var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=55740;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4883","0","שינוי גודל פונט","08/11/10 08:17","א כסלו","תשע"א","08:17","tamarfn","האם מישהו יודע מדוע במספר מהדורות גודל הפונט (האותיות) בתחילת מסכת הוריות, קטן יותר מאשר בשאר הש"ס ובהמשך המסכת.
מישהו הפנה את תשומת ליבי, ואין לי תשובה.
תודה מראש
דן","186","","4924","True","True","False","","1444","84.228.60.247","0","0","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4884","4883","הרחבת הנושא והשערה","08/11/10 09:01","א כסלו","תשע"א","09:01","הראל","הפונט של טקסט הגמרא במהדורות שבדקתי (טלמן, עוז והדר, וכנראה גם וגשל) - זהה לגודל הפונט של טקסט הגמרא בשאר המסכתות.

אבל, גודל הפונט של רש"י קטן קצת מהרגיל במסכתות אחרות,
והפונט של תוס' [לשמונה הדפים בהם יש תוס'] קטן מאוד בהשוואה לרגיל במסכתות אחרות.

בנוסף, כמות טקסט הגמרא בכל עמוד - רבה יותר מאשר עמוד ממוצע בש"ס. ראה גם כאן.

במסכת זו יש גם פירוש ר"ח על הדף, וגם - וזה נדיר - גם פירוש תוס' רא"ש.

פירוש רש"י למסכת זו נחשב רק "מיוחס לרש"י" [ראה: א"א אורבך ב"בעלי התוספות" עמ' 661 שכתב כך, והפנה לדברי י"נ אפשטיין (תרביץ שי"ג, עמ' 218) שהוכיח שפירוש רש"י הוא פירוש מגינצא].

וכפי הנראה בבירור - גם סגנון התוס' ותוכנו - שונה מהותית משאר התוס' המוכר לנו מהש"ס.

ולכן - אולי כהשערה לאור כל הנתונים שלעיל - ניתן להציע, שבתחילה הדפיסו רק את הגמרא (עם פירוש רש"י?), ולכן יש הרבה טקסט גמרא בכל עמוד, ולאחר מכן, הוסיפו את תוס' ותוס' רא"ש כדי להשלים ולהרחיב את הביאור החסר, ולכן דחקו וצמצמו את גודל הפונט שלהם (ושל רש"י).

אבל - כל הנ"ל - זה רק השערה בעלמא - ונקוה שמי שמתמצא יותר בנושא זה יוכל לתרום לנו מידיעותיו.","46","","4924","True","True","False","","500","77.124.15.75","0","4883","הוריות|ב ע"א",""),new Message("55739","4884","גודל הפונט בדפוס וילנא","01/04/18 13:30","טז ניסן","תשע"ח","13:30","בר אווזא","כמו שכתב ר' הראל, גופן הגמרא במקורו (בדפוס וילנא) הוא בגודל הרגיל. אך גופן רש"י קטן מעט מהרגיל וזה ניכר גם בצוּרת האותיות. בדפוס וילנא המקורי היתה הגמרא בגודל ענקי, עם שוליים רחבים. בדפוסי הצילום שבאו אחרי כן, צולם העמוד בהקטנה, וגם השוליים צומצמו משמעותית. במקומות שבהם היה הדף במקורו "עמוס" יחסית, צולמו העמודים בהקטנה.
המפרשים המודפסים בשוליים הם הוספה של דפוס וילנא, שלא היתה בדפוסים הקודמים, ולכן נגרמה מזה דחיקה של העמוד.
יש להעיר, שיש מסכתות שגם גודל הפונט של הגמרא עצמה בדפוס וילנא היה קטן - כרתות, מעילה והנספחים. וגם שם זה ניכר בצוּרת האותיות.","492","","2223","True","True","False","","189","213.151.48.99","0","4883","הוריות|ב ע"א",""),new Message("55740","4884","לגבי זהות רש"י בהוריות","01/04/18 13:39","טז ניסן","תשע"ח","13:39","בר אווזא","הר"ב דבליצקי, שהוציא לאור את פרש"י להוריות מכת"י פארמא, כותב שלא הובאה אף ראיה של ממש לשלילת שיוך הפירוש לרש"י. בחלק מהמסכתות נוספו בתוך דברי רש"י תוספות מתלמידים (טועים לפעמים) או ממהדורות אחרות של פירושו, ולא מן הנמנע שזה קרה גם כאן.
בקובץ סיכום המסקנות שבפורטל, בעמוד 5, כתוב בלשון זו:
על פירש"י למסכתנו קמו מעט עוררים שאינו מרש"י (עיין ניצוצי אור בראש המסכת, ששיער שהפירוש הוא לריב"ן). במבוא לספר פירוש רש"י עמ"ס הוריות ע"פ כת"י פארמא (הוצאת אהבת שלום, ה'תשס"ה) דחה המהדיר - הרב בצלאל דבליצקי - טענה זו והראה כי היא אינה מבוססת. ע"ש.","492","","2223","True","True","False","","387","213.151.48.99","0","4883","הוריות|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);