var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=57571;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("57557","0","ניסוך לספלים","13/07/18 16:20","א אב","תשע"ח","16:20","עלי","במאמרי על השינויים במבנה מזבח העולה ( שמעורר הרבה התנגדות לקריאה משום מה במקום שיעורר עניין ללימוד המקורות לעומק כפי שהיה ראוי לתלמידי חכמים ), שהועלה בין השאר בזבחים נט בחלון המאמרים, כל החלק האחרון בו עוסק בניסוך הנסכים, כולל בדיון יסודי בשיטות הראשונים, רש"י, בעלי התוספות, הרמב"ם ורס"ג ( ששיטתו אני משער אינה מוכרת כלל לרוב הלומדים ! ) כדאי לעיין במבוא שלפני הכניסה למאמר באותיות ד ו-ה.
נוסף לשוני התפישתי בהגדרת הניסוך לגבי מהות הספלים ותפקידם בין הראשונים, קיים ניתוח מעניין לגבי שיטת הרמב"ם ובעיקר בנוגע למה שכתב בעניין בהלכות בית הבחירה, אשמח לקבל תגובות לחלק זה של המאמר ( וכבר כתבתי שאין לי כוונת הוכחה אלא כוונת הצגת וניתוח המקורות עד כמה שבינתי משגת, והיות ואיני מגיע לשולי בינתם של חכמי ישראל הגאונים ואני רק כפועל שחור האוסף את המקורות ומנתחם בשכלי הקט כמרגליות המצריכות הברקה, יש מקום לבחון אם הליטוש שעשיתי ליהלומים ראוי או לא, ואינני מחפש מחמאות אלא בקורת מדויקת לאמיתה של תורה ) !","209","","2122","True","True","False","","606","95.86.114.56","0","0","זבחים|צא ע"א",""),new Message("57571","57557","צר לי לכתוב את זה, אך המאמר איננו טוב","14/07/18 23:50","ב אב","תשע"ח","23:50","Almuaddib",".


זה לא נעים לכתוב, אבל הואיל ואתה שב ומתעקש, חוזר ומזכיר את המאמר, צר לי לבשר לך כי המאמר אינו טוב.

הכשל המרכזי שבו – הנחות רבות, רבות מדי, שאינן מבוססות.

מאחר ואיני יכול לצאת פטור באמירה זו בלי הסבר – הנה שלוש דוגמאות:


1: תיקון מקורות מסברה, בשל קושי


מדובר במנהג תמוה, שאין לי מושג מהיכן נלקח. כבר בפתיחת המאמר אתה מצטט מהמכילתא דרבי ישמעאל, ומייד קובע כי הנוסח שלה משובש. בשל היותו משובש – אתה גם מתקן אותו.
אין צורך לומר כמה יוהרה נדרשת כדי לקחת מקור, ובלי שיש מקור אחר אמין – להחליט לתקן אותו מסברה. אני יכול להעלות כמה וכמה סברות אחרות ליישב את הקשיים, בלי "לתקן" את הנוסח שנמצא בידינו במסורת – כלומר, בלי לשבש אותו מסברה שאין לה מקור.
יש הבדל גדול בין לבוא ולומר שיש גרסה אחרת למכילתא, ולהסתמך עליה כדי להציע פתרון, או - אפילו - להסתמך על התיקון שעשה הגר"א.

אבל להציע תיקון מסברתך לנוסח המכילתא שלפנינו?!



2: הסתמכות יתר על "התרגום הירושלמי"

מאחר וידוע לנו בצורה ברורה שמדובר בתרגום מאוחר מאד, אין כאן אלא הדהוד מאוחר של מדרשים ודיעות קודמים. תרגום יונתן נכתב – לכל המוקדם – במאה השביעית לספה"נ, ונקל להוכיח זאת. להשתמש בתרגום יונתן שבידינו, כאילו מדובר במקור תנאי, כמו המשנה או התוספתא, זו פשוט בורות.


3: הקביעה כי השטח שמוזכר בכתובים, הוא של ראש המזבח


בע' 7 נכתב:
"לעומת זה, רבי יהודה ורבי מאיר למדים מהדרישה לעשות את המזבח רבוע, שהשטח הנזכר של ראש המזבח, של 5X5 אמות מרובעות, הינו רביע השטח בלבד ושטחו הכולל היה 10X10 אמות מרובעות."

מהיכן צץ פתאום "ראש המזבח"?

לא בפסוקים, לא בדברי רבי יהודה ולא בדברי רבי מאיר, מוזכר ראשו של המזבח. מדברים על גודלו של המזבח, אבל היכן כתוב שגודל זה, הוא שטח הגג?

המלים "ראש המזבח" הן תוספת שלך, חסרת עוגן כלשהו במקורות.

שמא דברי נבואה נשתרבבו לך כאן?


===

אלו אך 3 דוגמאות. אך דוגמא השקיתי אותך כאן. יש עוד בעיות רבות מאד במאמר, וראוי היה לו שלא יתפרסם ויטעה את הקוראים.

========

בעקבות הערה של דוד כוכב, תיקנתי את הערה 2 כאן.","107","","2121","True","True","False","","248","87.71.90.131","0","57557","זבחים|צא ע"א",""),new Message("57575","57571","תרגום ירושלמי מזמן חז"ל בגליל","15/07/18 00:10","ג אב","תשע"ח","00:10","דוד כוכב","ותרגום "יונתן" לתורה מאוחר הרבה הרבה יותר.
שמעתי על כך ראיות רבות מהמומחה לענין הרב פרופ. יואל אליצור.","125","","2120","True","True","False","","205","212.76.108.241","0","57557","זבחים|צא ע"א",""),new Message("57576","57575","אקבל את דבריך, ואשאר עם תרגום יונתן","15/07/18 00:25","ג אב","תשע"ח","00:25","Almuaddib","שכפי שכתבתי, לגביו קל להוכיח עד כמה הוא מאוחר.","107","","2120","True","True","False","","134","87.71.90.131","0","57557","זבחים|צא ע"א",""),new Message("57596","57576","גם בזה","16/07/18 15:29","ד אב","תשע"ח","15:29","עלי","אלמואדיב נוהג להטיל דופי בדבריי שלא כראוי, כדרכו, ולטעון שאין להם ביסוס אך טענותיו אינן נכונות כלל ואענה בזה על ראשון ראשון:
א. לגבי המכילתא. לא ברור מדוע אלמואדיב מתעלם תחילה מהקושי הטמון בה בפני עצמה. נהגתי לענ"ד בדרכו של הגר"א, שהבחין מן הסתם במקבילה בזבחים, השווה את הסוגיות, ותיקן ( הגר"א בניגוד לי לא חשב שהוא מציע לתקן אלא בשל סמכותו פשוט תיקן... וכמובן מסברא ישרה ) את המכילתא שתוכנה בלתי ברור בעליל, בהתאם לסוגיה בזבחים. בדיוק כך נהגתי, תוך שימוש בשכל הישר כדי לתקן את הנוסח כך שיהיה הגיוני מתוכו. שיטה זו שימשה רבים ממגיהי מקורות חז"ל תמיד ואין ספור הגהות כאלו קיימות בכל מקורות חז"ל. ברור שיש לבקר הגהות כאלו, אך מה ההצעה החלופית שאלמואדיב מציע להגהת המכילתא ? פשוט אין לו !
ב. היחס לתרגומים
אין לי במאמר שום הסתמכות יתר על התרגומים. ציטטתי אותם תוך בקורת עליהם, וגם אי הסכמה. כנראה שאלמואדיב לא קרא את דבריי בעניין.
ג. ראש המזבח
כבר באשכול הארוך ( 'בדין פקיעה' ) בו דנו על הברייתא של הירושלמי הסברתי מדוע אני מתייחס לראש המזבח וכמו ששם לא היה לאלמואדיב מה לענות לבסוף כך עתה. וכאן אני מגיב שוב ורק בקצרה.
הן לשיטת רש"י והן לשיטתי, החלק העליון של המזבח לשיטת רבי יוסי, משפת סובב ומעלה, היה בעל שטח של 5X5 אמות. לשיטת רש"י זה היה גם שטח בסיס המזבח. לפי הברייתא בירושלמי שטח בסיס המזבח היה 9X9 אמות כפי שהוסבר באשכול ההוא. בשל ההבדל בין שיטת רש"י לברייתא בירושלמי השתמשתי בביטוי 'ראש המזבח' כדי להתייחס לחלק העליון של המזבח בשונה מבסיסו, ודווקא לגביו אין שום מחלוקת מה בכך שזה ביטוי שלי ולא של התורה או חז"ל ?","209","","2119","True","True","False","","151","212.76.98.110","0","57557","זבחים|צא ע"א",""),new Message("57598","57596","ראשית, יפה שהודית שאתה "מתקן" את המכילתא","16/07/18 17:11","ד אב","תשע"ח","17:11","Almuaddib","על כך אולי כדאי להתעכב לרגע, ולהדגיש:

יש בפניך מקור תנאי. אתה מוצא בו קושי.

ומה הפתרון שלך?

לשנות את נוסח המכילתא.


תמהני מדוע אתה עוצר במכילתא. קשיים רבים יש בפנינו גם בתורה, ומדוע טרחו פרשנינו ופילפלו? וכי לא היה עדיף להם לנהוג כמוך, ולהגיה מסברה?","107","","2119","True","True","False","","168","82.81.160.69","0","57557","זבחים|צא ע"א",""),new Message("57599","57596","ושנית - העלאת הסברים טובה - כשהם מבוססים","16/07/18 17:14","ד אב","תשע"ח","17:14","Almuaddib","לצערי, הסבריך נשענים על סברות ודברי נבואה, כיפ שהארכתי להסביר בטוטו"ד בדיון הארוך בינינו, בו לא הואלת להביא מקור לדבריך - למשל על טענתך לגבי גודלי המזבח וגגו.

מאחר והוכחותיך שם, כמו גם כאן, מתבססות על טענותיך - אותן אתה אמור להוכיח, אין לי אלא להמליץ לך על העמקה בקריאת הערך טאוטולוגיה במילון.","107","","2119","True","True","False","","281","82.81.160.69","0","57557","זבחים|צא ע"א",""),new Message("57601","57599","מאחר וכנראה אין סיכוי להסכמה","16/07/18 19:13","ד אב","תשע"ח","19:13","עלי","ביני לאלמואדיב. אני מציע לסיים בזה את הויכוח שנראה לי חסר תוחלת. אינני וכחן ואני חושש שאלמואדיב החטיא לחלוטין את התובנות העולות מהמאמר כפי שאני מבין את מה שכתבתי.
אני רק יכול להציע למשתתפים אחרים להרים את הכפפה שהשלכתי לקרא את המאמר ולבחון ולהביע דעתם. וכדי לא להרגיז אף אחד או לדרוך על יבלות או ח"ו לפגוע בכבודו של מישהו, אני מציע לפנות אלי אישית בתגובות. אשמח לקרא כל דבר ולהגיב כמיטב יכולתי.
אני מקוה שהקוראים יקחו את המקורות בהם דנתי ( בלי מה שאני כתבתי בפרשנותי ) וידונו בהם כשלעצמם וינסו להסיק מהם בעצמם את מסקנותיהם.
אני רק תוהה לעצמי אם לא ראוי שמנהל האתר יקרא גם הוא את המאמר, ואם הוא סבור כאלמואדיב, ראוי שיודיעני ויוריד את המאמר מהאתר לבלתי הלאות את הנכנסים לאתר בשטויות וטעויות...
ואולי זה גם יורה לי אם בכלל מעורבותי בפורום רצויה בכל היבט שהוא...","209","","2119","True","True","False","","157","212.76.98.110","0","57557","זבחים|צא ע"א",""),new Message("57602","57601","במקום לבסס את דבריך, אתה מעדיף","16/07/18 19:35","ד אב","תשע"ח","19:35","Almuaddib","לעבור ל"פולנית".

חבל.

אתה טוען כי, למשל, מזבח הנחושת במדבר היה בגובה של 10 אמות ולא 3 - הסבר. הסבר כיצד הכרע במחלוקת התנאים הזו.

אתה טוען כי 5 האמות התחתונות היו עשויות אבן - הוכח את דבריך באמצעות מקורות המראים כך.

לבוא ולהגיד משהו בסגנון "טוב. אם זה לא נכון בעיניכם אז אני הולך", זו תגובה ילדותית שאינה מתאימה לאדם כמוך.

ביקשת במפגיע, כמה פעמים, שיתייחסו למה שכתבת. כשקיבלת התייחסות - אבל לא זו שחפצת בה - אז "שוברים את הכלים ולא משחקים" ?


היה ישר בפני עצמך, ובדוק: האם דבריך מבוססים או שלא כך.","107","","2119","True","True","False","","159","87.71.90.131","0","57557","זבחים|צא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);