var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=39649;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","54"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","52")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("39649","0","מסכת שלמה על נדרים?!","13/05/15 00:58","כד אייר","תשע"ה","00:58","אבינועם","האם לא קצת מוזר שיש מסכת שלמה שעוסקת בנושא כל כך נקודתי ולא שכיח?

מצאתי כאן את הקטע הבא - אך השאלה היא אם זה נכון?

יש מידה מסוימת של יחס חיובי לנדרים בעולם המקדש והקרבנות, ולשבועות – בעולם המשפט. אבל גם השימוש באלו התבטל בחורבן המקדש, והתמעט בבתי הדין עד שכמעט ונעלם לחלוטין.

מסכת שלמה במשנה ובתלמודים, מסכת נדרים, הוקדשה להתמודדות עם תופעת הנדרים, שהיתה מצויה ורווחת עד מאד עוד בימי התלמוד והגאונים. מסכת אחרת, שבועות, הוקדשה להסדרת הלכות השבועה, בבית הדין ומחוצה לו. רק במהלך תקופת הראשונים אפשר להצביע על ירידה משמעותית בתופעת הנדרים והשבועות, במידת ההזקקות של הפוסקים והמשיבים לשאלות מעשיות בתחום הזה, ובמידת השימוש בשבועות בבתי הדין.

לפנינו תופעה היסטורית-רוחנית מרשימה. המאבק של חכמי ישראל בכל הדורות נגד השבועות והנדרים הצליח במידה מרובה: עד כדי כך הושרש הרעיון של זהירות מפני שבועה ונדר, שרבים משלומי ישראל מקפידים להוסיף את המילים "בלי נדר" לכל משפט המנוסח בלשון עתיד ויכולה להשתמע ממנו מידה של התחייבות. בעולם בית המדרש, יצאו מסכתות נדרים ושבועות מסדר הלימוד ההלכתי-מעשי, והפכו להיות מן המסכתות הנחשבות עם מסכתות העיון הישיבתיות. הדגש בלימודן, מאז תקופת הראשונים ועד ימינו, הוא על התיאוריה ולא על הפרקטיקה, בשונה ממה שהיה בימי הגאונים וממה שמשתמע מן התלמוד עצמו.
","45","","3283","True","True","False","","1696","84.94.81.172","0","0","נדרים|ב ע"א",""),new Message("39650","39649","שאלה קצת מוזרה לטעמי","13/05/15 01:54","כד אייר","תשע"ה","01:54","המכריע","מי אמר שזה לא שכיח?

ובכלל הרי המסכת לא מברברת. כולה מלאה הלכות וסוגיות.
מה לעשות שסוגיות אלו מצליחות למלא מסכת.
גם ברמב"ם זה ממלא ספר שלם, הלוא הוא ספר הפלאה. (יחד עם נדרי הנזיר).

אם כבר, ידוע שנהגו בימי הגאונים שלא להתיר נדרים ושבועות כלל, ולכן לא למדו מסכת נדרים, ולכן עריכתה והגהתה ברמה נמוכה משאר סדר נשים.

יש על כך מקורות רבים ומפורשים.

מה שנכון, שאכן זכינו שנתמעט מאד השימוש המעשי בנדרים ושבועות למען לא ניכשל בעוון שבועות ונדרים החמור עד מאד.","199","","3283","True","True","False","","417","164.138.122.207","0","39649","נדרים|ב ע"א",""),new Message("39672","39649","אם כבר תשאל על סוטה","15/05/15 08:52","כו אייר","תשע"ה","08:52","שמואל נבון","","515","","3281","False","True","False","","123","31.168.89.156","0","39649","נדרים|ב ע"א",""),new Message("39655","39650","ובכל זאת (הבהרת השאלה)","13/05/15 07:57","כד אייר","תשע"ה","07:57","אבינועם","עיקר שאלתי היתה על המשנה ולא על הגמרא.
בגמרא - תמיד יש גלישה לנושאים רבים ונוספים,
אך השאלה היתה על המשנה - מדוע זכה דוקא ענין הנדרים לקבל מסכת שלמה מתוך 63 המסכתות הקיימות? האם הנושא היה כל כך שכיח? הרי אין מסכת על כל תרי"ג מצוות.","45","","3283","True","True","False","","307","84.94.81.172","0","39649","נדרים|ב ע"א",""),new Message("39656","39655","היה שכיח מאוד ואשרינו שנגמלנו","13/05/15 08:40","כד אייר","תשע"ה","08:40","דוד כוכב","והנה מעט מהמעשים: (בשתים מהלשונות בלבד)

מסכת פסחים דף נז ע"א: ועדיין היו גדולי כהונה נוטלין אותן בזרוע. עמדו בעלים והקדישום לשמים.

מסכת פסחים דף נז ע"א: קורות של שקמה היו ביריחו, והיו בעלי זרועות נוטלין אותן בזרוע. עמדו בעלים והקדישום לשמים.

מסכת נדרים דף מח ע"א: אמר: אם שלי הם הרי הם מוקדשין לשמים.

מסכת בבא בתרא דף פח ע"א: ההוא גברא דאייתי קארי לפום נהרא, אתו כולי עלמא שקול קרא קרא, אמר להו: הרי הן מוקדשין לשמים; אתו לקמיה דרב כהנא.

מסכת בבא בתרא דף קלג ע"ב יוסף בן יועזר היה לו בן שלא היה נוהג כשורה, הוה ליה עיליתא דדינרי, קם אקדשה. ... אמר להו: שבע הבו לי, שית הרי הן מוקדשות לשמים.

מסכת בבא בתרא דף קלד ע"א: מעשה בבית חורון באחד שהיה אביו מודר הימנו הנאה, והיה משיא בנו, ואמר לחבירו: הרי חצר וסעודה נתונין לך במתנה, ואינן לפניך [אלא כדי] שיבא אבא ויאכל עמנו בסעודה. אמר לו: אם שלי הן - הרי הן מוקדשין לשמים.

מסכת תענית דף כד ע"א: אלעזר איש בירתא כד הוו חזו ליה גבאי צדקה הוו טשו מיניה, דכל מאי דהוה גביה יהיב להו. יומא חד הוה סליק לשוקא למיזבן נדוניא לברתיה, חזיוהו גבאי צדקה טשו מיניה. אזל ורהט בתרייהו, אמר להו: אשבעתיכו, במאי עסקיתו? אמרו ליה: ביתום ויתומה. אמר להן: העבודה! שהן קודמין לבתי.

מסכתות נדרים דף ט ע"ב; ונזיר דף ד ע"ב: רועה הייתי לאבא בעירי, הלכתי למלאות מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי, ופחז עלי יצרי ובקש לטורדני מן העולם, אמרתי לו: רשע! למה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך, במי שהוא עתיד להיות רמה ותולעה? העבודה, שאגלחך לשמים.

מסכת גיטין דף נח ע"א: מעשה ברבי יהושע בן חנניה... אמר: מובטחני בו שמורה הוראה בישראל, העבודה! שאיני זז מכאן עד שאפדנו בכל ממון שפוסקין עליו.

מסכת בבא בתרא דף יא ע"א: תניא: אמרו עליו על בנימין הצדיק שהיה ממונה על קופה של צדקה, פעם אחת באתה אשה לפניו בשני בצורת, אמרה לו: רבי, פרנסני! אמר לה: העבודה, שאין בקופה של צדקה כלום.

מסכת מנחות דף מד ע"א: אמרה לו: גפה של רומי, שאיני מניחתך עד שתאמר לי מה מום ראית בי. אמר לה: העבודה, שלא ראיתי אשה יפה כמותך, אלא מצוה אחת ציונו ה' אלהינו וציצית שמה.","125","","3283","True","True","False","","228","95.86.122.107","0","39649","נדרים|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82674);