var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=27513;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("27508","0","מה פשר ה"פסק" שבדברי רש"י?","15/04/13 21:33","ה אייר","תשע"ג","21:33","שאינו יודע לשאול","פסק. ושמעינן מדרב נחמן ורב חסדא ומדרבה בר שמואל ומדרב ששת דהדר ביה ומדרבא דאמר במסכת ביצה (ד יז.) מניח אדם עירובי תבשילין ועירובי תחומין מי''ט לחבירו ומתנה ומדרב דאמר במסכת ביצה (ד' ד:) בב' ימים טובים של גלויות ביצה שנולדה בזה מותרת בזה וקבעי הלכתא כוותיה דדבר הניצוד או הנלקט מן המחובר ביום טוב הראשון של גלויות ממתין לערב בכדי שיעשו ומותר דמכולהו שמעינן דאחד מהן חול דאי מספקא לן בקדושה אחת אמאי מישתרי בהו ביצה ואי משום דביצה איסורא דרבנן היא הא לא אישתרי בשני ימים טובים של ר''ה ועוד קי''ל במסכת ביצה (ד' ד.) דספיקא דרבנן בדבר שיש לו מתירין אסור ועוד צידת צבי מלאכה דאורייתא היא ושרייא ובהלכות גדולות אסר ויליף טעמא מדקבע רב פפא הילכתא נכרי שהביא דורון לישראל כו' ומוקי דהאי לערב אסורין בכדי שיעשו לערב של מוצאי יום טוב שני קאמר דליהוי ראוי לעשות קאמר ובעיני נראה שאינו כן אלא כדסתם ואמר לערב סתם אי ביום טוב ראשון הביאו ימתין לערב בכדי שיעשו ואוכלו ולפיכך צריך להמתין דשמא היה היום קדש ולמחר חול ובעי המתנה בכדי שיעשו ואי הוה איפכא כל שכן דאף בלא המתנה היו מותרין ואי ביום שני הביאום. ימתין לערב בכדי שיעשו דשמא היום קדש הוא ותדע דעיקר מילתיה דרב פפא לערב יום טוב ראשון איתמר דאמר לקמן (דף מ.) הנהו בני גננא דגזו להו נכרים אסא ביום טוב שני לאורתא שרא להו רבינא לאורוחי לאלתר אלמא קסבר כי בעינן בכדי שיעשו ביום טוב ראשון דהא קים לן בקביעא דירחא דראשון עיקר והא דעבדינן תרי יומי משום דשלחו מתם הזהרו כו' אבל יום טוב שני דקיל לא בעינן בכדי שיעשו ומסקנא קבעינן הילכתא אף בי''ט שני בכדי שיעשו דלא ליתו לזלזולי ביה ותשובת הגאון יש בידי כן. ע''כ פסק:

נראה שמדובר בתופעה חריגה ברש"י שבה הוא מתפלמס באריכות לבאר את פסק ההלכה.
האמנם? מדוע?","48","","4035","True","True","False","","1832","84.229.230.205","0","0","עירובין|לט ע"ב",""),new Message("27512","27508","ראה נא ברש"י ביצה כד סוף עמוד ב","15/04/13 23:38","ה אייר","תשע"ג","23:38","המכריע","שם תוספת רקע לנושא הטעון הזה.","199","","4035","True","True","False","","187","213.151.63.64","0","27508","עירובין|לט ע"ב",""),new Message("27513","27512","רבינו גרשום גאון","16/04/13 00:56","ו אייר","תשע"ג","00:56","דוד כוכב","מהשוואת דברי רש"י אצלנו לדבריו בביצה עולה שרש"י מכנה את רבינו גרשום מאור הגולה בכינוי גאון - כחכמי תקופתו שבבבל.","125","","4034","True","True","False","","878","212.76.114.9","0","27508","עירובין|לט ע"ב",""),new Message("27516","27512","ראיתי, ולכן זה מחזק את שאלתי","16/04/13 09:40","ו אייר","תשע"ג","09:40","שאינו יודע לשאול","מדוע דוקא נושא זה טעון כל כך?
מה ראה רש"י דוקא כאן לחרוג ממנהגו?","48","","4034","True","True","False","","230","77.126.63.171","0","27508","עירובין|לט ע"ב",""),new Message("27514","27513","אך נראה שחשוב גם לציין","16/04/13 09:38","ו אייר","תשע"ג","09:38","שאינו יודע לשאול","שהכינוי גאון מיוחס רק לראשי הישיבות בבבל בתקופת הגאונים, אם אינני טועה.","48","","4034","True","True","False","","211","77.126.63.171","0","27508","עירובין|לט ע"ב",""),new Message("27532","27516","כי זה היה מקרה יחודי","16/04/13 23:24","ו אייר","תשע"ג","23:24","המכריע","בו רש"י לא קיבל מרבו הראשון להתיר, ורק כך נהגו במקומו, ולעומת זה רבו השני אסר, "ודנתי לפניו ולא הועיל לי הדבר", וכך נהגו במקומות אחרים על פי הלכות גדולות, שהיה אז ספר ההלכה המרכזי בעם ישראל, כל זה כפי שרש"י מתאר בביצה, ורש"י יצא כאן לישע בני עירו ומנהג מקומו נגד מנהג נפוץ ונגד אחד מרבותיו, ולא נחה דעתו עד שמצא תשובת רבינו גרשום, ומכתב מרבינו קלונימוס. ומכיון שהיה זה נושא רגיש בו רש"י הכריע נגד בה"ג ולקולא, וייתכן שהיה בשעתו הדבר תמוה ויצאו נגדו, על כן רש"י ראה להרחיב בספרו הנפוץ כדי להתנצל על פסקו זה ולבאר מקורותיו.

אגב. יתכן שרש"י מתכוון אצלינו גאון לרבינו קלונימוס. ודוק.","199","","4034","True","True","False","","165","213.151.63.64","0","27508","עירובין|לט ע"ב",""),new Message("27534","27532","לדברי רש"י אותו רבינו קלונימוס היה בזמנו","16/04/13 23:35","ו אייר","תשע"ג","23:35","דוד כוכב","לכן אי אפשר שיכנהו גאון. מה שאין כן רבנו גרשום שהיה בזמן רב האי גאון.","125","","4034","True","True","False","","138","212.76.114.9","0","27508","עירובין|לט ע"ב",""),new Message("27540","27532","רש"י ופסיקת הלכה","17/04/13 08:09","ז אייר","תשע"ג","08:09","הראל","ראה את המובא כאן

ואף הרב פרופסור בנימין זאב בנדיקט ז"ל - רבה של שכונת אחוזה בחיפה כתב על כך (כמוזכר בהערה 19 במובא לעיל).

ואגב, גם ברש"י בדף של היום (מ ע"ב) מובא "פסק":
קדושת היום. של ראש חדש עם של שבת כגון את יום המנוח הזה ואת יום ראש חדש הזה ואם מועד הוא את יום השבת הזה ואת יום חג פלוני הזה: (פסק ובמסכת ביצה קבעינן הלכתא דלא כי הני תנאי דמסיימי בשל שבת לחודיה במוספין אלא אף קדושת היום בעי לאדכורי בחתימה מקדש השבת וישראל והזמנים ובראש חדש מקדש השבת וישראל וראשי חדשים אבל במאי דקאמר שחרית וערבית מתפלל כדרכו ואומר מעין המאורע בעבודה הלכתא כוותיה וגבי כולל דשחרית וערבית קבעינן אין הלכה כאותו הזוג דאמרי כל מקום שזקוק לשבע כולל בפרק שני דביצה):","46","","4033","True","True","False","","343","84.228.175.94","0","27508","עירובין|לט ע"ב",""),new Message("27549","27540","הערה","17/04/13 11:31","ז אייר","תשע"ג","11:31","דוד כוכב","יתכן שחכם אחר או מעתיק הוא ששילב את אותם פסקי רש"י לתוך פירושו. כפי שלמשל בנו של החלקת מחוקק שילב תשובות שלו שמצא לתוך הדפסת הפירוש.","125","","4033","True","True","False","","115","212.76.114.9","0","27508","עירובין|לט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);