var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=35314;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("35254","0","מי יבנה הבית?","08/06/14 17:02","י סיון","תשע"ד","17:02","אור חדש","רש"י:
...ואם תאמר היכי משכחת לה דאיבני בחמיסר בי''ט ודאיבני בליליא והא קיימא לן במסכת שבועות (דף טו:) דאין בנין בהמ''ק לא בי''ט ולא בלילה הני מילי בנין בידי אדם אבל בנין העתיד לבא בידי שמים הוא:

ובסוכה מא
אי נמי. דאיבני בחמיסר סמוך לשקיעת החמה והיא היא ואי קשיא דבלילה אינו נבנה דקי''ל בשבועות (דף טו:) דאין בנין בית המקדש בלילה דכתיב וביום הקים ולא בחמיסר שהוא י''ט דקי''ל בשבועות (שם) דאין בנין ב''ה דוחה י''ט ה''מ בנין הבנוי בידי אדם אבל מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים שנא' (שמות טו) מקדש ה' כוננו ידיך:

יש לדעת שפרוייקט השו"ת (במדור חז"ל) לא מכיר כלל את דרשתו של רש"י על הפסוק "מקדש ה'"
מה שכן מופיע זה דרשה שונה לחלוטין:
[כתובות ה א]: גדולים מעשי הצדיקים יותר ממעשה שמים וארץ, דאילו במעשה שמים וארץ כתיב 'אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים', ואילו במעשה הצדיקים כתיב 'מקדש ה' כוננו ידיך
מבואר שחז"ל תפסו שפסוק זה מדבר בדווקא על מעשי ידי הצדיקים ולא מעשה שמיימי כלל!
אומנם נראה שרש"י חידש דרשה זו מדעתו כדי לתרץ קושייתו וכדברי התוס' רא"ש (בסוכה שם):
"אלא ע"כ צריך לחלק כמו שפירש רש"י דמקדש לעתיד בנוי ומשוכלל [יגלה ויבוא מן השמים] כדכתיב מקדש ה' כוננו ידיך.

ואכן רוב הראשונים ובעקבותיהם הרבה מדורות ישראל קיבלו דבריו של רש"י למעשה והתרשלו מבניין הארץ והמקדש כיוון שחשבו שמצווה זו מוטלת על הקב"ה! (ולא כפי שנפסק ברמב"ם ספר עבודה)

אומנם יש לדעת שיש גם הסברים אחרים:
בית הבחירה למאירי מסכת סוכה דף מא עמוד א
ומ"מ בגמ' שאלו באיזה צד היה מקום לחששא זו לאסרו כל היום שאם חשש שמא יגמר הבנין ביום שיתסר עצמו הרי מ"מ בשחרית לא היה שם מקדש וכבר הותר על ידי האיר פני מזרח ואם שחשש שמא יגמר קודם שיתסר מ"מ למה אסר כל היום דיו לאסור עד חצות שהרי בזמן המקדש הרחוקים היו אוכלים מחצות ולמעלה כמו שביארנו והשיבו שהחששא היתה שמא יגמר הבנין סמוך לשחרית של שיתסר כגון בלילה שמחרתו שיתסר או בחמיסר סמוך לשקיעת החמה שנמצא אסור עד שיהא העומר קרב ושאין שהות ליקרב בחצות שהעומר טורח יתר היה בו לקצרו וליבשו באביב של קלוי ולצברו עד שיזוב לחותו ולטחנו ולנפותו בשלש עשרה נפה ולא יהא אפשר ליקרב בחצות ומתוך כך אסרו לכל היום ואף על פי שאין בנין בית המקדש דוחה יום טוב וכן שאין בנין בית המקדש בלילה דהא כתיב וביום הקים את המשכן חשש לבית דין טועים שתהא חיבת הקדש מביאתן לכך:
היינו שוודאי שחשב ריב"ז שיבנה המקדש בידי אדם אלא שחשש לב"ד שיטעו ויבנוהו נגד הדין המפורש במסכת שבועות!

בדרך דומה הלך גם הערוך לנר:( סוכה דף מא עמוד א )
בד"ה אי נמי. בנוי ומשוכלל הוא. אף שגם התוס' והריטב"א הסכימו לזה לענ"ד דוחק הוא לפרש הגמרא כן מדקאמר מהרה יבנה ביהמ"ק ולפי דברי רש"י הל"ל מהרה יגלה ביהמ"ק וכן הלשון דאיבני דקאמר משמע בנין ממש וכן לקמן (נב ב) דקאמר מאן נינהו ד' חרשים ומני משיח ב"ד ומשיח בן יוסף בהדייהו ופי' רש"י משיחים שניהם אומנים לבנין ביהמ"ק ע"ש ואם כבר בנוי ומשוכלל ירד למטה מאי אומנות שייך בזה וכן מה שנאמר במשנה תמיד (פ"ז מ"ג) ומה שאנו מתפללים בכל תפלותינו יה"ר שיבנה ביהמ"ק במהרה בימינו יהיו תפלות שוא כיון שכבר נבנה הוא והי' לנו להתפלל שיגלה ביהמ"ק במהרה ולכן הי' נלענ"ד דודאי ביהמ"ק לעתיד לבא יבנה בנין ממש בידי אדם ומה שנאמר מקדש ד' כוננו ידיך שנדרש בתנחומא שירד למטה הוא ביהמ"ק רוחני שיבא לתוך ביהמ"ק הנבנה גשמי כנשמה בתוך הגוף וכמו שירד במשכן ובבית המקדש האש של מעלה תוך האש של הדיוט שנבער בעצים וכן נראה במכילתא דדרש מפסוק מכון לשבתך פעלת ד' שבית המקדש של מעלה מכוון כנגד בית המקדש של מטה ועל זה קאמר מקדש ד' כוננו ידיך שלעתיד לבא כשימלוך ד' לעולם ועד לעיני כל באי עולם ישכון למטה בתוך מקדש שכבר בנוי הוא ומכוון כנגד ביהמ"ק של מטה והיינו שירד למטה תוך המקדש שיבנה ועיין בזוהר פ' וישב שמשמע שם כן אמנם כמו שלמטה בארץ אין נשמה בלא גוף כמו כן המקדש רוחני לא יקום בלא מקדש גשמי ולכן א"ש הלשון בנין בביהמ"ק שלעתיד ג"כ
נציין רק שאין במדרש תנחומא שבידינו זכר לדרשה זו!","458","","3611","True","True","False","","1444","164.138.117.102","0","0","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35255","35254","נראה שאצלי השו"ת דוקא מכיר, הנה:","08/06/14 18:23","י סיון","תשע"ד","18:23","יהודי_קדום","רש"י מסכת סוכה דף מא עמוד א

אי נמי - דאיבני בחמיסר סמוך לשקיעת החמה, והיא היא, ואי קשיא דבלילה אינו נבנה דקיימא לן בשבועות (טו, ב) דאין בנין בית המקדש בלילה, דכתיב וביום הקים ולא בחמיסר שהוא יום טוב, דקיימא לן בשבועות (שם /טו, ב/) דאין בנין בית המקדש דוחה יום טוב, הני מילי - בנין הבנוי בידי אדם, אבל מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים, שנאמר (שמות טו) מקדש ה' כוננו ידיך.

אלא אם לא הבנתי כוונת במה שכתב: "יש לדעת שפרוייקט השו"ת לא מכיר כלל את דרשתו של רש"י על הפסוק "מקדש ה'"?
.","233","","3611","True","True","False","","224","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35278","35254","המלצתי חיפוש בגוגל, או ישר בספר תור"ש","09/06/14 05:38","יא סיון","תשע"ד","05:38","אלף בית רשי","קישור 1 קישור 2 לנושא זה בספר תורה שלימה של הרמ"מ כשר, עיין גם במראה מקום למטה, קישור 3 הסבר מענין בדברי רש"י (הכל באדיבות גוגל והיברובוקס)","278","","3610","True","True","False","","246","65.93.169.185","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35300","35254",""בשם חברי הפורום" פנה אלי אור חדש","09/06/14 14:48","יא סיון","תשע"ד","14:48","יהודי_קדום","ב"פניה אישית".
את תגובתי לפנייתו זו אני מביא בסופה (החריגה מהבאת פניה אישית לכלל הפורום היא משום שהוא כותב בתגובתו להלן: " ...על כן אבקשך בשמי ובשם שאר חברי הפורום...")

פניה מאת: אור חדש
תוכן הפניה:
אני מוכרח למחות בפניך על המתודא שלך בקריאת הודעות חברי הפורום
לדבריך אינך טורח לקרוא את כלל ההודעה בטרם תצא במתקפה על פרט מסוים בה.
דבר זה לא הוגן ולא מכובד כלל!
הזכות הבסיסית של חבר בפורום היא לצפות שיקראו את דבריו במלואם וברצינות לפני שמגיבים לדבריו.
אם הפורום יהפוך למקום התנצחות על טעויות בניסוח או ברירת מילים הערך של המקום כאתר לדיון תורני ירד מאד ויהפוך לכיכר השוק.
על כן אבקשך בשמי ובשם שאר חברי הפורום לא להגיב בלא שהקשבת לכל מה שיש לנו לומר!
אני שמח שלא נפגעת מדבריי מקודם ואני מקווה שגם דברים אלו תקבל כפי הראוי- בקשה ודרישה לכבוד!

תגובתי:

אין בדבריך ולא כלום!
כי כמו שיכול להיות בספר שלם משפט כפירה אחד שיפסול את כולו כך גם בתגובתך: המשפט שלך לא איפשר לי המשך קריאה. אתה צריך להיות בקי בשו"ת בר אילן ועוד כדי שדעתך תיחשב ולא די בנסיונך בהוראה וכו' .
מאחר והפניה האישית כללה בקשה "בשם שאר חברי הפורום" אעלה אותה ואת תגובתי זו.

אני מאוד מקווה שתחדל מנושא זה מכאן ולהבא.
תודה.","233","","3610","True","True","False","","229","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35302","35254","המקור בחז"ל לרש"י","09/06/14 15:05","יא סיון","תשע"ד","15:05","חננאל","בזוהר פרשת פנחס כתוב מפורש כרש"י.

ואף על פי כן, הערוך לנר במקומו עומד. וכל מי שאומר שיש מצוה שבטלה, ואינה קיימת בימינו, כופר באחד מי"ג העיקרים שהתורה לא תשתנה.

ובבראשית רבה, כתוב שבימי רבי יהושע בן חנניה התחילו לבנות את הבית השלישי, ולא חששו לכך שיבוא מן השמים.

ובסך הכל מזל שיש רש"י שיגיד לנו שבית המקדש ירד מהשמים, ואת המקורות שאומרים שהמשיח יבוא פתאום, ככה אנחנו יכולים להתעצל, ולא לעשות את המוטל עלינו, ולהשאיר את העבודה לקב"ה.

וגם בבית שני, אם עשיתם עצמכם כחומה, הייתם ככסף שאין הרקב שולט בו וכו'.","81","","3610","True","True","False","","415","132.74.213.211","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35353","35254","עוד מקור מרתק","10/06/14 12:04","יב סיון","תשע"ד","12:04","אור חדש","מסכתות קטנות מסכת שמחות פרק ח הלכה יד

ולא עוד אלא שישב עליו ודרש מגלגלין זכות על יד זכאי; ראוין היו ישראל ליגאל ממצרים, אילולי עמדו משה ואהרן, שנאמר ואחרי כן יצאו ברכוש גדול; ראוין היו ישראל לקבל את התורה, אילולי עמדו משה ואהרן במדבר, שנאמר יצפן לישרים תושיה; ראויה היתה פרשת שופטים ליאמר, אילולי עמד יתרו; ראויה היתה פרשת פסח שני ליאמר, אילולי עמדו טמאים; ראויה היתה פרשת נחלות ליאמר, אילולי עמדו בנות צלפחד; ראוי היה בית המקדש ליבנות, אילולי עמדו דוד ושלמה, שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך; ראוין היו ישראל ליגאל בימי המן, אילולי עמדו מרדכי ואסתר, שנאמר ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם כי אני ה' אלהיהם.

ולא עוד אלא שמגלגלין חובה על יד חייב: ראוין היו ישראל להשתעבד, אילולי עמדו פרעה ומצריים, שנאמר ועבדום וענו אותם; ראויה היתה פרשת מקלל ליאמר, אילולי עמד בן ישראלית; ראויה היתה פרשת מקושש ליאמר, אילולי עמד מקושש; ראוין היו ישראל ליפול בחרב, אילולי עמד בלעם, שנאמר בחרב ימותו כל חטאי עמי; ראוין היו ישראל לעבוד עבודה זרה, אילולי עמד ירבעם, שנאמר וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ; ראוין היו ירושלים ליחרב ובית המקדש לישרף, אילולי עמדו נבוכדנצר וחביריו, שנאמר לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלים עיין תהיה והר הבית לבמות יער.

ה' בהכרח יבנה ביתו השאלה היא אם נזכה להיות שותפים בבנייה זו, אם כן לא רק שאיננו מצפים ומחכים שירד מן השמים אלא אדרבה מעדיפים להיות בין הבנאים שיבנוהו, והלוואי ונזכה ולא ירד מן השמים!","458","","3609","True","True","False","","160","31.44.139.151","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35256","35255","נלע"ד שרש"י לא זז בכל מקרה ש"מקדש","08/06/14 18:52","י סיון","תשע"ד","18:52","יהודי_קדום","העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבא משמים"

ובכתובות רש"י רק מבאר את דברי בר קפרא.

הערה: אצלי בשו"ת כתוב: "[כתובות ה א]: גדולים מעשה הצדיקים יותר ממעשה שמים וארץ" ולא מעשי כמובא על ידו. האם זה שייך שזה משפיע לחיפוש שעשה?
.","233","","3611","True","True","False","","207","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35257","35256","הבהרה","08/06/14 18:56","י סיון","תשע"ד","18:56","אור חדש","השו"ת לא מכיר דעה בחז"ל שהמקדש לא יבנה בידי אדם. אשמח אם מישהו ימצא מקור לרש"י מחז"ל, אני לא מצאתי כזה אלא רק את ההפך.","458","","3611","True","True","False","","116","87.68.35.163","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35259","35257","הנה מקור מהשו"ת:","08/06/14 18:59","י סיון","תשע"ד","18:59","יהודי_קדום","בית שלישי

בית המקדש שיבנה לעתיד לבוא. זמן היבנותו: יש אומרים, כי בית המקדש העתיד יבנה עוד לפני ביאת המשיח (ירושלמי מעשר שני פ"ה ה"ב); ויש אומרים, כי קודם יבוא המשיח ורק לאחר מכן יבנה בית המקדש (רמב"ם מלכים פי"א ה"א וה"ד). במה דברים אמורים, בגאולה ד"בעתה", אבל בגאולה ד"אחישנה" הכל מודים כי קודם יבוא המשיח ורק לאחר מכן יבנה בית המקדש.

על ידי מי יבנה: יש סוברים, כי בנין העתיד, לו אנו מצפים, יגלה ויבוא משמים כשהוא בנוי ומשוכלל (רש"י סוכה מ"א ע"א ד"ה אי נמי, ועוד ראשונים רבים). לעומתם סוברים אחרים, כי מלך המשיח הוא זה אשר עתיד לבנות את בית המקדש (רמב"ם מלכים פי"א ה"א). ויש אומרים, לא כדברי זה לחוד ולא כדברי זה לחוד, אלא כדברי שניהם כשהם מצורפים יחדיו, בית המקדש השלישי יבנה, אמנם, על ידי אדם, אולם לאחר היבנותו, ירד לתוכו - מן השמים - בית מקדש רוחני, כירידת הנשמה אל תוך הגוף וכירידת האש של מעלה אל תוך האש של מטה.

מקום היבנותו: המקום אשר בו יבנה בית המקדש השלישי יהיה בדיוק במקום אשר בו נבנה בית המקדש השני. ויש אומרים, כי מקומו יהיה רחוק מהעיר ארבעים וחמש מיל לצד צפון (רש"ש בבא בתרא קכ"ב ע"א ד"ה ואגב).","233","","3611","True","True","False","","226","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35260","35259","נא מקור בחז"ל שירד מן השמים","08/06/14 19:04","י סיון","תשע"ד","19:04","אור חדש","","458","","3611","False","True","False","","100","87.68.35.163","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35261","35260","ראש וראשון לרשימת חז"ל לנידון הוא רש"י","08/06/14 19:11","י סיון","תשע"ד","19:11","יהודי_קדום","וזה כן מובא וכן נאמר "ראשונים רבים" וכל מה שיש עכשיו לעשות זה "רק" לחפשם. גם אם לא נמצאם הרי הם לא נמצאים בספרים עד לגרסה האחרונה ואין בשום אופן לתלות אי-הימצאותם בסיבה אחרת!!!

.","233","","3611","True","True","False","","182","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35262","35261","אם כך אתה מסכים לדעתי","08/06/14 19:16","י סיון","תשע"ד","19:16","אור חדש","אם כך אתה מסכים לדעתי שרש"י חידש דרשה זו מדעתו כדי לתרץ קושיתו ובכך הוא חולק על דרשת חז"ל מפורשת שדורשת פסוק זה על מעשי ידי הצדיקים?
לגבי תרוצים אחרים לקושיית רש"י ראה מה שהבאתי מהמאירי והערוך לנר","458","","3611","True","True","False","","136","87.68.35.163","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35411","35261","יש פה אי בהירות במונחים","12/06/14 21:09","יד סיון","תשע"ד","21:09","חשיבה ישרה","כאשר אומרים "חז"ל" מתכוונים לחכמים שחיו בתקופת המשנה והתלמוד [באופן כללי]. אחריהם היו עוד חכמים גדולים ועצומים כמו הגאונים למשל [רס"ג, רב האיי ועוד] אך הם לא נכללים במונח - חז"ל.

לאור האמור, ברור שרש"י עצמו לא נכלל במונח חז"ל.
זה למעשה תורף הויכוח המוזר כאן.
שכן, כאשר אור חדש אמר שבפרוייקט השו"ת אין מקור לדברי רש"י בחז"ל(!) כוונתו היא שבמקורות שמהתקופה של המשנה והתלמוד [כולל מדרשי ההלכה התנאיים והאגדה האמוראיים] לא מוזכר עניין זה.

הוא בהחלט לא טען שפירושי רש"י בכמה מקומות, המציינים עניין זה של בניין בית המקדש בידי שמים, לא מופיע בפרויקט השו"ת. אך רש"י, כאמור, אינו חז"ל.","219","","3607","True","True","False","","118","85.64.191.204","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35263","35262","לא. אינני מסכים! ראה לעיל מדוע","08/06/14 19:19","י סיון","תשע"ד","19:19","יהודי_קדום","אני ממהר להקריב מנחה.","233","","3611","True","True","False","","169","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35264","35263","חזרתי כדי לתקן מה שאינני מסכים לו:","08/06/14 19:24","י סיון","תשע"ד","19:24","יהודי_קדום","ששו"ת בר אילן מתעלם מ"חידושו" של רש"י.","233","","3611","True","True","False","","144","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35265","35263","שים לב שרש"י עצמו לא מציין למקור דבריו","08/06/14 19:26","י סיון","תשע"ד","19:26","אור חדש","אינני מכיר עוד דוגמא שרש"י מצטט מדברי חז"ל ללא ציון מקור הדברים (לפחות בשם הספר),(יש מישהו שמכיר תופעה כזו?). נראה אם כן שכאן רש"י הוא אכן כדבריך "הראש והראשון לדעה זו".
כמובן שזה אילן גבוה מאד להתלות בו.
רק ציינתי את המקור ההופכי בחז"ל והתרוצים האחרים שאפשר לומר כדי לא להזדקק לחידושו של רש"י.
הסיבות שחידושו של רש"י לא מתיישב בפשט הסוגיה מוסברות בערוך לנר","458","","3611","True","True","False","","161","87.68.35.163","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35267","35264","לא הבנת את דבריי","08/06/14 19:38","י סיון","תשע"ד","19:38","אור חדש","לא אמרתי שהשו"ת מצנזר את דברי רש"י (גם לו יצוייר שהיה מצנזר מה זו ראיה?!?)
אלא שלא מצאתי בחלק חז"ל מדרש כזה על הפסוק שמביא רש"י.","458","","3611","True","True","False","","119","87.68.35.163","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35272","35265","שים לב שבכל מקום שכתוב שמא יבנה בידי","08/06/14 21:56","י סיון","תשע"ד","21:56","יהודי_קדום","אדם או בדומה, מסתתרת בין השיטין גם האמירה שיש אפשרות שיבנה בידי שמים.

והשו"ת מביא את הספרים האלה.

בדקתי.

.","233","","3611","True","True","False","","170","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35277","35265","בשו"ת יש מה שיש בספרים. זה פשוט!","09/06/14 05:14","יא סיון","תשע"ד","05:14","יהודי_קדום","כך שהטענה אינה יכולה לעמוד מול השו"ת אלא מול הספרים- ועדיף שלא תהא בזה טענה אלא הערה או מחשבה בניסוח אחר.
.","233","","3610","True","True","False","","143","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35335","35265",""יגעתי ולא מצאתי - אל תאמן"","10/06/14 04:18","יב סיון","תשע"ד","04:18","דוד כוכב","אתה שב על טעותך - אתה מניח הנחה שגויה ומכריז על אמיתותה מבלי לבודקה לפני כן כנדרש או לשאול את המכירים. וכבר בונה על גבה מסקנות.

לרוב רש"י מצטט מדברי חז"ל ללא ציון מקור הדברים. החל מהרש"י הראשון על התורה. ואם מודפס המקור בסוגריים, כתבוהו המדפיסים ולא רש"י.","125","","3609","True","True","False","","128","95.86.70.15","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35269","35267","מהו "חלק חז''ל" בשו"ת? איך אני מגיע אליו","08/06/14 20:43","י סיון","תשע"ד","20:43","יהודי_קדום","","233","","3611","False","True","False","","150","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35270","35269","ספרות חז"ל","08/06/14 21:32","י סיון","תשע"ד","21:32","אור חדש","ראה כאן","458","","3611","True","True","False","","103","87.68.35.163","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35271","35270","עליך להוכיח דבריך או לחזור בך!","08/06/14 21:46","י סיון","תשע"ד","21:46","יהודי_קדום","להפנות אותי לעזרה של השו"ת זה לא לעניין!

האמירה שלך: "יש לדעת שפרוייקט השו"ת (במדור חז"ל) לא מכיר כלל ..." אינה הוגנת!


.","233","","3611","True","True","False","","219","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35273","35271","עשה נא הצעדים הבאים","08/06/14 21:57","י סיון","תשע"ד","21:57","אור חדש","סמן בירוק מכלל המאגרים בשו"ת רק את ספרות חז"ל
(לשם כך לחץ קודם על הV שליד "חפש בכל המאגרים" ואז על "בחר מאגרים")
בחיפוש רשום "כוננו ידיך" (תסמן כתיב מלא\\חסר)
בצע חיפוש
ראה אם קיבלת תוצאה שמשמעותה שה' יבנה הבית השלישי.
אצלי אין כלל תוצאה כזאת
יש דרשה על גדלות מעשה הצדיקים.
מש"ל","458","","3611","True","True","False","","110","87.68.35.163","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35274","35273","האם בכך יוכח שהשו"ת "לא מכיר ב...","08/06/14 22:18","י סיון","תשע"ד","22:18","יהודי_קדום","נו... באמת...","233","","3611","True","True","False","","138","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35314","35274",""יגעתי ולא מצאתי - אל תאמן"","09/06/14 20:03","יא סיון","תשע"ד","20:03","דוד כוכב","גם בחיפוש המילים "כוננו ידיך" ניתן למצוא במדרש פטירת משה רבינו ע"ה באוצר המדרשים (אייזנשטיין):
"ואם אתה אומר הקדוש ברוך הוא יבנה לו ביהמ"ק בשמים בידיו, כך בידיו יבנה אותו בארץ שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך".

והענין נמצא גם במדרשים קדומים יותר.

במדרש תהילים מזמור צ:
"ויהי נועם ה' אלהינו עלינו. אמר לו הקדוש ברוך הוא, לשעבר על ידי שנבנה בית המקדש על ידי בשר ודם, לפיכך חרב וסילקתי שכינתי. אבל לעתיד לבוא אני אבנה אותו ומשרה שכינתי בתוכו ואינו חרב לעולם".

בתנחומא (ורשא) פרשת כי תשא סימן יג:
"אמר הקב"ה בעולם הזה עשיתם משכן ומקדש שהיו בחומה ולעתיד אני אבנה את בהמ"ק ותהיה מוקפת בחומת אש שנאמר (זכריה ב) ואני אהיה לה נאם ה' חומת אש".

במדרש מעשה דניאל ע"ה, אוצר המדרשים (אייזנשטיין) עמוד צז:
"וה' יופיע משמים, ורעש גדול יצא מציון וממקום הקודש, וקול אדיר ישמע וכל ישראל ימצאו חן בעיני אלקים. תחת ירושלם החרבה יוריד ירושלם הבנויה משמים".

ונוסף על כך המובאות מהזוהר.","125","","3610","True","True","False","","345","95.86.70.15","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35285","35277","לא זכיתי להבין את טענתך","09/06/14 10:34","יא סיון","תשע"ד","10:34","אור חדש","התוכל לבאר יותר במה בדיוק אתה חלוק על דבריי?
תודה","458","","3610","True","True","False","","111","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35279","35278","יישר כח על המקורות","09/06/14 05:46","יא סיון","תשע"ד","05:46","אור חדש","נראה שעדיין הפרשנות ש"יירד משוכלל מן השמים" הינה של רש"י דווקא.
המדרשים ניתנים לפרשנות שונה: כדרך שנאמר על שלמה שבנה הבית למרות שפשוט שלא הכה אפילו פעם אחת בקורנס או איזמל.
כך כנראה הבינו בר קפרא והגמרא בשבועות!
כך ראוי לקרוא דעת חז"ל לפי פשט הסוגיה אצלינו! (ראה ערוך לנר)","458","","3610","True","True","False","","115","87.68.35.163","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35284","35278","קישור 3 מרתק ומבהיל כאחת","09/06/14 10:21","יא סיון","תשע"ד","10:21","אור חדש","ההבנה שבגוף המאמר סותרת הבנת כל הראשונים בדברי רש"י (וכפי שציינתי מתוס' הרא"ש) תרוצו של המהרי"ל דיסקין לא ייתכן לרש"י שהרי אם הבניין יהיה פגום בצורה שתמנע שימוש בו ביו"ט ממילא גמר תיקונו בידי אדם יש בו מלאכת בונה או מכה בפטיש וזה אסור בין בלילה ובין ביו"ט!
אומנם נראה שחידושו של רש"י אכן לא מסתבר מכל הסיבות שהובאו בערוך לנר וכן מהסיבות שציינת במקור זה.
ע"כ טרחתי ומצאתי תרוץ חלופי לקושיית רש"י "כיצד ייתכן שיבנה נגד הדין המפורש בגמרא בשבועות?" תרוץ זה הוא תרוץ המאירי שחששנו לב"ד טועים","458","","3610","True","True","False","","136","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35280","35279","למה רש"י? הרי פתחת למעלה בגמרא גופא!","09/06/14 09:21","יא סיון","תשע"ד","09:21","Almuaddib","...לא צריכא דאיבני סמוך לשקיעת החמה דחמיסר אי נמי דאיבני בלילה. רבן יוחנן חושש לשמא יבנה לשקיעת החמה או בליל ששה עשר בחצי הלילה או סמוך לבקרו שלא יהא שהות לקצירתו והבהובו באבוב של קלאין וטחינתו והרקדתו והקרבתו עד חצות ואי הוו רגילי למיכל חדש מחצות היום בזמן הזה אתי למיכל נמי ההוא יומא הכי ועבדי איסורא ואם תאמר היכי משכחת לה דאיבני בחמיסר בי''ט ודאיבני בליליא והא קיימא לן במסכת שבועות (דף טו:) דאין בנין בהמ''ק לא בי''ט ולא בלילה הני מילי בנין בידי אדם אבל בנין העתיד לבא בידי שמים הוא:


ראשית - נתחיל מהסוף:

אבל בנין העתיד לבא בידי שמים הוא


אבל עוד לפניכן, כאשר מעמידים את המהלך על החשש כי יבנה בית המקדש בט"ו בניסן.
בניין הנעשה בידי אדם, לוקח זמן רב לבנותו. וכי יעלה בדעתך שיבנוהו תוך יום אחד, ודווקא ביום טוב? אם מדובר במקדש הנבנה בידי אדם, לא היה חושש רבן יוחנן לשמא יבנה לשקיעת החמה, שקצרה יד בני אדם לבנות בית מקדש בזמן כל כך מועט.
רק לגבי בניין המגיע מן השמיים שלם ומשוכלל כמות שהו, ניתן לדבר על בניין שנעשה ביום טוב, בכמה שעות שסמוך לשקיעה או בחצי הלילה.

ודברי רש"י אינם חידוש, הם-הם דברי הגמרא שכאן, ובמסכת סוכה, ובעוד מקומות.","107","","3610","True","True","False","","173","195.200.205.133","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35281","35280","האם קראת דברי המאירי והערוך לנר?","09/06/14 09:33","יא סיון","תשע"ד","09:33","אור חדש","לפי המאירי החשש שמרוב חיבת הבניין והרצון לסיימו מהר ככל האפשר חוששים שיבנוהו (יסיימו לבנותו) נגד הדין המבואר בשבועות שלא בונים (בידי אדם!) בלילה וביו"ט!
הערוך לנר הוכיח מפשטי הדברים שאין הסוגיה עולה יפה לדברי רש"י שהבנין ירד מן השמים.
עיין שם היטב.
שוב, אין בספרות חז"ל המצויה בידינו (ייתכן שהיה לרש"י מדרש עלום אבל הוא לא מציין אותו כמקור לדבריו) דעה שאומרת במפורש שהמקדש ירד מן השמים ודעה זו היא ככל הנראה חידוש של רש"י!","458","","3610","True","True","False","","115","87.68.35.163","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35282","35281","המאירי הוא יותר חז"ל מרש"י אצלך?","09/06/14 09:59","יא סיון","תשע"ד","09:59","Almuaddib","שים לב:

בפשט הגמרא כתוב במפורש, בידי שמים.

אתה מעמת את פירושו של המאירי עם פירושו של רש"י, ועל סמך המאירי, קובע שרש"י חידש.

היה עונה לך רש"י, שאין בדבריו שום חידוש, משום שזה בדיוק מה שכתוב בגמרא. המאירי - לשיטתו - הוא שהוציא את הגמרא בפשטה כדי ליישב קושי שלו, בנושא של ירידה מהשמים.

מחלוקת פרשנים לפניך כאן, חולקים במשמעות דברי הגמרא. מילולית - כתוב במפורש בגמרא בידי שמים, כך שאינך יכול להמשיך ולכתוב שאין דעה כזו בחז"ל. מה לך טוב מהגמרא גופא?
אלא מה, פירושו של המאירי מסתבר יותר בעיניך, וזה בסדר - זה רק לא הופך את דברי רש"י על המקדש שיורד מהשמים לחידוש שלו. זה כתוב בגמרא, ויותר מאשר במקום אחד.","107","","3610","True","True","False","","177","195.200.205.133","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35283","35282","אבקשך לציין כאן המקורות לדבריך","09/06/14 10:08","יא סיון","תשע"ד","10:08","אור חדש","היכן הגמרות שמוזכר בהן מילולית "ירד מן השמים" או "יבנה בידי שמים"?
לא אני ולא פרוייקט השו"ת הצלחנו למצוא ולו אחת כזאת","458","","3610","True","True","False","","127","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35287","35283","אצלנו, דף ל. .","09/06/14 11:41","יא סיון","תשע"ד","11:41","Almuaddib","וכפי שכבר כתבתי כאן.

אין בכוח בני אדם לבנות תוך שעות ספורות את בית המקדש. בניית בית המקדש עלידי בני אדם תארך זמן רב מאד, וכל העמדת דברי רבן יוחנן היא על כך שנבנה בזמן קצר ביותר, כך שלא היה סיפק לדאוג לעומר לפני חצות היום.

רק בית מקדש שיורד שלם מלמעלה, מאפשר את התירוץ של ניבנה בית המקדש אור ליום ט"ז בניסן.","107","","3610","True","True","False","","131","195.200.205.133","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35290","35285","כן, בבקשה: לא זכיתי להבין את טענתך","09/06/14 12:03","יא סיון","תשע"ד","12:03","יהודי_קדום",""יש לדעת שפרוייקט השו"ת (במדור חז"ל) לא מכיר כלל את דרשתו של רש"י על הפסוק "מקדש ה'".

הביטוי "השו"ת לא מכיר כלל" מביע ביקורת על העלמת נתונים מכוונת - דבר שלא יעלה על הדעת.","233","","3610","True","True","False","","166","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35288","35287","כבר כתבתי דחייה לראייתך זאת","09/06/14 11:52","יא סיון","תשע"ד","11:52","אור חדש","אין צורך לבנות את כל הבניין ביו"ט, הדיון הוא לגבי זמן גמר בניינו, או עכ"פ השעה שממנה והלאה מוכשר לעבודה ונראה לי שזה משיש מזבח בנוי ראה עדיות פ"ח מ"ו "אמר ר' יהושע שמעתי שמקריבים אף על פי שאין בית ואוכלים קדשי קדשים אף על פי שאין קלעים, שקדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבוא", למעשה אם אכן זה כל מה שיש לבנות ייתכן לבנות זאת בלילה אחד או ביו"ט ממש, וממילא אין כלל ראיה לשיטתך.","458","","3610","True","True","False","","130","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35289","35287","נראה שרש"י חלוק עליך","09/06/14 12:00","יא סיון","תשע"ד","12:00","אור חדש","לו היה רש"י מבין כמוך שריב"ז חשש לבניין שנעשה ב"תוך שעות ספורות (בידי שמים כמובן)" היה רש"י מוכיח מכך שבניין זה ירד מן השמים, אולם רש"י כתב זאת רק לתרץ הקושיה מהסיתרה עם ההלכה של מסכת שבועות בסוף דבריו!","458","","3610","True","True","False","","125","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35292","35288","פירכתך פרוכה","09/06/14 12:13","יא סיון","תשע"ד","12:13","Almuaddib","אם בידי אדם, ורק גמר הבניה - הרי כבר יודעים על כך זמן רב מראש.

אם רואים שעתיד להסתיים בליל ט"ז - כבר ישלחו את השליחים לקצור את העומר וכו'.

כשבני אדם בונים - זה תהליך. הבנאים יכולים לראות כבר ביום ט"ו, שיסיימו בלילה הבא.


וזה לשיטתך. לעניות דעתי, וכפי שכתבתי לך למעלה, כשבונים משהו לאורך זמן רב- לא בונים אותו בשבתות ובימים טובים.","107","","3610","True","True","False","","133","195.200.205.133","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35291","35290","וודאי שלא לכך הייתה כוונתי","09/06/14 12:12","יא סיון","תשע"ד","12:12","אור חדש","מצטער על הטעות שהשתמעה מדבריי.
כוונת דבריי כך היא: השו"ת לא מכיר ולכן לא מביא מקור כזה (לא מתוך צנזור אלא כי מקור כזה לא קיים במאגרי הנתונים)
כוונתי בכללות הייתה לציין שבניגוד למקובל לחשוב שרש"י רק אוחז בשיטה שקיימת בחז"ל לדרוש מהפסוק "שכוננו ידיך" הכוונה לבניין ממש שירד מהשמים, בפועל אין בידינו (בכל ספרות חז"ל שנכנסה לפרוייקט השו"ת) שום מקור חז"לי שסובר כך במפורש (כפי שכבר ביארתי גם בפסוק וגם במדרשים ייחוס הבניין לקב"ה צריך להיות כהבנת בר קפרא שה' הוא המסובב את הבניין שנעשה בפועל ע"י בני אדם צדיקים שמקיימים בכך מצווה מדאו')
אני מקווה שכעת התברר שהמחלוקת בינינו מדומה היא","458","","3610","True","True","False","","120","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35294","35291","אני שמח שלא זו הייתה כוונתך. והבהרתך","09/06/14 12:35","יא סיון","תשע"ד","12:35","יהודי_קדום",""(בכל ספרות חז"ל שנכנסה לפרוייקט השו"ת) " - מתקנת הכל.

עתה מי שירצה יוכל להתפנות לדיון בפירושך והבנתך לשאלת בנין הבית השלישי.
.","233","","3610","True","True","False","","144","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35293","35292","אכן הסברת יפה דעת רש"י","09/06/14 12:21","יא סיון","תשע"ד","12:21","אור חדש","אומנם כל שאלותיך לא קשות על המאירי כיוון שלשיטתו החשש של ריב"ז הוא שמרוב חיבת הבניין יבנוהו נגד הדין בלילות וביו"ט וממילא גם לא יזכרו להכין העומר בזמן.
אומנם מחמת שאלותיך יש ייתרון מקומי מסויים לפירושו של רש"י אבל מחמת הקושיות שהביא הערוך לנר וכן במקור מס' 3 כאן יש ייתרון מובהק בחשבון כולל להסברו של המאירי
בנוסף כפי שציינתי רש"י לא ראה בשאלותיך אלו הוכחה ניצחת לירידת המקדש מן השמים והוא מביא פתרון זה רק לקושיות ממסכת שבועות","458","","3610","True","True","False","","139","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35295","35294","ב"ה","09/06/14 12:42","יא סיון","תשע"ד","12:42","אור חדש","לדעתי כדאי תמיד לקרוא את כלל הדברים לפני שנתפסים לדיון בפרט מסוים, הרבה פעמים ההקשר הכללי יכול לפתור הרבה בעיות שנובעות מהראיה הצרה.
מנסיון שנותי בלימוד והוראת הגמרא על מעל 80% מהשאלות הטובות התשובה תהיה "תקרא את ההמשך"","458","","3610","True","True","False","","96","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35296","35295","המשך דבריך בכלל לא עניין אותי. שכן","09/06/14 13:04","יא סיון","תשע"ד","13:04","יהודי_קדום","ההשמצה של השו"ת הייתה עבורי עיקר. כך שגם מה שתכתוב אלף אלפי פעמים " מנסיון שנותי בלימוד והוראת הגמרא על מעל 80% מהשאלות הטובות התשובה תהיה "תקרא את ההמשך" עבורי הוא שווה פחות מקליפת השום.

עצה:

א. נסה להשתמש בנסיונך לעצמך!

ב. נסה להשתמש פחות "בהשערות מורה" שצברת מנסיונך ואל תנסה לפענח צפונות ההבנה של אחרים באמצעותו (מה עוד שאינם תלמידיך).

ג. תן ללומדים כאן לקבוע אם כדאי להם ללמוד מנסיונך (הלא מוכר ולא ידוע - הרי בכל זאת אין לנו פרטים עליך).

והעיקר: אם כדבריך "מעל 80% מהשאלות הטובות התשובה תהיה "תקרא את ההמשך"" - הרי שחובה לבדוק בציציות מערכת ההוראה עליה אתה מדבר.","233","","3610","True","True","False","","209","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35298","35296","נראה ששוב פגעתי בך ושוב חלילה בלא כוונה","09/06/14 13:41","יא סיון","תשע"ד","13:41","אור חדש","כל שניסיתי היה להסביר שמהקשר הדברים בכללותם לא נראה שיש השמצה או פגיעה במערכת של "פרוייקט השו"ת" וע"כ לא הצלחתי להבין מה היתה הבעיה בדבריי מראש.
שוב אני מתנצל שהיה בדבריי משמעות שפגעה בכבודך ומבהיר שלא זו הייתה הכוונה","458","","3610","True","True","False","","143","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35299","35298","הבן היטב: אינך יכול לפגוע בי! וחדל להסיט","09/06/14 13:46","יא סיון","תשע"ד","13:46","יהודי_קדום","אותי מהלימוד.","233","","3610","True","True","False","","163","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35306","35300","שוב הכרחתני למחות בדבריך","09/06/14 15:22","יא סיון","תשע"ד","15:22","אור חדש","חלילה לחשוד בכשרים! ועוד בכפירה ר"ל.
אפילו על "סתם" יהודי צריך ללמד זכות וכ"ש על לומדי תורה וכ"ש על לומדי ה"דף היומי"
אין דרך טובה ללמד זכות מאשר להקשיב עד הסוף בתשומת לב.
כל דרך אחרת יש בה זלזול בלומדי תורה שאינם חשודים חלילה על דברי כפירה","458","","3610","True","True","False","","122","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35305","35302","ראיתי המקור וגם מצאתי עוד כמה מדרשים","09/06/14 15:14","יא סיון","תשע"ד","15:14","אור חדש","ישנו עוד מדרש שחוזר בגרסאות שונות לגבי דברי יעקב אבינו\\ מרע"ה לגבי ירושלים שתרד מלמעלה וממילא לא תחרב עוד.
מדרשים אלו יש להבין כדברי הערוך לנר
דברי הזוהר מדברים על מציאות שבנ"י במדרגה של מלאכים ומשתמשים במקדש השמיימי, אם נחכה עד שנגיע למדרגה זו נראה שיגמרו שית אלפי שני עלמא ועדיין מקדש לא בא...","458","","3610","True","True","False","","119","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35307","35302","כדאי לתקן הניסוח ביחס לרש"י","09/06/14 15:36","יא סיון","תשע"ד","15:36","אור חדש","ברור שהסטורית השפעת התרוץ שחידש רש"י, כנראה מדעתו, (לא נראה לי שרש"י הכיר את הזוהר) היתה רבה וחמורה יותר מאשר כל דברי ר' יואל משה מסאטמר שיסודם נעוץ ברש"י זה.
אומנם כאן רואים בחוש איך גדלותו של אדם יוצרת השפעה גדולה יותר, כך מה שהיה נדמה כתרוץ מקומי לסתירה בין סוגיות (אבל נכתב נגד הדעה המפורשת בגמרא) הביא כנראה לאריכות הגלות ואולי אף לחלק מחומרת אסון השואה.

כמובן שאין בכל האמור שום התר לנו לזלזל באור העולם שהאיר עיניהם וליבם של ישראל בכל לימודי התורה אלא רק דוגמא מבהילה לעוצמת ההשפעה של גדלותו של אדם לטוב ולמוטב","458","","3610","True","True","False","","122","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35308","35307","חס ושלום. לא התכוונתי לרש"י:","09/06/14 15:41","יא סיון","תשע"ד","15:41","חננאל","התכוונתי לעצלנים שנתלים ברש"י. ועיין מה שכתב בהקדמה ל"אם הבנים שמחה" הרה"ק הרב טייכטל, על אלו שמחזיקים במידת "שב ואל תעשה", ועוזבים מה שצריך לעשות.","81","","3610","True","True","False","","241","132.74.213.211","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35328","35307","וככלות הכל","09/06/14 23:45","יא סיון","תשע"ד","23:45","אמלתראות","באים לדברי הלל שאין משיח לישראל, וראה מה שפי' רש"י הק' שם.

וקצת ענוה להבין הדברים, שמראש עפרות תבל הוכנה שתכלית הבריאת יתכלה בהכרת הבריאה ובראשה האדם שהכל מאתו ית', ועל כן כל מה שעושים לכבודו אבל מעורב עם הזנה כבוד עצמית או שאר הנאה ממנו כמו עסקנות לשמה... יורד לתהום,

אבל מסוד ה' ליריאיו שמעשה המקדש התכליתי יבנה רק מעשיית צדיקים לשם שמים ממש, וס"ה מנע רש"י הק' מאלו הצבועים, או צדיקים שאינם מבחינים בצבועתם ,(הלואי שאהיה צדיק עם כזה צביעות, ומ"מ מדי צביעות ונגיעות לא נפקא..) שימנעו מלעשות מעשה משיח (דהיינו פעולת טבעי לבניית אר"י בית דין הגדול וביהמ"ק) שרק יפיקו היזק כמו שאכן קרה במאות שנות אחרונות, ובימי יהושע בן חנני' ועוד (ואפי' היזק רוחני).

אבל לבסוף רואים תהליך מעשה וגבורת ה', שמעשה הנגיעות נופלים ומהם יוצא טהור מטמא, וצריכים להתחזק מאד לעשות ולפעול בלתי לה' לבדו, ואם אין ביכולתו אז עכ"פ יקדיש זמן לנושא הזה ויעשהו בלתי לה' לבדו, והנגיעות לקבל משאר דברים עד שיתעלה בקדושה עולמית","267","","3610","True","True","False","","200","66.128.7.111","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35309","35308","היה לי ברור שכך כוונתך","09/06/14 15:42","יא סיון","תשע"ד","15:42","אור חדש","לכן הצעתי לתקן הניסוח שלא ישתמע ממנו חלילה פגיעה בעמוד העולם","458","","3610","True","True","False","","108","213.151.62.4","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35316","35314","אני לא יגעתי ולא האמנתי ","09/06/14 21:08","יא סיון","תשע"ד","21:08","יהודי_קדום","","233","","3610","False","True","False","","141","79.179.63.184","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35354","35314","מקור חז"ל הלכתי (לא מקובצי האגדה)","10/06/14 12:11","יב סיון","תשע"ד","12:11","אור חדש","מסכתות קטנות מסכת שמחות פרק ח הלכה יד

ולא עוד אלא שישב עליו ודרש מגלגלין זכות על יד זכאי; ראוין היו ישראל ליגאל ממצרים, אילולי עמדו משה ואהרן, שנאמר ואחרי כן יצאו ברכוש גדול; ראוין היו ישראל לקבל את התורה, אילולי עמדו משה ואהרן במדבר, שנאמר יצפן לישרים תושיה; ראויה היתה פרשת שופטים ליאמר, אילולי עמד יתרו; ראויה היתה פרשת פסח שני ליאמר, אילולי עמדו טמאים; ראויה היתה פרשת נחלות ליאמר, אילולי עמדו בנות צלפחד; ראוי היה בית המקדש ליבנות, אילולי עמדו דוד ושלמה, שנאמר מקדש ה' כוננו ידיך; ראוין היו ישראל ליגאל בימי המן, אילולי עמדו מרדכי ואסתר, שנאמר ואף גם זאת בהיותם בארץ אויביהם לא מאסתים ולא געלתים לכלותם להפר בריתי אתם כי אני ה' אלהיהם.

ולא עוד אלא שמגלגלין חובה על יד חייב: ראוין היו ישראל להשתעבד, אילולי עמדו פרעה ומצריים, שנאמר ועבדום וענו אותם; ראויה היתה פרשת מקלל ליאמר, אילולי עמד בן ישראלית; ראויה היתה פרשת מקושש ליאמר, אילולי עמד מקושש; ראוין היו ישראל ליפול בחרב, אילולי עמד בלעם, שנאמר בחרב ימותו כל חטאי עמי; ראוין היו ישראל לעבוד עבודה זרה, אילולי עמד ירבעם, שנאמר וקם העם הזה וזנה אחרי אלהי נכר הארץ; ראוין היו ירושלים ליחרב ובית המקדש לישרף, אילולי עמדו נבוכדנצר וחביריו, שנאמר לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלים עיין תהיה והר הבית לבמות יער.

ה' בהכרח יבנה ביתו השאלה היא אם נזכה להיות שותפים בבנייה זו, אם כן לא רק שאיננו מצפים ומחכים שירד מן השמים אלא אדרבה מעדיפים להיות בין הבנאים שיבנוהו, והלוואי ונזכה ולא ירד מן השמים!","458","","3609","True","True","False","","181","31.44.139.151","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35345","35335","עשה ניסוי","10/06/14 10:28","יב סיון","תשע"ד","10:28","אור חדש","צמצם החיפוש בשו"ת לרש"י על הבבלי בלבד
חפש המילים הבאות:
"במסכת"
"בפרק" (האמת שבד"כ רש"י מציין את שם הפרק ללא הקדמת "בפרק" אבל זה יותר קשה למצוא לדוגמא חפש "בלא יחפור")
"מצאתי"
"תנחומא" עם קידומות
אשמח שתביא כאן 2 מקרים מכל הש"ס שרש"י מסתמך על מקור לא מפורסם בלא לציין אותו כשמקור זה סותר למקור מפורסם של חז"ל בגמרא (אצלינו דרשתו של רש"י חלוקה על דברי בר קפרא כפי שהובאו בגמרא)
נדמה לי שתגלה שנחפזת בדבריך","458","","3609","True","True","False","","111","31.44.139.151","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35348","35335","מקור דברי רש"י הראשון","10/06/14 10:54","יב סיון","תשע"ד","10:54","אור חדש",""א"ר יצחק" הינו ציון מקור.
אין זה דברי ר' יצחק תנא או אמורא כידוע לך אלא ר"י רבו של רש"י.
אין ציון מובהק יותר מזה!","458","","3609","True","True","False","","133","31.44.139.151","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35350","35335","לגופו של עניין","10/06/14 11:11","יב סיון","תשע"ד","11:11","אור חדש","נסה לברר ולהוכיח דעתך בשאלה: האם רש"י קודם קיבל להלכה דברי אותו מדרש עלום ש"המקדש ירד משוכלל מן השמים" (ואע"פ שזה סותר לגמרא מפורשת) ורק אח"כ חשב לתרץ בכך את הסתירה בין סוגייתנו למסכת שובעות או שמא מחמת חומר הקושיה של סתירת הסוגיות חידש דרשה זו או לפחות הכריע כדברי מדרש שהיה ידוע לו מכבר?

הנ"מ: אם הכריע כך רק מחמת חומר הקושיה וכדברי הרא"ש לא מצא תשובה אחרת הרי שייתכן שלו היה רואה דברי המאירי היה חוזר בו מפירושו זה ומסביר הסוגיה כהלכה הפשוטה ברמ"ם ובפשט הסוגיה (ראה ערוך לנר)

אשוב ואזכיר דברי הרא"ש:
"אלא ע"כ צריך לחלק כמו שפירש רש"י דמקדש לעתיד בנוי ומשוכלל [יגלה ויבוא מן השמים] כדכתיב מקדש ה' כוננו ידיך."","458","","3609","True","True","False","","96","31.44.139.151","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35357","35335","נראה שאתה חלוק על המהר"ץ חיות","10/06/14 13:53","יב סיון","תשע"ד","13:53","אור חדש","ראה כאן דברי המהר"ץ באות ו' בדבריו","458","","3609","True","True","False","","118","31.44.139.151","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35362","35345","טענת פה טענות מופרכות רבות","10/06/14 16:27","יב סיון","תשע"ד","16:27","דוד כוכב","א. למה אתה משנה את דבריך: "לרש"י על הבבלי בלבד"? את הפירוש על התנ"ך לא כתב רש"י?

ב. אתה מבקש לחפש דוקא מקומות שרש"י מציין מקור. האם אינך מבין שכך לא תמצא את כל המקומות בהם רש"י אינו מציין את המקור?
למה הדבר דומה, תשאל אדם כמה ג'ינג'ים ראה היום ברחוב, הוא יענה לך 20. האם תסיק מכך שלא קיימים שחורי שיער?

ג. אין דבר כזה מקור לא מפורסם. למי שאינו בקי הכל אינו מפורסם. לרש"י הכל מפורסם.

ד. דברי רש"י אינם סותרים את דברי בר קפרא שהובאו בגמרא. ויש שלשה הסברים כיצד אינם סותרים.

ראה דוקא דוגמא הפוכה:
ברש"י מסכת ברכות דף ח ע"ב: "אלא בשדה - דאמרי אינשי: אזנים לכותל". אמרה זו שציטט רש"י כסתם פתגם, הוא זכר אותם מהמדרשים הבאים:
ויקרא רבה פרשת אמור פרשה לב סימן ב
קהלת רבה פרשה י, א, כ
מדרש תהלים (בובר) מזמור ז, א
מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת ויצא פרק לא סימן ד
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) קהלת פרק י סימן כ
ילקוט שמעוני קהלת רמז תתקפט ד"ה בעצלתים ימך המקרה

ועוד מספר דוגמות:

ברש"י מסכת תענית דף ח ע"א:
"מחולדה ובור - שהמיתו שני בני אדם, מצוי הוא באגדה: מעשה בבחור אחד שנתן אמונתו לריבה אחת שישאנה, אמרה: מי מעיד והיה שם בור אחד וחולדה, אמר הבחור: בור וחולדה עדים בדבר, לימים עבר על אמונתו ונשא אחרת, והוליד שני בנים, אחד נפל לבור ומת, ואחד נשכתו חולדה ומת, אמרה לו אשתו: מה מעשה הוא זה שבנינו מתים במיתה משונה ואמר לה: כך וכך היה המעשה".
המעשה באריכות נמצא באוצר המדרשים (אייזנשטיין) חולדה ובור עמוד 162 -
חולדה ובור - מספר הערוך השלם ע' חלד.

רש"י מסכת סנהדרין דף פב ע"ב:
"אבי אמו - ... ומפרש באגדה: פוטיאל זה יתרו שפיטם עגלים לעבודה זרה".

רש"י מסכת סנהדרין דף קא ע"ב:
"נתמכמך בבנין - של מצרים, שנתנוהו בבנין במקום לבנה, כדמפרש באגדה, שאמר לו משה להקדוש ברוך הוא: אתה הרעות לעם הזה - שעכשיו אם אין להם לבנים משימין בניהם של ישראל בבנין...".

רש"י מסכת סנהדרין דף קו ע"א:
"אינו עומד במקום מים - ... וכן כולהו מפרש באגדה בכהאי גוונא כנחלים נטיו הוא אמר...".

רש"י מסכת סנהדרין דף מד ע"ב:
"דבעיא מכסא - מעשה במוכס אחד ישראל רשע אחד שמת...".
המעשה במדרש עשרת הדברות אוצר המדרשים אייזנשטיין עמוד 461.","125","","3609","True","True","False","","287","95.86.124.175","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35361","35348","לי ידוע דוקא ההיפך","10/06/14 16:09","יב סיון","תשע"ד","16:09","דוד כוכב","התיזה שהצגת הפריח אותה מי שלא חיפש כראוי, והסיק מכך מסקנות חפוזות ומוזרות.

ראה במדרש תנחומא (בובר) פרשת בראשית סימן יא:
"אמר ר' יצחק לא היה צריך לכתוב את התורה אלא מהחדש הזה לכם, ולמה כתב מבראשית, להודיע כח גבורתו, שנאמר כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים (תהלים קיא ו)".

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת בראשית פרק א:
"אמר רב יצחק לא היה צריך לכתוב את התורה אלא מן החדש הזה לכם, ולמה נכתב מן בראשית, להודיע כחו של הקדוש ברוך הוא, שנאמר כח מעשיו הגיד לעמו (תהלים קיא ו)".

קטעי מדרשים - גניזה (מאן) א. נוסח ארוך של התחלת מדרש תנחומא לבראשית עמוד יא:
"ועוד דרש ר' יצחק: לא ה[י]ה צריך לכתוב את התורה אלא מן החדש הזה לכם (שמ' י"ב, ב'), ולמה כתב מבראשית, אלא כח מעשיו הגיד לעמו (תה' קי"א, ו'), כדי להודיע לישראל כוחו ומעשיו, ויהיו יודעין היאך נברא העולם".

קטעי מדרשים - גניזה (מאן) א. נוסח ארוך של התחלת מדרש תנחומא לבראשית עמוד יב:
"ועוד דרש ר' יצחק לא היה [צר]יך ל[כתוב א]ת [התורה] אלא מן החדש [הז]ה לכם, ולמה מברא[שית, אלא כח מעשי]ו הגיד לעמו, [כדי] להודיע לישראל כוחו ומע[שיו, ויהיו] יודעין היא[ך נברא] העולם".

ילקוט שמעוני תורה פרשת בא רמז קפז:
"א"ר יצחק לא היה צריך להתחיל התורה אלא מהחדש הזה לכם ולמה התחיל מבראשית משום כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים".

רש"י לא ציין מאין לקח מדרש זה.
המשך לקרא בדברי רש"י בבראשית, הוא לא חדל מלהביא עוד ועוד מדרשים רבים מבלי לציין את מקורם.","125","","3609","True","True","False","","335","95.86.124.175","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35364","35350","כבר כתבתי","10/06/14 16:32","יב סיון","תשע"ד","16:32","דוד כוכב","שמסקנתך מדברי רש"י אינה נכונה, דבריו אינם סותרים את הגמרא. ממילא שאר דבריך אינם רלוונטים.","125","","3609","True","True","False","","107","95.86.124.175","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35359","35353","יש הרבה הרבה שעוד לא נתפרסם","10/06/14 15:30","יב סיון","תשע"ד","15:30","אמלתראות","למשל רבי דוד טבלי מליסא זצ"ל כותב שאם נזכה ייעשה בדרך הטבע ודלא כהמונח בעם מאז וכותב זה נגד האוהח הק'","267","","3609","True","True","False","","180","66.128.7.111","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35360","35354","אל תצטדק בטוענות מחודשות","10/06/14 15:57","יב סיון","תשע"ד","15:57","דוד כוכב","קודם טענת שלרש"י אין מקור. עכשיו אתה טוען שאין זה לגיטימי שרש"י יביא (כהרגלו) מהמדרשים?
ברור שאמירה כזו שה' יבנה ביתו מעצם טיבה איננה פסק הלכה. דברי חז"ל שבית המקדש יבנה בידי ה' אין בו שום צד הלכתי. אין בדברים אלו קביעה שהוא לא יבנה גם בידי אדם.
וזאת לדעת שבניגוד למדרשי האגדה הארץ ישראליים שנמצאים בקבצים נפרדים מההלכה, בש"ס הבבלי כלולים גם ההלכות וגם האגדתות, ואין לכך משמעות.

הקטע שהבאת ממסכת שמחות אין בו שום משמעות לענינינו.","125","","3609","True","True","False","","154","95.86.124.175","0","35254","ראש השנה|ל ע"א",""),new Message("35363","35357","אין קשר","10/06/14 16:30","יב סיון","תשע"ד","16:30","דוד כוכב","הוא קורא למדרשים בשמם, אך רק אם הזכיר אותם.","125","","3609","True","True","False","","111","95.86.124.175","0","35254","ראש השנה|ל ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);