var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=52990;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","45"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5359","0","סיום מסכת לנשים","02/12/10 21:53","כה כסלו","תשע"א","21:53","מנחם שטיין","כיצד תנהג אישה שסיימה מסכת בתלמוד הבבלי?
האם ראוי שתערוך סעודת מצווה? מי אומר קדיש אם בכלל? באיזה פורום תנהג?","194","","4897","True","True","False","","2815","109.64.96.243","0","0","",""),new Message("5361","5359","תשובה","02/12/10 23:46","כה כסלו","תשע"א","23:46","משיב מאורות דף היומי","שולחן ערוך אורח חיים סימן נה

סעיף א
(א) <א> אומרים (ב) קדיש. וא"א אותו בפחות מי' (ג) זכרים בני חורין (ד) גדולים שהביאו ב' שערות, (ה) וה"ה לקדושה וברכו שאין נאמרין בפחות מעשרה.

לגבי שאר השאלות קשה לי לענות בכתב.

שבת שלום.","142","","4897","True","True","False","","512","85.130.130.141","0","5359","",""),new Message("5368","5359","מעניין לעניין...","03/12/10 08:40","כו כסלו","תשע"א","08:40","לינקוש","כאן","58","","4896","True","True","False","","285","77.126.226.81","0","5359","",""),new Message("5370","5359","[ללא נושא]","03/12/10 09:44","כו כסלו","תשע"א","09:44","יאירה","שלום מנחם, אני ב"ה לומדת גמרא כמה שנים, כשאני מסיימת מסכת אני עושה סיום עם החברות שלי , שמוכנות לשמוע אותו או במקום הלימודים שלי. אני עושה זאת כדי לזכות את הרבים. אני מביאה כיבוד קל: בדרך כלל מדובר בעוגיות. אני אומרת ד"ת קצר על סוגיא, שנדונה במשנה אחרונה ובגמרא, אומרת הדרן ולא אומרת קדיש. יש מחלוקת בהלכה אם אישה צריכה לומר קדיש. לתשובה שקיבלת אני יכולה להוסיף, כי נהוג לומר קדיש במניין גרידא ולא רק בציבור של שלושה יהודים מעל גיל 13.
שבת שלום ומבורכת, חנוכה שמח!","192","","4896","True","True","False","","526","95.86.120.211","0","5359","",""),new Message("52981","5359","אין ענין","10/10/17 16:37","כ תשרי","תשע"ח","16:37","המכריע","לכאורה אין ענין שאשה תערוך סיום.
ראשית, היות שכל ענין הסיום יסודו במנהג ובוודאי מעולם לא היה שכיח שאשה לומדת ומסיימת וממילא לא נהגו בכך.
שנית, כל ענין הסיום הוא כדי להחשיב את הלימוד ולעודד את הלומד עצמו או לומדים אחרים להשתדל ולסיים מסכתות שלימות וסדרים שלימים. ומכיוון שבקושי התירו לנשים שליבן חפץ בכך ללמוד באופן של קביעות, א"כ אין כל ענין לעודד עריכת סיום על לימוד של אישה.
ועדיין יש לדון אם האישה חפצה בכך, האם ראוי למנעה.
נראה שהיה ראוי להנהיג שסיום כזה ייערך בקרב נשים בלבד, גם ללא בעיה של צניעות, כגון שזה נערך בקרב בני משפחה קרובים ממש, מכיוון שבדור האחרון פעולות מסוג זה של אישה המופיעה בפני גברים בשעת עשייה של דברים המסורים לפי המסורת לגברים, [כגון להיות ש"ץ ובעל קריאה או מסירת שיעורי תורה וכדומה], בדרך כלל נעשות על ידי חוגים וזרמים שמטרתם לנגח את המסורת, לכן לא כדאי שזה ייערך בהשתתפות גברים, כדי להרחיק מן הכיעור ומן הדומה לו.

אמר המכריע: אע"פ שזה נראה כאילו כתבתי הודעה זו כאן אתמול, אין זה כך. אנכי כתבתי זאת כתשובה לשואל. וזה פורסם לפני כמה שנים בפורום מסוג אחר. מישהו (כנראה מהנהלת הפורום) הכניס זאת לכאן בצורה הזו ללא הגילוי הנאות המתבקש. אני אינני כותב כאן דברים כאלו והדומים להם. ולא בכדי כמובן אני נמנע. וד"ל.","199","","2393","True","True","False","","357","46.121.40.253","0","5359","",""),new Message("5365","5361","למה שלא תעשה סעודה?","03/12/10 02:39","כו כסלו","תשע"א","02:39","איתן","אם היא למדה - למה שלא תעשה סעודה?
אני חושב שהסעודה היא סעודת מצווה גם אם נשים אינן מצוות בתלמוד תורה.
מן הסתם אם היא לומדת תורה אז היא בודאי תקפיד שסעודתה תהיה בגדרי הצניעות לפי ההלכה ולפי מנהג המקום.
אם רוצים לומר קדיש - בודאי צריך שיהיה מנין כפי שציטט "משיב",
אם היא עצמה רוצה לומר קדיש - ראו, אישה יתומה יכולה לומר קדיש לפי הדין, (אם כי בדרך כלל לא נהגו, אבל אפשר), אז לכאורה גם הלומדת יכולה,
וכמו שבשנים האחרונות החלו נשים לברך ברכת הגומל (בעיקר יולדות) ממקומן בעזרת הנשים, לעומת דורות קודמים שהבעל היה עולה לתורה ומברך - כך גם לגבי הקדיש.

כנלע"ד.","123","","4896","True","True","False","","412","212.76.112.54","0","5359","",""),new Message("5373","5365","שוב","03/12/10 09:55","כו כסלו","תשע"א","09:55","משיב מאורות דף היומי","אם צריך עשרה אנשים כדי לומר כ"ש שאשה לא יכולה לומר קדיש אפ' בפני עשרה אנשים.

תשובתי מתייחסת רק על קדיש, רק אמרתי שאני לא רוצה להיכנס לשני הדיונים הנוספים בכתב.

שבת שלום","142","","4896","True","True","False","","422","85.130.130.141","0","5359","",""),new Message("5371","5368","[ללא נושא]","03/12/10 09:53","כו כסלו","תשע"א","09:53","יאירה","לינקוש, אתה הבאת את תשובתו של הרב שרלו,שבהחלט צודק, וכיום ב"ה יש נשים, שלומדות גמרא ולפי דעתי זה סימן טוב! לעיתים קביעת איסור ת"ת לנשים נבע מעמדתו האישית של מי שהשמיע אותו. שנית, נשים שלא רוצות לא חייבות ללמוד ואלה ששואפות לכך ילמדו לשם שמים!","192","","4896","True","True","False","","285","95.86.120.211","0","5359","",""),new Message("5421","5370","לסיכום הדיון","05/12/10 19:23","כח כסלו","תשע"א","19:23","איתן","אני מבקש את רשות הדיבור.
כפי שכתב הרב שרלו, על לימוד תורה לנשים נכתב בשנים האחרונות כה הרבה, עד שממש מיותר שניכנס לדיון הזה כאן. אבל עניין אחד: בחברה שמרנית תמיד יש חשש מפני שינויים. וכ"ש בחברה מותקפת, כפי שחשה היהדות הדתית והחרדית מפני החילוניות והרפורמה זה מאתים שנה. ולכן יש התגוננות, והסתגרות, וכל דבר חדש מתקבל בחששות.
למשל האמירה "עמדתו האישית של מי שהשמיע אותו". אם התכוונת, יאירה, "זו דעתו של אתו רב אבל יש חולקים" אז זה עניין אחד, אבל אנשים כאן הבינו "זו עמדה שנובעת מדעותיו ומהשקפת עולמו", ואולי אפילו רחוק יותר, ואם כך - חס ושלום לחשוב על חז"ל דברים כאלה.
גם האמירה "שבת שלום ומבורכת" אינה לעניין. נכון שאנו אומרים בלכה דודי "בואי כלה שבת המלכה" (אגב ברמב"ם פרק ל' מהלכות שבת הלשון "בואו ונצא לקראת שבת המלך"), אבל בכל זאת כשאת משנה מהנוסח המקובל – זה מקטלג אותך יחד עם הנשים הרוצות לשנות, וכאמור לעיל שינויים לא מתקבלים בברכה, בטח לא בקלות.

לאור זה אין פלא שמשיב לא מבין איך אישה תאמר קדיש בפני עשרה גברים. גם אני מלכתחילה כתבתי על אמירת קדיש "ממקומה בעזרת הנשים", כמו ברכת הגומל. אם אין מחיצה – במרחק מהגברים. ולכן גם הוספתי "כפי ההלכה וכפי מנהג המקום".
לי למשל קרה, כשהיינו בכפר מימון לפני ההתנתקות, שוחחתי עם מישהי, ולא רחוק מאיתנו היה מנין שהגיע לקדושה, ונעמדנו וענינו, וזה היה ממש מוזר לענות קדושה בצורה כזו.
בקיצור: אם היא רוצה לומר קדיש – היא צריכה לנהוג בחכמה, ובודאי ובודאי שלא לעורר מחלוקת.


• לגבי הצטרפות נשים לעשרה לקריאת התורה – נכון שהשו"ע לא הזכיר "זכרים", אבל לענ"ד זה רק מפני שסמך על מה שכתב לגבי קדיש. ע' במשנ"ב שהשו"ע היה צריך להדגיש שדוקא גדולים מצטרפים לעשרה כדי שלא נטעה לחשוב שקטנים שיכולים לעלות גם מצטרפים לעשרה. אז בודאי נשים, שאינן עולות – בודאי שאינן מצטרפות.
• אני לא מכיר את הדיון על חלק ח' של האגרות משה. אני מכיר את הנושא של אמירת קדיש על ידי נשים כ"תורה שבעל פה", דבר ששמעתי מרבותי (מו"ר הרב מאיר שלזינגר שליט"א, ראש ישיבת שעלבים לשעבר), אך אינני יודע מקורות.","123","","4894","True","True","False","","357","95.86.91.229","0","5359","",""),new Message("5374","5371","חס וחלילה, יש כאן סתירה פנימית","03/12/10 12:42","כו כסלו","תשע"א","12:42","דוד כוכב","חס וחלילה לטעון שקביעת איסור ת"ת לנשים נבע מעמדתו האישית של מי שאמר זאת.
הרי דברים אלו כתובים בגמרא עצמה...!

ואולם,
א) אף אחד לא טען שאסור לאשה ללמוד תורה בעצמה, כמו שעשתה ברוריא אשת רבי מאיר למשל.
כל הדיון נסוב על השאלה האם על גברים ללמד נשים.

ב) החפץ חיים קבע שבדורות אלו מה שנצרך ביותר וקובע זה הגברת יראת שמים. וצורך זה דוחה את כל הפיקפוקים בדבר תלמוד תורה לנשים.
בדרך החפץ חיים הולכים כל עדות ישראל, כולל כל בתי הספר של בית יעקב.","125","","4896","True","True","False","","311","213.151.42.150","0","5359","",""),new Message("5397","5373","מה פה הכ"ש?","05/12/10 09:34","כח כסלו","תשע"א","09:34","עציוני","העובדה שצריך מנין (של גברים) לא אומרת שאשה לא שייכת בדבר. דוגמה לדבר קריאת התורה, שמעיקר הדין נשים עולות למנין שבעה, והדבר נאסר רק מפני כבוד הציבור, על אף שצריך מנין.
לגופו של ענין, בעבר הדבר היה מקובל שנשים אומרות קדיש. כאשר התגוררתי בארה"ב ראיתי שהדבר מקובל שם גם היום (בבתי כנסת אורתודוקסיים למהדרין), אלא ששם מקפידים שאשה לא תאמר קדיש לבד - תמיד יש גם גבר שאומר קדיש יתום והאשה מצטרפת מעזרת הנשים. (ראיתי אבלות שהקפידו להגיע כל בוקר לתפילה במנין לשם כך). ראיתי גם עדויות על מקומות באירופה של לפני 2-3 דורות, ושם נשים אמרו קדיש גם לבדן.
על מנת למנוע מראש טענה כי מדובר על השפעה רפורמית וכד', ראו כאן קטע מתשובה של ר"מ פיינשטיין באגרות משה (אני מקוה שהוא לא חשוד כמחדש). התשובה דנה בעניני מחיצה, וכמשיח לפי תומו הוא מעיר שתמיד היה נהוג שנשים נכנסות לבית הכנסת, למשל כדי להגיד קדיש

"והנה בכל הדורות נהגו שלפעמים היתה נכנסת אשה ענייה לבית המדרש לקבל צדקה, או אבלה לומר קדיש..."","159","","4894","True","True","False","","494","132.70.40.183","0","5359","",""),new Message("5377","5374","יישר כוחך רבי דוד","03/12/10 14:41","כו כסלו","תשע"א","14:41","נחמן","יישר כוחך ואשריך שאתה צועק את צעקת היהדות הנאמנה... לגבי נושא של עמדה אישית, ואוי לאוזניים שכך שומעות!

כמה הערות על ההמשך,

א. אגב, איסור לימוד תשבע"פ לנשים זה נפסק ברמב"ם וטור שו"ע....

ב. קצת משמע ברמב"ם שהאיסור גם אם תלמד בעצמה: רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק א הלכה יג

אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל אינו כשכר האיש, מפני שלא נצטוית, וכל העושה דבר שאינו מצווה עליו לעשותו אין שכרו כשכר המצווה שעשה אלא פחות ממנו, ואע"פ שיש לה שכר צוו חכמים שלא ילמד אדם את בתו תורה, [...] במה דברים אמורים בתורה שבעל פה אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחלה ואם למדה אינו כמלמדה תפלות.

ג. החפץ חיים לא אמר שנשים צריכות ללמוד גמרא, ובכל עדות ישראל הנוהגות על פיו, לא לומדות גמרא.

ד. לענ"ד אין קשר ישיר בין יראת שמיים ללימוד מסכת זבחים או עירובין...

ה. לגבי עצם העניין, נראה לי שלימוד הדף היומי כיום, מותר לכולם, כי הוא רק ידע די שטחי.

עוד לא ראיתי אשה [ואולי גם איש], שלומדת ר' חיים מבריסק... או ברכ"ש, או חזון איש...
בקיצור, לימוד תושבע"פ בעיון הוא עניין אחר. וכן גמרא וראשונים בעיון. לא סתם לאסוף ידע.

שבת שלום.","182","","4896","True","True","False","","256","85.130.130.141","0","5359","",""),new Message("5378","5374","[ללא נושא]","04/12/10 19:09","כז כסלו","תשע"א","19:09","נחמן","תוספות מסכת סוטה דף כא עמוד ב

מטרונה שאלה את ר' אלעזר מפני מה חטא אחת במעשה העגל והן מתין בה ג' מיתות אמר לה אין אשה חכמה אלא בפלך אמר לו הורקנוס בנו בשביל שלא להשיבה דבר אחד מן התורה אבדת ממני ג' מאות כור מעשר בכל שנה א"ל ישרפו ד"ת ולא ימסרו דברי תורה לנשים.","182","","4895","True","True","False","","191","85.130.130.141","0","5359","",""),new Message("5390","5374","[ללא נושא]","04/12/10 23:10","כז כסלו","תשע"א","23:10","יאירה","אין לראות בדבריי הכללה מוחלטת וקביעה מכרעת, אני מכירה את הדיון במסכתות סוטה וקידושין בנוגע לת"ת לנשים, אכן מותר לאישה ללמוד תורה ביחידות אם היא שואפת לכך. יתרה מזאת, למיטב ידיעתי הרב חפץ חיים התיר ללמד נשים את תושב"כ כדי להנחיל להן יראת שמים","192","","4895","True","True","False","","231","93.172.142.108","0","5359","",""),new Message("52988","5374","לאמורא אין דעה אישית ?","11/10/17 10:35","כא תשרי","תשע"ח","10:35","הודו_כי_טוב","","207","","2392","False","True","False","","196","109.64.98.36","0","5359","",""),new Message("5467","5377","בעיה גדולה","07/12/10 17:19","ל כסלו","תשע"א","17:19","רוני1988","נחמן היקר
דבר ראשון אם לימוד מסכת זבחים ועירובין לא תורמת לייראת שמיים שלך אני חושב שיש לך בעיה רצינית שכדאי שתלך לרב לטפל בה, ויפה שעה אחת קודם.
דבר שני אני אישית ראיתי גם בנות שלומדות ר' חיים מבריסק ויש בתי מדרש לנשים בהם לומדים בעיון עם ראשונים ואחרונים כדאי להכיר","127","","4892","True","True","False","","211","95.86.114.138","0","5359","",""),new Message("5399","5397","ביאור הכ"ש","05/12/10 10:13","כח כסלו","תשע"א","10:13","משיב מאורות דף היומי","אין שום ראיה מקריאת התורה, כי בקריאת התורה אישה עולה למניין שבעה, וגם מצטרפת למניין עשרה כדי להתחייב בקריאת התורה.

שולחן ערוך אורח חיים סימן קמג

סעיף א
אין קורין בתורה * (א) בפחות מעשרה (ב) גדולים (ג) בני חורין, ואם (ד) התחילו בעשרה * (ה) ויצאו מקצתן, (ו) א גומרים.

לעומת זאת, בקדיש, השו"ע מצריך עשרה זכרים דווקא.

לגבי הראייה משו"ת אג"מ, יישר כוחך. לא ידעתי. רק אני אומר שאין ראייה מקריאת התורה, וגם מזה שאינה מצטרפת, חשבתי שפשוט שגם אינה יוכלה לומר קדיש.

אגב, זה לקוח מחלק ח' שלא יצא בחייו אלא ע"י חתנו לאחר פטירתו, אתה בטח מכיר את הדיון על תשובות אלו.

יום טוב","142","","4894","True","True","False","","376","85.130.130.141","0","5359","",""),new Message("5401","5399","חידשת לי, ואעפ"כ","05/12/10 10:31","כח כסלו","תשע"א","10:31","עציוני","אכן, לא הייתי מודע לכך שנשים מצטרפות למנין לענין קריאת התורה (וזה גם תמוה בעיני שהרי זה דבר שבקדושה). בכל אופן, גם אם לא מנשים הכ"ש נסתר מקטן שלא מצטרף למנין אך עולה למנין שבעה.
אני מודע לדיונים אודות התשובות הללו, אך כיוון שהדברים מצטרפים לעדויות נוספות על מה שהיה נהוג, ולמה שאני ראיתי שעדיין נהוג, אין לי סיבה לפקפק בנכונותם.","159","","4894","True","True","False","","368","132.70.40.183","0","5359","",""),new Message("5411","5401","[ללא נושא]","05/12/10 15:18","כח כסלו","תשע"א","15:18","משיב מאורות דף היומי","מבין אותך.","142","","4894","True","True","False","","333","85.130.130.141","0","5359","",""),new Message("5413","5401","מניין לקריאת התורה","05/12/10 15:47","כח כסלו","תשע"א","15:47","דוד כוכב","לשון הרמב"ם הלכות תפילה ונשיאת כפים יב, ג:
"אין קורין בתורה בציבור בפחות מעשרה אנשים גדולים".
גם לשון השו"ע 'גדולים' ולא גדולות.
גם כל האמורים במשנה במסכת מגילה דף כג ע"ב שאינם בפחות מעשרה דין אחד להם ונלמדים בגמרא מאותו פסוק שהביא המשנה ברורה.

וכן לעניין קריאת המגילה, הביא בשו"ת יביע אומר חלק ח - אורח חיים סימן נו ד:
"והארחות חיים (הל' מגילה אות ב) כתב שאף שי"ל שמוציאות את האנשים אין ראוי להשלים בהן עשרה, שבכל מקום שהצריכו עשרה, אנשים בעינן".

ומה שכתב שמוציאות את האנשים, מה יהיה הדין לעניין קריאת התורה?
במסכת מגילה דף כג ע"א: "הכל עולין למנין שבעה אפילו קטן ואפילו אשה. אבל אמרו חכמים: אשה לא תקרא בתורה, מפני כבוד צבור".
משמע שאין בעיה משום קול באשה, אלא משום כבוד הציבור בלבד.
ובמסכת יומא דף ע ע"א:
"שאין גוללין ספר תורה בציבור, מפני כבוד ציבור".
ואעפ"כ, בשו"ע או"ח קמד, ג:
"אין גוללין ס"ת בצבור, מפני כבוד הצבור; ואם אין להם אלא ס"ת אחד, והם צריכים לקרות בשני ענינים, גוללין, וידחה כבוד הצבור".
לכאורה יוצא שבמקום שאין איש שיודע לקרא תקרא אשה, וכדעת היביע אומר לעניין קריאת מגילה. וצ"ע.","125","","4894","True","True","False","","227","95.86.108.222","0","5359","",""),new Message("5414","5413","כך גם אני סברתי","05/12/10 15:54","כח כסלו","תשע"א","15:54","עציוני","אולם משיב דייק מלשון המחבר, שבהל' קדיש כתב במפורש "עשרה זכרים בני חורין גדולים" ובהל' קריאת התורה כתב רק "עשרה גדולים בני חורין" בלי לפרש שמדובר בזכרים דווקא, ומכך דייק ר' משיב שמעיקר הדין נשים נספרות במנין לקריאת התורה.","159","","4894","True","True","False","","302","132.70.40.183","0","5359","",""),new Message("5415","5414","שוב לגבי קדיש","05/12/10 15:57","כח כסלו","תשע"א","15:57","משיב מאורות דף היומי","בכל אופן גם לדבריך, אשה אינה יכולה להגיד קדיש בלי עשרה אנשים, לכן לגבי סיום הדיון לא מתחיל. כי היא צריכה לסיים עםן עשרה אנשים. זה לא פשוט.","142","","4894","True","True","False","","327","85.130.130.141","0","5359","",""),new Message("5417","5414","אבל","05/12/10 15:59","כח כסלו","תשע"א","15:59","משיב מאורות דף היומי","אם לרב כוכב יש ראיות מפורשת, זה דוחה את הדיוק שלי.","142","","4894","True","True","False","","291","85.130.130.141","0","5359","",""),new Message("5445","5421","תגובתי על דברים מסכמים של איתן","06/12/10 16:21","כט כסלו","תשע"א","16:21","יאירה","אגיב על כמה דברים: אני דתית, השומרת תורה ומצוות. דברי חז"ל בני תוקף עבורי ואין בכוונתי לחולל שינויים. האמירה "שבת שלום ומבורכת" נכונה מבחינת עברית תקנית, אלא שבפיות האנשים שגור ביטוי משובש מבחינה דקדוקית ותחבירית: שבת שלום זה לא שני שמות עצם במקרה הזה, אלא זה סומך ונסמך, והמילה "מבורכת",מתארת את השבת שהיא בעלת מין נקיבה בעברית...אני לא התכוונתי לבחינה מגדרית כאן. אני מעדיפה לשתוק ולא לנהל פולמוסים ויותר אני אכן אשתוק, אך הגבתי משום שאתה פנית אליי אישית ובטעות חששת ממני,שאני ח"ו חילונית או רפורמית.","192","","4893","True","True","False","","303","95.86.88.234","0","5359","",""),new Message("5450","5445","אכן כך נמצא","06/12/10 20:31","כט כסלו","תשע"א","20:31","דוד כוכב","במדרש שכל טוב (בובר) שמות פרק טז, כט:
"ראו כי ה' נתן לכם השבת.
כלומר ראו שאין המן יורד משעה שנתן לכם מתנה מהקב"ה,
דהיינו שבת שהיתה מקודשת ומבורכת בבית גנזיו מששת ימי בראשית".

ואגב אני נוהג כמנהג אשכנז הקדמון לומר:
וְהַנְחִילֵנוּ ה' אֱלֹהֵינוּ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן שַׁבַּת קָדְשֶׁךָ.
וְיָנוּחוּ בָהּ כָּל יִשְֹרָאֵל מְקַדְּשֵׁי שְׁמֶךָ.","125","","4893","True","True","False","","230","95.86.114.145","0","5359","",""),new Message("5708","5450","[ללא נושא]","25/12/10 21:18","יח טבת","תשע"א","21:18","נחמן","אם כך אתה נוהג, אנן מאי נענה בתרך...","182","","4874","True","True","False","","197","85.130.130.141","0","5359","",""),new Message("52985","52981","נראה שיש","11/10/17 04:07","כא תשרי","תשע"ח","04:07","אור חדש","א- השאלה הינה כמובן אם שייך לחדש זה כמנהג טוב, כלומר אם יתברר להלן שזה עניין טוב אז וודאי שיש לחדשו אע"פ שלא נהגוהו בעבר

ב-לומר שבימנו 'לימוד תורה לנשים' זה רק התר בדיעבד זה דבר תי' הרחוק מאד מהתורה וההלכה, התורה עצמה מעולם לא אסרה הנשים בלימודה ולמעשה חייבה גם הנשים בכל הדורות ללמוד ענייני תורה רבים- הלכה למעשה, מידות ומוסר ואמונה.
אומנם פלפולה של תורה היה נראה לרבים כמיותר לנשים והיו אף שאסרוהו עליהן מחשש שיתחכמו יתר על המידה אך כידוע בימנו שהחכימו מאד בענייני העולם כבר כתבו גדולי ישראל וקדושיו שאין למונען מחכמת התורה וכך נוהגות למעשה בנות ישראל הכשרות בגלות ארה"ב וכן נשים רבות (לאלפים) גם באה"ק וכבר הפך הדבר להתר גמור מבחינתן וכמנהג הוותיק של קריאת תהילים של אמותנו הק' שלא העלה אדם מעולם לפקפק בכך כך בעינהן ובעיני סובבהן מצווה חשובה היא שלומדות הלכה עם הנו"כ של השו"ע ומוסר ואמונה מתוך גמרות ומדרשים ועושות כל זאת בקדושה ולשם שמים כראוי.

ממילא מקובל הוא שבמוסדות שבהן הנשים לומדות גמרא (ויש רבים כאלה בימנו ב"ה) הן גם עורכות ה'סיום' בעצמן ללא כל צורך במניין של גברים והדברים פשוטים, אם במקרה יש גם גברים באותה מסיבה (לדוג' בעת סעודת חג של המוסד אז גם ניתן לומר קדיש, ראיתי שאמר אחד מרבני הצוות עבורן וראיתי גם שאמרו בעצמן)

הערתך ש"פעולות מסוג זה של אישה המופיעה בפני גברים בשעת עשייה של דברים המסורים לפי המסורת לגברים, [כגון להיות ש"ץ ובעל קריאה או מסירת שיעורי תורה וכדומה], בדרך כלל נעשות על ידי חוגים וזרמים שמטרתם לנגח את המסורת" מערבת עניינים שאין דינם שווה ממש, יש הבדל גדול בין מקום שבו אשה ניגשת להיות ש"ץ (שנמנע הדבר להלכה) או אף קוראת בתורה (הגם שהדבר מותר מעיקר הדין) שבאלו ניתן לומר שציבורים אלו אכן לא רואים עצמם כלל מחוייבים להלכה המסורתית וניתן להאשמם גם בנסיון לנגח הלכה זו אולם אשה המדברת בענייני תורה בפני ציבור הכולל גם גברים זה הפך לעניין המקובל מאד גם בציבורים הנאמנים לחלוטין להלכה המסורתית, כך למשל הרבנית ימימה מזרחי מוסרת שיעורים ברדיו ורבנים רבים שומעים זאת ואף שמעתי מזכירים דבריה וכן ידוע שהגב' סיוון רהב מאיר מוסרת שיעורי תורה רבים בכל העולם וזוכה להערכה רבה גם בקהלים תורניים, כמובן שראש לכולן ניתן לראות את הרבנית נחמה זצ"ל שרבים מחכמי ישראל (המסורתיים) למדו תורה מפיה.","458","","2392","True","True","False","","170","31.210.186.99","0","5359","",""),new Message("52990","52988","יש דעה אישית בפרשנות התורה","11/10/17 16:53","כא תשרי","תשע"ח","16:53","דוד כוכב","אך אין דעות מושתתות על אינטרסים אישיים ומאוויים כלליים, העלולות לעוות את התורה.","125","","2392","True","True","False","","177","95.86.70.88","0","5359","","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);