var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=33374;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","63"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","57"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("33374","0","מצגת עבודת כהן גדול ביום הכיפורים","15/02/14 22:47","טו אדר א","תשע"ד","22:47","שלמה השואל","מצורף בזה מצגת בנושא עבודת כהן גדול ביום הכיפורים, שהוצגה במסיבת סיום מסכת יומא.
ישנם שקפים בהם יש צלמית של צליל בהם ניתן להאזין להסבר הרב מילצקי לאותו שקף - בפניה אליי ישירות יהיה אפשר לקבל את הקבצים ולהתקין אותם במחשב הביתי בספריה בא שומרים את המצגת.

המצגת כאן","323","","3732","True","True","False","","13392","212.179.87.186","0","0","יומא|פח ע"א",""),new Message("33381","33374","יפה מאוד תודה רבה!","16/02/14 12:33","טז אדר א","תשע"ד","12:33","amdavid","","175","","3731","False","True","False","","398","192.116.175.252","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("41214","33374","מצגת עבודת כהן גדול ביום הכיפורים","16/09/15 23:01","ג תשרי","תשע"ו","23:01","שלמה השואל","מצורף למעונינים","323","","3154","True","True","False","","350","95.86.121.33","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("41231","41214","השקופית האחרונה יכולה להטעות:","18/09/15 09:17","ה תשרי","תשע"ו","09:17","אשבח","(ראה השקופית בקובץ המצורף)
1. בחלקה העליון של השקופית כתוב:
"עבודה רביעית –בגדי לבן
הוצאת המחתה מקודש הקדשים"
ובחלקה התחתון כתוב: "הקטרת הקטורת בקדש הקדשים"

א. הקטרת הקטורת נעשתה בבוקר והוצאת המחתה נעשתה לקראת סיום כל העבודות - הצגתם באותה שקופית יכולה להטעות את מי שלא מקבל הסבר על כך.

ב. הוצאת הכף והמחתה איננה נחשבת עבודהוגם לא המשכה של עבודת הקטרת הקטורת .
בסדר העבודה לא מפורש מתי על הכהן הגדול להוציא את הכף והמחתה שהניח בבוקר בקודש הקודשים לאחר הקטרת הקטורת, אך מאידך מבואר בספר ויקרא פרק טז פסוק כג שהכהן הגדול נכנס פעם נוספת לקודש הקודשים: "וּבָ֤א אַהֲרֹן֙ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד וּפָשַׁט֙ אֶת־בִּגְדֵ֣י הַבָּ֔ד אֲשֶׁ֥ר לָבַ֖שׁ בְּבֹא֣וֹ אֶל־הַקֹּ֑דֶשׁ וְהִנִּיחָ֖ם שָֽׁם" – ומכך שכתוב "... וְהִנִּיחָ֖ם שָֽׁם" משמע שיש ציווי שהבגדים יישארו שם ואסור לכהן הגדול ללובשם ולעבוד בהם עוד לעולם - ומשום שברור שהכהן הגדול לא נכנס לקודש הקודשים רק כדי לפשוט שם את בגדיו ולהניחם שם - מסתבר שבא להוציא את הכף והמחתה שהשאירם שם בבוקר, אח"כ המשיך את שאר העבודות וחזר עתה כדי להוציאם ולא כעבודה!. (ראה יומא דפים ס., ע: והמחלוקת בברייתא בדף יב:)
2. אני מניח שבזמן הצגת השקופית נאמר שהאיור מדבר על בית ראשון שהרי בבית שני לא היה הארון והמחתה הונחה על אבן השתיה.בבית המקדש הראשון הניחו את הכף והמחתה ממזרח לארון - בין הפרוכת לארון. בבית המקדש השני לא היה הארון ואת הכף והמחתה היו מניחים על אבן השתיה ממערב למקום בו הונחו בבית ראשון שזהו מקומו המקורי של הארון .
3. בהוצאת הכף והמחתה לבש הכהן הגדול בגדי לבן פחותים מבגדי הלבן מהבוקר.","507","jpg","3152","True","True","False","","979","79.182.142.152","0","33374","יומא|פח ע"א","0-jpg"),new Message("41232","41231","ובאותה הזדמנות, תיקון לתמונה","18/09/15 12:18","ה תשרי","תשע"ו","12:18","דוד כוכב","לא נכון לצייר את הכהנים בכתונת קצרה שאינה מסתירה את כפות רגליהם, כמפורט בקישור זה.","125","","3152","True","True","False","","385","95.86.126.134","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("41234","41231","הערות להערותיך","19/09/15 21:20","ו תשרי","תשע"ו","21:20","שלמה השואל","שלום רב
בסעיף ב אתה כותב שהוצאת הכף איננה נחשבת עבודה.
אצטט לך את הקטע מסדר העבודה של העבודה הרביעית ותחליט אם כן או לא
אַחַר כַּלּתו מֵעֲשׂות כָּל אֵלֶּה. עוד בָּא לו לְבֵית הַטְּבִילָה. וְקִדֵּשׁ יָדָיו וְרַגְלָיו. וּפָשַׁט בִּגְדֵי זָהָב. וְיָרַד וְטָבַל וְעָלָה וְנִסְתַּפָּג. הֵבִיאוּ לו בִּגְדֵי לָבָן. וְלָבַשׁ וְקִדֵּשׁ יָדָיו וְרַגְלָיו. נִכְנַס לְבֵית קדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים. לְהוצִיא אֶת הַכַּף וְאֶת הַמַּחְתָּה שֶׁהִכְנִיס בְּשַׁחֲרִית.
(לגביי הכיתוב על התמונה שזה הקטרת הקטורת זה כיתוב קיים)

לגביי שאר הערותיך:
מדובר בציורים של מכון המקדש שלא כדאי לעשות דיוקים הלכתיים .
ניסיתי להמחיש את סדר העבודה באופן כללי ולא להכנס לדיוקים בציורים
מובן שלא יכולתי להשים ציור של כהן גדול עם בגדי לבן פחותים בעבודה השניה .
ועוד
לדעתי המצגת משיגה את מטרתה וביום הכיפורים כשאני קורא את סדר העבודה אני יודע
בכל שלב היכן הכהן נמצא , וכמה קרבנות נשאר לו להקריב ועוד
שבוע טוב.","323","","3151","True","True","False","","290","95.86.78.119","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("41233","41232","לצערי יש במצגת 'הזדמנויות לתיקון' רבות:","18/09/15 15:42","ה תשרי","תשע"ו","15:42","אשבח","בשקופית 7
5. "הקטרת קטורת בקודש הקדשים" באחת התמונות רואים את ההקטרה על הרצפה באולם ענק מלא אנשים ???????????????????? - אין לי ביטוי לטעויות הרבות שבתמונה זו חוץ מהבקשה להורידה או לתקן. אגב, המעמד האמיתי קל יותר לציור: רק הכהן הגדול היה בקודש הקודשים בשעת ההקטרה!

מה עושים שני האנשים בתמונה הנוספת: האם האחד ממלא את חופני הכהן בקטורת? ראה בדף מט: את הברייתא המבארת כיצד הכהן הגדול חופן את הקטורת בקודש הקודשים וכן שהיו שתי חפינות: חפינה ראשונה הייתה לפני שנכנס הכהן הגדול לקודש הקודשים ושנייה הייתה בתוך קודש הקודשים. אומנם שאל שם רב פפא האם הכהן הגדול חייב לחפון בעצמו את הקטורת מהכף, או מותר שכהן הדיוט יחפון את הקטורת מהכף ויתנה בחופני הכהן הגדול - אך שאלתו נשארה בתיקו.
ועוד, את החזרת הקטורת מתוך הבָּזִיךְ (כף הזהב) עשה הכהן הגדול בעצמו ולבדו בקודש הקודשים בעזרת ראשי אצבעותיו או שיניו ובעזרת האגודל ו"זו היא עבודה קשה מעבודות קשות שבמקדש" .

בתמונה נוספת רואים את הכהן הגדול מהלך בין שתי הפרוכות שהפרידו בין ההיכל לקודש הקודשים - מהי יד ימין שלו ומה יד שמאלו? האם ביד ימינו הוא נושא את כף הזהב המלאה קטורת וביד שמאל את המחתה של הגחלים? אם כן מה יהא על התמיהה באמירה היפה של הגמרא: "יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא ?!" -
ברור שהאמת היא שהכהן הגדול הוליך ביד שמאל את הקטורת ואילו את מחתת הגחלים הוליך לקודש הקודשים ביד ימין. (ראה תחילת פרק 'הוציאו לו'). (בנוסף לתיקונים הנדרשים כדאי לציין שבתמונה מדובר בבית שני. בבית ראשון היה כותל, אַמָּה טְרַקְסִין, שהפריד בין ההיכל לקודש הקודשים).

אני מקווה שבהסבר הנלווה בצליל נאמר על תמונות אלה שהם דוגמאות למה שלא היה בעבודות יום הכיפורים...","507","jpg","3152","True","True","False","","920","79.182.142.152","0","33374","יומא|פח ע"א","0-jpg"),new Message("41235","41232","ציורים במצגת","19/09/15 21:22","ו תשרי","תשע"ו","21:22","שלמה השואל","ציורים שבאים באופן כללי לתת המחשה.
אלו ציורים של מכון המקדש.
המטרה להמחיש באופן כללי ולא לדייק בציורים אלו","323","","3151","True","True","False","","339","95.86.78.119","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("41236","41233","הערותיך לשקופית 7","19/09/15 21:31","ו תשרי","תשע"ו","21:31","שלמה השואל","בשקופית זאת מראים את ההכנות של הקטורת ולא הקטרת הקטורת.
כך שאינני מבין את הערותיך מה האנשים הנוספים ועוד","323","","3151","True","True","False","","291","95.86.78.119","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("41239","41234","שאלתנו היא האם הוצאת הכף והמחתה","19/09/15 23:07","ו תשרי","תשע"ו","23:07","אשבח","היא עבודה או לא ואין אנו שואלים אם הכה"ג נכנס לקה"ק.
נבדוק כמה עניינים:
א. עד למשנה בדף ע. עשה הכהן הגדול את כל העבודות הנעשות בבגדי לבן לפי הסדר הכתוב - בספר ויקרא, בפרק טז מפסוק ג - עד סיומן בפסוק כב. בפסוק כג שבהמשך נאמר: "וּבָ֤א אַהֲרֹן֙ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד וּפָשַׁט֙ אֶת־בִּגְדֵ֣י הַבָּ֔ד אֲשֶׁ֥ר לָבַ֖שׁ בְּבֹא֣וֹ אֶל־הַקֹּ֑דֶשׁ וְהִנִּיחָ֖ם שָֽׁם:" ולומדים שעניינו של הפסוק הוא כניסת הכהן הגדול לקודש הקודשים כדי להוציא את הכף והמחתה שהניחם שם קודם.
ב. בפרשת סדר העבודה בספר ויקרא פרק טז נאמרו הפסוקים: (כג) וּבָ֤א אַהֲרֹן֙ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד וּפָשַׁט֙ אֶת־בִּגְדֵ֣י הַבָּ֔ד אֲשֶׁ֥ר לָבַ֖שׁ בְּבֹא֣וֹ אֶל־הַקֹּ֑דֶשׁ וְהִנִּיחָ֖ם שָֽׁם:(כד) וְרָחַ֨ץ אֶת־בְּשָׂר֤וֹ בַמַּ֙יִם֙ בְּמָק֣וֹם קָד֔וֹשׁ וְלָבַ֖שׁ אֶת־בְּגָדָ֑יו וְיָצָ֗א וְעָשָׂ֤ה אֶת־עֹֽלָתוֹ֙ וְאֶת־עֹלַ֣ת הָעָ֔ם וְכִפֶּ֥ר בַּעֲד֖וֹ וּבְעַ֥ד הָעָֽם:(כה): "וְאֵ֛ת חֵ֥לֶב הַֽחַטָּ֖את יַקְטִ֥יר הַמִּזְבֵּֽחָה:"
ג. עניינם של פסוקים כד-כה הוא הקרבת שני האילים והקטרת האימורים יחד עם שאר קרבנות החוץ (עבודות הנעשות אחר עבודת היום שנעשית בפנים) - ולאחריהן נכנס הכהן הגדול לקודש הקודשים כדי להוציא את הכף ואת המחתה.
ד. על פסוק כג אומרת הברייתא ביומא דף עא עמוד א: "וכל הפרשה כולה נאמרה על הסדר חוץ מפסוק זה"
ה. את טעם אמירה זו מסביר רב חסדא: לא ייתכן שהכהן הגדול (אהרן) ממשיך לעשות את העבודה כסדר הפסוקים, כלומר שימשיך מפסוק כג לפסוק כד בו נאמר: "... וְיָצָ֗א וְעָשָׂ֤ה אֶת־עֹֽלָתוֹ֙ וְאֶת־עֹלַ֣ת הָעָ֔ם..." משום שאז תהא יציאה זו יציאתו השנייה - מעבודות פנים לעבודות חוץ (מחוץ לקודש הקודשים ובכלל זה גם ההיכל נחשב "חוץ") - ולא הראשונה! כך שעל פי סדר זה יהיו רק שלוש טבילות וששה קידושי ידיים ורגליים דבר העומד בסתירה להלכה שניתנה למשה מסיני ושעל פיה הכהן הגדול טובל ביום הכיפורים חמש טבילות ועשרה קידושי ידיים ורגליים. על כן מלמדת המשנה שהעבודה בבגדי לבן נפסקת כדי להקריב תחילה את אילו ואת איל העם (פסוק כד), לעשות את שאר העבודות שבחוץ שהכהן הגדול עושה אותן בבגדי זהב, לאחר מכן הוא נכנס לאוהל מועד (פסוק כג) בבגדי לבן כדי להוציא את הכף והמחתה ולבסוף משלים את כל העבודות שבבגדי זהב - החמישית לגמר עבודות היום. (למסקנת הגמרא: לא רק פסוק כג לא נאמר על הסדר אלא גם מפסוק זה ואילך לא נאמרו הפסוקים לפי הסדר).
ו. המשנה מלמדת מהו הסדר הנכון של עבודת יום הכיפורים, סדר שאינו יוצא בפשטות מסדר הפסוקים בתורה. הגמרא מסבירה את הלימוד ואת המסקנה הנכונים וההכרחיים לסדר המובא במשנה על פי המוקדם והמאוחר בפסוקים - כפי שהוא באמת בתורה – אך אינה מסבירה מדוע אין סדר הפסוקים כסדר העבודה. ראה פירושי הרמב"ן ואבן עזרא על פסוקים אלה כיצד הם מסבירים את סדר הפסוקים.
ז. אין מדובר כאן בדרשה וגם אין בדברי הגמרא כאן שימוש בכלל "אין מקרא יוצא מידי פשוטו" בו דורשים פסוק או פסוקים שלא על פי הפשט ואף מגיעים ללימוד דין למרות שמובנו של פשט הפסוק נשאר על מכונו.

גור אריה פרשת אחרי מות
אלא שהעבודה הזאת - הוצאת הכף והמחתה - היא תשלום עבודת היום של עבודת הפנים, לכך כתב עמהם, ואינה עבודה בפני עצמה, שאילו היה הוצאת הכף והמחתה עבודה מיוחדת היה כותבה במקומה, אבל עכשיו שאין הוצאת הכף והמחתה עבודה בפני עצמה, רק שייכי לעבודה שלפניה, דהיינו הקטורת, שבשביל הקטרה בפנים צריך להוציא הכף והמחתה, לכך כתב עבודה זאת עמהם:
ראה גם:
דף על הדף יומא דף ע עמוד ב
מחלוקת גדולה מצאנו בראשונים אימתי היתה הוצאת כף ומחתה, דעת הרמב"ם והרמב"ן (עה"ת) שזה הי' אחרי תמיד של בין הערבים לפני הקטורת, וכתב הרמב"ן טעם הדבר שכיון שהוצאת כף ומחתה איננו עבודה איחרוה אחרי גמר כל העבודות כולם. ומקורם הוא מהירושלמי (פ"ז ה"ב) א"ר יוחנן הכל מודים בהוצאת כף ומחתה שהוא לאחר תמיד של בין הערבים.
רש"י מסכת יומא דף לה עמוד ב
עבודת יחיד - הוצאת כף ומחתה, שאינה צריכה לציבור, אלא לפי שמוטלת עליו לפנות את המקום, לפיכך קורא לה עבודת יחיד.","507","","3151","True","True","False","","572","109.66.193.17","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("41237","41235","נכון, ובכל זאת","19/09/15 22:23","ו תשרי","תשע"ו","22:23","דוד כוכב","ישנה עקביות באותם הציורים, הכתונת אינה מצוירת כמגיעה עד כמעט לארץ כדברי הגמרא כפי שפירשם רש"י. הציור נובע כנראה מהבנה ראשונית שאיננה מוכחת בלשון הרמב"ם.","125","","3151","True","True","False","","338","95.86.126.134","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("41240","41236",""ההכנות של הקטורת " ????","19/09/15 23:14","ו תשרי","תשע"ו","23:14","אשבח","יש מחתה על הרצפה וממנה עולה עשן ועוד.

אבל העיקרון ברור אמרת שאין כאן עניין לדיוקים. אז יישר כוח על כל טוב שיצא מהמצגת.","507","","3151","True","True","False","","424","109.66.193.17","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("41244","41236","זה עשן ממחתה שהכהן הביא מהמזבח רק גחלים","20/09/15 02:17","ז תשרי","תשע"ו","02:17","שלמה השואל","הכהן הגדול עלה למזבח הביא גחלים ואחכ חפן קטורת בכלי מיוחד ורק בקודש הקדשים
העלה ריח","323","","3150","True","True","False","","208","164.138.120.99","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("41245","41239","אז מה עשו לשיטתך בעבודה הרביעית","20/09/15 02:20","ז תשרי","תשע"ו","02:20","שלמה השואל","המצגת באה להמחיש מה שנעשה לפי ההלכה ....","323","","3150","True","True","False","","227","164.138.120.99","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("46325","41240","זה כהן צדוקי, מקטיר ואז נכנס...","09/10/16 19:03","ז תשרי","תשע"ז","19:03","Almuaddib","","107","","2765","False","True","False","","234","77.127.87.75","0","33374","יומא|פח ע"א",""),new Message("46326","41244","אין עשן רק מהגחלים הללו. עשית מנגל פעם?","09/10/16 19:04","ז תשרי","תשע"ז","19:04","Almuaddib","","107","","2765","False","True","False","","294","77.127.87.75","0","33374","יומא|פח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);