var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=52361;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("52361","0","בערב הפסח תלאוהו לישוע הנצרי","28/08/17 09:24","ו אלול","תשע"ז","09:24","Almuaddib",""וכרוז יוצא לפניו
לפניו - אין, מעיקרא - לא.

והתניא: בערב הפסח תלאוהו לישו, והכרוז יוצא לפניו מ' יום: יוצא ליסקל על שכישף והיסית והידיח את ישראל. כל מי שיודע לו זכות יבא וילמד עליו. ולא מצאו לו זכות, ותלאוהו בע"פ!
אמ' עולא: ותסברא בר הפוכי זכות הו'?! מסית הוא, ורחמנ' אמ' "לא תחמול ולא תכסה עליו"! אלא שאני ישו דקרוב למלכו' הוה.
ת"ר: חמש' תלמידים היו לו לישו: מתאי נקאי נצר ובוני ותודה.
אתיוה למתי. אמ' להו: מתי יהרג?! הכתי' מתי אבוא ואראה פני אלקים!
אמ' לו: אין, מתי יהרג, דכתי': מתי ימות ואבד שמו.
אתיוה לנקאי. אמר להו: נקאי יהרג?! הכתי': ונקי וצדיק אל תהרג!
אין, נקאי יהרג, דכתיב: במסתרי' יהרג נקי.
אתיוה לנצר. אמ': נצר יהרג?! דכתיב: ונצר משרשיו יפרה!
אמ' ליה: אין, נצר יהרג, דכתיב: ואתה השלכת מקברך כנצר נתעב.
אתיוה לבוני. אמ': בוני יהרג?! הכתי': בני בכורי ישראל!
אמרו לו: אין. בוני יהרג, דכתיב: הנה אנכי הרג את בנך בכורך.
אתיוה לתודה. אמ': תודה יהרג?! הכתיב: מזמור לתודה!
א"ל: אין. תודה יהרג, דכתיב: זובח תודה יכבדנני?


אריב''ל כל הזובח את יצרו ומתודה עליו מעלה עליו הכתוב כאילו כיבדו להקב''ה בשני עולמים העולם הזה והעולם הבא דכתיב {תהילים נ-כג} זובח תודה יכבדנני.



קל לראות כי דברי ריב"ל ממשיכים, ישירות, את הבריתא שצונזרה. הקישור לפסוק האחרון - ברור. אך שימו לב גם לרש"י על אתר:

זובח את יצרו. לאחר שהסיתו לחטוא הוא זובחו והורגו ושב בתשובה ומתוודה עליו שני נוני''ן דריש לשני כבודים:

גם רש"י לא מתברר אלא כמתייחס לאותה הבריתא. בפני רש"י הגמרא היתה מלאה, לא מצונזרת, וכך התייחס אליה.


ומי ייתן ולעולם לא נאלץ לצנזר את עצמנו, או לסבול מנחת ידם של משומדים שבאים למחוק מדברי תורתנו.","107","jpg","2439","True","True","False","","2057","209.88.198.77","0","0","סנהדרין|מג ע"א","0-jpg"),new Message("52362","52361","ישר כח","28/08/17 12:03","ו אלול","תשע"ז","12:03","אבי גרינבלט","גם את דברי רש"י בע"א צינזרו :
"יהרג נקי - רוצח הוא נקי זה וראוי ליהרג שהרג במסתרים. ותשובה בעלמא הוא מפני האומות שקרוב למלכות היה והיו צריכים להשיב על כל ראיות של הבל שלהם:
זובח תודה יכבדנני - מי שיהרוג תודה יכבדנני"

כנראה ששריפות התלמוד (וגם ויכוחים תיאולוגיים כדוגמת ויכוח פריס-1240 או ויכוח ברצלונה-1263) החלו לאחר ימיו של רש"י ולכן ראה את הדברים לפני הצנזורה.

בעזרת השם זוכים ונזכה להמשך פריחת עולם התורה כדברי כבודו.","539","","2439","True","True","False","","247","31.168.68.82","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52364","52361","נפלא - יישר כוחך!","28/08/17 19:36","ו אלול","תשע"ז","19:36","יהודי_קדום","","233","","2439","False","True","False","","162","79.179.59.216","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52368","52361","ועוד","28/08/17 21:53","ו אלול","תשע"ז","21:53","הראל",""וכרוז יוצא לפניו: לפניו אין מעיקרא לא:"

ללא הצנזורה - קטע זה מובא כמובן בתמיהה/שאלה,
אך מי שלומד מגמרא מצונזרת, לומד בטעות קטע זה כהערה בעלמא ולא כשאלה.


רש"י:
לפניו אין. דמשמע בהליכתו: מעיקרא לא. ארבעים יום קודם:


מי שלומד מגמרא מצונזרת, עשוי לא להבין מנין לרש"י ה"ארבעים יום".","46","","2439","True","True","False","","411","46.121.40.253","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52374","52361","ואף מילה על כך בשוטנשטיין","29/08/17 00:27","ז אלול","תשע"ז","00:27","זילבר פדואל","וכמדומני שהיה בעבר אשכול שפירט את ההוצאות
שכן הביאו קטעים מצונזרים
לעומת השוטנשטיין","504","","2438","True","True","False","","270","213.151.32.6","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52401","52361","הוא ניסקל או ניתלה ?","29/08/17 18:07","ז אלול","תשע"ז","18:07","הודו_כי_טוב","הכרוז אמר סקילה ובהמשך רשום סקילה","207","","2438","True","True","False","","315","2.53.12.8","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52411","52361","האם זהו באמת ישו הנוצרי?","29/08/17 23:37","ז אלול","תשע"ז","23:37","אביגדור","אני יודע שזה נושא רגיש ואולי יש כאלה שמאוד קנאים לצד אחד במחלוקת זו.
אכתוב מה שידוע לי ואשמח לשמוע מקורות/ראיות נוספות.
יש בעניין שלוש דעות עיקריות:
א) אנחנו סקלנו ותלינו אותו (זרמים וכתות ביהדות עמוד 355, כהשמטות הש"ס לסנהדרין מג.).
ב) הרומאים צלבו אותו (הרב שטיינזלץ סנהדרין מג. וחגיגה ד: - במקורות חז"ל בעניין זה יש דברים תמוהים, (למשל שמות ומספר תלמידיו לא מתאימים לדברי הנוצרים, חוץ משם אחד - מתי), וכנראה שהם רק רמזים).
ג) בית דין שלנו פסק להרגו והרומאים הרגוהו (שלוש הדעות הללו הובאו בפירוש לכוזרי מהרב אבינר).

נתמקד בשאלה העיקרית - האם אנו סקלנו ותלינו אותו, או שהרומאים צלבו אותו.
1. הצד שאנו סקלנו ותלינו אותו - מתבסס בעיקרו על גמרא מצונזרת זו.
2. הצד שהרומאים צלבו אותו - נקדים שהשם "ישו" גרם לבלבול רב, בגלל שהוא גם ר"ת ימח שמו וזכרו, וכך כינו עוד כופרים ומדיחים. למשל ישו תלמידו של רבי יהושע בן פרחיה, שחי זמן רב לפני ישו הנוצרי (לטעון שהנוצרים טעו בכ"כ הרבה זמן זה מוזר, אפילו בשבילם...).
כך שיתכן שהגמרא פה דיברה על ישו אחר, ובטעות השתרבבה המילה "הנוצרי".
או שמדובר על ישו הנוצרי אך המעשה המסופר פה אינו היסטורי אלא רמזים לעניינים שונים. כמו בעוד מעשים היסטוריים (הבלט שבהם - עשרת הרוגי מלכות, שהמפרשים כבר העירו שלא מדובר כפשוטו במלך שבא להרוג עשרה מחכמי ישראל, שהרי מדובר בדורות שונים לחלוטין), ובפרט שבנושאים "לאומיים" כאלה, כבר בזמן הגמרא היתה איזו "צנזורה" פנימית מסוימת. כמו זה שבר כוזיבא כמעט ולא מוזכר בתלמוד הבבלי, ואפשר שזו הסיבה שגם כללי לוח השנה כמעט ולא מוזכרים בו, כי לוח שנה, בפרט בזמנם, היה סמל לאומי מובהק (למשל - מנו למלכים).
צד זה מתבסס בעיקר (להבדיל) על כתבי וטענות הנוצרים, שהם עצמם טענו שהוא נצלב. הם ידעו שבהלכה היהודית אין צליבה (במובנה הרומאי, כמובן. לא בלשון הארמית המקורית, כגון באונקלוס, ש"צליבה" פירושה "תליה"). כיוון שבמשך כאלפיים שנה הם שחטו יהודים ב"עוון" זה, הרי ברור שאם היה מדובר בסקילה הם היו שמחים לטעון זאת. טענתם שהוא נצלב הרי הורסת לעצמם.
ויש עוד נקודה מעניינת (אשמח לשמוע אם יש למישהו הערה על זה). בסיפורי הנוצרים (יש להם גם איזה ציור כזה) בזמן שישו היה צלוב, חייל רומאי דקר אותו בבטנו, וקרה "נס" ובמקום דם יצאו מים. בדורנו חקרו וגילו כיצד הצליבה גורמת למוות. לא מדובר באיבוד הדם, אלא שהתנוחה הזו במשך שעות גורמת לבעיה בסרעפת, וממילא הריאות מתמלאות מים ומזה מתים. יוצאים אם כן שני דברים: א. זה שיצאו לו מים מהדקירה זה לא היה "נס" אלא משהו טבעי. ב. סיפורי צליבתו, לפחות חלק מהם, היו נכונים בעיקרם, ולא הכל דמיונות של הנוצרים.
לצד זה צריך כמובן להסביר שהרומאים צלבו אותו באשמת מרד. מוות בצליבה אצל הרומאים היה נחשב למוות אכזרי במיוחד (ואכן כך הוא) והוא לא ניתן לאזרחים, גם אלה שפשעו בפשעים חמורים, אלא רק לעבדים או למורדים.

כמובן שיש להזכיר את ה"תמיהה", שכל הרעש שהנוצרים עשו כאלפיים שנה על אחד ש"אנחנו" "צלבנו", לעומת אלפים רבים, יהודים ושאינם יהודים, שנצלבו בידי הרומאים. כך במרד העבדים (השלישי) בשנת 73, הרומאים צלבו 6000 עבדים לאורך דרך של 200 ק"מ. ולהבדיל, יוספוס מספר על אלו שניסו להימלט מהמצור בירושלים, ונתפסו בידי הרומאים ונצלבו (שוב - באשמת מרד), שמספרם היה כה רב עד שלא היו מספיק צלבים בשבילם. וכן לחיילים הרומאים היה כבר "משעמם" לצלוב סתם אז חיפשו דרכים מקוריות לצלוב באופן שונה מהמקובל (לא לשכוח שרומא היתה אכזרית מאוד בטבעה, ורעיון הגלדיאטורים - אנשים שנלחמים לחיים ולמוות זה עם זה לשעשוע ההמון - הוא דוגמא בולטת).","571","","2438","True","True","False","","721","37.60.45.177","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("56140","52361","ראיתי בשם התשב"ץ שהיו שני ישוע הנוצרי","22/04/18 18:47","ז אייר","תשע"ח","18:47","אליעזר מ ש","אחד חי בזמן יהושע בן פרחיה והיה עובד עבודה זרה ומסית לע"ז ונסקל על ידי בית דין של ישראל. והשני חי הרבה שנים אחר כך והיה מלגלג על דברי חכמים , והוא נצלב על ידי הרומאים.
**וזה ברור שזה היה כך. כי על אחד מהם מסופר שזקף לבנה והשתחוה לה, והשני מסופר עליו שנדון בצואה רותחת כמלגלג על דברי חכמים, משמע, שלא היה עובד עבודה זרה .
*** אין כנראה קשר ישיר בין ישוע הנוצרי שעלו מספרים הנוצרים לדת הנוצרית האלילית או האלילית למחצה שהתפתחה לאחרי מותו ונתלתה בדמותו . הם בעצמם מודים שהוא היה יהודי מורה דת ,ושמעולם לא הורה להתפלל אליו, או למשהו אחר חוץ מאבינו שבשמים.
****ספק גדול כמה בין הנוצרים שבימינו מאמינים ברצינות בספיחים האליליים שבנצרות.
*****ההתנגדות לדת הנוצרית ,היא לאו דווקא קשורה לשאלה מי היה או מי לא היה ישוע הנוצרי, מה הוא אמר או מה הוא לא אמר, למה הוא התכוון או למה הוא לא התכוון , מה הוא עשה או מה הוא לא עשה . אלא אלו צורות שונות של עבודה זרה, או עבודה זרה בשיתוף.","610","","2202","True","True","False","","196","199.203.37.197","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("102620","52361","תשוב לדעת כי....","15/03/23 18:51","כב אדר","תשפ"ג","18:51","אליעזר מ ש","ההתנגדות שלנו לנצרות , לא קשורה בהכרח לשאלה מה הייתה דמותו ההיסטורית של ישוע הנוצרי , אלא , בגלל שכתות הנצרות הם צורות שונות של עבודה זרה , וגם , בגלל שהם אומרים שהתבטלו הרבה מצוות ובחירת עם ישראל ושמירת שבת וכו' .","610","","414","True","True","False","","82","132.71.131.5","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52405","52401","הנסקלים המגדפים נתלים","29/08/17 18:26","ז אלול","תשע"ז","18:26","דוד כוכב","","125","","2438","False","True","False","","272","95.86.105.227","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52431","52401","ראה המשנה בסוף הדף של היום","30/08/17 12:16","ח אלול","תשע"ז","12:16","Almuaddib",".","107","","2437","True","True","False","","187","209.88.198.77","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52412","52405","ביחס לספרי ההסטוריה","29/08/17 23:46","ז אלול","תשע"ז","23:46","איתן","בהשוואה למקורות הסטוריים אחרים - כמעט ואין קשר בין דברי הברייתא לתיאורי המקורות האחרים.
נאמרו בזה כמה הסברים:
האחד - לפי מסורת חז"ל במסכת סוטה (גם שם הושמט ברוב הש"סים מחמת הצנזורה) ישו היה תלמידו של ר' יהושע בן פרחיה. שזה אומר שהוא היה חי כמאה שנה לפני התקופה המיוחסת לאותו האיש. אם התבלבל להם הזמן - כך ייתכן שגם סיפורים על ישו הנוצרי התחלפו להם עם משיח שקר אחר, היו לא מעטים כאלה באותה התקופה.
הסבר זה ניתן להיאמר היות ואנו יודעים שהנצרות לא הפכה לדת ביום אחד אלא היה זה תהליך. למשל את חישוב השנים מהולדת משיחם הם עשו רק במאה השלישית לסה"נ, וייתכנו טעויות.
מצד שני, ברכת המינים תוקנה "לכבוד" תלמידי אותו האיש, כשישבה הסנהדרין ביבנה, כנראה בשנת 86 למניינם. סביר להניח שהיה זה כ- 40-50 שנה אחר מותו אך לא 150 שנה לאחר מותו.

השני, על פי שיטת המהר"ל - חז"ל לא מתארים לנו עובדות הסטוריות אלא רעיונות ומסרים חינוכיים. אמנם אין מהר"ל על קטע זה (ראו בקישור) אבל המהר"ל הולך בדרך הזו במקומות רבים.

לא מצאתי כרגע קישורים לנ"ל אבל זה מה שזכור לי.","123","","2438","True","True","False","","599","213.151.61.27","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52451","52405","נתלים לאחר מותם","30/08/17 15:52","ח אלול","תשע"ז","15:52","יהודי_קדום","","233","","2437","False","True","False","","160","109.67.164.6","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52503","52405","איך אפשר להמית פעמיים ?","01/09/17 07:41","י אלול","תשע"ז","07:41","הודו_כי_טוב","אם קודם כבר תלו אותו מה הטעם לסקול
אם קודם סקלו אות מה הטעם לתלות

מה קודם למה גם לא ברור לי","207","","2435","True","True","False","","263","109.64.37.169","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52562","52405","מי אמר שהיה מגדף?","04/09/17 18:42","יג אלול","תשע"ז","18:42","שמואל דוד","","595","","2432","False","True","False","","183","174.200.13.204","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52429","52411","ייש"כ","30/08/17 11:08","ח אלול","תשע"ז","11:08","אור חדש","הערה קטנה- מרד ספרטקוס התרחש ב70-73 לפנה"ס
אילו היה מתרחש בשנים אלו אחריה הסיכוי שהמרד הגדול היה מצליח היה עולה בצורה דרסטית, ספרטקוס הצליח להשמיד מס' לגיונות של הרומאים וקשה להאמין שהיו מצליחים להתמודד כראוי עם מרידת יהודה באותו הזמן","458","","2437","True","True","False","","123","213.151.55.19","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52432","52411","הוספה קטנה","30/08/17 12:20","ח אלול","תשע"ז","12:20","אביגדור","מה שנראה לנו תמוה היום, לדעה זו, כיצד התבלבלו בין ישו שבגמרא סנהדרין מג. לבין ישו הנוצרי.
יש להעיר שבימי הביניים ידע רב של היהודים על ישו - מקורו בספר "תולדות ישו", שמספר תערובת של סיפורים שיש להם זיקה מסוימת למקורות בחז"ל, ובנוסף - ככל הנראה - הרבה דמיונות.
כך שידע היסטורי מבוסס, ככל הנראה, לא היה להם (או היה מעורב בהרבה ידע שאינו כזה).","571","","2437","True","True","False","","209","95.86.100.223","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52441","52411",""הערה על זה"","30/08/17 13:43","ח אלול","תשע"ז","13:43","דוד כוכב","סיבת ההתיבשות יותר סבירה. ראה דיונים בויקיפדיה.","125","","2437","True","True","False","","250","95.86.105.227","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52440","52412","דוגמה לדברי המהר"ל","30/08/17 13:29","ח אלול","תשע"ז","13:29","דוד כוכב","כאן בקישור.","125","","2437","True","True","False","","291","95.86.105.227","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("56139","52412","ראיתי בשם התשב"ץ שהיו שני ישוע הנוצרי","22/04/18 18:44","ז אייר","תשע"ח","18:44","אליעזר מ ש","אחד חי בזמן יהושע בן פרחיה והוא נסקל,[ על ידי סנהדרין בית דין של ישראל],כמסית ועובד עבודה זרה. והשני חי הרבה שנים אחר כך והוא נצלב על ידי הרומאים כמורד במלכות רומי .
* הוא היה מלגלג על דברי חכמים [וייתכן שגם דיבר דברי רהב משוגעים]וכנראה לא עבד עבודה זרה ולא הסית לכך . ולכן לא היה חייב מיתה. אלא שייתכן שבית דין של צדוקים חשש מהמהומה שעלולה להיות עקב הטפותיו ועקב זאת שאהדת המון העם בירושלים הייתה הולכת וגוברת אליו, ולכן הסגירו אותו לרומאים. והנציב הרומי האכזר והמושחת החליט להוציאו להורג בצליבה .
**הוא לא יסד דת נוצרית, אלא הרבה שנים לאחר מותו, המציאו את הדת הנוצרית האלילית, או האלילית למחצה, ונתלו בדמותו ההסטורית.","610","","2202","True","True","False","","213","199.203.37.197","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52430","52429","תודה רבה רבה על התיקון!","30/08/17 12:11","ח אלול","תשע"ז","12:11","אביגדור","","571","","2437","False","True","False","","147","95.86.100.223","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52482","52430",""ונהרג בבית דין" (רמב"ם מלכים יא, ד)","31/08/17 14:15","ט אלול","תשע"ז","14:15","דוד כוכב","","125","","2436","False","True","False","","210","95.86.105.227","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52445","52441","תודה על ההערה, שזה לא ברור לחלוטין","30/08/17 14:15","ח אלול","תשע"ז","14:15","אביגדור","אם כי אני מעתיק מויקיפדיה את הקטע:

מוות בצליבה יכול היה להמשך ימים, תלוי בשיטה המדויקת בה השתמשו, בריאותו של הנדון, והנסיבות הסביבתיות.

תאוריה נפוצה טוענת כי סיבת המוות הנפוצה הייתה תשניק, שכן כאשר מוטל משקל הגוף על פרקי הידיים, מביא הדבר למתיחה של הריאות ולקשיי נשימה. מעת לעת היה על הצלוב להעביר את משקלו ולהעלות את גופו באמצעות ידיו או לתמוך את רגלו בדבר מה. תאוריה זו נתמכת בעדויות על מנהגם של הרומאים לשבור את רגלי הצלובים לאחר זמן מה, על מנת להחיש את מותם. כאשר לא יכל הנידון לתמוך את משקלו בדבר פרט לפרקי ידיו, היה המוות מחנק מגיע תוך דקות. ניסויים רפואיים מטילים ספק בתאוריה זו, ולדעת אחד החוקרים, פרדריק זוגיבה, שבירת רגלי הצלוב הייתה גורמת למוות מהלם או מקריש שומני שנגרם בדרך זו והגיע אל הלב דרך מחזור הדם. זוגיבה ראה בהחשת מותו של הצלוב סוג של המתת חסד.

אם לא מת הצלוב מחנק, יכול היה המוות להגרם מסיבות רבות, כגון הלם, התייבשות ותשישות.

נסויים רפואיים הראו כי כאשר הידיים מתוחות בזווית שבין 60 ל־70 מעלות לאנך, לנבדקים לא היה כל קושי לנשום - רק אי נוחות וכאב מתגברים, מה שמתאים לכוונתם של הרומאים להשתמש בצליבה כמוות איטי בייסורים. בעמידה ממושכת בצורה הזו וללא תזוזה הראות מתחילות להתמלא במים עד כדי חנק, עובדה זו מסבירה מדוע כאשר דקר החייל הרומי את ישו בין צלעותיו, כפי שמוזכר בבשורה על פי יוחנן, יצאו מגופו מים ולא דם (הם ראו בכך נס). צליבה על מוט ללא מוט אופקי נוסף תגרום למוות מהיר מחנק אם לצלוב לא היה מדף כדי לעמוד עליו, או שרגליו נשברו, כאמור.","571","","2437","True","True","False","","260","95.86.100.223","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52457","52445","תלמידיו של ישו","30/08/17 19:48","ח אלול","תשע"ז","19:48","סיפורים קצרים על הדף","בגמרא אצלנו, חמישה, מתאי נקאי נצר ובוני ותודה
ואילו בויקיפדיה, מופיע 12 שליחים בעלי שמות אחרים","599","","2437","True","True","False","","144","109.66.137.74","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52459","52457","תודה. התייחסתי לזה","30/08/17 20:56","ח אלול","תשע"ז","20:56","אביגדור","בתחילת הערתי הגדולה "האם זהו ישו הנוצרי"?","571","","2437","True","True","False","","196","95.86.100.223","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52460","52457","הובאו כאן לתכלית אחרת","30/08/17 21:09","ח אלול","תשע"ז","21:09","אור חדש","לא כדי ללמד על מבשרי הנצרות אלא ככה"נ לרמז על יסודות המינות והדרכים להאבק בה.
כך למשל בוני- בני זה קל לזהות שזה השקר היסודי שלהם שה' החליף את בניו בהם ומעתה הם בניו האמיתיים
ומה התשובה של חזל לטענה זו?
זה כבר יותר קשה לזיהוי...
א"ל שהם בכורים למצרים ודומים להם במעשיהם וכמו שה' ידע לברר לעצמו את בני אברהם יצחק ויעקב מתוך המצרים והמצריות כך לא יתבלבל ביננו לנוצריםוכן בשאר התלמידים...","458","","2437","True","True","False","","164","31.210.182.243","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52504","52503","קודם סוקלים ואח"כ תולים","01/09/17 08:50","י אלול","תשע"ז","08:50","דוד כוכב","התליה אינה להמית אלא למען ישמעו ויירָאוּ, לבזותו על שביזה את השם.","125","","2435","True","True","False","","236","95.86.105.227","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52536","52503","העונש בחוק האנגלי על בגידה, עד 1998","03/09/17 17:31","יב אלול","תשע"ז","17:31","Almuaddib","העונש היה כך, על פי הסדר הבא:

עינויים, גרירת הנדון אל עמוד התליה על הקרקע - בדרך כלל על ידי סוס,

תליה - אבל ללא שבירת מפרקת ולא עד מוות אלא רק כמעט,

אחרי שחתכו את החבל והתלוי נפל מהחבל אל הקרקע, חותכים את הבטן ומוציאים לו את המעיים - כשהוא בעודו בחיים ורואה את זה - ושורפים אותם לעיניו.

לאחר מכן עורפים את ראשו, מבתרים את הגופה לארבעה חלקים וממסמרים אותם בארבע הפינות של חומת העיר.


יש לציין כי האחרון שהוצא להורג על בגידה, באנגליה, היה הלורד האו האו, שנתלה למוות - לבני אצולה חסכו את כל התהליך המתואר בחוק גם לפני המאה העשרים.

ובתרגום מנורמנית עתיקה (של המאה ה-14) לאנגלית:

"[To] be drawn on a hurdle to the place of execution and there be hanged by the neck, but not until they are dead, but that they should be taken down again, and that when they are yet alive their bowels should be taken out and burnt before their faces, and that afterwards their heads should be severed from their bodies, and their bodies be divided into four quarters, and their heads and quarters to be at the King's disposal.","107","","2433","True","True","False","","296","209.88.198.77","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52516","52504","האם הוא "ברך" את השם","02/09/17 20:36","יא אלול","תשע"ז","20:36","הודו_כי_טוב","קצת לא ברור לי אם האיש ההוא חושב עצמו לבנו איך היה גידף
ובמה הוא החטיא את ישראל ? בחייו עוד לא היה השילוש
זאת רק שאלה פשוטה אולי יש למישהו מקורות נוספים","207","","2434","True","True","False","","275","109.64.37.169","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52522","52516",""הסית והדיח את ישראל"","02/09/17 22:53","יא אלול","תשע"ז","22:53","דוד כוכב","כך כתוב בגמרא, כלומר לע"ז. איננו יודעים פרטים, אבל לפחות כ"ג דיינים דנו בענין היטב והשתהו לפחות מ' יום - הרבה יותר מהרגיל.","125","","2434","True","True","False","","258","95.86.105.227","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52535","52516","שאלתך תלויה בשאלה שנידונה לעיל","03/09/17 15:24","יב אלול","תשע"ז","15:24","אביגדור","האם בגמרא זו מדובר ב:
1. ישו הנוצרי הידוע, ודברי הגמרא הם כפשוטם. מה שלא מסתדר לנו עם כל ידע על הסיפור ממקורות אחרים.
2. מדובר בכופר אחר שכונה יש"ו - "ימח שמו וזכרו".
3. מדובר בישו הנוצרי הידוע אך הגמרא מביאה רעיונות ולא פרטים היסטוריים כפי שקרו. כמו בעוד גמרות נוספות מסוג זה (למשל, לא חייבים להבין כפשוטו שהמרד הגדול פרץ רק בגלל קמצא ובר קמצא שהלך והלשין לקיסר שמרדו בו היהודים ושיביא קרבן והטיל בו מום בשפתיו).

עכ"פ, אם זה יעזור לשאלתך - בספר תולדות ישו (שיהודים נהגו לקרוא בניטל) כתוב שבתחילה הוא זלזל בדיני דרבנן - ואמר על כיסוי הראש (לגברים) "והלוא משה לא ציווה בתורה, ודברי חכמים אין בהם ממש". ומאוחר יותר אמר "אין לי חלק באלקי ישראל" וגילה פנים בתורה שלא כהלכה. ואח"כ "ועלי ניבאו כל הנביאים ומי שמאמין בי יש לו חלק לעוה"ב" ואח"כ "אמר לבטל את התורה ואמר עת לעשות לה' הפרו תורתך". וזה נקרא, לפי אותו הספר, שחירף וגידף.

מצד שני, אם אתה בוחר להסתמך על ספר זה (שאכן זה היה מקור שעליו סמכו יהודים) תצטרך להתפלפל הרבה בשביל להסביר איך ישו היה בדורם של ר"ע וריב"ל... ואחר כך עוד להסביר כיצד את דברי הספר הזה כתב ריב"ז...","571","","2433","True","True","False","","323","95.86.79.153","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("56280","52516","יש כנראה הבדל בין אותו האיש למה שהלבישו","25/04/18 11:51","י אייר","תשע"ח","11:51","אליעזר מ ש","עליו הרבה שנים לאחר מותו שהמציאו בדיות אליליות והלבישו על דמותו .
*מתוך ספר הנוצרים ,כפי שהם מספרים עליו ,הוא התנגד שמישהו ישתחווה אליו בחייו או יתפלל אליו .והוא לימד להתפלל רק לאבינו שבשמיים ,ורק לאחר מותו הם המציאו לעבוד אותו עבודה זרה ולהתפלל גם אליו . ולפי זה לא ברור למה הוא התכוון כשאמר שהוא בן האלקים, יתכן על דרך שכולנו בנים לה' והוא קרוב אליו. כי הם מספרים שהוא אמר שאחרים גם יהיו קרובים לאלהים כמוהו.
**ייתכן והגידוף שמוזכר בתלמוד מתייחס לישוע הנוצרי הראשון שחי כ180 שנה לפני השני ,ושהוא היה עובד עבודה זרה .בניגוד לשני שעליו מסופר בתלמוד שנידון בעולם האמת, כמי שלגלג על דברי חכמים ,משמע שזה היה חטאו, אבל לא היה עובד עבודה זרה. ומכאן ,שמדובר על שני בני אדם בשם הזה במקורותינו.","610","","2199","True","True","False","","202","199.203.37.197","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52537","52536","האם הלורד שציינת שידר מברלין ללונדון?","03/09/17 19:15","יב אלול","תשע"ז","19:15","הודו_כי_טוב","דברי לעג ובלע במלחמת העולם השניה בזמן הבליץ ?
פלא בעיני שלבריטים היתה כזאת אכזריות גם עד לפני שלושים שנה","207","","2433","True","True","False","","330","109.64.37.169","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52557","52537","לשאלתך - כן.","04/09/17 14:34","יג אלול","תשע"ז","14:34","אביגדור","לפליאתך - ר' אלמואדיב הדגיש שהוא נתלה בתליה רגילה","571","","2432","True","True","False","","185","213.151.53.156","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52559","52557","זכות הלורדים עמדה לו","04/09/17 17:09","יג אלול","תשע"ז","17:09","הודו_כי_טוב","אחרת גורלו היה כמו כל השאר","207","","2432","True","True","False","","263","109.64.37.169","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52574","52562",""הסית והדיח את ישראל"","04/09/17 23:30","יג אלול","תשע"ז","23:30","דוד כוכב","כך כתוב בגמרא, כלומר הסית והדיח לע"ז. ודין עובד ע"ז כדין מגדף.","125","","2432","True","True","False","","203","95.86.105.227","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52575","52574","מי אמר שעבד עבודה זרה","04/09/17 23:34","יג אלול","תשע"ז","23:34","שמואל דוד","גם אשמח במקורות שמלכות הרומי הרגו אותו, פשטות גמרא מבואר שב"ד הרגו אותו","595","","2432","True","True","False","","162","174.200.13.204","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52578","52575","הגמרא","04/09/17 23:38","יג אלול","תשע"ז","23:38","דוד כוכב","אודות המקורות - ראה לאורך אשכול זה, כגון בד"ה "האם זהו".","125","","2432","True","True","False","","204","95.86.105.227","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52580","52578","בגמרא מבואר שב"ד הרגו אותו","05/09/17 00:04","יד אלול","תשע"ז","00:04","שמואל דוד","מה המקור של רב שטייזאלץ או רב אבינר","595","","2431","True","True","False","","184","174.200.13.204","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52581","52580","מה הם כתבו?","05/09/17 00:16","יד אלול","תשע"ז","00:16","דוד כוכב","","125","","2431","False","True","False","","183","95.86.105.227","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52582","52581","מלכות הרומי הורג אותו","05/09/17 01:06","יד אלול","תשע"ז","01:06","שמואל דוד","","595","","2431","False","True","False","","144","174.200.13.204","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52585","52582","המקור לדעה שהרומאים הרגוהו","05/09/17 10:28","יד אלול","תשע"ז","10:28","אביגדור","נקדים שכעיקרון פרטים רבים היסטוריים מהתקופה הנ"ל לא יהיו ודאיים לעולם.
יש כמובן פרטים שכן, יש פרטים שיותר, אבל יש שאלות שלא יהיו ברורות.
עם זאת, יש שיקול דעת כיצד אנו משקללים מקורות שונים.
הדבר נכון גם למקורות שכתבו היסטוריונים בני התקופה, גם לכתבי הנוצרים, ולהבדיל להבדיל להבדיל גם לדברי חז"ל. הרי ידוע לנו שיש אגדות בעניינים אלו (ובשאר העניינים) שאינם כפשוטם. ויתכן גם שלא תמיד לכותב האגדה היה את כל הידע המדויק (הירושלמי והתוס' (ר"ה יח:) כותבים אפילו על התנ"ך "קלקול חשבונות היה כאן"!!!).
לכן כדאי תמיד לשאול, על כל מקור שמביאים, על מה הוא עצמו הסתמך, האם היו לו עדויות אמינות למתרחש, האם הוא היה נוגע בדבר, האם אנו יכולים ללמוד על אמינותו מדברים אחרים שכתב והוכחו או הופרכו.
(בתור דוגמא בולטת, נשאל שאלה: האם אנו באמת יודעים מה טיטוס עשה בקודש הקודשים? מי העיד לנו על זה? האם היתה על כך עדות אמינה? ואולי מדובר רק על רעיונות, והגמרא בכלל לא התכוונה לכך כפשוטו, אלא ללמד על רשעותו ותאוותיו)
עד כאן נכון בכלליות.

וכעת לשאלתך.
להסתמך על הגמרא - לא בטוח שמדובר על אותו ישו. ולא בטוח שמדובר על תיאור היסטורי. כפי שכבר נכתב לעיל.
אבל יש לנו מקורות אחרים, להבדיל. גם אם הם טמאים, יתכן שהם נכונים.
במשך כאלפיים שנה הצלב "קדוש" לנוצרים. מדוע? למה צלב ולא אבנים?
הנוצרים מביאים תיאור די מפורט של צליבתו ע"י הרומאים. לחלק מהתיאור שלהם יש לכאורה הוכחה מדעית, כפי שהבאתי לעיל.
יהודים, ע"פ ההלכה, לא צולבים על מה שנקרא היום צלב. זו הריגה רומאית (ולפניהם גם בעמים אחרים, אך הם הפכו את האכזריות הזו לסיטונאית).
הנוצרים נהנו במשך כאלפיים שנה להאישם את היהודים בכך שמסרו את ישו לרומאים. הנוצרים ידעו, כעיקרון, שיהודים לא צולבים. האם לא היה להם נוח יותר להאשים אותנו שסקלנו אותו בעצמנו?

כל זה כאמור, שאלות. לא חייבת להיות תשובה מוחלטת לכל שאלה. אבל בהחלט יש סברא טובה לומר שישו הנוצרי הידוע נלצב ע"י הרומאים.","571","","2431","True","True","False","","251","213.151.41.217","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52589","52585","המקורות הנוצריים נכתבו מעל 100 שנים לאחר","05/09/17 16:29","יד אלול","תשע"ז","16:29","Almuaddib","המאורעות אותם הם באים לתאר.

לא בכדי, האוונגליונים השונים של כתבי הנוצרים, חלוקים אלו על אלו בפרטים רבים מאד.

האמת היא, שאין לנו שום דרך לדעת מהי האמת ההיסטורית במעשים הקשורים לישו הנוצרי ולמאורעות שארעו בו. גם המקורות היהודיים וגם הזרים - מאוחרים, מוטים וסובלים מאמינות היסטורית נמוכה ביותר.","107","","2431","True","True","False","","214","209.88.198.77","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52594","52589","ואילו החזליים כ300 אח"כ","05/09/17 19:24","יד אלול","תשע"ז","19:24","אור חדש","זה שיש סתירות בין המסורות הנוצריות בפרטים רק מבליט את הנקודות בהן כולם מאוחדים
בנוסף יש קצת כתבים חיצוניים (שלא היו נגועים דתית בעניין) של הרומאים על הנעשה בארץ באותה תקופה והדברים מחזקים את הנרטיב הנוצרי

גם אופיה של הבריתא אצלנו נראת מאד אפולוגטית ולא כבאה לתאר המעשה מבחינה מציאותית לכן ערכה לתיאור הסטורי ירוד עוד יותר מהרגיל

איך שלא יהיה השאלה אם אותו יהודי הוצא להורג ע"י חז"ל או הרומאים מטרידה אותי הרבה פחות מהסיפורים של האמוראים על שרפת בנות כהנים בימיהם ובימי התנאים...","458","","2431","True","True","False","","188","213.151.55.19","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52601","52594","אשמח אם תוכל לפרט יותר","06/09/17 10:21","טו אלול","תשע"ז","10:21","אביגדור","בענייני הכתבים הרומאים.
אם זה אפשרי

תודה מראש","571","","2430","True","True","False","","193","213.151.41.217","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52602","52601","מה שמצאתי כעת","06/09/17 11:02","טו אלול","תשע"ז","11:02","אור חדש","מתוך סיכום בהידען
"...במקורות היסטוריים אחרים מן התקופה ישו כמעט שאינו מוזכר. ייתכן שאפשר לייחס זאת לעובדה שבימי חייו חשיבותו כמעט שלא הוכרה. הוא היה רק אחד מכמה דמויות משיחיות שונות שפעלו באותה תקופה. המקור החיצוני היחיד מאותה תקופה המזכיר אותו בשמו הוא ההיסטוריון היהודי יוספוס פלביוס, המקדיש לו פסקה אחת בספרו "קדמוניות היהודים": "בזמן ההוא חי ישו, אדם חכם, אם מותר לקרוא לו בשם אדם, שהרי מעשים נפלאים עשה, והורה את בני האדם את האמת שקיבלוה בשמחה". ואולם, כפי שמציין ד"ר סרג' רוזר, מומחה לנצרות הקדומה מהמחלקה למדע הדתות באוניברסיטה העברית, "המחקר ההיסטורי מעריך שלפסקה הזאת יש אמנם בסיס אותנטי, אבל היא עברה במשך השנים עריכה ושכתוב על ידי מעתיקים נוצרים". ייתכן שזה היה לטובה, שכן האזכור של ישוע בידי פלביוס, בין שהיה אותנטי ובין שלא, עורר אצל הנוצרים מוטיווציה מיוחדת לשמר את כתבי פלביוס, שבדרך זו אף הגיעו לידינו. מקור אחר הוא ההיסטוריון הרומי טקיטוס, שאינו מזכיר את ישו בשמו, אך כותב כי "אבי השם 'כריסטיאנים' הוא כריסטוס (מושיע בלטינית) אשר בימי שלטונו של טיבריוס הוצא להורג על ידי הפרוקורטור (הנציב) פונטיוס פילאטוס...".

ובהמשך שם (בשאלה אם בכלל דנו אותו הסנהדרין):
השאלה המרתקת היא כמובן שאלת האותנטיות של העדויות השונות על ישו. פרופ' שוורץ, מומחה לנצרות הקדומה ודיקן הפקולטה למדעי היהדות באוניברסיטת בר-אילן, מציין שאמנם היו במשך השנים, במיוחד במאות האחרונות, מי שכפרו בעצם קיומו של ישו ומצטט בהקשר זה גם את ד"ר אלברט שוייצר. אבל לדברי שוורץ, "הגישה המקובלת כיום היא שישו היה דמות אותנטית, שלתיאורה נוספו בברית החדשה מסורות מיתיות. הסיבה לכך היא בעיקר שהתיאורים הבסיסיים של דמות ישו מתאימים לרקע ההיסטורי הידוע על אותה תקופה, שבה הסתובבו אנשים כריזמטיים שונים שטענו לסגולות ריפוי, והם גם משקפים תיאורי מציאות כלליים המתאימים לארץ ישראל של אותה תקופה". בין שאר העדויות שנבדקו במחקר היתה השאלה שהעסיקה יהודים רבים, בנוגע לאחריותה של הסנהדרין לפסק דין המוות על ישו. הטענה הרווחת היא שלא ייתכן שהתיאור בברית החדשה בעניין זה אכן אותנטי, בין השאר בנימוק ששם מתואר משפט שנערך לישו בערב פסח, בשעה שעל פי כללי הסנהדרין היא לא ישבה לדון בערבי שבתות וחגים, וגם לא בלילה, כמתואר במסורת הנוצרית. השופט חיים כהן פירסם מחקר משפטי על משפטו של ישו בספר "משפטו ומותו של ישו הנוצרי". כהן הגיע למסקנה ש"עובדות רבות מאלה המסופרות בסיפורי האוונגליונים (כתבי הבשורה שבברית החדשה, י"ש) עולות בקנה אחד עם ניקיון כפיהם של היהודים, ואולי אף הרבה יותר מאשר עם אשמתם, במותו של ישו".","458","","2430","True","True","False","","174","213.151.55.19","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("52603","52601","ומאמר נוסף יותר בקורתי","06/09/17 11:09","טו אלול","תשע"ז","11:09","אור חדש","כאן
"...בקטע נוסף ביוסיפוס המתייחס לאננוס הצעיר שהיה כהן גדול של היהודים בשנת 62 לספירה נאמר כך:
"אננוס הצעיר זה, כפי שכבר סיפרנו, אשר לקח את הכהונה הגדולה, היה אדם נועז באישיותו וחצוף מאוד. הוא נמנה על אנשי כת הצדוקים הנוקשים מאוד בשפטם עבריינים, יותר מכל שאר היהודים, כפי שכבר ראינו. ולפי שהיה בעל תכונה זו חשב בליבו בשעה שפסטוס מת ואלבינוס היה בדרכים כי הגיעה לה השעה.. מיד כינס את דייני הסנהדרין והציג בפניהם את אחיו של ישו הנקרא משיח, הנקרא בשם יעקב ועוד אחרים, האשימם בהפרות חוק ומסרם לסקילה" ( Antiquities Book XX, chap. ix, sec. I).

כנראה שקטע זה אמיתי, חוץ מהמילים "הנקרא המשיח" אשר מעבר לכל ספק הובלעו לתוך הטקסט. וכך מתייחסים אליהם, כמעט כל בני הסמכא המצוטטים עד כאן; הם דוחים אותם. יתכן שבמקור הן נכתבו כהערת שוליים שכתב קורא נוצרי אלמוני. כיוון שהאמין שהשם יעקב המוזכר כאחיו של ישו, כתב הערה בכתב יד שלפניו, וסופה שסופר אחר שיבץ אותה אחר כך לתוך הטקסט – נוהל מצוי בעידן שטוהר הטקסט היה בעל חשיבות משנית."

ייתכן שארוע זה הוא המקור לבריתא שלנו וראה שם עוד בברור המקורות ההסטוריים השונים","458","","2430","True","True","False","","161","213.151.55.19","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("56248","56140","אונקלוס העלה את ישוע הנוצרי באוב..","24/04/18 16:00","ט אייר","תשע"ח","16:00","אליעזר מ ש","ושאל אותו מה דינו בעולם הבא והוא אמר לו שהוא נדון בצואה רותחת וכו' ושאל אותו מה לעשות, אמר לו לדרוש את טובתם של עם ישראל שכל הנוגע בהם כנוגע בבבת עינו. הכוונה ,שגם בספרי הנוצרים הם אומרים שהנוצרי אמר לדרוש טובת ישראל והביא לשון המקרא בזכריה שכל הנוגע בעם ישראל כנוגע בבבת עינו. אלא שהנוצרים טענו שלאחר שיהודים [חלק קטן מן היהודים שהיו אז בירושלים] מסרו את ישוע הנוצרי לרומאים כדי שיצלבו אותו , אז כל עם ישראל כביכול אשמים .וכבר החליף ה' אותם באומה אחרת וכו' .ולכן באה הגמרא לומר שאותו האיש ישוע הנוצרי - גם לאחר מותו ממשיך להחזיק במה שהטיף לו בחייו לדרוש את טובתם של עם ישראל.וזה גם מעלתו שאף על פי שהיו חלק מהיהודים שעל ידם וברצונם נסתבב להם מיתתו הקשה ,בכל זאת לא נטר טינה לכלל ישראל בגלל זה . ועל זה הגמרא אומרת וראה מה בין פושעי ישראל לנביאי אומות העולם . שאף על פי שהיה מפושעי ישראל זו הייתה מעלתו. בניגוד לנביאי אומות העולם כגון בלעם הרשע שאמר לאונקלוס להצר לעם ישראל .[גיטין נז]","610","","2200","True","True","False","","247","199.203.37.197","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("56250","56248","עפר לפיך! "מלכלך" על אונקלוס!","24/04/18 16:56","ט אייר","תשע"ח","16:56","Almuaddib",".","107","","2200","True","True","False","","232","82.81.160.69","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("102619","56248","כך הגירסא בשטיינזלץ שהוא פושעי ישראל","15/03/23 18:47","כב אדר","תשפ"ג","18:47","אליעזר מ ש","","610","","414","False","True","False","","85","132.71.131.5","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("56270","56250","אינני מבין מה רוצה "אלמואדיב"","25/04/18 10:43","י אייר","תשע"ח","10:43","אליעזר מ ש","","610","","2199","False","True","False","","202","199.203.37.197","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("56272","56270","הסבר בעניין אונקלוס שהעלה באוב 3 דמויות","25/04/18 10:56","י אייר","תשע"ח","10:56","אליעזר מ ש","לפני שהוא התגייר ,את טיטוס הרשע ובלעם הרשע ואת ישוע הנוצרי . בלעם אמר לו שדינו בעולם הבא בשכבת זרע רותחת ,והמליץ לו לרדוף את עם ישראל . טיטוס אמר לו שהוא נידון בעולם האמת בדין שפסק לעצמו לפני מותו. שציוה לשרוף את גופתו ולפזר את אפרו בימים כדי שאלהי ישראל לא ימצא אותו... וכך דינו בעולם האמת , כל יום שורפים אותו ומפזרים את אפרו בימים . והוא המליץ לו לרדוף את עם ישראל, שכן "כל המצר לישראל, נעשה ראש"...ישוע הנוצרי אמר לו שהוא נידון ב"צואה רותחת"[סימבולי] כיון שהוא היה מלגלג על דברי חכמים.והמליץ לו לדרוש את טובתם של עם ישראל ולא לדרוש את רעתם . ושכל הנוגע בהם כאילו נוגע בבבת עינו. ועל זה מסיימת הגמרא שראה מה בין פושעי ישראל [ ישוע הנוצרי שהמליץ לאונקלוס לדרוש את טובתם של עם ישראל] לבין נביאי אומות העולם .[בלעם הרשע שהמליץ לאונקלוס להצר לעם ישראל] ראה תלמוד בבלי מסכת גיטין דף נז עמוד ב' ודף נח עמוד א'
*אונקלוס בדק את הדתות, את הדתות האליליות הקדומות על התפיסה שלהם שאותם מייצג בלעם הרשע . ואת הדת האלילית המאוחרת יותר ,הדת הרומית שהייתה בימיו שאותה מייצג טיטוס הרשע . ואת הדת הנוצרית שהתחילה להתפתח אז, ושאותה מייצג ישוע הנוצרי. בקשר לזה הוא גם בדק מדוע הנוצרים מצד אחד מתארים את ישוע כמי שאהב את ישראל ושמר מצוות ,ומצד שני טוענים שלאחר מותו זה משתנה . לאחר כל הבדיקות וההסתכלות הזו החליט אונקלוס להתגייר.","610","","2199","True","True","False","","623","199.203.37.197","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("56277","56272","המשך הסבר בעניין הנוצרי","25/04/18 11:24","י אייר","תשע"ח","11:24","אליעזר מ ש","*בגמ' יש תיאורים קצרים ומדוייקים בקשר לשני ישוע הנוצרי , זה שהיה בימי יהושע בן פרחיה ונסקל כע' ע"ז , וזה שהיה כ180 שנה אחריו, שהיה מלגלג על דברי חכמים ,ולפי ספרי הנוצרים, הרומאים צלבו אותו.
**ל2 אלו אין קשר הסטורי ישיר לדת הנוצרית שהיא ע"ז בשיתוף עם האמונה באל אחד, ושהתפתחה הרבה שנים אחריהם.
***הנוצרים לקחו את הדמות ההסטורית של ישוע הנוצרי השני והלבישו עליו בדיות אליליות שונות .ועל ידי כך גם נוצרה מצגת של קשר כלשהו בינו לבין הראשון שהיה עובד ע"ז.
****בטיעון לדחיית הנצרות טוענים ודוחים גם המצגת הזו וכך מתייחסים גם לראשון.
*****לא ברור מי הסגיר את השני לרומיים על מנת שיהרגוהו. לא מוזכר שום שם של מי מחכמי ישראל ,אלא כהן גדול בשם כיפא ,שלא נמנה בתלמוד בין הכהנים הגדולים הצדיקים .לא ברור אם זה נעשה לפי ההלכה או שאדרבא חכמי ישראל הפרושים לא הסכימו למהלך הזה .כי הגם שאותו האיש היה מלגלג על דברי חכמים ומפושעי ישראל, לא מצינו שמי שעושה כך חייב מיתה, או שמותר להסגירו לרומיים ולבקש מהם שיצלבו אותו . [אולי הצדוקים עשו כך] .
******לענייננו ,זה לא ממש משנה, כי ,כאמור, שלילת הנצרות בגלל צדדים של אליליות שיש בה, עם דעות לא נכונות .","610","","2199","True","True","False","","238","199.203.37.197","0","52361","סנהדרין|מג ע"א",""),new Message("102621","56280","הוספת הבהרה,ועם כל זה הוא כנראה היה פושע","15/03/23 18:53","כב אדר","תשפ"ג","18:53","אליעזר מ ש","","610","","414","False","True","False","","78","132.71.131.5","0","52361","סנהדרין|מג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);