var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=717;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","61"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("717","0","מר ינוקא ומר קשישא - מה השם האמיתי שלהם?","27/08/09 19:55","ז אלול","תשס"ט","19:55","שאינו יודע לשאול",""אמרו ליה מר ינוקא ומר קשישא..."

ובתוס':
"מר ינוקא - הוא הגדול ועל שם שנולד בינקותו של רב חסדא קרי ליה מר ינוקא
ומר קשישא הוא הצעיר ונולד בקשישותו של רב חסדא
".

לא ברור לי - איך קראו להם בברית מילה?
1. מר, מר. [אותו שם לשני אחים??]
2. ינוקא, קשישא.
3. מר ינוקא, מר קשישא.

איזו אפשרות נכונה?","48","","5362","True","True","False","","2665","77.127.39.129","0","0","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("718","717","אף אחת מהאפשרויות","27/08/09 23:39","ז אלול","תשס"ט","23:39","חננאל","מר קשישא ומר ינוקא הם כינויים: הרב המבוגר והרב הצעיר. ואין אלו שמות שניתנו להם בברית מילה, בכל צורה שהיא.

למיטב ידיעתי, שמותיהם האמיתיים אינם כתובים בשום מקום.","81","","5362","True","True","False","","274","87.70.230.62","0","717","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("719","717","אותו שם לשני אחים","28/08/09 01:09","ח אלול","תשס"ט","01:09","ברוך","אכן, רש"י בכתובות פט: מפרש כי שניהם נקראו באותו שם, וזוהי הסיבה שנצרכו לכינויים:
"מר קשישא ומר ינוקא - שני בנים היו לרב חסדא ושם שניהם שוין אלא שהגדול קורין לו מר קשישא ולצעיר קורין לו מר ינוקא."

אמנם, ברש"י לא נאמר כי שם שניהם היה 'מר', ואני נוטה להסכים לדברי חננאל ששמם היה שונה, והתיבה 'מר' היא חלק מהכינוי.

אך יש אחרונים שלא הבינו כך. הדברי מלכיאל, בחלק ג סימן עה כותב כך:
"על דבר מי שיש לו בת ששמה שמחה אם יוכל לקרוא גם לבנו בשם שמחה... הנה אין שייך בזה לפלפל כי אין בזה דין גמור. ובאמת בימי הראשונים לא נמנעו מלקרוא שם אחד לשני בנים. וכן מצינו בדהי"א ג' שדוד המלך עליו השלום קרא לשני בניו אלישמע ואליפלט ולקמן יבואר. וכן מצינו בש"ס שקראו לשני בני רב חסדא מר כמ"ש רש"י בכתובות פ"ט ע"ב ותו' ב"ב ז' ע"ב. ומשמע ברש"י שם שאח"כ קראום מר ינוקא ומר קשישא לסימנא. ובמדרש ב"ר פל"ז איתא שהראשונים ששימשו ברוח הקודש קראו שם לבניהם לשם המאורע ואנו שאין לנו רוה"ק אנו קוראים לשם אבותינו. ונראה שבעת שקראו על שם המאורע לא הקפידו לקרוא שני בנים בשם אחד אם נזדמן להם לפי המאורע לקרוא כן. אבל כשקראו לשם אבותיהם נמנעו מלקראו שני בנים בשם אחד. כי אין זה כבוד לאבות שנראה כאלו יש לו שני אבות. ומפני טעם זה המנהג לדבר עם אב ואם בלשון יחיד ולא בלשון רבים כנהוג לדבר עם מי שגדול ממנו. והיינו להורות שאין לו אלא אב ואם אחד ולא שנים. ובפרט לפ"ד דורשי רשומות שנשמת האב נכללת בנשמת הבן ולזה נהגו לקרוא בשמו. א"כ ודאי שאין לקרוא שני בניו בשם אחד. ומה שקרא ר"ח שני בניו בשם אחד נראה ג"כ שקראם על שם המאורע. כי ידעו אשר האמוראים השתמשו לפעמים ברוה"ק או ע"י חלום וכדומה:"

הציץ אליעזר (חלק יא סימן נו) מביא את הדברי מלכיאל הנ"ל ומסכים עמו כי לשני בניו של רב חסדא קראו 'מר'.","86","","5361","True","True","False","","543","77.126.42.65","0","717","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("721","717","אפשרות אחרת במחילה מכבודכם","28/08/09 07:34","ח אלול","תשס"ט","07:34","הראל","גם אני מסברה בעלמא חשבתי בהתחלה כדברי ר' חננאל, אך לאחר מכן נזכרתי בדבריו המפורשים של רב שרירא גאון (באגרת השנית):

אבל מר אחת משני דרכים:

"או מי שזה עיקר שמו, כגון מר בר אמימר, מר בר רב אשי. או מי שזה חלק משמו כגון מר קשישא ומר ינקא בני רב חסדא. אלו דרך אחת.

ודרך שניה ראשי גליות שבבבל והנשיאים המעותדים לנשיאות מבית דוד כגון מר עקבא, מר יוחנא, מר יהודה ומר זוטרא.

ויש בהן שמאחרין את מר אחר שמותיהן כגון הונא מר ..."","46","","5361","True","True","False","","279","77.127.224.108","0","717","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("722","721","ישר כח","28/08/09 07:40","ח אלול","תשס"ט","07:40","חננאל","","81","","5361","False","True","False","","237","77.127.155.89","0","717","בבא בתרא|ז ע"ב",""),new Message("726","721","אך עדיין הדבר צריך תלמוד","28/08/09 09:18","ח אלול","תשס"ט","09:18","הראל","ייתכן שהשגתי על דבריכם איננה נכונה -
ניתן לטעון שרש"ג לא מתכוון לשם המקורי שניתן להם בברית המילה,
אלא כוונתו לשם ש"רכשו" במהלך חייהם וכך הם מכונים בפי הבריות.
ואם כך - נותרה עדיין החידה כיצד קראו להם בברית המילה...

להלן מדרש מוכר בעניין שמות האדם, ולאור דבריו כתבתי את הדברים בראשית ההודעה:

שלשה שמות יש לו לאדם,
אחד מה שקרא לו הקב"ה מתחלה...
ואחד שקוראים לו אביו ואמו...
ואחד שקונה הוא לעצמו במעשיו...


[מדרש אגדה (בובר) שמות פרק א ד"ה ד"א ואלה שמות]","46","","5361","True","True","False","","268","77.127.224.108","0","717","בבא בתרא|ז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);