var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=4559;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("4467","0","בְּנוֹת מְלָכִים בְּיִקְּרוֹתֶיךָ","17/10/10 22:35","ט חשון","תשע"א","22:35","דוד כוכב","מה יהיה בעולם הבא?

על כך כאן.","125","","4947","True","True","False","","1076","212.76.121.128","0","0","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4468","4467","חוששני ששגית בהבנת דברי הרמב"ם על האסלאם","18/10/10 10:54","י חשון","תשע"א","10:54","Almuaddib","ראשית, כאשר הרמב"ם רוצה לבזות את מחמד, נביא האסלאם, אין הוא מהסס ומכנהו בכינוי "אלפסול". כלומר - הפסול. כינוי זה יש בו משום משחק מלים, שכל קוראי האגרת - שנכתבה ערבית - הבינוהו. מחמד כונה בפי מאמיניו - ומכונה כך גם היום - "השליח" - ובערבית - "אלרסול".


שנית, כאשר מכנהו הרמב"ם "המשוגע", הרי שבכך הוא דוקא קורא לו נביא, שכן כינוי זה מגיע לא ככינוי גנאי אלא על סמך דברי הנביא "אויל הנביא משוגע איש הרוח".


שלישית, ראה את דברי הרמב"ם בתשובתו לרבי עובדיה הגר, בו הוא קובע במפורש כי המסלמים מייחדים לה' יחוד כראוי, יחוד שאין בו דופי, ואף כותב במפורש כי אין הם בגדר עובדי אלילים.


ורביעית, המדרש שאתה דורש כאן אודות שלש מאות ועשרה עולמות, טוב הוא לעתיקי משדים, שהרי גם לפי תאורי האסלאם, הצדיקים זוכים ל-72 חוריות שחורות עין, ולא ל-310.
עוד אוסיף, שלעג זה, אודות דברי המסלמים על הצפוי למאמין בגן העדן, מופנה כלפינו אנו, אם נבחן את תשובתו של רבא לבר שישך, ואכמ"ל.","107","","4946","True","True","False","","264","212.25.82.194","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4483","4467","לא צריך להגיע לזה","18/10/10 21:22","י חשון","תשע"א","21:22","נחמן","כתבת: והדברים מבוארים על פי המבואר בספרים שכל הנאות העולם אינם אלא התגלות אור אלוקי, אם באופן גלוי יותר ואם מלובש בכיסויים.

לא מספיק לומר כתוב בספרים כדי שהדבר יהפוך למובן.

בדרך הפשט התכוונו לומר לגוי שהעונג הרוחני של עוה"ב מתואר בפסוק כשווה או כעולה על הנאות עוה"ז.","182","","4946","True","True","False","","163","85.130.130.141","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4471","4468","'הפסול', קיבלתי.","18/10/10 14:40","י חשון","תשע"א","14:40","דוד כוכב","דברים דומים לדבריך אודות 'המשוגע' שמעתי גם בשם הרב שילת. נראה לי שמותר גם להעתיק את הדברים ככתבם.

שמעתי שגם משכילים מוסלמים נמנעים מהטקסים המוסלמים בכעבה, ביודעם שאין אלו אלא עבודת כוכבים.

באשר לטענתך בסוף דבריך, דברי בדיוק נאמרו לדחות טענה זו. עיין שוב היטב.","125","","4946","True","True","False","","152","212.76.106.67","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4484","4468","שאלה","18/10/10 21:24","י חשון","תשע"א","21:24","נחמן","מניין לך שהכינוי משוגע שבמשנה תורה סוף הל' מלכים אינו לכוונת גנאי?","182","","4946","True","True","False","","142","85.130.130.141","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4473","4471","מעניין,","18/10/10 15:35","י חשון","תשע"א","15:35","Almuaddib","אשמח אם תוכל להעלות לכאן את דברי הרב שילת, נראה לי שיהיה בהם תועלת לכולם.

לגבי דבריך כי משכילים מסלמים נמנעים מטקסים בחאג', הדבר לפלא בעיני, ואודה לך על מראה מקום. מעודי לא שמעתי על מסלם שנמנע מזריקת אבנים בג'בל ערפאת, או שאינו לובש בגדים לבנים נטולי תפרים וכו'.

באשר למשפט האחרון בדבריך, עיין ודוק בדברי, וביחוד בדברי רבא מהגמרא, וד"ל.","107","","4946","True","True","False","","149","212.25.82.194","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4481","4473","ובכן","18/10/10 21:18","י חשון","תשע"א","21:18","דוד כוכב","אשאל אכן בלנ"ד את בני מניין דברים אלו שהוא אמר לי בשם הרב שילת, או בהזדמנות את הרב שילת עצמו.

בעניין המוסלמים, זאת שמעתי עוד בנעורי מיהודי אחד יליד מצרים. לא נראה לי שאוכל להתחרות בך במציאת מקור לענין זה.
אבל העיקר לעניננו, אני מבין שאתה מאשר שלמרות שאין האיסלם עבודה זרה כדברי הרמב"ם, יש אצלם כמה ענינים שנותרו מאותן עבודות אלילים.

ששך שאל את רבא: אית לכו כה"ג לעלמא דאתי?
א"ל: דידן עדיפא טפי מהאי.
ניתן לפרש שענהו שאנחנו מקבלים דבר אחר, והוא עדיף ממה שאתה מדבר עליו. למה עדיף כי אין עמו אימה פחד ולחץ.
אבל אני מסכים לפירושך, שרבא מסכים לכאורה בהסכמה שבשתיקה עם דברי ששך, שהשכר לעולם הבא הוא כפי שששך תיאר.
ומניין אני לומד זאת, מדברי רב פפי שסייע לרבא בדרשה מפורשת מהפסוק!

ואולם דברים אלו נוגדים את דברי רב המפורשים במסכת ברכות.
לכן יש לומר, שכשם שממתיקים את התורה והמצוות בפי הטף במיני מתיקה, כך תיאור עוה"ב לגוי באופן גשמי, אף שאינו מדוייק בלשון המעטה, הוא אמיתי עבורו לעניין המחשת גודל התענוג.
ואפשר שדרשת רב שהעולם הבא אין בו לא אכילה ולא שתיה ולא פריה ורביה... שנאמר: ויחזו את האלהים ויאכלו וישתו, כך שיעורהּ - אותה אכילה ושתיה לא היתה אכילה גשמית של העוה"ז, אלא אכילה של ראיית אלקים.","125","","4946","True","True","False","","125","212.76.106.67","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4489","4481","כמה דברים:","18/10/10 22:18","י חשון","תשע"א","22:18","Almuaddib","1.
ראשית, בנוסף לפסוק מהושע שהבאתי למעלה, נזכרתי כי יש עוד שימוש במלה "משוגע" כנביא, בירמיהו:

בהושע זה, כאמור: "בָּאוּ יְמֵי הַפְּקֻדָּה, בָּאוּ יְמֵי הַשִּׁלֻּם--יֵדְעוּ יִשְׂרָאֵל; אֱוִיל הַנָּבִיא, מְשֻׁגָּע אִישׁ הָרוּחַ--עַל רֹב עֲו‍ֹנְךָ, וְרַבָּה מַשְׂטֵמָה." (פרק ט' פסוק ז')

ובירמיהו: "ה' נְתָנְךָ כֹהֵן, תַּחַת יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן, לִהְיוֹת פְּקִדִים בֵּית ה', לְכָל-אִישׁ מְשֻׁגָּע וּמִתְנַבֵּא..." (פרק כט פסוק כו).


2.
הרמב"ם קבע כי האסלאם אינו ע"ז. באותה אגרת, גם הסביר כי מה שנראה כשקיעי ע"ז, הרי הפך לפעולה "כשרה" לגמרי. אין הם מיידים אבנים למרקוליס, אלא מיידים אבנים על השטן, וכו'. לומר שנותרו אצלם דברים של ע"ז, משול למי שישווה בין נטילת הלולב אצלנו, לבין התהלוכות של הנוצרים עם כפות תמרים. היו עובדי אלילים שהלכו עם לולבים, אולם אין מנהגנו מנהג ע"ז, למרות שהיו עובדי ע"ז שעשו כן. הרמב"ם במפורש לא מתייחס לפעולות אלו כאל ע"ז, ונאמן הוא בעל הבית לסמוך על דבריו.

3.
אני מסכים עם דבריך כי נראה שרבא ענה לגוי בשפה אותה הוא מבין. יחד עם זאת, הלומד את מסכת ע"ז, ורואה את דברי רבא ורב פפי, שערותיו תסמורנה.","107","","4946","True","True","False","","168","84.229.131.183","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4488","4484","היכן בהלכות מלכים מופיע הכינוי "משוגע"?","18/10/10 22:07","י חשון","תשע"א","22:07","Almuaddib","","107","","4946","False","True","False","","130","84.229.131.183","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4490","4488","הלכה מצונזרת בדפוס ישן","18/10/10 22:26","י חשון","תשע"א","22:26","משיב מאורות דף היומי","אבל נמצאת בהוצאת פרנקל, ובכל ההוצאות החדשות, נדמה לי בפרק יא הל' א'.

שם הוא מזכיר שישוע הנוצרי ומשוגע הם סוללים את הדרך למשיח.","142","","4946","True","True","False","","221","85.130.130.141","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4492","4488","סליחה טעיתי","18/10/10 22:41","י חשון","תשע"א","22:41","משיב מאורות דף היומי","שם כתוב : אבל מחשבות בורא העולם – אין כוח באדם להשיגם, כי לא דרכינו דרכיו ולא מחשבותינו מחשבותיו. וכל הדברים האלו של ישוע הנצרי, ושל זה הישמעאלי שעמד אחריו, אינן אלא לישר דרך למלך המשיח, ולתקן העולם כולו לעבוד את יי ביחד, שנאמר: "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה, לקרוא כולם בשם יי לעבדו שכם אחד" (צפניה ג ט).

אבל הוא קורא לו משוגע באגרות. ושם מי אמר שאינו לגנאי?","142","","4946","True","True","False","","228","85.130.130.141","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4494","4488","דברי הרמב"ם על משוגע","18/10/10 22:50","י חשון","תשע"א","22:50","משיב מאורות דף היומי","לא נראה לי שזה לשבח אלא להיפך:


ועמד אחריו משוגע ונהג כמנהגו, כלומר לשנות דתנו, הואיל ופתח בו הפתח. והוסיף עם כל זה כונה אחרת, שרדף אחר המלכות וביקש שישתעבדו לו. והתחדש מה שהוא מפורסם.

וכבר הודיענו הבורא ע"י דניאל ע"ה שדבר זה עתיד להיות, ושבאחרית הדבר יעמוד אדם ויגלה דת שתדמה לדת האמת, וידבר גדולות, ויאמר שירדה עליו רוח נבואה ונתן לו ספר, ושדבר הבורא עמו, ואמר הוא לבורא וכיוצא בזה מהרבות דבריו, אמר דניאל כשספר עמידת מלך אדום. ודימה עמידת משוגע [=מוחמד], ואיך יהיה נוצח למלך אדום ולמלך פרס ויון, לקרן צומחת שארכה וגדלה,

ומה שזכרתי מדבר הפושע שהכניס בלבות העם שמילת בראשית יז,כ "במאוד מאוד" הוא נאמר על משוגע, וכן מה שאמר דברים ל"ג ב' "הופיע מהר פארן" - רומז אליו. וכן מה שנאמר דברים י"ח ט"ו "נביא מקרבך מאחיך כמוני". וכן הבטחתו לישמעאל בראשית י"ז כ' "ונתתיו לגוי גדול". דברים אלו כבר נדחו ונסתרו מרוב הרגלתם בפי הכל. ולא נאמר בהם שהם בתכלית החלישות בלבד, אבל אומרים שצחוק הוא והיתול לקחת מהם ראיה, והם דברים שאינם מביאים ספק בשום פנים ואפילו בלב ההמון. והפושעים בעצמם המשחקים בדברים האלו אין דעתם שכן הוא גם אינו מסתפק להם, אבל כוונתם באלה הדברים להתפאר בהם בפני הגויים ולהראות להם שהם מאמינים. אבל הקלון שאומר שמשוגע כתוב בתורה, וישמעאלים עצמם אינם מאמינים בראיות אלו ואינם מקבלים אותם ואינם לוקחים אותם לראיה, לפי שביטולה מבואר. ומפני שלא מצאו להם טענה בשום פנים בפסוק מפסוקי התורה, ולא בסברה ולא בדמיון כדי שיתלו ממנו, הוצרכו לומר שהחלפנו התורה ושינינו אותה, ושגררנו שם פלוני מן התורה.

וביאור הדבר ממה שכתוב "ונתתיו לגוי גדול", אין רצונו לאמור גדול בתורה ובנבואה, אלא במניין בלבד.

מאתר דעת.","142","","4946","True","True","False","","264","85.130.130.141","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4496","4488","כמעט בטוח שהוא לגנאי","18/10/10 22:56","י חשון","תשע"א","22:56","נחמן","לאור המ"מ באיגרת תימן, בכלל לא נראה שזה לשבח, אלא הוא גנאי גמור.","182","","4946","True","True","False","","122","85.130.130.141","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4501","4489","קישור להרצאת הרב שילת ודעתי בעניין","19/10/10 00:11","יא חשון","תשע"א","00:11","student","1. את ההרצאה של הרב שילת בנוגע לאגרת הרמב"ם ניתן לראות כאן.

2. אולי פולחן רגימת השטן (שגרר אחריו גם הרבה קורבנות בחלוף השנים, עד שהסעודים הכינו שם מערכת מיוחדת לקליטת האבנים) לא נחשב ע"ז מכיוון שאינו מרקוליס (הסגידה היא לא לגל האבנים).
אבל לענ"ד, וכפי שלמדתי, הכעבה היא ע"ז לגמרי. מדובר באבן שנעבדה עוד בימי שבט קריש והג'אהליה והייתה מרכז ע"ז באזור. מחמד שר"י ביקש לחבב את עצמו על היהודים ולכן בחר בתחילה בירושלים ככיוון התפילה, לאחר שראה שאנחנו לא פראיירים (ובהזדמנות זו גם טבח ביהודי ח'יבר) העביר את כיוון התפילה למכה - הכעבה, על מנת שיוכל למשוך אחריו עובדי ע"ז משבט קריש.
ה"נביא" גם הגדיל לעשות ונכנס לתוך הכעבה, התחיל לשבור שם אלילים והקדיש רק את האבן השחורה (אולי ניסה לחקות את אברהם אבינו).

הפולחן הוא לאבן, ההשתחוות היא לאבן, המהות היא האבן. זו הייתה ע"ז לפני המשוגע וע"ז אחרי המשוגע (מוכרות לי האגדות המגוחכות על כך שאת הכעבה בנה האדם הראשון כמקדש לאללה וייחוסה עד לדורו של אברהם וכו').
המשעשע ביותר זה שחיפשתי קצת תמונות מתוך הכעבה, וגיליתי סרט נדיר שצילם מוסלמי "מיוחס" בתוך הכעבה ובתוך המבנה יש תבליט של השמש ושל הירח - ממש כמו הסוגיה שלמדנו במסכת זו ממש...
את הסרט הנדיר הזה ניתן לראות פה.

זוהי דעתי, אבל קטונתי מענק שבענקים כמו הרמב"ם.
אם אינני טועה מרן הגר"ע התייחס לזה מתישהו, בלנ"ד אבדוק בימים הקרובים.","177","","4945","True","True","False","","680","87.69.131.60","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4506","4494",""משוגע" שָם אינו לגנאי","19/10/10 09:50","יא חשון","תשע"א","09:50","Almuaddib","כדאי לפתוח את מהדורת הרב קאפח, ולראות את הצד הכתוב בלשון המקור - ערבית (באותיות עבריות).

יש כמה וכמה הוכחות לכך שאין המדובר בכינוי גנאי. הראשונה הזכרתי לעיל - כשרוצה הרמב"ם לכנות את מחמד בכינוי גנאי, הוא עושה זאת באמצעות "אלפסול".

שניה, יש לשים לב ש"משוגע" נכתב דוקא בעברית, ואם יהיה זמני בידי, אאריך להסביר את משמעות הכתיבה העברית בתוך המשפט הכתוב ערבית.

שלישית - יידוע ואי-ידוע של כינוי.


יש עוד הרבה להאריך בכך, אבל קצר זמני כרגע.","107","","4945","True","True","False","","150","212.25.82.194","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4502","4501","איסוף של מקורות וטיעונים","19/10/10 00:34","יא חשון","תשע"א","00:34","דוד כוכב","בעניין ע"ז בכעבה.

מקור 1 כאן

מקור נוסף:
http://www.kaduri.net/Index.asp?ForumID=31528&CategoryID=131&KeyWords=כעבה&SearchCategory=-1&SearchPage=2

ציטוט משם:
'חכמי הדת המוסלמים מעולם לא הודו במקור הפגאני של העלייה לרגל למכה, אולם הם יודעים זאת, וזה מצוי במסורת'.","125","","4945","True","True","False","","146","212.76.106.67","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4504","4501","כמה הערות:","19/10/10 09:39","יא חשון","תשע"א","09:39","Almuaddib","(טרם שמעתי את שיעורו של הרב שילת, אולי אצליח הערב)

1.
המסלמים אינם סוגדים לכעבה, וכפי שכתב הרמב"ם הם מייחדים ביחוד גמור. הכעבה היא ה"קבלה" - כיוון התפילה, ולפיכך הם משתחווים לכיוונה, בדיוק כשם שמתפלל במקום אחר כורע ומשתחווה לכיוון התפילה שלו, ואינו סוגד למשענת הכסא של היושב לפניו.

אגב, הכעבה אינה המבנה אלא אבן, קטנה יחסית, הנמצאת במבנה הנראה בתמונות המפורסמות. מבנה זה עתיק יומין, ואכן, בתקופת הבערות שטרם האסלאם, שימש מבנה זה כמקדש לכמה וכמה ע"ז, ובראשן שלש האלילות של האיזור.
עצם העובדה שהיתה שם ע"ז לפניכן, אינה קובעת כלום לגבי האסלאם, כשם שמלכיצדק מלך שלם לא הופך את ירושלים למקום ע"ז, וגם לא איליה קפיטולינה של הרומים, או כנסיית הקבר של הנוצרים.

העליה לרגל למכה, והתפילה לכיוון מכה, היו גם בימיו של הרמב"ם, הוא הכירם, ובכל זאת פסק מה שפסק - כך שלא ברורה לי התעקשותך לטעון שהרמב"ם טעה והפולחן הוא לאבן. כדי לטעון שהרמב"ם טעה, עליך להוכיח את טעותו - והנטל עליך.

2.
מחמד אכן בחר, בתחילת תקופת מנהיגותו בעיר ית'רב (אלמדינה) בירושלים ככיוון תפילה, ועד היום היא מכונה "אולת אלקבלתין" - כיוון התפילה הראשון (מבין השניים. השני הוא למכה, כמובן). המאורעות התבלבלו לך, כמו גם טבח יהודי ית'רב וטבח ח'יבר, שיה אחר כך.

3.
מה שהבאת בצילומים מתוך הכעבה הם עיטורים של כתב, קליגראפיה. לא דמות השמש ולא משרתים אחרים.","107","","4945","True","True","False","","192","212.25.82.194","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4505","4502","כל הקובעים שהאסלא הוא ע"ז, אין להם על מה","19/10/10 09:44","יא חשון","תשע"א","09:44","Almuaddib","כל הקובעים שהאסלא הוא ע"ז, אין להם על מה שיסמוכו.



את דברי הרמב"ם בתשובתו לרבי עובדיה הגר, אין צורך להביא שוב, ראה לעיל.



כל הטוענים כי האסלאם מהווה ע"ז, לא עלי טענתם, אלא על הרמב"ם. מותר לטעון כי הרמב"ם טעה, אולם יש להוכיח טענה כזו. עד עתה, לא ראיתי ולו הוכחה אחת.

נ.ב.
צילומי טקסים הזויים מהווים הוכחה בדיוק כמו ההוכחה שהיהדות היא עבודת אלילים, המעוגנת בתצלומים של מקובל עורך טקס גירוש שדים או פולסא דנורא, וד"ל.","107","","4945","True","True","False","","161","212.25.82.194","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4518","4504","תגובה לכל ההערות ","19/10/10 23:06","יא חשון","תשע"א","23:06","student","1. הייחוד באסלאם הוא טענה מעניינת, למרות שיש הרבה שיחלקו עליה ותלוי מאוד על איזה חלק של האסלאם אתה מדבר. אני מניח שהרמב"ם לא נכנס לניואנסים של שיעה ואסמאעיליה (ועוד פלגים קטנים) מול הסונה והייחוד של חלק מהפלגים לעלי שהוא לטענתם התגשמות האל עלי אדמות. הפורומים הערביים העוסקים באסלאם מלאים בהתבטאויות על כך, ובוא נגיד שזה מסעיר אותם יותר מאותנו ברמה שהם מוכנים להרוג אחד את השני על זה. אין ספק שייחוד זה הוא ע"ז לחלוטין אבל לא כאן המקום להרחיב, בדיוק ראיתי ספר מצוין על זה היום - אלתוחיד באלאסלאם.
2. הכעבה היא כיוון התפילה, ולא מדובר באבן השחורה כי אם בכעבה שהיא כל המבנה. האבן השחורה מכונה אלח'ג'ר אלאסוד והיא נמצאת בפינה של מבנה הכעבה, שבנייתו מיוחסת לאדם הראשון (ולאחר מכן לאברהם וישמעאל וכו' וכו').
3. לא התבלבלתי עם המאורעות, אני מכיר את השתלשלות העניינים, את סוגיית ית'רב, את הסכם ח'דיביה את הטבח בח'יבר סוגיית שבט קריט'ה וכו', ח'יבר הוא הקרב המפורסם יותר ועל שמו האמרה: "ח'יבר ח'יבר יא יהוד ג'יש מחמד סיעוד" - ח'יבר ח'יבר הוי היהודים, הצבא של מחמד (ימ"ש) יחזור. מכיוון שלא מדובר במאמר אקדמי, לא דייקתי במילותיי ואשתדל להבא .
4. הקליגרפיה הנמצאת בתוך הכעבה היא בתוך צורה ברורה של שמש, כך אני מזהה את זה, אבל הכל בעיני המתבונן.
5. חלילה לי מלחלוק על הרמב"ם, אני מציע נקודת מבט אחרת משום שאני מניח שהוא לא הכיר את כל העובדות, אבל גם אני לא מכיר כמובן. קטונתי מלקבוע אם המוסלמים הם בגדר עובדי ע"ז או לא למול הרמב"ם ולכן אני מחפש התייחסות של מרן הגר"ע שליט"א לכך, שאני מקבל את סמכותו ללא סייג לכל דבר ועניין (עשה לך רב והסתלק מן הספק).
6. לעניין מה שאמר כב' הרב כוכב לגבי המסורות היהודיות שנכנסו לאסלאם, בדיוק היום ראיתי ספר מאמרים מרתק של הד"ר בת שבע גרסיאל מאונ' בר אילן, שכתבה על החיבור בין מקרא, מדרש וקוראן, ומראה כיצד ה"נביא" העתיק מסורות (ובד"כ בצורה לא מוצלחת) - מומלץ.

מואדיב וכב' הרב כוכב, תודה על התגובות, פשוט מאתגר ומרתק להתכתב בפורום הזה.","177","","4945","True","True","False","","227","87.69.131.60","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4508","4506","שאלות","19/10/10 13:56","יא חשון","תשע"א","13:56","משיב מאורות דף היומי","א. ההוכחה הראשונה אינה הוכחה, אפשר שיש לרמב"ם כמה שמות גנאי על מוחמד, אינך יכול לחייב את הרמב"ם להשתמש תמיד בביטוי "אלפסול". ואולי בהקשר המיוחד של איגרת תימן התאים לו יותר הכיוני משוגע.

ב. לא זכינו לרואתה.

ג. לא הבנתי את כוונתך.

תודה","142","","4945","True","True","False","","228","85.130.130.141","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4509","4508","הסבר קצר:","19/10/10 16:35","יא חשון","תשע"א","16:35","Almuaddib","מאחר ואין לי כאן לפני את המקור, אני מצטט קטע מהאגרת, בתרגום רבי נחום המערבי:

"...
ומה שזכרתי מדבר הפושע(1) שהכניס בלבות העם שמילת בראשית יז,כ "במאוד מאוד" הוא נאמר על משוגע, וכן מה שאמר דברים ל"ג ב' "הופיע מהר פארן" - רומז אליו. וכן מה שנאמר דברים י"ח ט"ו "נביא מקרבך מאחיך כמוני". וכן הבטחתו לישמעאל בראשית י"ז כ' "ונתתיו לגוי גדול". דברים אלו כבר נדחו ונסתרו מרוב הרגלתם בפי הכל. ולא נאמר בהם שהם בתכלית החלישות בלבד, אבל אומרים שצחוק הוא והיתול לקחת מהם ראיה, והם דברים שאינם מביאים ספק בשום פנים ואפילו בלב ההמון. והפושעים בעצמם המשחקים בדברים האלו אין דעתם שכן הוא גם אינו מסתפק להם, אבל כוונתם באלה הדברים להתפאר בהם בפני הגויים ולהראות להם שהם מאמינים. אבל הקלון שאומר שמשוגע כתוב בתורה, וישמעאלים עצמם אינם מאמינים בראיות אלו ואינם מקבלים אותם ואינם לוקחים אותם לראיה, לפי שביטולה מבואר. ומפני שלא מצאו להם טענה בשום פנים בפסוק מפסוקי התורה, ולא בסברה ולא בדמיון כדי שיתלו ממנו, הוצרכו לומר שהחלפנו התורה ושינינו אותה, ושגררנו שם פלוני מן התורה.

ולא מצאו להם שום טענה להינצל יותר קרובה מזו, ואף על פי שהיא בתכלית ההריסה, וביטולה גלוי אפילו להמון כל שכן ליחידים. הואיל והתורה העתיקוה ללשון ארמית ולשון פרס ולשון יון ולשון לעז קודם שעמד הפסול כמה מאות מן השנים. ועוד שהיא מקובלת דור מפי דור ממזרח העולם ועד מערבו, ולא נמצא בכל זה שום חלוף כלל, ואפילו בדקדוקיה ואפילו בין קמץ חטף לשורק לא נמצא בה שום חלוף, ולא הוצרכו לטענה זו החלושה אלא שלא מצאו שום ספק בתורה.

..."

(1) הפושע - יהודי מומר, שניסה למצוא אסמכתאות בכתובים לאמיתות נבואתו של מחמד. למשל, הגימטריא של "במאד מאד" = 92=מחמד.


כמה הארות:

1. באותו הקטע, הרמב"ם מכנה את מחמד גם בכינוי "משוגע" וגם בכינוי "הפסול".

2. למיטב זכרוני - ואני מתנצל על כי אין המקור כאן לפני - משוגע כתוב במקור בעברית, בעוד שהפסול נכתב כשהא הידיעה היא בערבית, כך: "אלפסול". "הפושע", מנגד, נכתב ערבית, כמו שאר הטקסט. המלים היחידות שנכתבות בקטע זה בעברית הן ציטוטי המלים העבריות מהפסוקים, והמלה "משוגע". אין כאן שימוש במלה הצפויה, לו כך היה רוצה לכנותו - "אלמג'נון", אלא דוקא במלה "משוגע", בעברית.

יש חשיבות רבה לבחירת המלים, ולדיוק אלו מלים נכתבו במקור בעברית דוקא. למשל, אם זכרוני אינו מטעני, המלים "אשר גזר שמד על ישראל", נכתב במקור באותו ז'רגון המערב שפות: "אלד'י ג'זר שמד עלי אסראיל". המלה שמד, כאן, היא מושג, מונח מדוייק, בעברית.


3. המלה אינה מיודעת. הכינוי, כשבא ככינוי, הוא מיודע. כמו שאבן עבאס הוא "הפושע", וכמו שמחמד הוא "הפסול", כך היה לו לכתוב - לו היה מדובר בכינוי הרגיל - המשוגע, בצורה המיודעת.

4. האם יש מקום כלשהו בו משתמש הרמב"ם במלה "משוגע" ככינוי גנאי?","107","","4945","True","True","False","","191","212.25.82.194","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4511","4509","תשובה לשאלה 4, ועוד שאלה","19/10/10 19:24","יא חשון","תשע"א","19:24","משיב מאורות דף היומי","רמב"ם הלכות דעות פרק ה

לא ילך תלמיד חכם בקומה זקופה וגרון נטוי כענין שנאמר ותלכנה נטויות גרון ומשקרות עינים, ולא יהלך עקב בצד גודל בנחת כמו הנשים וגסי הרוח כענין שנאמר הלוך וטפוף תלכנה וברגליהם תעכסנה, ולא ירוץ ברשות הרבים כמנהג משוגעים, ולא יכפוף קומתו כבעלי חטוטרת, אלא מסתכל למטה כמו שהוא עומד בתפלה, ומהלך בשוק כאדם שהוא טרוד בעסקיו, גם ממהלכו של אדם ניכר אם חכם ובעל דעה הוא או שוטה וסכל, וכן אמר שלמה בחכמתו וגם בדרך כשהסכל הולך לבו חסר ואמר לכל סכל הוא, הוא מודיע לכל על עצמו שהוא סכל.

לדעתך, מה פתאום הרמב"ם יכנה אותו בתואר חיובי? זה לא מסתבר ולא מתאים לרוח האיגרת.","142","","4945","True","True","False","","252","85.130.130.141","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4512","4509","רעיון","19/10/10 19:51","יא חשון","תשע"א","19:51","משיב מאורות דף היומי","אולי סיבת השימוש במילה משוגע בעברית דווקא, באה להסתיר את קללה ואת הביזיון המאוד חריף ותקיף מהבנת הקורא המוסלמי. משא"כ הפסול, זה פחות מבזה מהמשוגע.

התיאור משוגע פוגע בנורמליות של האדם. זה כמו לומר היום פיגור שכלי, או פרימיטיבי, או לומר שה IQ שלו הוא של ילד בן חמש.

אבל התיאור פסול, הוא תיאור ערכי-תורני. לכן הרמב"ם מעדיף להסתיר מהקורא המוסלמי את התואר משוגע, ושומר אותו בסוד עבור הקורא היהודי.

לפ"ז יוצא שמשוגע הוא שיא הגנאי.

לגבי הארה 3, נראה לי שתואר משוגע הוא יותר מבזה מתואר המשוגע.

לכנות אותו כמשוגע בלי ה, זה כמו לומר שאין למילה משוגע פירוש אחר חוץ מאותו האיש.

אבל אם אתה אומר המשוגע, אז בעצם אתה אומר שיש הרבה משוגעים, וגם אותו האיש מכונה כך. כמו המשוגע של רחוב פלוני. אבל לכנות אותו בשם -משוגע, הוא כאילו שאין משוגע אחר בעולם חוץ ממנו, ואין למילה משמעות אחרת חוץ ממנו. שיא הביזיון, ולכן הרמב"ם מסתיר את העדינות הזאת לקורא המבין את השפה העברית.

תודה על תשובתך.","142","","4945","True","True","False","","255","85.130.130.141","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א",""),new Message("4559","4518","מצאתי את פסיקת מרן הגר"ע שליט"א","20/10/10 22:56","יב חשון","תשע"א","22:56","student","כפי שכתבתי, מקובלת עלי לחלוטין פסיקתו של מרן, ולאחר שחיפשתי מצאתי בשו"ת יביע אומר חלק ז - יורה דעה סימן יב, מפסיקתו עולה כי היא שונה מפסיקת הציץ אליעזר ואין דין ע"ז במוסלמים. התשובה מפורטת מאוד ויש שם כל מיני דקויות שמי שרוצה להסתמך עליו לקרוא את כולה, אני מביא רק את סיכומה:

"ומעתה נראה שהמסגדים של הערבים אין להם דין בתי עבודה זרה, ומותר להכנס בתוכם. ואפילו הר"ן שאמר שהואיל ומשתחוים לפניהם כעבודה של אלהות דין ע"ז יש להם, י"ל שאילו הוה שמיע ליה כל מ"ש הרמב"ם בתשובה לא היה אומר כן.
שבודאי הרמב"ם היה בקי בהם ביותר. וכל רז לא אניס ליה.

ואמנם ראיתי להרה"ג החסיד הפרד"ס בספר אות היא לעולם ח"ב (דף קעח ע"ג) שכ', שגם המסגד של הישמעאלים טמא טמא יקרא, כי הם משיחין בו לפי טומאתם באמונתם במוחמד יש"ו שמכחיש תורת משה רבינו, ושם (דף קעט ע"א) הביא מ"ש בשו"ת מעשה אברהם (סי' כה) שלמד ממ"ש הר"א מזרחי ח"א (סי' עט) בדין בהכ"נ שנעשית בו עבירה, שהעלה בכחא דהיתרא שמותר להתפלל בו, וא"כ הוא הדין שמותר להתפלל במסגד של הערבים, והשיג עליו דשאני התם שנעשית עבירה באקראי, אבל מסגד הקבוע לתפלתם, שם מצאה סטרא אחרא מקום לנוח, וקן לה, ושם הרגיעה לילית, וקבעה לה קביעות גדולה, ובכה"ג אף הרא"ם יודה לאסור.
עש"ב. וכן ראיתי לידי"נ הגאון ר' יקותיאל הלברשטם, אדמו"ר מקלויזנבורג, בחוברת ישראל סבא (כרך ד' גליון מח) שהעלה לאסור להתפלל במסגד של הערבים.
ונסתייע מדברי החיד"א בשיורי ברכה (סי' קכג) שלפי זכרונו המנהג בירושלים לאסור מגע ישראל ביין שלנו אף בהנאה. אלמא דחשיבי עובדי ע"ז וכו'. ע"ש. ואשתמיטתיה מ"ש החיד"א עצמו במראית העין (דע"ט ע"א) ע"פ תשו' הרמב"ם, שהישמעאלים אינם עובדי ע"ז.

ובשיו"ב ג"כ סיים, שראה לגדול אחד מירושלים שמוכח מדבריו שגם בירושלים מתירים מגע ישמעאלי ביין שלנו בהנאה. והבאנו כבר שכן הוא בתשו' קול אליהו ועוד. ושכ"כ הגרי"ח בבן איש חי ורב פעלים.

וא"כ גם במסגד של ערבים שאין שם ע"ז, ותפלתם להשי"ת ביחוד שאין בו דופי, אין שום איסור להתפלל שם, וכן ראיתי לכמה גאונים וצדיקים שהיו מתפללים בתוך המסגד של מערת המכפלה, ועד עכשיו יש שם בהכ"נ קבוע לתפלה, לאחינו תושבי חברון וקרית ארבע.

ואמנם בשו"ת ציץ אליעזר חלק י"ד (ס"ס צא) כתב להשוות דין המסגד של ערבים לכניסיה של נוצרים, ע"פ דברי הר"ן סנהדרין (סא ב). ובמחכ"ת עמו הסליחה. שאנו תופסים עיקר כדברי הרמב"ם שהישמעאלים לאו עובדי ע"ז נינהו, וממילא אין למסגדיהם דין בית ע"ז.

ושוב מצאתי להגאון רבי יצחק אלחנן בשו"ת עין יצחק (חאו"ח סי' יא), שנשאל אודות אנשי צבא יהודים שבקשו מאת השר לתת להם מקום כדי להתפלל, ונתן להם את המסגד של הישמעאלים, האם מותר להם להתפלל שם, והשיב, שהואיל ומבואר בטור (סי' קכד) בשם הגאונים והרמב"ם והרשב"א שהישמעאלים אינם עובדי ע"ז, וכ"כ הרמ"א (בסי' קמו ס"ה), יש להתיר בפשיטות להתפלל שם, ומ"ש התוס' מגילה (ו א) ד"ה טרטיאות, שקשה לומר שבאותם מקומות יכולים ללמוד שם, זהו רק בבתי ע"ז, אבל במסגדים של ישמעאלים שאין שם ע"ז כלל אף התוס' מודים שמותר להתפלל וללמוד שם. ע"ש. וכן עיקר. והנלע"ד כתבתי.","177","","4944","True","True","False","","691","87.69.131.60","0","4467","עבודה זרה|סה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);