var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4648;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4644","0","לפני שנתחיל את מסכת הוריות בשעטו"מ","26/10/10 14:10","יח חשון","תשע"א","14:10","אבינועם","שמעתי פעם שמסכת הוריות היא המסכת הכי קצרה (וזה עובדתית נכון),
אך מאידך היא המסכת הכי קשה.
האמנם?","45","","4938","True","True","False","","3972","84.229.138.81","0","0","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4646","4644","בוודאי גם שמעת","26/10/10 15:03","יח חשון","תשע"א","15:03","דוד כוכב","שהמסכתות הקשות ביותר הם ענ"י - עירובין, נזיר (לא נדה), יבמות.

וגם שמעת שכל המסכתות קשות, אפילו מסכת ביצה, רק תלוי איך מבשלים אותה.

הרגשה שלי היא שקושי הלימוד תלוי אם שואלים לפני הלימוד או אחריו.
וכמו יצר הרע שלעתיד לבא צדיקים נדמה להם כהר גבוה (מסכת סוכה דף נב ע"א) כיון שבעולם הזה היה נדמה להם לכלום כי כבר התגברו עליו. ורשעים נדמה להם כחוט השערה כיון שבעולם הזה היה נדמה להם לחומה בצורה כי טרם ניסו לעבור אותו.","125","","4938","True","True","False","","720","95.86.99.11","0","4644","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4655","4644","מרבית הדפים ארוכים ביותר","26/10/10 19:30","יח חשון","תשע"א","19:30","שיננא","ולכן, לוקח זמן רב עד שמסיימים את הדף, וקשה לעשות זאת בחזרת הש"ץ בלבד
בנוסף, יש תחושה שיש הרבה חומר בכל דף ומושגים חדשים ופחות מוכרים.
כך זכור לי מהסבב הקודם.
ואלו אולי הסיבות לשמועה ששמעת שמדובר במסכת קשה.

ובכל מקרה - עוד כשבועיים תוכל לשפוט בעצמך!

באופן אישי, אני מתקשה להצביע על מסכת ספציפית (ובכלל זה מסכתות ענ"י שהוזכרו לעיל) שהיא קשה במיוחד לעומת חברותיה.
וזה חלק מגדולת הבבלי הבלול בכל מכל כל.","146","","4938","True","True","False","","597","84.229.138.81","0","4644","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4847","4644","מה עם מסכת תמיד","05/11/10 14:55","כח חשון","תשע"א","14:55","דוד שפירא","מסכת תמיד יש בה 8 דפים היא אמנם מסופחת למסכת מעילה אבל יש בה גמרא","180","","4928","True","True","False","","468","95.86.117.183","0","4644","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4648","4646","נזיר?","26/10/10 15:17","יח חשון","תשע"א","15:17","הראל","מהיכן המקור שהכוונה היא דוקא לנזיר? - אשמח לשמוע.
מקובל לומר [כפי שרמזת לכך] שהכוונה היא לנידה.

ואגב, פעם שמעתי, שיש מי שכתב (אך שכחתי את המקור) שהכוונה היא למסכת יום-טוב (ולא למסכת יבמות), והטעם לכך הוא שמסכת זו 'בנויה' ומשלימה את מסכת שבת, וקשה ללמוד אותה אם לא למדת קודם היטב את מסכת שבת.

ומדוע דוקא עירובין יבמות ונידה?
שמעתי לפני שנים רבות מהרב שלמה מן-ההר, שנראה לו הטעם, שאין הכוונה שהן מסכתות קשות בפשט וכדו', אלא הקושי המיוחד במסכתות אלו שהרבה מהדינים המובאים בהם הם גזירות ותקנות חז"ל ולא דין תורה, ולכן הקושי הוא רב להבין מה טעם פה גזרו חז"ל ופה לא גזרו (ואילו, להבדיל, להבין את הקב"ה - יותר קל, מאשר להבין שכל אנושי), ודפפ"ח.","46","","4938","True","True","False","","1370","84.229.138.81","0","4644","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4650","4648","שמעתי","26/10/10 15:29","יח חשון","תשע"א","15:29","דוד כוכב","שמעתי הצעה זו, שצ"ל נזיר במקום נדה.

ובהחלט ניתן לומר שבשלש המסכתות ערובין נזיר יבמות יש קשיים שאינם מצויים במסכתות אחרות.
נזיר נראית יותר כמו ירושלמי. ודאי תוכל להביא תאוריות על עריכה מוקדמת וחוסר עיסוק בה בדורות מאוחרים.","125","","4938","True","True","False","","483","95.86.99.11","0","4644","הוריות|ב ע"א",""),new Message("102608","4648","שמעתי זאת בשם הרב אברהם גניחובסקי זצ"ל,","13/03/23 13:23","כ אדר","תשפ"ג","13:23","נתן פ","שמסכתות עני = עירובין נזיר יבמות","1426","","417","True","True","False","","64","147.235.196.161","0","4644","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4651","4650","[ללא נושא]","26/10/10 15:50","יח חשון","תשע"א","15:50","הראל","אינני מכיר תיאוריות על עריכה מוקדמת למסכת נזיר.
אך ידועים דברי התוספות דלשון נזיר משונה [וכך גם כתב על מסכת נדרים, וראה גם בהרחבה ב"מחקרים בדרכי התלמוד וחידותיו", עמ' פא-פד, הרב ראובן מרגליות, הוצאת מוסה"ק].

לגבי עיסוק בדורות המאוחרים - גם כן, אינני יודע דבר, למעט העובדה שידוע הדבר, שהפירוש בנזיר איננו של רש"י (כפי שכתב ביד מלאכי).


מכל מקום, מסכת נזיר (כמו גם מסכת נדרים), לענ"ד קלות מאוד (במסגרת לימוד וסגנון דף יומי).
במיוחד דף לג ע"ב במסכת נזיר - קל מאוד!
לכן, אשמח לשמוע - אם תיזכר בכך בעתיד - מי זה שהעלה את הטענה שמדובר במסכת נזיר ולא במסכת נידה.


ובנוגע למסכת נדרים, ליקט וכתב א' ארנד:
"ישנן עדויות מגאוני בבל שמסכת נדרים לא נלמדה בישיבותיהם (ע' "אוצר הגאונים" לנדרים). הסיבה לכך היא כנראה שהתרת נדרים היתה אחת התואנות החריפות של הקראים כנגד הרבנים, משום שהיתר נדרים אין לו עיקר בתורה (כדברי המשנה בחגיגה א', ז': "היתר נדרים פורחין באויר, ואין להם על מה שיסמוכו") , ועל-ידי כך שחדלו ללמוד מסכת נדרים ונמנעו מלהתיר נדרים נסתתמה טענת הקראים".","46","","4938","True","True","False","","927","84.229.138.81","0","4644","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4653","4650","גם נדרים נראה כמו ירושלמי","26/10/10 17:04","יח חשון","תשע"א","17:04","משיב מאורות דף היומי","ועוד שבנזיר הקושי הוא טכני ולא מהותי.","142","","4938","True","True","False","","398","82.166.18.134","0","4644","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4652","4651","דווקא ערובין נדה יבמות","26/10/10 17:02","יח חשון","תשע"א","17:02","משיב מאורות דף היומי","א. כי הן מסכתות שהלימוד בהם בעיון דורש השקעה מיוחדת בגלל שהם עולם בפני עצמו ויש בהם מופשטות מיוחדת המהווה ניתוק מסויים עם המציאות שלנו, היוצר קושי בספיגת המושגים. בכל שאר מסכתות הנושא הוא החיים עצמם כמו שאנו פוגשים אותם ביומיום, וכאן יש ניתוק מסויים.

בעירובין הנושא הוא כולו מופשט: מושגי מקום, רשות, מחיצה, חלל, וכן דיני עירוב חצירות ותחומין הם די קשים.

ביבמות כל המושג זיקה וערוה וכד' הוא מאוד קשה להגדרה.

בנדה יש קושי רב לחבר בין המציאות של החיים לתפיסה של חז"ל, ועוד שיש שם המון מושגים שהם מסדר טהרות שאדם לא חי אותם היום.

ב. אין הכוונה לספיגת הידע, כי ידע הוא כמעט פעולה של מחשב ולא של אדם, אלא להבנת המושגים והתאמתם עם המציאות.

ג. כמובן שמסכת מקוואות או שביעית הן גם מאוד קשות, אבל ענ"י מתייחס רק למסכתות שיש עליהן גמרא.","142","","4938","True","True","False","","513","82.166.18.134","0","4644","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4850","4847","נגיע אליה בעז"ה ב-יח אייר תשע"ב","06/11/10 19:47","כט חשון","תשע"א","19:47","לינקוש","כפי שלבטח תוכל לראות כאן.","58","","4927","True","True","False","","389","77.124.105.194","0","4644","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4853","4850","הוא שואל","06/11/10 22:01","כט חשון","תשע"א","22:01","דוד כוכב","למה אין מסכת תמיד נחשבת למסכת הקצרה ביותר, ורגילים להזכיר רק את הוריות.

הוא גם תירץ שבעימוד של הגמרא אין מסכת תמיד מתחילה מדף ב', אלא מדף כה, כהמשך למסכת מעילה.
והוא גם רמז שזהו תירוץ טכני ומקרי, ולא משכנע.","125","","4927","True","True","False","","364","212.76.97.62","0","4644","הוריות|ב ע"א",""),new Message("4882","4853","הצעה","08/11/10 07:48","א כסלו","תשע"א","07:48","משיב מאורות דף היומי","התירוץ מתאים לרמה של השאלה

מי שמעניין אותו מהי המסכת הקצרה ביותר, מתעניין במישור טכני ומקרי, ולא מהותי בכלל, בעצם זה אולי עניין של דפוס וכמות הרש"י והתוס' וכו', ולכן במישור הטכני מיקרי, תמיד אינה מסכת בפני עצמה אלא חלק ממעילה.

לכן זה כן משכנע ברמה של השאלה.

וגם יש את קינים באמצע בין מעילה לתמיד.","142","","4925","True","True","False","","475","85.130.130.141","0","4644","הוריות|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);