var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=72052;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","56"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("71697","0","אינו אלא טועה. מה זה אומר למעשה?","30/04/20 19:51","ו אייר","תש"פ","19:51","קותי","","217","","1461","False","True","False","","473","109.65.16.7","0","0","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71699","71697","לא להגיד כך...","30/04/20 20:38","ו אייר","תש"פ","20:38","יום יום ידרשון","וכעין זה בברכות (מז.) "כל העונה אמן יותר מדאי אינו אלא טועה"","919","","1461","True","True","False","","120","46.19.86.218","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71701","71697","להמשיך לראות","30/04/20 21:27","ו אייר","תש"פ","21:27","אור חדש","בדוד רגל למרכבה וביטוי למלך ישראל אידיאלי
(כיוון שעשה תשובה ונתכפר לו כפי שראינו על פתיחת שערי העזרה למענו)
כמובן שכשלומדים את החטא בשלב שלפני התשובה יש ללמוד שחטא בחטא נורא ואז להבין העונש שקיבל
ואז ללמוד שתשובה מכפרת אף על הדברים הקשים ביותר","458","","1461","True","True","False","","98","93.173.96.163","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71727","71697",""כל האומר". למי יש אינטרס לומר?","01/05/20 08:43","ז אייר","תש"פ","08:43","קותי","אומר מי שיש לו אינטרס לומר. כנראה שמחפש היתר לאותו הדבר.
לכן הוא טועה. מי שלומד ממעשה ראובן או דוד אינו אלא טועה ואסור לעשות כן.
לכן אין איסור ללמוד את הדבר כפשוטו","217","","1460","True","True","False","","119","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71850","71697","פשט בפסוק","03/05/20 23:11","ט אייר","תש"פ","23:11","אברך אחד","הבנת התורה אינה מחייבת את זה ג"כ למעשה","1012","","1458","True","True","False","","37","213.137.64.108","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("72032","71697","לדעת את היחס הנכון","07/05/20 03:12","יג אייר","תש"פ","03:12","פנחס בן אהרון ","שאם חז''ל מעידים כך, היחס אל הדברים דורש הבנה עמוקה ולא שטחית!","1027","","1454","True","True","False","","70","","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("72044","71697","לר' יונתן האמוראים שסברו שדוד חטא טועים","07/05/20 12:03","יג אייר","תש"פ","12:03","דוד כוכב","","125","","1454","False","True","False","","192","95.86.101.40","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("72054","71697","הסבר חדש","07/05/20 15:52","יג אייר","תש"פ","15:52","אור חדש","שאלה:
ברור שדוד לא חטא בבתשבע באיסור אשת איש, דבר זה מוכח מהיותה מותרת לו אחר מות אוריה ואחר התשובה שעשה דוד
עם זאת ברור שלקח אותה בהיותה תחת אוריה לגמרי או לפחות ספק נשואה לו וברמה
שעל לקיחה זו נענש בצורה חמורה ביותר לכל דורותיו וי"א שאותו תינוק שמת מביאתו הראשונה היה אמור להיות הגואל האחרון אלא שכיוון ש'אכלה פגה' את בת7 כשל וגרם חורבן לכל העולם לאלפי שנים של גלות ושאר צרות

כיצד נתן ליישב סתירה זו (שלא נאסרה עליו אך מאידך נענש על המעשה בצורה כה חמורה)

נ"ל בדרך חדשה קצת (אך דומני ששמעתי הכיוון בעבר ממק"א) כך:
במשפט המלך שמזהיר בו שמואל את העם טרם מנותו להם מלך מזהירם בין היתר כך "ואת בנותיכם יקח" אומנם מיד מופיע ההסבר " לְרַקָּחוֹת וּלְטַבָּחוֹת, וּלְאֹפוֹת" אך נראה שלפחות בימי שאול התפיסה היתה שסמכות המלך גדולה בהרבה:
"וְשָׁאוּל נָתַן אֶת מִיכַל בִּתּוֹ אֵשֶׁת דָּוִד לְפַלְטִי בֶן לַיִשׁ אֲשֶׁר מִגַּלִּים"
ואח"כ דורש דוד " יד וַיִּשְׁלַח דָּוִד מַלְאָכִים, אֶל-אִישׁ-בֹּשֶׁת בֶּן-שָׁאוּל לֵאמֹר: תְּנָה אֶת-אִשְׁתִּי, אֶת-מִיכַל, אֲשֶׁר אֵרַשְׂתִּי לִי, בְּמֵאָה עָרְלוֹת פְּלִשְׁתִּים. טו וַיִּשְׁלַח אִישׁ בֹּשֶׁת, וַיִּקָּחֶהָ מֵעִם אִישׁ--מֵעִם, פַּלְטִיאֵל בֶּן-לוש (לָיִשׁ)"

התמיהה גדלה
כיצד היה אפשרי לתת את אשת דוד לפלטי (שאול ובית דינו סברו שזה אפשרי) וכיצד היתה מותרת לחזור לדוד אחר שנישאה לאחר?

חז"ל דרשו כידוע על מחל' הנוגעת למנה ופרוטה ואכמ"ל והדברים רחוקים מהפשט מסברא, ובעיקר מדרך ההלכה הרי אחר ששאול הסכים לתת את ביתו לדוד ונישאה לו בהסכמה גמורה אין שום אפשרות לטעון 'דעתך היתה לקדש בצורה לא נכונה' זה פשוט לא עובד בדיני נישואין המוכרים לנו...

אלא שנראה שהנישואין היו גמורים ובכ"ז היה לשאול סמכות להעביר אשת דוד לאחר ואח"כ סבר דוד שיכול להחזירה לעצמו

כיצד עובד הדבר?
נראה שבימי שאול היה ברור שסמכות המלך על עמו אינה רק בתחום הממוני המצומצם אלא אף בתחום הבעלות על האנשים עצמם
לכן כמו שיכול המלך להפקיע ממון יכל לדעתם להפקיע קידושין ונשים כרצונו

כלומר אחר הקידושין הקשר איש ואשתו זה קשר של יורה דעה ויש בזה איסור חנק
אך הכל מבוסס על קשר ממוני, ואם יש סמכות עליונה שכל קשר ממוני נתון בידה לחלוטין הרי שממילא כל קשרי הנישואין בטלים בפני רצונו של המלך וברצונו יחולו וברצונו יפקעו אף למפרע (להלכה סמכות זו נותרה בידי חכמים גם אחר המלכות...)

ממילא מובן למה יכל שאול לתת אשת דוד לפלטי ולמה יכל דוד לדרוש שתוחזר לו
וממילא יובן גם למה יכל דוד מבחינה משפטית לקחת את בת7 להחזירה לאוריה ואז לקחתה שוב
מבחינה ממונית משפטית זה עובד והאשה לא נאסרת עליו כלל
אומנם טענת הנביא כלפיו "כיצד לקחת כבשת הרש אחר שכמלך יכלת לקחת כל אשה שתרצה" היא שהפילה את דוד, מותר לך לקחת אך כיצד העלית בדעתך לממש זכותך? זעק הנביא","458","","1454","True","True","False","","115","94.230.85.150","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71702","71699","אבל רבי יהושע כן אמר. אז הוא טעה?","30/04/20 21:53","ו אייר","תש"פ","21:53","קותי","","217","","1461","False","True","False","","111","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71722","71699","אם אסור לומר כך היה צריך היה להיכתב","01/05/20 08:27","ז אייר","תש"פ","08:27","קותי","הרי זה חוטא.","217","","1460","True","True","False","","106","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71728","71699","הנה הוכחה שמותר להגיד","01/05/20 08:46","ז אייר","תש"פ","08:46","קותי","בראשית רבה (וילנא) פרשת וישב פרשה פז סימן ו
מטרונא שאלה את ר' יוסי אמרה לו אפשר יוסף בן שבע עשרה שנה היה עומד בכל חומאו והיה עושה הדבר הזה (=בורח החוצה),
הוציא לפניה ספר בראשית והתחיל קורא לפניה מעשה ראובן ובלהה, מעשה יהודה ותמר,
אמר לה מה אם אלו שהם גדולים וברשות אביהן לא כסה עליהם הכתוב, זה שהוא קטן וברשות עצמו עאכ"ו.
כללו של דבר מי שאומר ראובן חטא אינו אלא טועה שבא ללמוד ממקום שאין ללמוד .","217","","1460","True","True","False","","117","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71711","71702","כל האומר","01/05/20 01:14","ז אייר","תש"פ","01:14","אור חדש","שדוד לא חטא מעולם עושה דברי נתן הנביא ודינו של הקב"ה שקר ח"ו

כל המשים בדעתו שאמוראים סברו כך חושד בכשרים","458","","1460","True","True","False","","109","94.230.85.54","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71723","71702","לא הבנתי את שאלתך","01/05/20 08:33","ז אייר","תש"פ","08:33","יום יום ידרשון","בכל מחלוקת כל צד חושב שהשני טועה, לא כן?","919","","1460","True","True","False","","84","46.19.86.68","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71767","71711","מי שאומר כך","01/05/20 17:39","ז אייר","תש"פ","17:39","איכא מאן דאמר","עושה את דברי האמוראים שקר ח"ו
והלא הגמרא מצווחת ואומרת שביקש לעשות ולא עשה
ומדוע כאשר הכתוב כותב זה חייב להיות כפי הפשט
וכאשר הגמרא אומרת שם אפשר לומר הסברים
שגם כן כלל לא הסברת...","998","","1460","True","True","False","","67","213.137.64.87","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71739","71727","לימוד על גדולתו של דוד המלך","01/05/20 11:10","ז אייר","תש"פ","11:10","אבי גרינבלט","הודה ולא בוש (כהמשך ליהודה וכך נהג גם יאשיהו כמובא לקמן) ונתכפר לו בלא סתירה להתנהלות הכוללת.
לגבי "מי אומר" , בכל מקום (ראה את הערך בויקיפדיה) מדברים על דוד המלך משל בכלל מבינים על מי מדברים , על רגל של כסא הכבוד.","539","","1460","True","True","False","","63","77.124.40.103","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71729","71728","זו מ ח ל ו ק ת","01/05/20 08:49","ז אייר","תש"פ","08:49","יום יום ידרשון","ראה למשל בגמ' כתובות (ט.) "וכי תימא מעשה שהיה (רש"י- דבת שבע) מפני מה לא אסרוה, התם אונס הוה. ואיבעית אימא כי הא דאמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן כל היוצא למלחמת בית דוד גט כריתות כותב לאשתו".
כלומר, יש כאן במפורש שתי דעות, האם דוד עבר על איסור אשת איש או לא.","919","","1460","True","True","False","","89","46.19.86.68","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71733","71729","דוד לא עבר על אשת איש. הוא גנב את אשת","01/05/20 09:47","ז אייר","תש"פ","09:47","קותי","רעהו. הנביא אומר "לא חמלת" מעשה תת אנושי
לקחת את כבשת הרש!!!
חובה לחמול למרות שאין על זה עשה מפורש","217","","1460","True","True","False","","120","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71735","71729","מה קשור מחלוקת לכאן?","01/05/20 09:50","ז אייר","תש"פ","09:50","קותי","מה שדוד עשה היה מעבר לחטא כזה או אחר.
זה היה מעשה של חוסר אנושיות מופלג.
לא לחינם ה' לא נתן לו לבנות את בית המקדש","217","","1460","True","True","False","","120","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71734","71733","זה לא סותר","01/05/20 09:50","ז אייר","תש"פ","09:50","יום יום ידרשון","הבאתי ראיה מהגמ' בכתובות שיש מ"ד שעבר על אשת איש.","919","","1460","True","True","False","","94","46.19.86.68","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71748","71733","בת שבע הסכימה הכבשה לא","01/05/20 14:13","ז אייר","תש"פ","14:13","הודו_כי_טוב","יש בכל זאת הבדל בין המשל לנמשל","207","","1460","True","True","False","","149","79.176.44.202","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71738","71735","כתבת שלא עבר על אשת איש","01/05/20 10:17","ז אייר","תש"פ","10:17","יום יום ידרשון","הדגשתי שזו מחלוקת.
ענין בית המקדש קשור למלחמות ושפ"ד, ולא לחטא זה.","919","","1460","True","True","False","","91","46.19.86.68","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71768","71735","דוד לא היה חסר אנושיות","01/05/20 17:47","ז אייר","תש"פ","17:47","איכא מאן דאמר","יש לחשוב לפני שמוציאים כזה משפט

חז"ל אומרים "ראויה הייתה בת שבע לדוד מששת ימי בראשית" (סנהדרין קז.)
כלומר שמראש היא הייתה אשתו ובטח לא לקח למישהו אחר
דוד היה נביא כמפורש בחז"ל ועל כן ידע זאת היטב

כמובן שהיה כאן חטא כמו שמפורש בנביא
אך היה זה חטא במושגיו של רגל רביעי שבמרכבה ולא של מגושמים שכמותינו

ועל זה אמרה הגמרא שמי שחושב שמדובר בחטאים כפשוטם אינו אלא טועה
כלומר הוא כלל לא מבין את כל העניין

דרך אגב הקב"ה לא אמר שאינו ראוי לבנות את ביהמ"ק בגלל חטא זה אלא בגלל ששפך דם במלחמות כמפורש בפסוקים","998","","1460","True","True","False","","58","213.137.64.87","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71858","71735","לא בנה מקדש בשל שפיכת דמים","04/05/20 07:39","י אייר","תש"פ","07:39","Almuaddib","אתה מערב מין בשאינו מינו.

לא חטא בת שבע גרם, אלא שהיה איש מלחמות.","107","","1457","True","True","False","","122","77.125.47.41","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71857","71767",""הגמרא מצווחת"? הרי בגמרא כתוב שחטא!","04/05/20 07:39","י אייר","תש"פ","07:39","Almuaddib",".

יש עוד מקומות בגמרא חוץ מפרק שישי במסכת שבת, בבבלי.

שים לב, כי אותה שרשרת מסירה ממנה נאמר שדוד לא חטא, היא הקובעת שדוד הקים עולה של תשובה:

"א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן מאי דכתיב (שמואל ב כג) נאם דוד בן ישי ונאם הגבר הוקם על נאם דוד בן ישי שהקים עולה של תשובה".

מי שמקים עולה של תשובה, הוא מי שלא חטא?

ועוד, ראה בגמרא, בדף קז. בסנהדרין:

"אמר רב יהודה אמר רב לעולם אל יביא אדם עצמו לידי נסיון שהרי דוד מלך ישראל הביא עצמו לידי נסיון ונכשל אמר לפניו רבש"ע מפני מה אומרים אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב ואין אומרים אלהי דוד אמר אינהו מינסו לי ואת לא מינסית לי אמר לפניו רבש"ע בחנני ונסני שנאמר (תהילים כו) בחנני ה' ונסני וגו' אמר מינסנא לך ועבידנא מילתא בהדך דלדידהו לא הודעתינהו ואילו אנא קא מודענא לך דמנסינא לך בדבר ערוה מיד (שמואל ב יא) ויהי לעת הערב ויקם דוד מעל משכבו וגו' אמר רב יהודה שהפך משכבו של לילה למשכבו של יום ונתעלמה ממנו הלכה אבר קטן יש באדם משביעו רעב ומרעיבו שבע (שמואל ב יא) ויתהלך על גג בית המלך וירא אשה רוחצת מעל הגג והאשה טובת מראה מאד בת שבע הוה קא חייפא רישא תותי חלתא אתא שטן אידמי ליה כציפרתא פתק ביה גירא פתקה לחלתא איגליה וחזייה מיד (שמואל ב יא) וישלח דוד וידרוש לאשה ויאמר הלא זאת בת שבע בת אליעם אשת אוריה החתי וישלח דוד מלאכים ויקחה ותבא אליו וישכב עמה והיא מתקדשת מטומאתה ותשב אל ביתה והיינו דכתיב (תהילים יז) בחנת לבי פקדת לילה צרפתני בל תמצא זמותי בל יעבר פי אמר איכו זממא נפל בפומיה דמאן דסני לי ולא אמר כי הא מילתא דרש רבא מאי דכתיב (תהילים יא) למנצח לדוד בה' חסיתי איך תאמרו לנפשי נודי הרכם צפור אמר דוד לפני הקב"ה רבש"ע מחול לי על אותו עון שלא יאמרו הר שבכם צפור נדדתו דרש רבא מאי דכתיב (תהילים נא) לך לבדך חטאתי והרע בעיניך עשיתי למען תצדק בדברך תזכה בשפטך אמר דוד לפני הקב"ה גליא וידיעא קמך דאי בעיא למכפייה ליצרי הוה כייפינא אלא אמינא דלא לימרו עבדא זכי למריה דרש רבא מאי דכתיב (תהילים לח) כי אני לצלע נכון ומכאובי נגדי תמיד ראויה היתה בת שבע בת אליעם לדוד מששת ימי בראשית אלא שבאה אליו במכאוב וכן תנא דבי רבי ישמעאל ראויה היתה לדוד בת שבע בת אליעם אלא שאכלה פגה"","107","","1457","True","True","False","","194","77.125.47.41","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71773","71768","יעיין כבודו בפרק י"ב בשמואל וישפוט בעצמו","01/05/20 18:41","ז אייר","תש"פ","18:41","קותי","ליהודה וצאצאיו היסטוריה ידועה של אהבת נשים.","217","","1460","True","True","False","","103","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71859","71768","ומה תעשה עם כך שבפירוש לקחה מאוריה?","04/05/20 07:40","י אייר","תש"פ","07:40","Almuaddib","והגמרא, מה תעשה לה?

אמר רב יהודה אמר רב לעולם אל יביא אדם עצמו לידי נסיון שהרי דוד מלך ישראל הביא עצמו לידי נסיון ונכשל אמר לפניו רבש"ע מפני מה אומרים אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב ואין אומרים אלהי דוד אמר אינהו מינסו לי ואת לא מינסית לי אמר לפניו רבש"ע בחנני ונסני שנאמר (תהילים כו) בחנני ה' ונסני וגו' אמר מינסנא לך ועבידנא מילתא בהדך דלדידהו לא הודעתינהו ואילו אנא קא מודענא לך דמנסינא לך בדבר ערוה מיד (שמואל ב יא) ויהי לעת הערב ויקם דוד מעל משכבו וגו' אמר רב יהודה שהפך משכבו של לילה למשכבו של יום ונתעלמה ממנו הלכה אבר קטן יש באדם משביעו רעב ומרעיבו שבע (שמואל ב יא) ויתהלך על גג בית המלך וירא אשה רוחצת מעל הגג והאשה טובת מראה מאד בת שבע הוה קא חייפא רישא תותי חלתא אתא שטן אידמי ליה כציפרתא פתק ביה גירא פתקה לחלתא איגליה וחזייה מיד (שמואל ב יא) וישלח דוד וידרוש לאשה ויאמר הלא זאת בת שבע בת אליעם אשת אוריה החתי וישלח דוד מלאכים ויקחה ותבא אליו וישכב עמה והיא מתקדשת מטומאתה ותשב אל ביתה והיינו דכתיב (תהילים יז) בחנת לבי פקדת לילה צרפתני בל תמצא זמותי בל יעבר פי אמר איכו זממא נפל בפומיה דמאן דסני לי ולא אמר כי הא מילתא דרש רבא מאי דכתיב (תהילים יא) למנצח לדוד בה' חסיתי איך תאמרו לנפשי נודי הרכם צפור אמר דוד לפני הקב"ה רבש"ע מחול לי על אותו עון שלא יאמרו הר שבכם צפור נדדתו דרש רבא מאי דכתיב (תהילים נא) לך לבדך חטאתי והרע בעיניך עשיתי למען תצדק בדברך תזכה בשפטך אמר דוד לפני הקב"ה גליא וידיעא קמך דאי בעיא למכפייה ליצרי הוה כייפינא אלא אמינא דלא לימרו עבדא זכי למריה דרש רבא מאי דכתיב (תהילים לח) כי אני לצלע נכון ומכאובי נגדי תמיד ראויה היתה בת שבע בת אליעם לדוד מששת ימי בראשית אלא שבאה אליו במכאוב וכן תנא דבי רבי ישמעאל ראויה היתה לדוד בת שבע בת אליעם אלא שאכלה פגה","107","","1457","True","True","False","","130","77.125.47.41","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71774","71773","ליהודה וצאצאיו.....","01/05/20 18:54","ז אייר","תש"פ","18:54","אבי גרינבלט","היה לימוד לכולנו להודות על חטא.
כשנגיע למדרגה הזאת ושיהיה ברור , אנחנו ממש רחוקים מזה , רק אז אולי נתחיל בכלל לשקול האם וכיצד צריך לגשת בעיסוק הזה.
דוד חטא ונערך בירור מהו החטא אבל וזה אבל עצום , דוד בעקבות יהודה לימדנו מהי דרך התשובה ןההודאה על החטא.

שבת שלום","539","","1460","True","True","False","","53","77.124.40.103","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71816","71773","יעיין כבודו בגמרא שלנו וישפוט בעצמו","03/05/20 11:20","ט אייר","תש"פ","11:20","איכא מאן דאמר","אני לא מבין מדוע הגמרא לא ברורה כשהיא אומרת על דבריך "אינו אלא טועה"
האם האמוראים לא ידעו מה כתוב בשמואל?
אם אתה לא מבין איך זה מסתדר אתה יכול לשאול, אך לחלוק על גמרא מפורשת נראה לי קצת מופרך.
ואם אתה כן רוצה להבין את הפסוקים עיין שם במצודות וברד"ק

בכלל אני לא חושב שמי שאינו זוכר מה כתוב בנביא במדויק (על מה דוד לא יכל לבנות את ביהמ"ק) יכול ורשאי לבקר את גיבורי התנ"ך...","998","","1458","True","True","False","","53","213.137.64.87","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71781","71774","מי למד? מה? ואיך? יש מצוות תשובה בתורה.","02/05/20 20:58","ח אייר","תש"פ","20:58","קותי","מה צריך להוסיף על זה?","217","","1459","True","True","False","","125","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71782","71781","ואיך מקיימים אותה ?","02/05/20 21:01","ח אייר","תש"פ","21:01","אבי גרינבלט","אין ולו מצווה אחת בתורה שתוכל לקיים ללא חז"ל ודהמע"ה בכללם.","539","","1459","True","True","False","","43","77.124.40.103","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71825","71816","יעיין כבודו בפרשנים לשמאל שידעו את הגמרא","03/05/20 15:37","ט אייר","תש"פ","15:37","קותי","שלנו ולא פרשו כמו הגמרא.
כי פשט הפסוק אינו סובל את הדרשה המגמתית של רבי.
והגמרא מדגישה שהדרשות האלו מגמתיות.
"שבת נו ע"א
"אמר רב: רבי דאתי מדוד מהפך ודריש בזכותיה דדוד";

יעיין גם בקידושין מג ע"א בדעת שמאי הזקן
קידושין מג ע"א
האומר לשלוחו צא הרוג את הנפש - הוא חייב, ושולחיו פטור; שמאי הזקן אומר משום חגי הנביא: שולחיו חייב, שנא': אותו הרגת בחרב בני עמון; מאי טעמיה דשמאי הזקן? קסבר: שני כתובים הבאים כאחד מלמדין

היכן מצאת שערובתם זה לשון קידושין? (ערובתם= ערבונות שנתנו בשק"ם כי לא היה להם מזומן ודוד בא לפדות את הערבונות)
איזה שליח היה דוד? שליח ללקיחה?
האם גט מוקדם כשר? בטח לא לכל הדעות.

אם דוד המלך אומר "חטאתי " ובתהילים "חטאתי לנגדי תמיד" למה לא להאמין לו?","217","","1458","True","True","False","","114","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71860","71816","יעיין כבודו בגמרא סנהדרין קז. וישפוט","04/05/20 07:41","י אייר","תש"פ","07:41","Almuaddib","אמר רב יהודה אמר רב לעולם אל יביא אדם עצמו לידי נסיון שהרי דוד מלך ישראל הביא עצמו לידי נסיון ונכשל אמר לפניו רבש"ע מפני מה אומרים אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב ואין אומרים אלהי דוד אמר אינהו מינסו לי ואת לא מינסית לי אמר לפניו רבש"ע בחנני ונסני שנאמר (תהילים כו) בחנני ה' ונסני וגו' אמר מינסנא לך ועבידנא מילתא בהדך דלדידהו לא הודעתינהו ואילו אנא קא מודענא לך דמנסינא לך בדבר ערוה מיד (שמואל ב יא) ויהי לעת הערב ויקם דוד מעל משכבו וגו' אמר רב יהודה שהפך משכבו של לילה למשכבו של יום ונתעלמה ממנו הלכה אבר קטן יש באדם משביעו רעב ומרעיבו שבע (שמואל ב יא) ויתהלך על גג בית המלך וירא אשה רוחצת מעל הגג והאשה טובת מראה מאד בת שבע הוה קא חייפא רישא תותי חלתא אתא שטן אידמי ליה כציפרתא פתק ביה גירא פתקה לחלתא איגליה וחזייה מיד (שמואל ב יא) וישלח דוד וידרוש לאשה ויאמר הלא זאת בת שבע בת אליעם אשת אוריה החתי וישלח דוד מלאכים ויקחה ותבא אליו וישכב עמה והיא מתקדשת מטומאתה ותשב אל ביתה והיינו דכתיב (תהילים יז) בחנת לבי פקדת לילה צרפתני בל תמצא זמותי בל יעבר פי אמר איכו זממא נפל בפומיה דמאן דסני לי ולא אמר כי הא מילתא דרש רבא מאי דכתיב (תהילים יא) למנצח לדוד בה' חסיתי איך תאמרו לנפשי נודי הרכם צפור אמר דוד לפני הקב"ה רבש"ע מחול לי על אותו עון שלא יאמרו הר שבכם צפור נדדתו דרש רבא מאי דכתיב (תהילים נא) לך לבדך חטאתי והרע בעיניך עשיתי למען תצדק בדברך תזכה בשפטך אמר דוד לפני הקב"ה גליא וידיעא קמך דאי בעיא למכפייה ליצרי הוה כייפינא אלא אמינא דלא לימרו עבדא זכי למריה דרש רבא מאי דכתיב (תהילים לח) כי אני לצלע נכון ומכאובי נגדי תמיד ראויה היתה בת שבע בת אליעם לדוד מששת ימי בראשית אלא שבאה אליו במכאוב וכן תנא דבי רבי ישמעאל ראויה היתה לדוד בת שבע בת אליעם אלא שאכלה פגה","107","","1457","True","True","False","","165","77.125.47.41","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71831","71825","הפסוק בתהלים הכי קשה","03/05/20 19:28","ט אייר","תש"פ","19:28","איתיאל","הגמרא מנקה את דוד מהחטא הפורמלי. חוקית אין כאן חטא. כי מבחינה הלכתית זו לא אשת איש, ואוריה מורד במלכות.

אבל מצד המוסר יש כאן חטא גדול.

והנה דוד מכריז: "לך לבדך חטאתי". ולכאורה, רק לה' הוא לא חטא. כי לא עבר על שום הלכה בד' טורי שו"ע.

אבל "לך לבדך חטאתי" - משמע: ולא לבת שבע, ולא לאוריה. ודווקא כלפיהם החטא.","842","","1458","True","True","False","","129","","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71833","71825","לאיזה פרשנים אתה מתכווין?","03/05/20 20:51","ט אייר","תש"פ","20:51","איכא מאן דאמר","איני יודע למי אתה מתכווין, וכשתענה לי אוכל לענות בפרטות, אך אין לנו אלא דברי הגמרא "אינו אלא טועה". ובזה התשובה למה ששאלת בתחילת השרשור מה הכוונה בביטוי אינו אלא טועה, והתשובה שיש כאלו שיחשבו שהפשט בגמרא הוא פרשנות או דרשה מגמתית, לכן הגמרא אומרת שזה האמת לאמיתה וכל האומר אחרת אינו אלא טועה....

אם יש לך שאלות בפשט אז טוב שאתה שואל, אך כמובן שאין אנחנו יותר חכמים ומבינים מהגמרא את כתבי הקודש.

ובכלל איני מבין, אם אתה לא מסכים עם הגמרא אז מה אתה בכלל עושה בפורום של דף היומי, כאן לא עסוקים בפשט הכתוב אלא בפשט הגמרא, כך שגם אם נאמר שהגמרא היא דרש, כאן מתמקדים בהבנתו.

בכל האופן האמת האמיתית היא שחכמים קיבלו במסורת שדוד לא חטא כפשוטו (וכן מוכח מהפסוקים כדלהלן) ועל כן אמר רבי יונתן סתם כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה, בלי לפרט, ואחר כך הגמרא מסבירה איך נפרש את הפסוקים על פי זה. ועל כן גם אם נאמר שהקשית על אחד הפירושים עדיין אין זה עניין לעצם הקבלה.

לגבי עצם ה"קושיות"

א. לרבי בתור נכדו וממשיך דרכו של דוד היה לו מסורות מיוחדות במשפחה, ועניין מיוחד להגיע לחקרה. ולהסביר את הפסוקים על פי הקבלה.

ב. לגבי שמאי הזקן, ת"ק חולק עליו, ומסביר את הפסוק בדיוק כמו שהגמרא הסבירה כאן וכמות ההלכה.

ג. "ערובתם" זו מילה שאינה מופיעה בעוד מקומות, ומהיכי תיתי שזה לא גירושין?

ד. האחים רצו לתת גט לנשותיהם כדרך כל החיילים, אך הם לא הספיקו ומיד גויסו, לכן נשלח דוד לקבל מידם את הגט ווהשליחות לגרש בזה את נשותיהם (יתכן שאף היה שליח לקבלה שמונה על ידי הנשים, ולכן כאשר יקח זה מספיק).

ה. איזה גט מוקדם? הם נותנים גט מידי על תנאי.

ו. השאלה בודאי אינה רצינית, וכי מתי שדוד אומר "אנוכי תולעת ולא איש חרפת אדם ובזוי עם" אתה גם מאמין? ומתי שהוא אומר "הן בעוון חוללתי ובחטא יחמתני אימי"? המדובר הוא בענוותנותוצ של דוד, ובוודאי שהיה כאן חטא לפי דרגתו, אך אין זה החטא המגושם כפי שאתה מנסה לחשוב.

בכל אופן התלבטתי אם לענות, האם אתה מעוניין להגיע לאמת, או להתריס ולהוכיח שדוד מלכא משיחא היה חוטא ופושע רח"ל (מאן דפסיל וכו') ורבותינו האמוראים דורשי דרשות מגמתיות, ורק אתה ושכמותך הגיעו לחקר האמת. כי אם כך חבל על הדיבורים בנושא.

אם אתה כן רוצה להגיע לחקר האמת אז בא ננסה ללמוד את הסיפור "כפשטו" ועכשיו תורי לשאול שאלות

א. דוד חטא באשת איש ועונשו במיתה, אך הוא כלל לא ראה פגם במעשיו ואספה לביתו, ורק כאשר הנביא המשיל לו משלים רק אז הוא פתאום תופס ואומר חטאתי לה'. הוא לא יודע שיש איסור אשת איש ורציחת חף מפשע?

ב. אף כאשר הנביא מספר לו על זה לא נאמר לרגע שהוא מפסיד את כסא המלוכה המיועד לבניו מכוחו "אחת נשבעתי בקדשי אם לדוד אכזב כסאו לעולם נגדי" וכלל לא מצינו לרגע שהוא מאבד את כל תפקידיו.
וכן הוא רק אומר "חטאתי לה'" ומיד "גם ה' העביר חטאתך לא תמות" ולכאורה הרי הוא עבר במזיד על איסורים שהוא חייב מיתה בידי אדם, ומה זה הויתורים הללו? האם משוא פנים יש בדבר?

ג. לדוד נולד בן "ממזר", והמשנה אומרת "איזהו מעוות לא יוכל לתקון זה הבא על הערווה והוליד ממנה ממזר" והתיקון היחיד לחטא כזה יכול להיות רק כשימות, ואילו דוד כאשר מבשר לו הנביא שבנו הולך למות (כעונש על חילול ה' ובכלל לא על החטא!) הוא מתיישב על הארץ וצם ומתפלל עליו, מדוע?

ד. דין מפורש וברור הוא שאשה אסורה לבעל ולבועל, וכאן דוד נושא את בת שבע וממשיך אף לאחר שהוא חוזר בתשובה ונשאר עמה עד סוף ימיו ולא מצינו על כך שום ביקורת בפסוקים, יתירה מכך על הבן הנולד נאמר "וה' אהבו", והוא נבחר על ידי ה' לבנות את ביהמ"ק במקום אביו ושושלת בית דוד ממשיכה ממנו והכל מהאשה האסורה, היתכן?

על כן מוכח בוודאי מכל הפסוקים הללו שכל הסיפור המסופר פה אינו כפשוטו וחטאו של דוד הוא בדברים דקים, כך הם פני הדברים לכל אשר עיני שכל לו, ולא מחפש לפרש פירושים מגמתיים.
וחז"ל הקדושים אמת ותורתם אמת, וכל שאינו אומר כן אינו אלא טועה...","998","","1458","True","True","False","","42","213.137.64.87","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71832","71831","רד"ק מפרש שרק ה' יודע מזה","03/05/20 20:35","ט אייר","תש"פ","20:35","יום יום ידרשון","כלפי חוץ הציבור כלל לא ידע מכל המתרחש, לקיחת בת שבע והריגת אוריה","919","","1458","True","True","False","","78","46.19.85.157","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71834","71831","הכוונה שהחטא הוא חילול ה'","03/05/20 20:54","ט אייר","תש"פ","20:54","איכא מאן דאמר","כיוון שהחטא עצמו הוא בדברים דקים בלבד
אך המון העם חשב שזהו כפשוטו
ובזה חטא דוד לה' ולשמו","998","","1458","True","True","False","","38","213.137.64.87","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71838","71831","המילה "לבדך" אין משמעה "רק לך" משמעה","03/05/20 21:30","ט אייר","תש"פ","21:30","קותי","אם רצה לומר "רק לך" היה אומר "לך לבד"
לבדך משמעו "לעצמך" ראה עוד מופעים של המילה שמתבאר היטב במובן הנ"ל.
דוד בהיותו משיח ה' החטא שלו יותר גרוע מחוטאים אחרים שהרי חטאו הוא
פגיעה בעצמותו של ה'.
בראשית הפרק דוד עצמו אומר
תהלים נא
(ד) הרבה הֶרֶב כַּבְּסֵנִי מֵעֲוֹנִי וּמֵחַטָּאתִי טַהֲרֵנִי:
(ה) כִּי פְשָׁעַי אֲנִי אֵדָע וְחַטָּאתִי נֶגְדִּי תָמִיד:
אלו המושגים הרגילים של חטא אבל אצל דוד היתה רמה נוספת
של חטא בייחוד כלפי ה' בהיותו משיח ה'.
לכן עונשו יראה שהוא אכן משיח ה' בהיותו נענש
תהלים נא
לְמַעַן תִּצְדַּק בְּדָבְרֶךָ תִּזְכֶּה בְשָׁפְטֶךָ","217","","1458","True","True","False","","111","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71839","71833","לשאלתך, מדוע אני לומד דף יומי?","03/05/20 21:37","ט אייר","תש"פ","21:37","קותי","אני לומד דף יומי כדי לדעת בדיוק מה אומרת הגמרא בתוך המכלול הענק של תורה שבכתב ותורה שבעל פה.
האומר, יש לי רק גמרא, גם גמרא אין לו.","217","","1458","True","True","False","","106","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71846","71833","לשאלתך מס' ד'","03/05/20 22:33","ט אייר","תש"פ","22:33","יום יום ידרשון","הזכרתי כבר לעיל את הגמ' בכתובות (דף ט') ששואלת על זה, "וכי תימא מעשה שהיה (רש"י- דבת שבע) מפני מה לא אסרוה, התם אונס הוה. ואיבעית אימא כי הא דאמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן כל היוצא למלחמת בית דוד גט כריתות כותב לאשתו".
אז אם רצונך להבין את דברי הגמ', יש להכיר בדעות השונות שבגמ'.","919","","1458","True","True","False","","96","46.19.85.157","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71862","71833","עיין אברבנאל","04/05/20 08:50","י אייר","תש"פ","08:50","איתיאל","לשאלתך, איזה פרשנים. עיין לדוגמה אברבנאל שם שאומר שאי אפשר לפרש אחרת מהפשט. וכן מהר"י קארו פירש על דרך הפשט.

נכון שיש פרשנים אחרים שפירשו כדברי הגמרא. והרלב"ג מקשה כדבריך, א"כ איך אהב ה' את הולד והוא ממזר לכאורה וכו'.

אך הדבר במחלוקת. מימות התנאים ועד הפרשנים האחרונים.","842","","1457","True","True","False","","152","","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71855","71846","ברור שיש דעות שונות וגם אחרי שנפסק כך או","04/05/20 00:46","י אייר","תש"פ","00:46","קותי","כך אף אחת מהדעות איננה מתבטלת וכל דעה תופסת את מקומה.","217","","1457","True","True","False","","104","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71864","71846","דעות שנאמרות במרחק של אלף שנה","04/05/20 09:23","י אייר","תש"פ","09:23","קותי","לא מצאנו להם רמז בתורה
ולא בנביאים ראשונים והרי היו הרבה מלחמות.
ולא מצאנו גיטי לוחמים באגרות בר כוכבא למיניהן.
וגם לא מצאנו משמעות קידושין/גיטין במלה " ערובתם",
בקיצור ערבך ערבא צריך.","217","","1457","True","True","False","","125","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71907","71846","יישר כח","04/05/20 23:16","י אייר","תש"פ","23:16","איכא מאן דאמר","","998","","1457","False","True","False","","29","213.137.64.87","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71906","71857","המדובר הוא על הגמרא שלפנינו","04/05/20 23:15","י אייר","תש"פ","23:15","איכא מאן דאמר","אי אפשר לומר שמי שלומד את הגמרא ומאמין לה הוא חושד בכשרים גם אם תמצא גמרות אחרות.

לגבי החטא כתבתי כאן בשירשור בהודעות אחרות שוודאי שחטא ואלו דברים מפורשים, רק החטא לא היה באשת איש וכנאמר בגמרא שלנו שנתנו גט, ולפי זה גם אין שום ראיה מהגמרא בסנהדרין המדוברת שם לא מוזכר שהייתה אשת איש, ובכל אופן זה ודאי נפילה בנסיון לכל אחד ובפרט למשיח ה', ומה שהגמרא קוראת לזה דבר ערווה, הוא כינוי לכל העבירות מסוג זה.

אך מה שבאמת קשה זה הביטוי "שביקש לעשות ולא עשה" ואיך זה מסתדר עם הכתוב שנולד להם בן ועם הגמרא שהבאת
אך הביאור על פי מה שכתב המלבי"ם דלמ"ד שהגט היה גט על תנאי שרק אם לא יחזור הבעל מהמלחמה יחול, אז כאשר ביקש דוד מאויה ללכת לביתו ולרחוץ רגליו (לשון נקיה לזיווג) הרי אז היה הגט בטל ולמפרע דוד חטא באשת איש (וראה שם מה שביאר בטעמו של דוד שביקש זאת), אך אוריה לא הסכים ולא חזר לביתו עד שנשלח למלחמה ומת, הרי שדוד ביקש שהיא תהיה אשת איש, אך בסוף היא לא הייתה (ולפי זה מובן ם למה קראו לזה דבר ערוה וכדלעיל כיוון שהייתה ספק אשת איש.
ולפי המ"ד שהגט היה ללא תנאי, ראה מה שכתב בבן יהוידע, שבת שבע שהייתה גרושה התקדשה לדוד בביאה, וכשביקש מאוריה להזדווג עם אשתו הרי בא להחטיאו באשת איש ולבסוף לא חטא אוריה בכך וזהו שביקש לעשות ולא עשה.","998","","1457","True","True","False","","49","213.137.64.87","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71908","71859","משם ראיה","04/05/20 23:19","י אייר","תש"פ","23:19","איכא מאן דאמר","כמו שמבואר שם בגמרא במפורש שבעצם היא הייתה אשתו של דוד מששת ימי בראשית","998","","1457","True","True","False","","50","213.137.64.87","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("71909","71862","יישר כח","04/05/20 23:20","י אייר","תש"פ","23:20","איכא מאן דאמר","","998","","1457","False","True","False","","34","213.137.64.87","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("72050","72044","זאת טענה לא קבילה.","07/05/20 14:13","יג אייר","תש"פ","14:13","קותי","","217","","1454","False","True","False","","89","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("72052","72050","לא הבנתי, זו דעתו ודעת תלמידו רש"ב נחמני","07/05/20 14:51","יג אייר","תש"פ","14:51","דוד כוכב","","125","","1454","False","True","False","","195","95.86.101.40","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("72058","72052","כל מי שחושב אחרת, טועה. אבל למה?","07/05/20 16:36","יג אייר","תש"פ","16:36","קותי","","217","","1454","False","True","False","","106","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("72072","72054","הסבר מענין, אך ודאי אינו עונה לשאלה כאן","07/05/20 19:39","יג אייר","תש"פ","19:39","יום יום ידרשון","שהיא על דברי הגמ', שודאי לא סברה כמוך.
ולגבי הקושיא שהבאת בפתח דבריך, כבר הזכרתי כאן פעמיים את דברי הגמ' בכתובות, שאשת שנבעלה באונס אינה נאסרת, ואין קושיא כלל.","919","","1454","True","True","False","","77","188.64.206.46","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("72063","72058","ואיך תסביר את מה שלמדנו לא מזמן","07/05/20 17:10","יג אייר","תש"פ","17:10","דוד כוכב","במסכת שבת דף נג ע"א: "אמרה לשמעתא דרב קמיה דשמואל, אמר ליה: אי הכי אמר אבא - לא ידע במילי דשבתא ולא כלום".
ויש ביטויים קשים הרבה יותר בין חכמי ישראל לדורותיהם. דברים מצויים מאוד.","125","","1454","True","True","False","","222","95.86.101.40","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("72065","72063","אמר אמר ולא מקובל. אולי טעה?","07/05/20 17:15","יג אייר","תש"פ","17:15","קותי","","217","","1454","False","True","False","","96","109.65.31.185","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("72089","72065","כבר ביארתי לך בהרחבה","07/05/20 23:48","יג אייר","תש"פ","23:48","איכא מאן דאמר","ואני לא מבין מה אתה לא מבין

דברי חז"ל לא נאמרו כהשערות בעלמא
ועל כן גם כאשר יש כמה שיטות לכל אחד יש מקום של כבוד (וכמו שכתבת לי בעצמך קודם) ובטח אי אפשר לומר כל כך בקלות שהם טעות וזה לא משנה מה קושיתך
הדברים אמורים כלפי דברי חז"ל בכלליות אך ביתר שאת כאשר מדובר על התלמוד שלנו המנופה על ידי רב אמי ורב אסי שהביאו שם רק את הסולת (ראה בדברי הרמב"ן בוויכוחו עם המשומד)

בנוסף על הנושא הזה כבר כתבתי לך תשובה בהרחבה כיצד כך משמע מהפסוקים, ולא תירצת לי אף אחד מהשאלות שכתבתי שם.
גם לו היית מתרץ את כולם היית יכול להבין שאין זה אומר שאין מקום לפשט נוסף, על אחת כמה וכמה כשגם לא ענית על כלום.

התגובה היחידה שקיבלתי ממך למאמר הייתה שלא מצינו לגט על תנאי רמז בנביאים ולא באגרות בר כוכבא.
אני חשבתי שזה תגובה לא עניינית ולא עניתי אך אני רואה שאתה עדיין דבק בעמדותיך לכן אענה:
בנביאים לא מצאנו כלל תיאורים כיצד יצאו הלוחמים על מנת לדייק שזה לא נאמר שם
ומלחמות בר כוכבא היו למעלה מאלף שנה אחרי מלחמות בית דוד וכני דורות בלבד לפני רבי יהודה הנשיא
כך שאיני מבין מדוע אתה מייחס לנוהג שהם נהגו מקור יותרר מדויק ממסורת שעברה בפי החכמים

אני מקווה לקבל תגובות ענייניות בלבד
יישר כח
לילה טוב","998","","1454","True","True","False","","50","213.137.64.87","0","71697","שבת|נה ע"ב",""),new Message("72074","72072","כמובן שאין זה","07/05/20 19:44","יג אייר","תש"פ","19:44","אור חדש","הסבר לגמרתנו אלא בעיקר להבנת הסיפור המקראי

הגמ' בכתובות מתרצת תרוץ דחוק (היא אנוסה אך הוא מזיד) כאן אך לא מסבירה למה לקח שאול את אשת דוד ונתנה לאחר ואומנם יש לזה הסבר אחר אך אני נוקט כפשט כאשר הסבר אחד מיישב כמה קושיות ולא הסבר שכל פעם נצרך לפלפולים מסתבכים והולכים כדי להתקיים","458","","1454","True","True","False","","99","94.230.85.150","0","71697","שבת|נה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);