var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=49741;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("49741","0","מהו סוד העיבור ומה באמת כתב בעל המאור?","07/05/17 12:59","יא אייר","תשע"ז","12:59","אביגדור","ראשית אני מתנצל בפני כל אלו שסבורים, ובצדק, שאין כאן מקומה של סוגיא זו, אך אני כותב זאת כדי למנוע מהקוראים ליפול בטעות, ובתקווה שתצא מכך תועלת לציבור, ודי לחכימא...

מה ידוע לנו על המונח "סוד העיבור", ומה היה הידע של גדולי ישראל שנתקבל במסורת?

שאלה זו רחבה וכוללת בתוכה כמה תקופות וכמה פרטים. התשובה דלקמן מבוססת רק על מקורות ברורים, ולא על סברות ונטיות לב של מאן-דהו.

ליתר מיקוד, נשאל גם את השאלה המצומצמת יותר: האם יש הוכחה לידע אסטרונומי/קוסמוגרפי (תיאור היקום) שהגיע במסורת מסיני או מהנביאים?

הערה: כשאני מביא מרכאות, הכוונה לציטוט מדויק.
הערה נוספת: מטבע העיסוק בעניין אזכיר כאן בקצרה את כ"ט י"ב תשצ"ג. אך העיסוק בערך זה ובשאלה כיצד אפשר להגיע אליו, לא יורחב במסגרת זו.

כהקדמה כללית לשאלה זו. יש לשים לב ששם המושג "סוד העיבור" לא אומר שמדובר במסורת מסיני או מנביאים (לא כתוב "מסורת העיבור"), אלא לכך שלא פרסמו את ידע זה (רמב"ם קיחדוש החודש פי"א ה"ד "ואין מוסרין אותו לכל אדם").
כמו כן יש להוסיף, שבספר עקידת יצחק (שמות שער לז סוף ד"ה שמעו דף מו., ומעין זה ביפה תואר על בראשית רבה ב-ו ד"ה ולא) כתב שהיה אסור לחכמי ישראל (לדעתו) ללמוד נושאים מדעיים שאין להם השלכה הלכתית, מטעם ביטול תורה. וכל ההיתר בלימוד עניינים אסטרונומיים הוא רק בדברים שיש להם השלכה לדיני שקיעה זריחה וקידוש החודש.
ולדינים אלו אין שום נפק"מ גם אם נאמר שהארץ שטוחה (יפה תואר שם). כמובן שלא כולם קיבלו את דעתם, אבל עצם המציאות של דעה זו אומרת שאין הכרח לומר שחז"ל כן ידעו את ידע זה.

נדון עכשיו על התקופות השונות:

בתקופת התנך
כתוב "ומבני יששכר יודעי בינה לעתים". כלומר ידוע לנו שבני יששכר עסקו בחישובים שקשורים ללוח השנה. מה הם חישבו? לצורך מה?
ברור לכל (נוציא את שיטת הרס"ג המחודשת, שלהרבה דעות גם הוא עצמו לא סבר את מה שכתוב בשמו) שעד תקופת הלל האמורא קידוש החודש נעשה ע"י הראיה, כמפורש במשנה ובגמרא בסוגיות רבות. כלומר, לצורך קביעת המועדים, בעצם לא היה צורך בשום חישוב.
במשך הדורות, מתקופת עזרא ועד הלל, ככל הנראה בשלבים, נוספו ללוח כמה כללים שלא תלויים בראייה. כמפורש בגמרא. מימות עזרא לא מצינו אלול מעובר, לאחר מכן לא אדו ראש (בגמרא לא מופיע בשם זה, אבל הכללים נמצאים). כללים אלה לא הצריכו ידע אסטרונומי כלשהו. גם אורך המולד הממוצע (כט יב תשצג) לא היה נצרך לצורך קביעת המולד, שכן הוא נקבע ע"פ הראיה.
אמנם היתה תועלת בידע אסטרונומי של זמני ראיית הירח, לצורך "לאכחושי סהדי" (ר"ה כ:, ובעוד מקומות בלשונות אחרים). כלומר, ע"י ידע שיש לבית דין הם יכולים לפעמים להבין שהעדים משקרים. ידע זה לא מחויב לצורך קידוש החודש, ולכן אין לנו ראיה שהוא היה קיים בתקופות שבהם אין לנו עדות לגביו. כמו כן, חלק מהידע הזה הוא בסיסי ביותר, למשל "כיצד אנו מעידים על האשה שילדה ולמחרת עוברה בין שיניה" (ר"ה כה.).
ועוד, לגבי בני יששכר, יש מדרש (הובא בסמ"ק מצוריך מצווה קג, ובעוד מקומות) שבני יששכר חישבו את המולד הממוצע במשך שנים רבות באופן טבעי, ובשלבים הראשונים היה להם חוסר דיוק משמעותי - בהתחלה חשבו שהוא 29 יום בדיוק ובמשך הזמן שיפרו את הדיוק. כלומר, יתכן שגם אם היה ידע אסטרונומי, הוא הגיע בדרכים טבעיות.
לסיכום התקופה - אין לנו ראיה לידע אסטרונומי מורכב שהגיע במסורת.

בתקופת המשנה והגמרא
מוזכרת הברייתא "סוד העיבור" (ר"ה כ:) ששנויה ברמזים (רש"י שם). מה אנו יודעים מכך על ידע אסטרונומי קדום? כמעט כלום. אפילו שמואל, מגדולי האמוראים ומגדולי הבקיאים באסטרונומיה (שאמר "נהירין לי שבילי דרקיעא וכו'") לא הבין את הקטע המובא בגמרא מברייתא זו (שם).
ההסבר של הגמרא בקטע הנ"ל קשה מאוד, וראשונים רבים שברו על כך קולמוסים רבים להתאים את פירושו עם המציאות (לכאורה לא מתיישב עם המציאות שהלבנה נסתרת רק 24 שעות, ולא מתיישב שההבדל בין ישראל לבבל הוא 6 שעות. לכן האריכו בכך המפרשים ופירשו כל אחד בדרכו).

המשך בהודעה הבאה...","571","","2549","True","True","False","","1949","213.151.41.217","0","0","כללי|",""),new Message("49742","49741","המשך","07/05/17 13:01","יא אייר","תשע"ז","13:01","אביגדור","בתקופת הגאונים
הרס"ג, בפירושו לספר יצירה פ"ב מ"ד (נמצא באוצר החכמה) מביא ש"מקצת החכמים אמרו שהארץ מרובעת" ולכן "אין להתפלא" אם זה הפירוש גם בספר יצירה (אמנם לא מחויב שכך הוא). מוכח שלא היתה לו מסורת מסיני על צורת הארץ.

ברמב"ם
בפירוש המשניות (ר"ה פ"ב ה"ו) הרמב"ם כותב במפורש שהיה סוד העיבור שמסר הקב"ה למשה מסיני, ושם הוא מפרש שמדובר על החישוב מתי תראה הלבנה.
במשנה תורה הרמב"ם מביא את המושג "סוד העיבור" (קידוש החודש פי"א ה"ד) שהיו החכמים הגדולים יודעים אותו, וכותב שהוא החשבונות מתי יראה הירח ומתי לא (שם הלכה א). ובהמשך (פי"ז הכ"ד) הוא כותב שבני יששכר בתקופת הנביאים חיברו ספרים בעניין זה וספרים אלו לא הגיעו אלינו, ולכן הוא מסתמך על ספרי חכמי יוון.
מה היה כתוב בדיוק בספרים של בני יששכר? אף אחד לא יודע.
האם הם נכתבו בנבואה? לא כתוב, והרי חכמי יוון הגיעו לדיוק שמסתמך עליו הרמב"ם, גם בלי נבואה.
האם היה כתוב בהם ידע אסטרונומי שלא נצרך לקידוש החודש? אין לכך שום מקור.
שוב, אין לנו מקור לפי הרמב"ם לידע אסטרונומי כללי שלא נצרך לקידוש החודש, שהתקבל מסיני.

בבעל המאור
הזכרנו את הסוגיא הסבוכה בר"ה כ:. בבעל המאור (המאור הקטן, ה.-ה: בדפי הרי"ף בדפוסים ה"ישנים") מאריך בסוגיא זו, ודבריו מפורסמים בגלל שיש מהם השלכה לקו התאריך. הוא מזכיר כמה פעמים את המושג "סוד העיבור". הוא מזכיר שאת כדור הארץ ניתן לחלק לארבעה רבעים זהים (בלשוננו: של 90 מעלות). ירושלים היא נקודת האמצע, קצה היבשה המזרחי, קצה היבשה המערבי, ו"טבור הים" דהיינו הצד המנוגד לירושלים (ממערב לאמריקה, בלשוננו). מכך הוא מגיע בהמשך למה שאנו קוראים קו התאריך. האם מדבריו נמצא מקור לידע אסטרונומי שהגיע במסורת מסיני?
נשאל עוד קודם לכן: האם מסתבר שלבעל המאור, מתקופת הראשונים, הגיעה מסורת מסיני שדילגה על הרס"ג?
נעיין בדבריו: הוא פותח בזה שסוגיות אלו סתומות מרוב החכמים, ושחכמי ספרד חלקו עליו בחכמתם. אילו מדובר במסורת מסתבר שלא היו חולקים עליו.
את הקטע על כדור הארץ וחלוקתו הוא בפירוש לא כולל ב"סוד העיבור", אלא ב"הקדמות" ל"שמועות הללו".
בהמשך (ע"ב למעלה) הוא כותב "והוא מסור בידינו ע"פ החשבון בסוד העיבור מימי הלל". אם "סוד העיבור" הוא מימי הלל, זאת אומרת שהוא לא מסיני.
והשאלה המהותית ביותר - המרחק האמיתי מירושלים לקצה המערבי של ספרד הוא כ-45 מעלות. חצי ממה שכותב בעל המאור. האם יתכן שמסורת מסיני לא מתאימה למציאות המוכרת לנו, חלילה?
אם כן מה מקורו של בעל המאור בחלוקת כדור הארץ לארבעת הרבעים?
תיאור העולם של בעל המאור זהה לחלק גדול מהמפות שהיו מוכרות בימי הביניים (מפות OT שהיו מוכרות מאות שנים, וכן התיאור גם במפה מדויקת יותר (ביחס למפות OT) מהמאה ה-15 שהודפסה בספר "קו התאריך הישראלי" סוף פרק יא).
וכן כתב ספר העיבור (לרבי אברהם בר חייא הנשיא, מאמר א שער ה) שהמקור לכך שאורך השטח המיושב (ממזרח למערב) הוא 12 שעות (כדברי בעל המאור) – בחוקרים שמונו ע"י המלכים הראשונים (כך סבר תלמי בספרו גיאוגרפיה, שעל סמך דבריו צוירו המפות המדויקות ביותר (יחסית) בכל ימי הביניים), וכמו כן ציין אף החזון איש (בקונטרס י"ח שעות אות יד ד"ה כן) שקביעת אמצע היישוב היא מחכמי אומות העולם, ומהם למד זאת הרמב"ם (אגב, בשינוי קל מבעל המאור הנ"ל).","571","","2549","True","True","False","","342","213.151.41.217","0","49741","כללי|",""),new Message("49743","49742","לסיום","07/05/17 13:02","יא אייר","תשע"ז","13:02","אביגדור","לר' אליעזר היקר, שהביא את בעל המאור עשרות פעמים בפורום זה כדי להוכיח ממנו את המסורת מסיני שהיתה על כדוריות הארץ ועל הידע האסטרונומי.
אני משוכנע שיש לך מה להשיב על דברי, כמובן... אבל המשנה באבות אומרת שחכם אומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון, וחילופו בגולם... אז לפני שאתה משיב על דבריי כאן, אנא השב על שאלותי מלפני חמישה חודשים:

הבאת מורה נבוכים - התברר שזה לא כתוב בו.
הבאת רמב"ם שאומר שחכמי ישראל למדו מהיוונים בתחילת בית שני - עדיין לא מצאת לנו אותו.
הבאת מהקטלוג של היפרכוס - התברר שזה לא מה שכתוב בו.
הבאת שהיו חכמי יוון באלכסנדריה שאמרו שהגלגלים כבדים - לא מצאת לנו אותם.
כתבת ש"היה ידוע לכל הראשונים" - ציטטתי לך מקורות שלא.
כתבת ש"היה ידוע לכל העולם הנוצרי" - הבאתי לך שרטוט שלא.

האם אתה יודע על מה אתה מדבר? כבר חמישה חודשים שאני מחכה למקור על הגלגלים הכבדים מאלכסנדריה... אם לא תוכל להשיב לי מניין שאבת את דבריך הנ"ל, אנא אל תשיב לי על עניין בעל המאור, ואל תמשיך להסתמך על "הבנתך" בו. אם יש לך זמן לעניינים אלו, השקע אותו קודם בחיפוש הגלגלים מאלכסנדריה. הוכח לנו שאתה מהחכם של מסכת אבות, ולא מהאפשרות השניה.","571","","2549","True","True","False","","298","213.151.41.217","0","49741","כללי|",""),new Message("49792","49742","הרס"ג כנראה התכוון ש...","10/05/17 16:30","יד אייר","תשע"ז","16:30","אליעזר מ ש","כיון שהיו כאלה חכמים, ולאו דוקא מהגדולים או חברי הסנהדרין, שטעו לחשוב שהארץ מרובעת[ולא הגיעה להם המסורת הזו, כי לא למדו סוד העבור, וגם לא ידעו במדעים] אין להתפלא אם פירשו פירוש מוטעה כזה בספר יצירה.","610","","2546","True","True","False","","229","147.236.34.10","0","49741","כללי|",""),new Message("49793","49742","הבנת בעל המאור","10/05/17 16:42","יד אייר","תשע"ז","16:42","אליעזר מ ש","הוא כותב שהמסורת הזו של עבור החודש הייתה בקונטרסים, שהיה ידוע להם. חכמי ספרד חלקו עליו בפירוש הסוגיות בתלמוד על פי זה , אבל לא על מה שהיה כתוב בקונטרסים . (כמו כן, כדוריות הארץ, , נכללה בסוד העבור ,[אמנם כחלק בהסבר הבסיסי לעניין החודש שניתן בתורה שבעל פה ,] אך לא כאיזה חידוש שנאמר למשה ואהרן בארץ מצרים, כך מסתבר לומר. כי את זה מסתבר שכבר ידעו חכמי מצרים וחכמי ישראל כבר אז על פי ראיות . הנה אחד הרומיים כתב שמסתבר שכבר הצורים והצידונים הפיניקים שהפליגו בימים לפני יותר מ3000 אלף שנה ונווטו על פי הכוכבים ידעו כדוריות הארץ והיותה תלויה באויר העולם על פי הכוכבים בראיות גמורות לכל בר דעת. וכמו שכתב הראב"ע בפירושו לישעיהו מ' [עה"פ:"היושב על חוג הארץ"]שזה כבר נודע בראיות גמורות מימי קדם.","610","","2546","True","True","False","","234","147.236.34.10","0","49741","כללי|",""),new Message("49782","49743","ב"ה תשובות על חלק מהדברים","10/05/17 09:42","יד אייר","תשע"ז","09:42","אליעזר מ ש","שלום רב
[אני עסוק בעניינים אישיים , ואין לי זמן רב לעסוק בזה.]
1] מובא בשם רב רב סעדיה גאון ועוד, שכתבו במפורש שהאורך הממוצע של החודש הירחי [החודש הירחי הסינודי ולא הסידרי כמבואר ברמב"ם הלכות קדוש החודש]נמסר בהלכה למשה מסיני, ולכן לא ייתכן לומר שבני יששכר טעו בזה בתחילה.
2]הרמב"ם כן כותב מה נכלל בסוד העבור .
3]והמהר"ל כתב שיש לנו מסורת הלכה למשה מסיני בהלוך החמה והלבנה. וכוונתו שזה שהשמש מאירה בלילה את הצד השני של כדור הארץ ומאירה משם על הירח שנראה לנו,ולכן צורות הירח, ושעל פי זה היו בודקים את העדים וכו' [במסכת ראש השנה] ידעו זאת חכמינו לא רק על פי מחקר אנושי, אלא גם במסורת הלכה למשה מסיני. שנכלל במידע שנמסר בתורה שבעל פה למצוה של: "החודש הזה לכם" שכל מצוה נתנה לנו בפירושה. ושם הוא מדבר כלפי מר עזריה מן האדומים מחבר הספר: "מאור עיניים" ומאמר "אמרי בינה" שבו כתב דברים טועים , שכתב שב"הוא אמינא" חכמי ישראל המוזכרים במס' פסחים דף צד במחלוקת השניה על חכמי אומות העולם- סברו כאילו כביכול השמש עולה בלילה לטייל למעלה מעל רקיע אטום .[וגם הרמ"א כתב בספרו לדחות הפרשנות המוטעית הזו , אלא שהוא לא התייחס לספרו של עזריה כי הוא נפטר קצת זמן לפני כן]וברור בדברי בעל המאור, וכן מובן ברמב"ם שאכן גם המידע הבסיסי הזה נכלל בפירוש שנמסר בעל פה למצות קדוש החודש , (וזה גם מובן מסברא פשוטה שכך צריך להיות, כי זה הפירוש המינימלי הנצרך כדי שהבית דין יבין באופן בסיסי ביותר, את פרטי המצוה הזו, וכל מצוה ניתנה בפירושה )
4]מובן ברמב"ם שיש שני עניינים: הידע הבסיסי בסוד העבור שיש לנו במסורת ממתן תורה ועד היום , וההרחבה שנוספה לזה בגימטריות ותקופות. שבזה חברו בני יששכר ספרים שאחר כך אבדו בגלות ראשונה, ואחר כך למד חכמינו לעניין זה, ונעזרו גם בספרי התקופות שחברו חכמי יון.
5] בעל המאור כותב על היושבים במערב על שפת אוקיינוס ולא על היושבים בקצה מערב יבשת אירופה. ואין בזה משמעות להלכה, וגם לכל הנקודה והקו הזה אין משמעות להלכות החודש, כפי שכתב שם במפורש שרק לנקודת ירושלים ולנקודה של שש שעות ממזרח לה יש משמעות לענייננו, והוא מציין קו זה של 6 שעות ממערב לירושלים, רק כדי לציין את הגבול המערבי של חצי הכדור שירושלים נמצאת במרכזו. אלא כיון שציין את הנקודה והקו שהם שש שעות ממערב לירושלים, ציין שגם שם יושבים, שגם שם גרים אנשים . והידע שהחוף המערבי של מערב אירופה היה רק כשלש שעות ואפילו פחות ממערב לירושלים היה מפורסם אז ולא נראה לי שבעל המאור טעה בזה . ואולי היה לו ידוע שיש גם שם יושבים [באיי האוקינוס או הים הקריבי או איים גדולים ויבשות אמריקה](ידוע גם שהאיים האזוריים שנמצאים במרחק הגון ממערב לאירופה באוקיינוס האטלנטי היו ידועים עוד מלפני קולומבוס, והוא ואנשיו חנו שם בספינותיהם בדרכם ליבשת אמריקה, ואולי על משהו זה או מעין זה מכוון כאן בעל המאור) ואם תשאל מניין ידע, נשאל גם מנין ידע שהנקודה הנגדית לירושלים היא בלב ים, ועל זה ענית, שגיאוגרפים ערביים ידעו וסרטבו היוני , והיא גופא שאלה, מניין ידעו. ועל כל פנים כל התוספות האלה אין להם כנראה שום משמעות להלכות החודש [ולכן הם לא מובאות ברמב"ם] וכנראה שבעל המאור הוסיפם לחיבת החכמות או להרחבת הדעת . וודאי שהם לא עיקר המידע שעליו כיון שנכלל בסוד העבור. [ש"יסודתו (ב)מהררי קדש"]
6] הדברים שהבאת מאיזה ספר שיש כביכול איסור ללמוד אסטרונומיה בדבר שלא נוגע הלכה למעשה, נראים תמוהים מאד.
על דבריך בעבר אני כן עניתי, הרי על מה שהצגת לי ציור מאיזה צייר נוצרי שהאוקיינוס נוגע בקצות השמיים, עניתי לך שזה בסך הכל ציר, ואילו אנשי הכמורה והכנסיה הקתולית הנוצרית, על כולם היה מקובל כדוריות הארץ- כידוע.(שבזמן שצויר הציור הזה, היה כידוע אפילו "דוגמה"(כלומר עיקרון שכולם צריכים להאמין בו לפי דעתם של הכנסיה הקטולית) לקבל כל דברי (או כמעט כל דברי) אריסטו ותלמי כנכון. ואפילו רדפו מי שחלק עליהם באיזה עניין - כידוע,) ולכן הצייר ההוא לא מייצג אלא רק ציור,. שכבר רוב אבות הכנסיה הנוצרית במאה השלישית למניינם זה היה פשוט להם - כמו לכל המשכילים דאז, ולכל חכמי ישראל , ורק מיעוט מבין אבות הכנסיה הנוצרית סברו שהארץ שטוחה. והייתה כת נוצרית של מיעוט שכך סברו, שנעלמה מעל במת ההסטוריה כמה מאות שנים לאחר מכן . לכל המשכילים ולכל אנשי הכמורה הנוצרית, ובפרט בעלי המעמד שביניהם, היה ברור כדוריות הארץ גם באירופה החשוכה של ימי הביניים. וכל שכן לחכמינו שידעו זאת גם מהמקרא והמסורת ומדרשי חז"ל.","610","","2546","True","True","False","","304","147.236.34.10","0","49741","כללי|",""),new Message("49951","49743","שמואל ודאי ידע סוד העבור שהרי..","21/05/17 11:59","כה אייר","תשע"ז","11:59","אליעזר מ ש","זה הלכה למשה מסיני. ובגמרא ר"ה כ. רק כתוב שהייתה ברייתא שנויה ברמזים בנושא ששמואל לא ידע לפרש רמז או רמזים שבה.","610","","2535","True","True","False","","207","147.236.34.10","0","49741","כללי|",""),new Message("49787","49782","אתה מכריח אותי להיות בוטה","10/05/17 10:47","יד אייר","תשע"ז","10:47","אביגדור","אני לא רוצה להיות כ"כ ישיר, אבל אתה ממש מכריח אותי...

הגמרא אומרת יפה שתיקה לחכמים, ק"ו ל...
אתה בוודאי זוכר שמי שלא יודע להשיב על ראשון ראשון, לא יכול להיכלל בחלקו הראשון של המשפט הנ"ל.
לא "אכבד" אותך בלכתוב לך כמה טעויות/דמיונות/המצאות כתבת בהודעתך. כי זה ממילא לא יעזור.

תמצא לי כבר את המקור לגלגלים הכבדים מאלכסנדריה!
תן לעצמך את הכבוד המינימלי, שלפחות אתה תכבד את הדברים שאתה כותב!","571","","2546","True","True","False","","217","213.151.41.217","0","49741","כללי|",""),new Message("49791","49782","גם איסלנד הייתה ידועה כבר בימי בעל המאור","10/05/17 16:01","יד אייר","תשע"ז","16:01","אליעזר מ ש","והיא במרחק הגון ממערב לאירופה, ואולי שיערו שיכולים להיות עוד איים [ במערב, אף על פי שעיקר מרחבי האוקינוס הענקי הם שוממים. ולמעשה כל הפרטים הגאוגרפיים הנלוים שהוסיף בעל המאור אין להם משמעות הלכתית לענין החודש .[או כמעט בכלל ] ולכן כתב בעל המאור שלא נכללו כלל,במסורת של סוד העבור. ודי בזה לענייננו. [האיים האזוריים התגלו אחרי בעל המאור אבל אולי כבר בימיו שיערו שיש במערב איים מיושבים או שהייתה לו מסורת על כך או ששמעו]","610","","2546","True","True","False","","256","147.236.34.10","0","49741","כללי|",""),new Message("49884","49782","שתי הנקודות מערב והנגדית לי-ם לא כלולות","17/05/17 16:09","כא אייר","תשע"ז","16:09","אליעזר מ ש","בסוד העבור , כך כתב במפורש בעל המאור ןלכן זה לא משנה לנו הטענה שטעה גאוגרפית הענין קצה מערב ועל כל פנים פירשתי שלא טעה בזה","610","","2539","True","True","False","","243","213.151.61.129","0","49741","כללי|",""),new Message("49885","49782","ברמב"ם ג' דברים :","17/05/17 16:17","כא אייר","תשע"ז","16:17","אליעזר מ ש","1] ידע אסטרונומי בסיסי שרומז לו בתחילת הלכות קדוש החודש 2]עבור 3] סוד העבור המפורט בפרקים האחרונים. הידע הבסיסי והעבור מוסרים לכל אדם, וסוד העבור רק לחכם גדול שראוי לשבת בסנהדרין הגדולה ומי שנשאו לבו וחשק ללמוד יכול ללמוד.","610","","2539","True","True","False","","244","213.151.61.129","0","49741","כללי|",""),new Message("49797","49792","הפעם אני מסכים לחלק מדבריך:","10/05/17 22:34","יד אייר","תשע"ז","22:34","אביגדור","מי שלא הגיעה אליו שום מסורת, ולא למד סוד העיבור, וגם לא יודע במדעים, אין להתפלא שהוא מפרש פירושים מוטעים בכל סוגיא שהיא.
כדאי שתזכור זאת","571","","2546","True","True","False","","187","212.76.122.238","0","49741","כללי|",""),new Message("49967","49792","ואולי כוונתו לצורת גוש היבשות","21/05/17 18:09","כה אייר","תשע"ז","18:09","אליעזר מ ש","שיש שסברו שהצורה כללית קרובה למרובע ויש ששערו לכמין מעגל.","610","","2535","True","True","False","","203","147.236.34.10","0","49741","כללי|",""),new Message("49794","49793","ןמה שהבאתי מהקטלוג של היפרכוס","10/05/17 16:48","יד אייר","תשע"ז","16:48","אליעזר מ ש","שהיה כידוע גדול התוכנים היוניים בימי קדם, זה שיש בקטלוג שלו כמה אלפי כוכבים ואם יש שם רק אלף ומשהו או כמה יש שם, זה לא משנה. העיקר הבאתי אותו לעניין שבימי קדם ידעו על פי המדע היוני רק על אלף ומשהו או כמה אלפי כוכבים, אבל עם ישראל ידע כבר אז על פי המסורת ובפ' המקרא שיש למעלה למעלה עוד המון כוכבים וגדודי כוכבים בלי שיעור ומספר. כמובא בבפ' הרד"ק על תהילים על הפסוק:"מונה מספר לכוכבים לכולם שמות יקרא" עיי"ש בפירושו , ובעוד מקומות מובא זה.","610","","2546","True","True","False","","248","147.236.34.10","0","49741","כללי|",""),new Message("49824","49793","1] שתי הנקודות שכתב בעל המאור","14/05/17 09:44","יח אייר","תשע"ז","09:44","אליעזר מ ש","נקודת קצה מזרח שהיא שש שעות ממזרח לירושלים ונקודת קצה מערב שהיא שש שעות ממערב לירושלים , אין משמעם שיותר רחוק משם אין כלל ישוב או מקומות שראויים לישוב , שהרי להלן הוא אומר שהנמצאים בקצה מזרח מתאחרים 18 שעות מירושלים , וברור שכוונתו לאלה שנמצאים שם באזור מעבר ורחוק יותר מנקודת וקו שש שעות ממזרח לירושלים שזה קו התאריך. אלא הכוונה בנקודות אלו לסמן את הגבולות של חצי הכדור שירושלים במרכזו. ולגבי המזרח הנמצאים עד מרחק של 6 שעות מירושלים הם בקדמת ירושלים לענין התאריך והנמצאים מעבר לנקודה וקו 6 שעות מירושלים-רחוק יותר הם מתאחרים מירושלים לענין התאריך. אבל לגבי המערב בין הנמצאים קרוב יותר לירושלים ממרחק 6 שעות, ובין הנמצאים רחוק יותר,הם אחרי ירושלים .
2] ולגבי קצה מזרח הוא כותב שזה (קצה)[התחלת] היישוב, הכוונה שזה בערך מקביל לחוף המזרחי של סין , אבל אין הכוונה שמעבר לזה מזרחה יותר אין כלל יישוב אלא יש שם גם ישוב באיים בים כגון איי יפן וכדומה. ולגבי קצה מערב והיושבים שם על שפת ים אוקינוס, אין הכוונה לקצה המערבי של יבשת אירופה או אפריקה , אלא הרבה מעבר לזה הרחק במערב באיי האוקינוס האטלנטי המערבי או יבשת אמריקה. ונראה לומר, שכיון שהייתה מסורת הלכה למשה מסיני על קו התאריך [כך מובן בראשונים ועל פי החזון אי"ש]היה מובן שיש מקומות ראויים ליישוב מסביב לגלובוס גם הרחק ממזרח וממערב , שלכן באה המסורת הזו לומר שאם בעתיד יתפזרו נפוצות ישראל בכל העמים אשר תחת השמים ככתוב בספר התורה ויגיעו למקומות המרוחקים ההם, ידעו היכן קו התאריך.","610","","2542","True","True","False","","270","147.236.34.10","0","49741","כללי|",""),new Message("49799","49794","מסתובבים בעולם ספרים בנושא","10/05/17 23:14","יד אייר","תשע"ז","23:14","אור חדש","יש ספרו הוותיק של הרב באגד שליקט ידיעות מפליאות של חז"ל בענייני מדע
לאחרונה הרב זמיר כהן מוציא ספרים בנושא

אם הנושא מעניין אותך יש שם הרבה יותר דברים (וגם יותר מעניינים לדעתי) מאשר ידיעת צורת הארץ ומס' הכוכבים.

באמת שכדאי לך להכנס ל http://hzc.co.il/video/54060
שם המקום היותר מתאים לכל הנושאים שאתה מעלה כאן והם גם ערוכים יותר טוב ובצירוף תמונות יפות.

אני חושב שכל אדם שמתעניין בנושא כדאי שתשלח לו את הלינק שלעיל ובכך תשיג את מבוקשך יותר מאשר ע"י העלאת הנושא בפורום זה שתכליתו שונה.

לילה טוב","458","","2546","True","True","False","","178","213.151.55.19","0","49741","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);