var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=43927;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("43927","0","לשבת פרה: המת עצמו אינו טמא !","01/04/16 09:48","כב אדר ב","תשע"ו","09:48","אשבח","עוד במאמר המצורף: המושג "אבי אבות הטומאה" הוא רק כינוי למת ואינו מצביע על דרגת טומאת המת עצמו משום שהמת עצמו אינו טמא ! כפי שאני מביא במאמר.
חלקו העיקרי של המאמר מפורסם כאן לראשונה לקראת שבת פרשת פרה, בה אנו קוראים בספר במדבר, פרשת חקת, פרק יט פסוק יא:

הַנֹּגֵעַ בְּמֵת לְכָל נֶפֶשׁ אָדָם וְטָמֵא שִׁבְעַת ימים.","507","pdf","2954","True","True","False","","683","79.180.216.44","0","0","כללי|","0-pdf"),new Message("43949","43927","רשב"ם הוא כמובן נכדו של רש"י","02/04/16 22:39","כג אדר ב","תשע"ו","22:39","אשבח","ולא כמו שכתוב בקובץ המצורף לעיל.
תודה לרב כוכב על התיקון.","507","","2953","True","True","False","","157","79.180.216.44","0","43927","כללי|",""),new Message("43952","43927","נשאלתי מה נפק"מ שיש מהמאמר? ובכן:","03/04/16 12:47","כד אדר ב","תשע"ו","12:47","אשבח","א. להוציא מדעת (ולהפיץ!) שהמת עצמו טמא - "נוגע במת טמא! אין מת עצמו טמא!" (ספרי זוטא ‏, במדבר פרק יט פסוק יא)
ב. להפנים (ולהפיץ!) שהמושג "אבי אבות הטומאה" הוא רק כינוי למת ולא דרגת טומאה.

מעבר לכך עלי לציין:
ודאי וודאי שאין שום נפקות לא בלימוד התורה השוטף ולא להלכה !

תודה לאבי גרינבלט על שאלתו.","507","","2952","True","True","False","","248","79.180.216.44","0","43927","כללי|",""),new Message("44940","43927","אולי מצאתי נפק"מ לדבריך....","05/06/16 11:36","כח אייר","תשע"ו","11:36","אבי גרינבלט","מובא בספרו של המגן אברהם על התורה - 'זית רענן' כתב "דלהכי לא יצטרכו המתים שיקומו לתחיה לעת"ל טהרה והזאה, שכן הם עצמם אינם טמאים" (ועוד בנידה ע,ב)","539","","2889","True","True","False","","116","81.218.132.64","0","43927","כללי|",""),new Message("44913","43952","המת טמא ורק לא מקבל טומאה","03/06/16 01:17","כו אייר","תשע"ו","01:17","אהרוני","המת וחלקים ממנו נקראים במקומות רבים טומאה (כפי שתמצא בקלות בחיפוש ממוחשב וכגון אהלות פ"ג מ"ז), ומשום שהוא אכן דבר טמא, וטומאה היא שם העצם.
הסיבה שלא נמצא מקום בו הוא נקרא טמא מפני שביטוי זה משמש לגבי מי שקיבל טומאה ונטמא וכעת הוא טמא. זהו פסק על אדם או דבר שהוא טמא כמו פטור או חייב. ולכן לא שייך לומר כן על מת עצמו שלעולם אינו מקבל טומאה, אלא הוא טומאה עצמה.
גם הספרי עוסק בענין קבלת טומאה, וכפי שמודגש לגבי בן השונמית שלא קיבל טומאה מעצמו, כפי שהיה מקום להניח, אלא הוא היה רק טומאה עצמה, וכשזו נסתלקה ופרשה ממנו, אין הוא עצמו נחשב כמי שנגע במת ולכן לא קיבל טומאה ואין להחיל עליו פסק "טמא".","588","","2891","True","True","False","","81","95.86.67.180","0","43927","כללי|",""),new Message("44914","44913","כותרתך סותרת את הספרי זוטא!","03/06/16 01:28","כו אייר","תשע"ו","01:28","אשבח","ועוד:

א. חלקי מת אינם נקראים 'טומאה' אלא מטמאים, וכך לגבי המת.

ב. המשנה שציינת אינה עוסקת בנד"ד.

ג. מה לעשות וסו"ס הספרי זוטא מביא את המעשה בבן השונמית כראיה לדבריו שהמת עצמו אינו טמא. ודוק.

ד. לא נמצא מקור עד רש"י (ראה במאמר עמוד 3) בו נאמר שהמת עצמו טמא - לא במפורש ולא במשתמע.

ה. הבא מקור אחד מהמשנה או מהגמרא שאומר שהמת עצמו טמא - ואני מוחק את המאמר...

הרשה לי לברכך בברוך המצטרף לפורום הנפלא הזה.","507","","2891","True","True","False","","253","37.26.147.214","0","43927","כללי|",""),new Message("44915","44914","אין סתירה חלילה","03/06/16 09:36","כו אייר","תשע"ו","09:36","אהרוני","א. הסברתי כי המת וחלקיו לא נקראים טמא כיון שלא שייך לגביו קבלת טומאה שתוביל לפסוק עליו טמא. המילה טמא היא פסק על מעמדו של הדבר ואילו המילה טומאה היא שם העצם. ולכן אין כל ראיה מכך שלא מצינו שהמת נקרא טמא.
ב. המשנה באהלות שציינתי כמו כל המסכת עוסקת בטומאת מת שמתפשטת באוהל ומטמאת את כל אשר באוהל. ולכן הביטוי "טומאה" שמובא במשנה זו מתייחס אך ורק למת עצמו. ומכאן שהמת נקרא "טומאה".
ג.הספרי מביא את המעשה בבן השונמית רק כדי להוכיח שהמת לא מקבל טומאה מחמת עצמו, למרות שהוא נוגע בעצמו. ולכן אין לפסוק עליו שהוא טמא. וזהו הפירוש ל"מת עצמו אינו טמא".
ד. אכן לא נמצא מקור לכך שהמת נקרא טמא, וגם אחרי רש"י שרק מגדיר אותו כאבי אבות הטומאה, דהיינו סיבה ראשונית ומוקדמת, מקור לטומאתו של אב הטומאה-טמא מת שאף הוא סיבה וגורם לטומאה של אדם וכלים והלאה. רש"י בא להגדיר את מקומו של המת בהשתלשלות סיבות הטומאה, ומאחר שהמת מהווה סיבת טומאה כמו טמא מת (רק בשלב ראשוני יותר) הוקשה לו בסוגייתנו כאן בב"ק מדוע הוא לא נכלל בין אבות הטומאה, ועל כך יישב כי המת נמצא בשלב מוקדם יותר.
ה. כפי שכתבתי החיפוש לא נכון, המת נקרא טומאה (ולכך יש מקורות רבים כפי שציינתי) ולא טמא, כפי השימוש הנכון בביטויים אלו ולא כפי העברית המדוברת כיום שעשויה להטעות. אבל ח"ו מלמחוק את המאמר הנפלא והמאיר עיניים שלך, את והב בסופה, והבוחר יבחר.

תודה על הפורום הנפלא ועל הפורטל בכלל, והמברך יתברך בכפליים.","588","","2891","True","True","False","","71","95.86.67.180","0","43927","כללי|",""),new Message("44925","44915","האם אפשר לסכם לאחר דבריך אלה","03/06/16 11:45","כו אייר","תשע"ו","11:45","אשבח","שהמת עצמו אינו טמא ~ מכל טעם שיהא?
אם כן, הרי נימוקיך, שהם דברי אמת הניכרים ומאירים מזוית נוספת, מחזקים את המאמר.
לגבי סעיף ה' שלך עדיין קשה לי. אלמד אותו ואשוב בע"ה ובנ"ד.","507","","2891","True","True","False","","237","37.26.147.219","0","43927","כללי|",""),new Message("44932","44925","אם נדייק","03/06/16 19:08","כו אייר","תשע"ו","19:08","אהרוני","הנידון הוא האם יש טומאה במת עצמו, או שהוא עצמו לא מכיל טומאה כלשהיא אלא רק גורם טומאה לאחרים.
לדבריך מאחר שלא מצינו שהמת נקרא טמא מוכח שאין בו טומאה.
לענ״ד זהו ענין לשוני בלבד, ואדרבה מצינו שהמת עצמו נקרא ״טומאה״, ואכן יש בו טומאה.","588","","2891","True","True","False","","67","95.86.67.180","0","43927","כללי|",""),new Message("44937","44932","אנא! הראיני ראיה לדבריך שאתה אומר:","04/06/16 22:14","כז אייר","תשע"ו","22:14","אשבח",""ואכן יש בו טומאה" - על סמך מה אפשר להגיד כך בניגוד לספרי זוטא? אנא למדני.

ספרי זוטא:
הַנֹּגֵ֥עַ בְּמֵ֖ת - נוגע במת טמא! אין מת עצמו טמא! נוגע במת טמא! אין בנה של שונמית טמא! אמרו: בנה של שונמית, כשמת, כל שהיה עמו בבית טמא היה טומאת שבעה, וכשחיה היה טהור לקודש, חזרו ונגעו בו - טמאוהו הם!"","507","","2890","True","True","False","","232","79.181.165.17","0","43927","כללי|",""),new Message("44941","44940","בן השונמית הובא בקובץ המצורף כ'אב'","05/06/16 11:40","כח אייר","תשע"ו","11:40","אשבח","לעניין זה...

..."בנה של שונמית, כשמת, כל שהיה עמו בבית טמא היה טומאת שבעה, וכשחיה היה טהור לקודש, חזרו ונגעו בו - טמאוהו הם!...".

וגם דבריך ראיה שהמת עצמו אינו טמא!

י"כ.","507","","2889","True","True","False","","230","79.181.165.17","0","43927","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);