var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=82777;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","46"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","35")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("82724","0","מדוע לא מיחו בהן החכמים ( ומדוע )","13/11/20 10:45","כו חשון","תשפ"א","10:45","עלי","לשיטת הבבלי לא מיחו חכמי ישראל במיכל בת שאול על שהניחה תפלין ובאשת יונה בן אמתי שעלתה לרגל.
א. מדוע הגמרא טורחת לקרא לשאול כושי ( זהה בגימטריא עם הכולל ). מה הסיבה שלא נקרא כאן שאול ? מדוע אין מיכל נקראת אשת דוד הרי לא רק בת שאול היתה אלא גם אשת דוד ?
ב. מדוע היה על החכמים למחות בהן ( לו לא נהגו כשורה, וכפי שמובא בירושלמי ובפסיקתא ), הרי בעלה של אשת יונה היה נביא, ואם כבר, צריך היה הוא למחות בה ראשון, והיות ונביא ה' לא מחה משמע שמותר היה לה לעשות כן !? וכך גם לגבי מיכל, הרי או שאול אביה או אף דוד המלך ע"ה יכלו והיו צריכים למחות בידה, ואם הם לא מחו ומשמע שמותר היה לה לנהוג כן, איך יעזו החכמים להוכיחן בפני המלכים - אביה ובעלה, שזו אולי אפילו חוצפה כלפי המלכים ?
ג. מדוע דווקא הן ומשמע גם - רק הן - נהגו כך, בניגוד לשאר הנשים, והרי גם אם רשות היתה בידן לעשות כן ( לדעה הסוברת כך ), לא מצאנו שהנשים הרבות שבאו ברגלים לביהמ"ק הקריבו עולות אלא רק הביאו ( באמצעות בעליהן ) את חובותיהן ( חטאות...וקינים וכדו' ) ושמחו בשמחת החג ושמחת בית השואבה כולל בביהמ"ק.
מדוע היה כ"כ חשוב להן הדבר באופן אישי יותר משאר נשים ?
ד. ניחא מיכל בת שאול הניחה תפילין לעצמה, אבל אשת יונה הרי נזקקה לכהן להקריב קרבנה. מדוע צריך היה למחות בידה כשאפשר היה פשוט לא להסכים לקבל את קרבנה ?","209","","1265","True","True","False","","505","194.114.146.227","0","0","עירובין|צו ע"א",""),new Message("82741","82724","לעניין מיכל","15/11/20 04:34","כח חשון","תשפ"א","04:34","ממרדכי","ננסה לענות על חלק משאלותיך:
1. מיכל נקראה בת שאול ולא אשת דוד בשל העובדה שבסופו של תהליך החזרה לדוד, היא לא הצליחה להתחבר מספיק נפשית לדוד (ולכן בזה לו על בשמואל ב ו), והתוצאה הייתה שלא היו לה ילדים ממנו. לכן לא נקראה כבר אשת דוד (מאת הרב מדן).
2. מסתמא הנחת התפילין הייתה קשורה לכך שהייתה בת של מלך: ישנם שלושה כתרים ביהדות: ציץ הזהב (כתר הכהונה), תפילין (כתר התורה), וכתר מלכות (סנהדרין מד). [להרחבה בכך יומא עב: ע"ש במהרש"א ועוד]. לראש יש מקום רק לשני כתרים, וכתר התפילין צריך להיות עליון (מבטא שהיוקרה והכבוד של הכהן הגדול והמלך מגיעים מיוזמת התורה).

[בהערת אגב נעיר, שמן הסתם כאשר עוזיהו המלך רצה לשמש בכהונה, הוריד את התפילין כדי לשים את הציץ במקביל לכתר. בהתאמה נבטה הצרעת במצחו - מה שגרם לסילוקו המיידי מן המקדש והמלוכה. ללמדך שכתר תורה עולה על גביהן]!

מן הסתם הנחת התפילין של מיכל ביטאה התחייבות זו לה', והבנה שהתורה היא שורש המלוכה
[אם נניח (באופן לא מבוסס מספיק) שהנחת התפילין היו לאחר מותו הקשה של שאול, הדברים יובנו יותר שהיו מעין קבלת העונש על שאול שרצה להמשיך את מלכותו גם נגד רצון ה'. באותה מדה זה יכול להיות על מספר מעשי שאול בחייו, אך פחות סביר שבתו תמרוד בהנהגתו באופן גלוי (יהונתן, למשל, לא מרד בגלוי)].
3. לפי הסעיף הקודם מובן למה לא מחו במיכל על כך, שביטאה מסר חשוב מאד לעם ע"י התפילין, ואין הדבר כסתם הנחת תפילין שגרתית של אדם.
4. לפי סעיף 2 מובן למה נקראה בת כוש. שאול מכונה כושי בתהילים ז, ומפרש רש"י שם: כמו שכושי משונה בעורו כך שאול משונה במעשיו. הפרק מדבר על התנהלות לא טובה של שאול ביחסו לדוד, והדברים שמיכל מבטאת נגד אביה 'הכושי' מתאימים.","1249","","1263","True","True","False","","52","46.19.86.80","0","82724","עירובין|צו ע"א",""),new Message("82742","82724","לעניין אשת יונה","15/11/20 04:51","כח חשון","תשפ"א","04:51","ממרדכי","בסוגייתנו לא מפורש שההפתעה בהתנהגות של אשת יונה הייתה בהבאת קורבן (עיין תוספות כאן ד"ה מיכל שמסתפקים מה הייתה הבעיה:

"ועלייה לרגל משום דמיחזי כמביאה חולין לעזרה או משום ראיית פנים בעזרה שלא לצורך"

נבואת יונה המקורית נבעה מעליה לרגל: (תוספות סוכה נ:):
"חד תני שואבה - בירושלמי מפרש שמשם שואבים רוח הקודש שהשכינה שורה מתוך שמחה דכתיב ויהי כנגן המנגן ותהי עליו רוח ה' ומייתי עובדא דיונה בן אמיתי שהיה מעולי רגלים ובשמחת בית השואבה שרתה עליו שכינה".

ייתכן שהדברים מתבססים על המדרש ביונה שלא נגלה אליו שלישית: (יבמות צח.) השכינה לא נגלתה עוד ליונה בשל העובדה שניסה לברוח מה', ולא התנהל כמצופה ממנו בדרגתו גם ביחס להתראת נינוה.

"ויהי דבר ה' אל יונה שנית לאמר - שנית דברה עמו שכינה, שלישית לא דברה עמו שכינה"

נראה שאשת יונה ניסתה לעלות לרגל, ולנסות לחזור ולהחזיר את הנבואה למשפחתם. ייתכן שהיא חלקה על או עידנה את דרכו של יונה בהתנהלותו, ולכן היא זו שניסתה להחזיר את רוח הקודש.
אך איזה מעשה כל כך מוזר בעליה לרגל?

זמן הרגל הוא זמן בו השכינה שורה (מן הסתם הכוונה לחג הסוכות, בו שרתה השכינה על יונה). מאמין שזה קשור להבאת ארבעת המינים לבית המקדש, ומן הסתם הייתה מנסה להשתמש בהם בכדי להחזיר את השכינה אליהם. כנראה שזה היה המעשה שהיה מקום למחות עליו, נטילת ארבעת המינים.

יש לציין שנדמה לי שע"פ הזוהר, יש להחמיר שאשה לא תניח תפילין או תטול לולב, בניגוד לשאר מצוות עשה שהזמן גרמא, שיכולה לעשותן באופן מלא (למשל, שופר); נראה שזהו הקשר בין אשת יונה למיכל.

זו הסיבה שלא מחו בה - שכאן הייתה משמעות נקודתית לנטילת הלולב, להחזיר שכינה לבית שהייתה בו שכינה ולהמשיכה, בניגוד לנטילת לולב רגילה..

נקודה נוספת להשוואה בין מיכל לאשת יונה - שני מעשיהם היו כנראה לבטא את תגובתן למעשי שאול או יונה בהתאמה, וזה נראה הקשר ביניהן

אשמח להארות","1249","","1263","True","True","False","","193","46.19.86.80","0","82724","עירובין|צו ע"א",""),new Message("82760","82724","אחזו כר' יוסי - רשות","15/11/20 09:20","כח חשון","תשפ"א","09:20","מרדכי דב זינגר","דילמא סבר לה כר' יוסי דאמר נשים סומכות רשות
מכאן אר''ת...
דמותר לנשים לברך על כל מצות עשה שהזמן גרמא אע''ג דפטורות
כמו מיכל בת שאול שהיתה מסתמא גם מברכת
(תוס' דילמא)","807","","1263","True","True","False","","47","95.86.81.220","0","82724","עירובין|צו ע"א",""),new Message("82777","82724","בעלה היה החכם שמיחה בשם החכמים","15/11/20 21:14","כח חשון","תשפ"א","21:14","דוד כוכב","גם כשה' מיחה בשרה שצחקה (כמיכל) בעלה היה השליח.

לענין 1. הירושלמי אומר שמיכל אחזה בשיטת שאול בצניעות.","125","","1263","True","True","False","","148","212.76.113.177","0","82724","עירובין|צו ע"א",""),new Message("82747","82742","תגובה חלקית","15/11/20 07:38","כח חשון","תשפ"א","07:38","עלי","תחילה תודה עבור עצם הניסיון לחפש תשובות. זה לא מובן מאליו.
א. מיכל אמנם 'הוכיחה' את דוד בעת העלאת ארון הברית על שנהג שפלות בעצמו בריקודו לפני הארון כעבד, אבל היה להם ילד שנולד כבנימין ואז נפטרה במהלך הלידה שהרי רק עד יום מותה לא היה להם ילד. לומר שלא נקשרה נפשית בדוד גם זה קשה, הרי כתוב מפורש שאהבה אותו ואף הצילה את חייו מרודפיו שליחי אביה.
ועוד קשה לי, אם מיכל הניחה תפלין לתקן מעשי אביה, מדוע מירב לא עשתה כך ג"כ ?
מאידך, הרעיון המקשר שהעלית, לפיו הן פעלו כדי 'לתקן' משהו ממעשי שאול ויונה יכול להיות נכון וחשבתי עליו. מובא במדרש שטענה בין השאר כלפי דוד שבעת ריקודו לפני הארון שגילה שוקיו 'כהגלות נגלות אחד הריקים', כי אין זה ראוי למלך לנהוג כך, כי אביה - שאול המלך - היה צנוע מאד בהנהגתו, וממילא לא היה מגלה זרועותיו כמו גם רגליו בשום אופן, וכדי 'לתקן' ענין הזרוע וגילויה הניחה תפלין. לפי זה צריך לומר שהניחה אולי רק תש"י ולא תש"ר אבל לא כתוב על כך דבר. וצ"ע.
ב. לגבי אשת יונה, ברור שרצתה לתקן משהו מעליית בעלה לרגל שבה היה זוכה לרוה"ק ונבואה, אך לא כ"כ ברור לי מה עשתה בעצם העליה לרגל ( ואין עליה לרגל בלי הבאת קרבן, ולא שייך ארבעת המינים לזה ) תיקון לזה.
ג. עדיין אין זה עונה על השאלה מדוע היו החכמים צריכים למחות בידן בשעה שלא שאול ודוד ולא יונה מיחו בידן ( וכי בגלל שלום בית - המסתבר דבר כזה ? ).","209","","1263","True","True","False","","85","87.71.77.29","0","82724","עירובין|צו ע"א",""),new Message("82779","82747","ניסיון מענה","15/11/20 21:52","כח חשון","תשפ"א","21:52","ממרדכי","בס"ד
ערב טוב

1. הרב מדן בספרו "דוד ובת שבע - החטא העונש התיקון" ביאר בטוב טעם, שהתכנון המקורי (לו שאול לא היה חוטא) היה שבנה של מיכל יהיה ממשיך את זרע המלוכה.
אך שאול הפריד בין דוד למיכל, ונתן את מיכל לפלטי בן ליש.
ברבות השנים מיכל איבדה חלק נפשי מסוים מהקשר הנפשי לבעלה, אשר גרם לה לויכוח עם דוד (שהיה ויכוח עקיף על השוואתו לשאול המלך ע"ש). בסוף הויכוח לא היה לה ילד. דוד היה צריך לחפש זרע אחר למלוכה וכו'.
מיכל הייתה זו שהתקשרה לדוד (בתחילה) יותר מכל, היחידה שרשום עליה שאהבה גבר (שמואל א, יח, כ). כמדומני שהעדות על כך שאין לה ילדים ממנו (או לפחות לא גידלה ילדים ממנו) מעידה עשרת מונים על כך שמשהו בשלהי הקשר ביניהם לא היה תקין.

בספרו הרב מדן לא מתייחס למדרש שהיה לה ילד ביום מותה (אף שבוודאי שהכיר אותו. אפשר להתרשם מהידע הרב בספר). גם אם נסבור שמיכל ילדה בן, היא לא גידלתו, וגם בשל כך הוא איבד את היכולת למלוך. בת שבע החליפה אותה.

ביחס לשאלה ממירב - אני חושב שזה לא אמור להיות מעשה שכל הילדים אמורים לעשות. כמו שאיננו מצפים מכל שלושת בניו של שאול לנהוג כמו יהונתן.

ב. לא אמרתי שהיא לא הביאה קורבן, רק אמרתי שלא על זה הייתה הגמרא שלנו שלא מיחו בה חכמים.
לא הבנתי למה דחית את דברי התוספות עצמם, שאומרים שביאור עליה לרגל היא ראיית פנים בעזרה שלא לצורך. הרי לך שהקרבן לא בהכרח קשור, כבר בראשונים. אני רק הוספתי שייתכן שהסיפור היה נטילת ארבעת המינים.

ובכלל - אולי לא הייתי ברור בהודעה הקודמת: היא ניסתה להגיע לשמחת בית השואבה, שממנה יונה קיבל את רוח הקודש. שמחת בית השואבה מגיעה ע"י ארבעת המינים [מפורש בתורה: ולקחתם לכם ביום הראשון... ושמחתם לפני ה' אלוקיכם שבעת ימים]. לקיחת ארבעת המינים והשמחה בהם היא שמחת בית השואבה האמורה במקדש. להבנתי זה מה שהיא ניסתה לחפש.

ג. אמרתי שבאישה אחרת היו מוחים על הנחת תפילין (בשל כך שאינה שייכת במצווה זו, שאינה צריכה אות, כשם שאינה זקוקה למילה), אך במיכל לא, כי הנחת התפילין שלה ביטאה מימד נוסף של יראת שמים על פני המלוכה.
כוונת הגמרא שרק במיכל לא מחו, אך באישה אחרת היו מוחים, כי אינה שייכת במצווה זו (בייחוד אם לפי הגדרים היא פטורה ממנה, בניגוד לשאר מצוות עשה שהזמן גרמא, שפוטרים רק כי אין לה זמן וכדומה).

באופן דומה נראה לומר גם על אשת יונה, רק לעניין ארבעת המינים (אם כי אינני בטוח שבזוהר כתוב שלא תיטול ארבעת המינים)..","1249","","1263","True","True","False","","44","188.64.206.10","0","82724","עירובין|צו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);