בעצמו וודאי לא הכיר את החלוקה של 'פרשן-פוסק' ולמרות שעיקר מפעלו היה לפרש הסוגיות בכ"ז הרבה פעמים הוא גם עושה סיכום פסיקתי בסוגיות שקשה להבין המסקנה מהפירוש לבד (כלומר בד"כ מצפה שתבין את הפסק בזכות הלימוד עם פירושו אך אם לא סומך עליך מסכם דעתו להלכה במפורש, למשל אצלנו)

התוס' רואים בפירושיו פסקים ולכן כשבאים לפסוק שונה ממה שפירש דנים בדבריו ודוחים אותם לפני שיוכלו לפסוק אחרת

וכ"ז כמובן נכון גם לדעת המאירי שציטטת","458","","986","True","True","False","","58","77.139.145.160","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92805","92797","לא מספיק ברור לי שם","18/08/21 22:29","י אלול","תשפ"א","22:29","אור חדש","מה היחס בין דברי הגר"א לרש"י?

מה למסקנה היחס בין הרשים השונים?

אתה טוען שהתרוץ שהבאת בסוף מיישב את הסתירה בין הרשים?!?","458","","986","True","True","False","","47","77.139.145.160","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92807","92802","איזו שאלה באת ליישב כאן?","18/08/21 22:30","י אלול","תשפ"א","22:30","אור חדש","","458","","986","False","True","False","","54","77.139.145.160","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92818","92805","וראה מאמרם של הרב שרגא פייבל פרנק זצל","19/08/21 00:53","יא אלול","תשפ"א","00:53","אמלתראות","ותסובב קצת על אתר הזה והכל מבואר היטב

דברי הירושלמי והפוסקים שבנין בית המקדש בידי אדם

גרסינן בירושלמי (מעשר שני פ"ה ה"ב) - "אמר רבי אחא, זאת אומרת שבית המקדש עתיד להיבנות קודם למלכות בית דוד".

ועיין בתוספתא (פסחים פרק ח הל' ב) - "ניתן להן לישראל לבנות בית הבחירה, היחיד עושה פסח שני ואין הציבור עושה פסח שני" [הרי שלפי התוספתא יתכן שיבנה בית המקדש בידי אדם].

עוד איתא בגמ' (מגילה יז:) - "וכיון שנבנית ירושלים בא דוד [ולכן סדרו אנשי כנה"ג ברכת ירושלים לפני ברכת בית דוד], שנאמר 'אחר ישובו בני ישראל ובקשו את ה' א-להיהם ואת דוד מלכם', וביאר רש"י (שם) - "אחר ישובו לבית המקדש, ובקשו הקדוש ברוך הוא ואת דוד מלכם" [ומוכח שיבנה בית המקדש לפני ביאת משיח]. וכן מוכיח הב"ח (או"ח קי"ח) כדברי רש"י מנוסח תפילת 'הביננו' (ברכות כט.), שם אחר הקיצור של ברכת ירושלים, שהיא "בבנין עירך ובתקון היכלך", נאמר - "ובצמיחת קרן לדוד עבדך ובעריכת נר לבן ישי משיחך".

בילקוט שמעוני נאמר (ישעיהו רמז תצט, וכן הוא בפסיקתא רבתי, והוא שיר ידוע) - "שנו רבותינו בשעה שמלך המשיח בא עומד על גג בית המקדש והוא משמיע להם לישראל ואומר ענוים הגיע זמן גאולתכם ואם אין אתם מאמינים ראו באורי שזרח עליכם שנאמר קומי אורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח". והנה יש לשאול לפי מדרש זה, שאם נפרש שהמשיח יבוא לפני שבית המקדש ירד מהשמים, אזי לא יובן כיצד יעמוד על גג בית המקדש שעדיין אינו קיים. ואם נאמר שבאותו יום בית המקדש ירד מהשמים והמשיח יעמוד עליו, אזי לא יצטרך לגלות לנו שהגיע זמן הגאולה, כי הכל רואים שירד מהשמים בית המקדש, ואיך יאמר "ואם אין אתם מאמינים", אלא על כרחך משמע מכאן, שקודם יבנה בית המקדש ויהיו הרבה שלא יסכימו לזה [כי לדעתם אסור לעלות להר הבית], ולאחר זמן יבוא המשיח וישכנע את מי שלא מסכים שהגיע זמן הגאולה.

הרמב"ם (הל' בית הבחירה פ"א ה"א והי"ב) - "מצות עשה לעשות בית לה'... והכל חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם אנשים ונשים כמקדש המדבר". וכן כל מוני המצוות מונים את מצוות בניין בית המקדש כמצווה לדורות. ובספר המצוות (עשה כ) כתב: "והמצוה העשרים היא, שציוונו לבנות בית עבודה... והוא אמרו יתעלה (ר"פ תרומה) ועשו לי מקדש". ובפיה"מ כתב: "והתועלת בכך (בכתיבת מסכת מידות) שכשיבנה לשמור בו אותה צורה ואותו היחס, כי אותו היחס מאת ה".

בעיתון 'המגיד' (תמוז תרכ"ב) מובא בשם הרב יעקב לייב לוי (בנו של הגאון ר' נחום משאדיק ואחד מגדולי הישוב הישן) שאמר עוד בשנת תר"י, בחיי כמה מתלמידי הגר"א: "ובתוך הדברים שאלתי את פיו האם אין לאנשי ארץ ישראל איזה דבר מקובל באיזה אופן ודרך יהיה גאולתנו ב"ב, ענה ואמר לי – בארץ ישראל מוסכם אצל כולם כי בטרם יבוא המשיח גאולה תהיה לנו על ידי רשיון מלכי האומות יר"ה ויבנה בית מקדשינו כאשר היה בימי בית שני ונקריב קרבנות, ואחר כך יתגלה משיח צדקנו" [דברים אלו התפרסמו בעיתון עוד בחיי כמה מתלמידי הגר"א, ואין ספק שאילו לא היה נכון הדבר, לא היה רי"ל לוי (או הכותב בשמו) יכול לשקר במילתא דעבידא לאגלויי, והייתה מתפרסמת הכחשה בעיתון מפורסם זה].

להלן מקורות נוספים מדברי הגר"א ומסורות מתלמדיו, שבית המקדש יבנה בידי אדם, ברשיון האומות, קודם ביאת משיח בן דוד, כמו בנין ירושלים וארץ ישראל.

בירושלמי מעשר שני (פ"ה ה"ב) איתא - "אמר רבי אחא זאת אומרת שבית המקדש עתיד להיבנות קודם למלכות בית דוד דכתיב [דברים לב יד] ודם ענב תשתה חמר....". ופירש הגר"א שם, וז"ל - "אמר ר' אחא זאת אומרת כו'. פי' מדקתני במתני' ותנאי היה אימתי שיבנה בית המקדש, משמע דאף לכשיבנה בית המקדש לא יהיו ענבים מרובות, וכתיב במלכות בית דוד ודם ענב תשתה חמר, אלא ודאי שבית המקדש עתיד כו'" (וכן פי' רוב המפרשים, לאפוקי ממה שפי' (רש"ס) ש'ודם ענב תשתה חמר', הוא קושיא).

מכתב של ר' ישראל משקלוב אל עשרת השבטים (חשון תקצ"א)1 [שנועד לשכנע את עשרת השבטים לעלות לארץ ישראל] - "קבלה בידינו מרבותינו בעלי התלמוד הירושלמי שבית המקדש עתיד להבנות קודם מלכות בית דוד".

מכתב מ'להרן' (ראש 'פקידים ואמרכלים') לר' ישראל משקלוב2 - "נהניתי לראות בדברי קודשו פי' הגאון החסיד זצוקלה&qu","267","","985","True","True","False","","90","172.58.227.134","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92823","92807","מפליא ממש","19/08/21 09:13","יא אלול","תשפ"א","09:13","אור חדש","יוצאים בקצף נגד מישהו שמעז להודות בכך שחולק על ראשונים
ואז חולקים על רש"י רק במקום להודות בכך עוטפים את זה ב'אפשר ליישב' כותבים משהו שאין לו שום מקור ברש"י עצמו ולא בחז"ל ומתעלמים ממי שמראה לכם את מה שאתם עושים

תרבות שקר רבת שנים של מחלוקות שנעטפות בעיוות דברי הקדמונים

שורש הרס האמת והישרות שבתורה","458","","985","True","True","False","","72","147.236.159.194","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92824","92818","שכויח","19/08/21 09:22","יא אלול","תשפ"א","09:22","אור חדש","בפסקתא המשיח פונה ללא מאמינים בגאולה (למרות שיש להם מקדש בנוי) בלשון חיבה 'ענוים ענוים' ונראה שעז סמכו הכופרים הלא מאמינים בגאולה בימנו, שטוב להם להקרא ענוים שעה אחת ולא מאמינים שעות הרבה

אומנם דעתם מתבססת על התפיסה שאין ציניות ואירוניה בדברי הנבואה וכברשי על 'ונראה מה יהיו חלומותיו' אך לי נראה פשוט שיאמר זאת בדרך תוכחה וכמשמעות הענוה של זכריה בן אבקולס, שהחריב ביתנו, והם עסוקים במניעת בניינו ועיקוב שאר הגאולה
ובה שזכיתי לא להיות מהצדיקים הלא מאמינים שבדור","458","","985","True","True","False","","72","147.236.159.194","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92833","92823","בתחילה קראתי את דבריך...ואמרתי...וואו","19/08/21 13:56","יא אלול","תשפ"א","13:56","מרדכי דב זינגר","הבן אדם רציני ביותר. מישהו פלש לניק שלו.
איזו דבקות באמת. לא מוותר על קוצו של יו"ד בדברי רש"י הקדוש.
באתי לעשות לך כזה יישר כח... וכו'

עייניתי שוב במה שכתבת ובתגובות היפות שכתבו
גם אני רציתי להגיב ע"כ (כיוונתי לסוף מאמרו היפה של הרב כוכב)

ואז הבנתי...
אתה רוצה להוכיח ש...הנה...רש"י ...טעה
וכמוהו שאר הראשונים וכו' אחריו...

זאת בדיוק השאלה שיחיה בא ליישב.
כאן רש"י לא טעה.

ואחר שאתה רואה כאן כזה קונצנזוס בהבנת רש"י (איפה א'ב'רש"י ?)
תחשוב שנית לפני שאתה אומר שרש"י טועה.

ובכא"פ מגיע לך ייש"כ
שבזכותך עיינתי יותר בנושא.","807","","985","True","True","False","","41","164.138.122.25","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92834","92833","אין לי שום הוכחה שרש"י טעה","19/08/21 14:20","יא אלול","תשפ"א","14:20","אור חדש","יש הרבה קושיות עליו שהביאו קודמיי אך יש להן תרוצים גרועים יותר ויותר

מה שעשיתי כאן זה שניסיתי להציב מראה בפניכם

כל מי שקפץ כאן עם 'יישוב נפלא' לא יישב שום דבר, הרי מה יש בכלל לישב? שרש"י 'סותר עצמו' או שסובר שירד משהמים?

שיטת רש"י אצלנו ברורה לחלוטין ורק ע"י עיוות נורא בדבריו ובדברי כל הראשונים ניתן ל'תרצו' שלא סבר מה שכתב אלא סבר שילוב כלשהו בבניין

מי שמציע הסבר אחר ביחס לבנין השלישי מלבד שירד בנוי מהשמים פשוט שעושה זאת בניגוד לדעת רש"י הק' והראשונים שהיו בשיטתו
מי שמודה בכך ששיטתו שונה מהקדמונים לא משקר

רק עצימת עינים חזקה מאפשרת לך לחשוב שיש כאן אפשרות אחרת","458","","985","True","True","False","","43","77.139.145.160","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92837","92834","אבל א"א להתייחס רק לרש"י כאן","19/08/21 14:39","יא אלול","תשפ"א","14:39","מרדכי דב זינגר","אבל א"א להתייחס רק לרש"י כאן
מבלי להתייחס לדבריו במקומות אחרים
שנראים כסותרים.

האם לדעתך. שיטת רש"י בכללותה...
שבהמ"ק ירד משמים כפשוטו ? מבלי להכנס לפרשנות המפרשים ?","807","","985","True","True","False","","49","164.138.122.25","0","92738","סוכה|מא ע"א",""),new Message("92838","92837","כמו בהרבה מקומות","19/08/21 14:52","יא אלול","תשפ"א","14:52","אור חדש","יש סתירות בין פירושי רשי בין סוגיות שונות
אך פשוט שאם מגלה דעתו בברור שמסקנתו כפירוש מסויים אז זו דעתו
פשוט שמסקנתו שכאן התקבלה כפשוטה אצל כל הראשונים שלא העלו בדעתם לעשות יישובים ותרוצים בדעתו שכאן
וקיבלו דבריו להלכה

זה שהאחרונים החלו להקשות על דבריו ואף להגיע למסקנות הפוכות או שונות משלו זה דבר טבעי וברור לי
אבל זו תופעה שלא אפשרית מבחינתכם, הבודים מליבכם איסור לחלוק על ראשונים ולכן אתם ממציאים פירושים מעוותים בדבריו הפשוטים של רש"י ועוד חושבים שהזיוף שלכם זה מעשה ראוי של יישוב וכו'
אין לי די מילים לתאר החורבן שנגרם לאמיתות התורה כשלומדים כך","458","","985","True","True","False","","58","77.139.145.160","0","92738","סוכה|מא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);