var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=27554;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("27554","0","חידה מדפי הדף","17/04/13 23:14","ז אייר","תשע"ג","23:14","מתפעל","כיצד יתכן ואדם הקדיש קרבן עולה וקרא שם עולה ולא נפל בקרבן מום והיא קדושה קדושת הגוף, והנה בא אדם זר ומצליח לשנות את קדושת העולה לקדושה אחרת.
האם זה שייך?

הכיצד?","148","","4030","True","True","False","","1398","95.86.76.189","0","0","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27557","27554","תשובה ועוד חידה","18/04/13 01:09","ח אייר","תשע"ג","01:09","המכריע","אין הקינין מתפרשות אלא או בלקיחה או על ידי כהן. ודוק.

ולחידה;
שתיל צומח בכרם וחייבים לעוקרו מדין כלאים. המתנת עוד מעט והוא צמח עוד וכעת כבר אין חיוב לעוקרו.","199","","4029","True","True","False","","238","213.151.63.64","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27561","27557","נעשה מחיצה","18/04/13 02:39","ח אייר","תשע"ג","02:39","דוד כוכב","","125","","4029","False","True","False","","93","212.76.114.9","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27565","27557","עוזרדין. דף לד:","18/04/13 09:35","ח אייר","תשע"ג","09:35","כדי","","249","","4029","False","True","False","","162","109.65.202.21","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27569","27557","פליאני שלא הכית על קדקדי","18/04/13 11:37","ח אייר","תשע"ג","11:37","מתפעל","הרב המכריע, עכשיו שאני מתבונן שוב ברש"י, נדמה לי שטעיתי בגדול,
כתבתי: "והיא קדושה קדושת הגוף",

האם אכן תופסת קדושה כאשר הבעלים קוראים לציפור שם עולה בין הקניה ובין העשיה או שלא חל שם עולה על הציפור כלל?","148","","4029","True","True","False","","258","212.29.198.117","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27563","27561","ללא מחיצה","18/04/13 08:16","ח אייר","תשע"ג","08:16","המכריע","","199","","4029","False","True","False","","174","213.151.63.64","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27571","27561","האם באמת מחיצה תסיר איסור כלאיים?","18/04/13 11:45","ח אייר","תשע"ג","11:45","מתפעל","זה דומה לטענתי על העוזרדין.
אולי דין מחיצה זה רק אם לכתחילה יש מחיצה אין איסור כלאיים. אבל אם הכרם כבר נאסר מצד כלאיים, יעוזר כעת לשים מחיצה והאיסור יפקע?","148","","4029","True","True","False","","224","212.29.198.117","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27570","27565","לא הבנתי ענין העוזרדין","18/04/13 11:44","ח אייר","תשע"ג","11:44","מתפעל","הנה הגמרא שם:
"הקנין והאטדין וההגין מין אילן הן ואינן כלאים בכרם ותניא אידך הקנים והקידן והאורבנין מין ירק הן והן כלאים בכרם קשיא אהדדי אלא ש''מ כאן בעוזרדין כאן בשאין עוזרדין".

היינו שבהתחלה זה רך ולכן אסור באיסור כלאיים ואז זה גדל ומתקשה ונחשב לפרי אילן ופוקע הכלאיים?

היה אפשר ללמוד לא כך, שאם זה כבר נאסר בכלאיים, לא יתכן שהאיסור יפקע כי זה גדל והתקשה שהרי כבר נאסר ולהיכן הלך האיסור?
אלא שמה שבאה הברייתא לומר זה הפוך. אם יש לנו עוזרדין שכבר התקשו ואח"כ זמורות הגפן הגיעו קרוב לעוזרדין וצמחו והתערבבו, אזי אין זה כלאיים כי בזמן שנוצר הכלאיים היו העוזרדין כבר קשים. אבל אם בזמן הערבוב היו העוזרדין רכים הרי זה כלאיים ולא יותר לעולם.","148","","4029","True","True","False","","247","212.29.198.117","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27602","27569","קודם נכה עליך עם העוזרד","18/04/13 17:13","ח אייר","תשע"ג","17:13","המכריע","הנושא איננו פסול מאכילת כלב, אלא בעודו רך הרי הוא ירק ואסור בכרם ובהתקשותו נחשב כאילן המותר בכרם.

לגבי הקן, תופסת קדושת הגוף מפני שקן נרכש לשם קן ושניהם קדושין קדושת הגוף סתמא א' לחטאת וא' לעולה למרות שעוד לא נתפרשו.","199","","4029","True","True","False","","203","213.151.63.64","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27574","27570","יש אמנם הבדל בין החלות לבין הפקיעה","18/04/13 11:52","ח אייר","תשע"ג","11:52","דוד כוכב","כדי שיחול האיסור צריך שיהיה ראוי לאכילת אדם (לגר אשר בשעריך). וכדי שיפקע האיסור צריך שלא יהא ראוי אפילו לאכילת כלב. מכל מקום אם האיסור נתקשה עד שאין הכלב יכול לאוכלו לא יכול האיסור להמשיך ולחול.","125","","4029","True","True","False","","109","212.76.114.9","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27572","27571","הסוגיה בדף יא","18/04/13 11:48","ח אייר","תשע"ג","11:48","דוד כוכב","","125","","4029","False","True","False","","69","212.76.114.9","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27577","27572","באיזה מסכת?","18/04/13 11:58","ח אייר","תשע"ג","11:58","מתפעל","","148","","4029","False","True","False","","160","212.29.198.117","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27578","27574","אבל הכרם לא התקשה וגם הוא נאסר","18/04/13 11:59","ח אייר","תשע"ג","11:59","מתפעל","","148","","4029","False","True","False","","176","212.29.198.117","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27580","27577","הכותרת הראשית של האשכול: חידה מדפי הדף","18/04/13 12:02","ח אייר","תשע"ג","12:02","דוד כוכב","במכילתין","125","","4029","True","True","False","","104","212.76.114.9","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27581","27578","עוזרדין פירושו קשה","18/04/13 12:03","ח אייר","תשע"ג","12:03","דוד כוכב","","125","","4029","False","True","False","","89","212.76.114.9","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27584","27580","ויש שם ראיה לשאלה שלי?","18/04/13 12:13","ח אייר","תשע"ג","12:13","מתפעל","לא ראיתי דיון מה קורה אם שמים מחיצה לאחר שכבר יש כלאים.","148","","4029","True","True","False","","203","212.29.198.117","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27585","27581","אתה צודק שלא דיברנו על הכרם","18/04/13 12:18","ח אייר","תשע"ג","12:18","מתפעל","הסתכלתי שוב בכתב החידה של הרב המכריע,
ואכן דיבר רק על השתיל ולא על הכרם. והשתיל אם התקשה ונפסל מאכילת כלב (זאת מנין לך?) אזי יפקע שם כלאיים ממנו.

לא כך משמע מלשון הברייתא שם, כתוב שאם זה קשה הרי זה כאילן, הכוונה שנפסל מאכילת כלב?","148","","4029","True","True","False","","231","212.29.198.117","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27586","27584","לא","18/04/13 12:20","ח אייר","תשע"ג","12:20","דוד כוכב","לא שמתי לב מה בדיוק היתה השאלה. ואכן אם כבר נאסר - המחיצה לא תתיר, זה אינו עדיף מלעקור את הכלאים - שהוא אסור אז בהנאה או באכילה.","125","","4029","True","True","False","","64","212.76.114.9","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27587","27585","תן עץ לכלב. נראה אם יאכל","18/04/13 12:24","ח אייר","תשע"ג","12:24","דוד כוכב","","125","","4029","False","True","False","","77","212.76.114.9","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27588","27586","ועי' בריש ב"ב ובתוס' שם.","18/04/13 12:30","ח אייר","תשע"ג","12:30","כדי","","249","","4029","False","True","False","","183","79.181.195.6","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27637","27602","לא הבנתי דבריך הרב המכריע","21/04/13 10:19","יא אייר","תשע"ג","10:19","מתפעל","א: לגבי הקוצים הללו שמתקשים, כשזה רך זה ירק ולכן נאסר ומקבל דין כלאיים ואסור בהנאה. אז מה קורה כשזה מתקשה והופך לאילן? מדוע יורד איסור ההנאה?
אם זה לא בגלל שנפסל מאכילת כלב כפי שביאר הרב כוכב, כיצד יכול להעלם איסור בכדי? אמנם כעת זה אילן ואין באילנות כלאיים אבל כבר חל עליו כלאיים?

ב: לגבי הקן, האם יכול להיות מצב של קדושת הגוף בלי שם הקרבן?
דכוותיה בבהמה, יכול אדם לומר הרי כבש זה קרבן וקדוש בקדושת הגוף, ואח"כ להחליט אם רוצה אותו לעולה או לחטאת או לאשם ולתת לו את שם הקרבן?","148","","4026","True","True","False","","257","212.29.198.117","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27640","27637","ניסיון לבאר","21/04/13 14:55","יא אייר","תשע"ג","14:55","המכריע","לא מדובר שם על איסור הנאה אלא על חיוב עקירה, ומבואר להדיא שבעודו רך הרי הוא ירק וחייב לעוקרו ולאחר שהתקשה הרי הוא אילן ויכול להשאירו.

לגבי הקן, אינני יודע לגבי הציור שהזכרת בבהמה,(יש סוגיא בנזיר לגבי מעות לא מבוררות ואולי גם בהמות), אבל לגבי הקן זהו מה שכלול בדין מתפרשות על ידי כהן, שלמרות שנקנה כקן שמשמעותו "אחד לעולה ואחד לחטאת", ולא נתברר בשעת הלקיחה, והכהן יברר, ובכל זאת בינתיים זה כבר גם קן וקדוש בקדושת הגוף.","199","","4026","True","True","False","","219","213.151.63.64","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27660","27640","הניסיון שלך הצליח - יישר כח","22/04/13 08:05","יב אייר","תשע"ג","08:05","מתפעל","אכן ביארת בטו"ט ודעת ענין העוזרדין.

ואתה מסכים אם כן שאיסור הנאה שהיה בהם נשאר, נכון?

ועתה לחלק ב',

ענין הקן. אתה כותב: "ובכל זאת בינתיים זה כבר גם קן וקדוש בקדושת הגוף".

האם יש לך מקור לדבריך?

אם אשה באה לשוק וקונה 2 ציפורים בלי לומר כלום. לא אמרה קן. רק אמרה שרוצה לקנות 2 תורים, זה הופך לקדושת הגוף רק בגלל שכולם מבינים שאם אשה רוצה 2 ציפורים בהכרח שזה לקרבן?
כיצד יתכן קדושת הגוף בלי לומר כלום?

וגם אם אמרה קן, האם זה אוטומטית נהיה קדושת הגוף בגלל המילה קן?

זה באמת דין מעניין מאד.

יישר כח","148","","4025","True","True","False","","204","212.29.198.117","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27671","27660","קדושת הגוף בקן סתומה","23/04/13 08:19","יג אייר","תשע"ג","08:19","המכריע","לגבי עוזרדין אני לא בטוח שיש שם בכלל איסור הנאה, אולי זה לא בר אכילה, זה סוג של קנה.

לגבי קן. כל הדין של קן סתומה שפרח ממנה גוזל, וכל הסיבוכים שם במסכת קינים זה רק בגלל שזה קדוש קדושת הגוף, אחרת יפדה את הנותר ואת הפורח ושלום על ישראל.","199","","4024","True","True","False","","311","213.151.63.64","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27674","27671","תודה רבה והמשך בירור","23/04/13 15:39","יג אייר","תשע"ג","15:39","מתפעל","לגבי עוזרדין, יכול להיות ירק שאינו בר אכילה שיאסור בכרם?
חשבתי שרק משהו אכיל נאסר בכלאיים.

לגבי קן, באמת כבר שכחתי את מסכת קינים שלמדנו בדף היומי. צריך לעיין שם.
זה באמת מעניין, מהי הנקודה שבה הקן מקבל קדושת הגוף?
כאשר באה אשה לשוק לקנות 2 תורים, התורים האלו חולין, נכון?
אז כאשר היא קונה אותם, זה נהיה קדושת הגוף אם היא אומרת אני רוצה לקנות אותם עבור קרבן? או שאפילו קנתה בסתם ולא אמרה מילה זה נהיה קדוש?
אולי באמת רק בציפורים יש חידוש זה שניתן להחיל קדושת הגוף מבלי לפרט כל אחד מה קדושתו, אם חטאת או עולה ובבהמות זה באמת לא שייך.
השאלה למה לא. אם אדם אומר על בהמה שמקדיש אותה קדושת הגוף, ורק לאחר זמן רוצה להחליט אם תהיה חטאת או אשם, הוא יוכל?
ולמה כאן זה כן אפשרי?

עוד עלה בדעתי להסתפק הא דאמרינן שבשעת לקיחה קובעים לציפורים שם או בשעת הקרבה.
מה הגדר של שעת לקיחה, הרי הזמן שהקן שייך לה הוא מסתמא כאשר היא מושכת את הקן לאחר שנתנה מעות. האם בשעת הקנין היא צריכה לומר הרי ציפור זו לעולה והשניה לחטאת, או שיכולה לומר את זה מקודם או שיכולה לומר את זה אח"כ והוא שעסוקין באותו ענין שנמצאת עדיין בשוק ושמה את הציפורים בסל שלה ואז אומרת מה לחטאת ומה לעולה ועדיין זה נחשב שעת קנין.
צריך ביאור מה בדיוק הגדר בזה. ואם כבר החליטה ללכת הביתה והלכה צעד אחד ואז נזכרה שלא קראה שם, כבר מאוחר מידי ואין זה שעת הקנין?

מעניין אם יש מי שדן בזה.

כל טוב ויישר כח על תשובותיך הרב המכריע שליט"א.

אני רוצה לשאול את מנהל הפורום אם מוכן לאפשר אשכול אחד על ענין גיוס בחורי הישיבות שעומד על הפרק ואף אחד לא יודע מה הולך לקרות, מאד מעניין אותי לשמוע דעתך ודעת החכם כדי ועוד חברים בסוגיא הזו.
אבל כמובן, כאן זה פורום אך ורק לדף היומי ובכל זאת, הרי הדף היומי זהו לימוד התורה וקשור קשר אמיץ עם ענין זה הנוגע לכולנו ונוגע ללימוד התורה בכל כלל ישראל ואולי יש מקום לשקול זאת בחיוב.
כל טוב.","148","","4024","True","True","False","","206","212.29.198.117","0","27554","עירובין|ב ע"א",""),new Message("27694","27674","שאלתי את מנהל הפורום היקר הי"ו","24/04/13 14:10","יד אייר","תשע"ג","14:10","מתפעל","וענה שאינו ממליץ לפתוח כאן משהו שאינו קשור לגמרא ואני מסכים איתו בענין הזה בדיעבד ולכן לא נדבר משום ענין ציבורי חשוב ככל שיהיה אלא אך ורק נעסוק כאן בתורה הקדושה.
זו פינה שכולה קדש. וכך ראוי שתישאר.

כל טוב","148","","4023","True","True","False","","210","212.29.198.117","0","27554","עירובין|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);