var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=30734;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("30732","0","הסבת ימין - שמא יקדים קנה לוושט","06/10/13 21:42","ב חשון","תשע"ד","21:42","איתן","הסיבת ימין לא שמה הסיבה, ולא עוד אלא שמא יקדים קנה לוושט ויבוא לכלל סכנה".
מישהו יכול לתאר לנו את האנטומיה?","123","","3863","True","True","False","","1130","95.86.78.36","0","0","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30734","30732",""שמא יקדים קנה לוושט" וכו' על פרקדן היא","06/10/13 23:22","ב חשון","תשע"ד","23:22","יהודי_קדום","אמורה ולא על הסיבת ימין.

בית הבחירה למאירי מסכת פסחים דף קח עמוד א
"הסבה זו אם עשאה בצד ימין אינה הסבה שהרי האכילה בימין ובאטר מיהא יראה שהוא מיסב מצד ימין וכן פרקדן לא שמיה הסבה וזה שאמרו ולא עוד אלא שמא יקדים קנה לוושט וכו' על פרקדן היא אמורה ולא על הסיבת ימין ופרקדן הוא נאמר לפעמים על מי שפניו כלפי מטה ואם כן פירושו בכאן שפניו למעלה ומיסב מגבו ומתוך שצוארו שוחה לאחריו כובע הסותם (=אפיגלוטיס י.ק.) את פי הקנה נפתח ומתקפל והקנה מתפשט למעלה והמאכל נכנס לתוכו וניזוק ואף בפניו למטה יש בו חששא זו אלא שלא הוצרך למעטה וי"מ דבר זה על הסבת ימין ומפני שהושט עומד בצד ימין ומעתה אפשר שעל שניהם נאמרה ולדעת זה אף אטר משמאל:"


אין השפעה בין אכילה/בליעה בהסיבה לימין או לשמאל לעניין להקדים קנה לוושט .

ייתכן ויש סכנה למיסב על ימינו כשהוא משתמש ביד שמאל הלא מיומנת לצורך האכילה - שהרי הוא נשען על ימינו ואז היא כמעט לא שימושית.

"כובע הסותם" =מכסה הגרון או אפיגלוטיס = Epiglottis

קישור לאנטומיה - למידע על איבר, לחצו עליו בתמונה","233","","3863","True","True","False","","773","79.177.147.168","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30746","30734","פירוש זה נדחה ברשב"ם.","07/10/13 02:24","ג חשון","תשע"ד","02:24","המכריע","הרשב"ם מביא זאת ודוחה ומפרש שקאי על הסיבת ימין וכך מובא כמעט בכל הראשונים והפוסקים.

אגב יש נידון בפוסקים באיטר, שמצד הטעם שאין דרך הסבה משום שמשתמש ביד ימין לאכילה יצטרך להסב על צד ימין של כל אדם שהיא ידו הכהה אבל להטעם של שמא יקדים קנה לוושט יסב על שמאל כל אדם, וכך נפסק במ"ב כהצד השני דחמירא סכנתא.","199","","3862","True","True","False","","271","31.44.134.44","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30752","30746","באמת יש דעות אחרות הרי"ף למשל מבהיר","07/10/13 07:19","ג חשון","תשע"ד","07:19","יהודי_קדום","חד משמעית שהסכנה היא רק בהסיבה לימין.

"...פרקדן לא שמיה הסיבה הסיבת ימין לאו שמיה הסיבה ולא עוד אלא שמא יקדים קנה לושט ואתי לידי סכנה ..." (רי"ף מסכת פסחים דף כג.)","233","","3862","True","True","False","","237","79.177.147.168","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30778","30746","פירוש המאירי מתאים לאנטומיה האנושית","07/10/13 17:30","ג חשון","תשע"ד","17:30","Almuaddib","הוושט נמצא מאחורי הקנה.

למיטב הבנתי, אין שום הבדל בין הסבה ימינה להסבה שמאלה - הקנה הרי מקדימה, ומאחוריו הוושט.

לגבי שכיבת פרקדן - ברור למה הכוונה. לגבי הסבה, מה לי ימין מה לי שמאל?","107","","3862","True","True","False","","249","84.228.190.119","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30757","30752","המממ...","07/10/13 08:39","ג חשון","תשע"ד","08:39","המכריע","מה יש ברי"ף יותר מהגמרא?

באמת מתוך הסמיכות של ולא עוד להסיבת ימין הוכיח הרשב"ם כפירוש זה.

(זכות יוצרים לכותרת שמורה לחכם אלמואדיב).","199","","3862","True","True","False","","233","31.44.134.44","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30805","30778","אכן הסבת ימין !","08/10/13 12:43","ד חשון","תשע"ד","12:43","עלי","למי שלא למד אנטומי-ה ופיזיולוגי-ה:
אמנם הושט תמיד מאחורי הקנה, אולם בשל אופן ההתפתחות של איברי החזה והבטן, בתקופה העוברית, בה הלב נוצר בין השאר בתהליך סיבובי מסויים ( אי אפשר להסביר על רגל אחת ), הרי שהלב שוכן בבית החזה לא במיקום מרכזי סימטרי אלא מוטה לצידו השמאלי של בית החזה, ולכן הושט העובר מאחוריו כמו גם הקנה, מוטים מעט במהלך ירידתם בבית החזה מימין לשמאל, ולכן כאשר אדם שוכב על צידו השמאלי גם הושט מוטה בהדרגה מלמעלה מטה ואין סיכוי להחזר ושטי או היתקעות המזון, ואילו בשעה שהאדם שוכב על צידו הימני הושט מוטה מעט כלפי מעלה ויש יותר סיכון להחזר ושטי, ובמקביל כדי לבלוע מזון צריך להפעיל מאמץ בליעה נגד כוח הכובד ( כאילו האדם שוכב כשראשו כלפי מטה ומנסה לבלוע ) ולכן המזון עלול שלא להיבלע בקלות ואזי ליפול לקנה ולהישאף.
אמנם גם כאשר אדם מסב ימינה לא בהכרח יקדים קנה לושט וגם אם אדם שוכב בהסבת שמאל הוא עלול להקדים קנה לושט, אך הסיכונים שונים, ובהסבת ימין הסיכון גדול יותר.","209","","3861","True","True","False","","254","194.114.146.227","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30807","30805","יש לך אסמכתא לדבריך אלו?","08/10/13 13:06","ד חשון","תשע"ד","13:06","Almuaddib","וכאשר אני מבקש אסמכתא לטענה רפואית כמו זו שטענת, אני לא מתכוון לספרי רפואה מימי הביניים, אלא לקישור לפאבמד, לדוגמא.

לא שמעתי גסטרואנטולוגים הטוענים לסיכון יתר להחזר וושטי בשל שכיבה על צד ימין, אבל אולי שמיעתי אינה טובה.


שרטוט לטובת מי שרוצה להבין את דברי עלי לעיל.

תוצאות חיפוש ראשוני למי שרוצה","107","","3861","True","True","False","","219","84.228.190.119","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30821","30805","הייתי חובש צבאי שנים רבות ויצא לי לטפל","08/10/13 20:52","ד חשון","תשע"ד","20:52","יהודי_קדום","באירועים שהיו קשורים לנשימה כולל החדרת Airway, סיוע בהחדרת טובוס, פעולות החייאה וכו' וברור שידיעת האנטומיה הייתה הכרח שבהכרח. נזקקנו גם לסטטוסקופ כדי לוודא שאנו בקנה ולא בושט.

נראה לי שהתיאור שהביא לקשיי הבליעה הנובעים מכוח המשיכה בזמן ההסיבה - הם לא משמעותיים בדיוק כמו שהכוח הפועל כתגובה לכוח ההתעטשות אינו משמעותי (ניסוח החוק השלישי של ניוטון, רק קצת אחרת....).

לא זכור לי שהשכבנו פצוע מחוסר הכרה דוקא על צידו השמאלי כדי למנוע אספירציה.
לבעלי הכרה לא נדרשו הוראות השכבה ואם לאלה לא חיישינן לאספירציה ק"ו למיסב בפסח על ימינו .

לא קשה לתאר את הרפואה והמדע בימינו לעומת ימי חכמינו.

ולעניינינו: לא מסבים לצד ימין כי כך קבעו חז"ל .


.","233","","3861","True","True","False","","232","79.177.147.168","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30817","30807","[ללא נושא]","08/10/13 17:40","ד חשון","תשע"ד","17:40","הודו_כי_טוב","קודם כל מכון ויצמן
שנית בוקפדיה מוזכרת מסכת תענית ששם אין קשר להסבה אלה
שאין משיחין בשעת הסעודה שלא יקדים קנה לושט","207","","3861","True","True","False","","317","46.117.14.249","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30854","30807","הנה המקור המדעי","09/10/13 09:02","ה חשון","תשע"ד","09:02","עלי","א. ראה בספר האנטומיה של GRAY. זו בד"כ היתה האנציקלופדיה לאנטומיה הבינ"ל. במהדורה ה-35 ( ישנה, אך קבלתי אותה כבר כשהייתי סטודנט ) זה בעמ' 1251 בפרק על הושט מובא שברדת הושט מבית הבליעה בצואר הוא מתעקם מעט מטה ושמאלה מקו האמצע ואח"כ שב לאמצע וכן נכנס לקיבה מעט שמאל. עיי"ש.
ב. יש להניח כפי שציינתי שיש משמעות גם לנטיה להחזר ושטי, וכנראה שגם לכך שהקיבה עצמה נוטה ימינה, כאשר העקומה הגדולה שלה היא השמאלית והקטנה ימנית,ולכן לאחר ארוחה יש להטות על שמאל תחילה כי כך יש למזון יותר זמן להישאר בקיבה ולעבור את העיכול הראשוני בה.","209","","3860","True","True","False","","224","194.114.146.227","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30857","30854","יסלח לי כבוד הרופא, אין בדבריו שום הוכחה","09/10/13 11:14","ה חשון","תשע"ד","11:14","יהודי_קדום","כדי להוכיח דבריו עליו להראות שהמבנה האנטומי המתואר מסוכן להסיבה לימין ואת זה לא הראה.

גם סעיף ב. שלו הפותח במילים "יש להניח" אינו מבטיח הרבה: כאן אין הנחות אלא טענה מדעית ואי אפשר לסכמה על בסיס הנחה!

אני חוזר על דבריי: אין בין הסיבה לימין או לשמאל שום דבר רפואי אלא אך ורק דברי חכמים אותם אנו מצווים לקיים כפי שנפסק לנו גם אם הם סותרים את האנטומיה של גריי! (והם לא סותרים!)","233","","3860","True","True","False","","194","79.177.147.168","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30860","30854","דוק (תרתי משמע) לבעלי קנולה, לנפגע","09/10/13 11:33","ה חשון","תשע"ד","11:33","יהודי_קדום","מחוסר הכרה וכדו', מטים את הראש הצידה ולא משנה לאיזה צד מטים - כדי למנוע סכנות של אספירציה - ואת זה מאפשר המבנה האנטומי היחסי של הקנה והושט.","233","","3860","True","True","False","","179","79.177.147.168","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30872","30854","אתה בסך הכל חוזר על דבריך דלעיל","09/10/13 13:18","ה חשון","תשע"ד","13:18","Almuaddib","אסמכתא אנטומית איננו צריכים - תמונה מהאטלס הרי הבאתי בעצמי לעיל.

אתה טענת שיש להסבה על צד ימין, השפעה על ריפלוקס. על כך ביקשתי ממך אסמכתא, ואני מניח שאתה יכול לחפש במחקרים בגסטרו לא פחות טוב ממני.

עדיין לא הבאת שום אסמכתא.


אין בינינו מחלוקת כלשהי על האנטומיה של הוושט. יש מחלוקת על השפעת האנטומיה הזו על ריפלוקס - וטענתך טעונה אישוש כלשהו.


אני ממתין לכזו. מדליין פתוח, והכל גלוי.","107","","3860","True","True","False","","212","84.228.190.119","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30915","30857","אתה צודק","10/10/13 11:09","ו חשון","תשע"ד","11:09","עלי","א. אני מצטער ומתנצל שאין לי די זמן פנוי לקריאה ותגובות בפורום. גם התגובות שאני כותב פעם בכמה זמן אני מתקשה למצוא זמן פנוי עבורן.
ב. הכותבים ( אלמואדיב - מניין לקחת כינוי זה ? האם בשל אדיבותך ? ) צודקים לגמרי.
קשה מאד אם בכלל ניתן לערוך מחקר לבחון אם באופן ספציפי הסבת שמאל מהווה סיכון גבוה יותר להקדמת קנה לושט מאשר הסבת ימין.
רציתי להביא רק את העניין שלפחות מבחינת האנטומיה יש בכך הגיון, ויתכן שהתיחסותם של חז"ל לעניין אינה 'צרה' ונוגעת רק להקדמת קנה לושט ותשניק כשלעצמם אלא גם לבעיית ההחזר הושטי הגורם לצרבות, לגירוי בפתח הקנה, לשיעול ולכאבי בטן. בהקשר זה ציינתי גם את האנטומיה של הקיבה.
כידוע מומלץ לשכב לאחר ארוחות - לסובלים מכך בעיקר - על צד שמאל, וגם בתחילת השינה, ואם אינני טועה ( אך אין לי זמן לבדוק את המקור ) כך גם מבחינת ההלכה.
גם במקרה זה יש להניח ( כי אין דרך לודא ) שגם חז"ל - שבתקופתם ( גם אצל היוונים ורומאים ) היה מקובל לאכול בהסיבה - הסתמכו על ניסיון מרובה שלהם ושל אחרים שאינם יהודים, אף אם לא מדובר במחקר מדעי במושגים שלנו, ושוב - יש להניח - שהניסיון כלל גם הקדמת קנה לושט וגם בעיות אחרות כהחזר ושטי.( ציינתי שגם בהסיבת ימין אפשר להקדים קנה לושט ושמדובר כנראה רק בעניין יחסי ולאו דווקא מוחלט ).","209","","3859","True","True","False","","238","194.114.146.227","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30916","30915","לעלי","10/10/13 12:16","ו חשון","תשע"ד","12:16","המכריע","א. אלמואדיב זה המורה בערבית.

ב. אכן הרמב"ם כותב לשכב בתחילת הלילה על צד שמאל לצורך הקלה על העיכול, וזה מובא בכמה ספרי הלכה כמו בקיצור שולחן ערוך.","199","","3859","True","True","False","","204","213.151.55.102","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30917","30915","כבר הגאונים כתבו על הרפואות בתלמוד...","10/10/13 12:58","ו חשון","תשע"ד","12:58","Almuaddib","1.
את נושא הריפלוקס - אתה העלית, ולטעמי - בלי שום אסמכתא. מרוב דיון בכך, נשתכח עיקר הדיון - על מה הגמרא כתבה סכנה. המאירי כתב, וכן אחרים, כי מדובר בסכנה למי ששוכב אפרקדן. יש להזכיר - לא סתם "סכנה" צוינה בגמרא, אלא סכנה להקדמת קנה לוושט. סכנה זו אינה שונה מבחינה אנטומית בין הסבה לשמאל או לימין, משום שהקנה והוושט אינם זה בצד זה, אלא זה לפני זה - וכפי שנכתב לעיל.

2.
בספרות מוכרים ההסברים להחזר וושטי, מהשמנת יתר ועד התרופפות השרירים הטבעתיים הרלבנטיים. לא מצאתי בספרות שום אזכור להשפעה של כוח הכובד, בדרך בה הצעת - שכיבה על צד ימין לעומת צד שמאל.
לא מצאתי אינה ראיה - אך חובת ההוכחה מוטלת עליך, ולכשיהיה לך זמן - אני ממתין לאסמכתא.

3.
יש לנקוט זהירות כשמתייחסים לרפואות של דורות קודמים. הרמב"ם היה רופא, אולי מהגדולים בדורו - אך בדורו. אסור לשכוח את "המטוס הרמב"מי". הרמב"ם לא הכיר אפילו ידע בסיסי הקיים כיום, כמו מחזור הדם, פעילות חשמלית בגוף, או את תפקידם החיוני של אנזימים בסינפסות. אדם הרוצה להירפא מחוליו, צריך ללכת את הטוב שברופאים שיש, ובימינו - זה לא ספרי הרפואה של הרמב"ם - שלמד מגאלינוס ודעימיה.","107","","3859","True","True","False","","244","84.228.190.119","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30924","30917","ד"ר מאיר ברק ממכון ויצמן קאי כוותך","10/10/13 16:03","ו חשון","תשע"ד","16:03","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","3859","True","True","False","","187","212.76.96.184","0","30732","פסחים|קח ע"א",""),new Message("30929","30924","הריני ננס על כתפי רש"י והמאירי - והד"ר.","10/10/13 17:53","ו חשון","תשע"ד","17:53","Almuaddib","ההסבר הפיזיולוגי - מהדוקטור. הפירוש שהובא לעיל, כבר ארזי המזרח והמערב פירשוהו. אין כאן חידוש ש"אפרקדן קאי" - הרי הדיון הפנימי הזה החל מפירוש המאירי.

ותודה על שמצאת לי חבר לדברים.


המערכת כאן חותכת את הקישור כשהוא מובא דרכה, זה הקישור למי שמתעניין:

http://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/general_know/%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%97%D7%96%D7%9C-%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%95-%D7%A9%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%94%D7%A1%D7%91-%D7%9C%D7%A9%D7%9E%D7%90%D7%9C-%D7%A9%D7%9C%D7%90-%D7%9C%D7%94%D7%A7%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%A7%D7%A0%D7%94-%D7%9C%D7%95%D7%95%D7%A9%D7%98-%D7%90%D7%99%D7%9C%D7%9F","107","","3859","True","True","False","","223","84.228.190.119","0","30732","פסחים|קח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);