var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=26805;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","47"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("26805","0","משא מרן הגרא"מ שך זצוק"ל במעמד סיום הש"ס","10/02/13 14:44","ל שבט","תשע"ג","14:44","לינקוש","במחזור השמיני (הגיע אלי במייל היום):

התכבדתי להביע את ברכתי אם כי קשה לי לדבר. גם מפאת מצב בריאותי אך מפני כבוד הציבור וכבוד התורה, אומר מילים קצרות.

בברייתא שבסוף מסכת נדה: "תנא דבי אליהו כל השונה הלכות בכל יום מובטח לו שהוא בן עולם הבא, שנאמר: הליכות עולם לו, אל תקרי הליכות אלא הלכות". המובן בביאור הדרש הוא פשוט. הפסוק הזה נאמר בחבקוק ג'. ובתחילת הפסוק הזה כתוב: "עמד וימודד ארץ", השי"ת מדד את הבריאה, לאחר שסיים את היצירה, ומדד וסידר כמה לתת לכל אחד, "ראה ויתר גויים, ויתפוצצו הררי עד". "שחו גבעות עולם", ואז "הליכות עולם לו"! כשה' מסדר את עולמו, הגבוהים והרמים מונמכים ומתפוצצים, אלו שהיו "גבעות עולם", ברום עולם - "שחו", הושפלו, אבד זכרם. מי עושה כל זאת? - השי"ת בבואו לסדר את עולמו! אבל אומר הנביא בדבר ה': "הליכות עולם לו"! - "אל תיקרי הליכות אלא הלכות"! בזמן הנהגה כזו בעולם, כשהקב"ה בא לפקח על הארץ (כפי' רש"י שם, שהשי"ת דן את העולם מידה כנגד מידה), ראה ויתר גויים, מפוצץ אומות, והררי עד מתפוצצים וגבעות עולם שחו. בזמן הנהגה כזו כל החיים סואנים ורועשים, והרבה הרבה נסחבים עם שאון החיים, ואז אין שואל ואין דורש ואין מבקש, וכל סדרי החיים נהפכו - מה היא אז העצה היעוצה? והנביא בדבר ה' נתן את העצה: "הליכות עולם"! ע"י הלכות הקבועות, בלי שום צירופים של דעות ומחשבות ורעיונות משדות זרים, שכל אלו אינן עומדים בפני הנסיון, היום יש לו דעה והשקפה זו, ומחר אחרת, אבל הלכה קבועה עומדת לעד! והתורה היא נצחית לכל הזמנים. יהודים יקרים ואהובים! זה הוא הדף היומי! שהיהודי ילמד, יכנס לבית המדרש, אז הוא מאושר, איננו עושה טובה לאף אחד, אלא אך ורק מיטיב עם עצמו ועושה את עצמו למאושר באדם. כשהוא לומד אז הוא בז ולועג לכל צרות וטרדות העולם הזה.

אמנם כן הוא מודאג בעניני פרנסה, מאין יבוא עזרו? - הוא לומד דף גמ' ואז הוא מתמלא בכזה מין אושר וחדוה וביטחון בהבורא יתברך: אה, בודאי השם יתברך יעזור!

יהודים יקרים! האם בתביעה אנחנו באים אליכם כשאנו מציעים לכם ללמוד את הדף היומי? האם עול כבד באנו להטיל עליכם? לא ולא! אדרבה! אנחנו באים להנעים לכם את החיים ולעשותם מאושרים בלימוד הדף היומי! היכנסו נא לבית המדרש, הפרישו לכל הפחות שעה אחת מהיממה ללימוד הדף היומי ואז ימתקו וינעמו לכם גם שאר 23 השעות שביממה. תהיו מאושרים. טעמו נא זאת! טעמו וראו כי טוב ה'! כמה מאושר הוא הלומד! ועל כן יש לאדם לקבל על עצמו בקבלה גמורה להמשיך כל יום ללכת ללמוד (ומובן שלא מדובר במקרה אונס). איך נראית השב"ק אצל היהודי! איזה עונג! הוא מלך ואשתו מלכה ובניו בני מלכים. הוא נח מיגיעו כל השבוע, המוח פנוי לקלוט דברי תורה, רעיון מלבב, וספרים ודברים שמחזקים. והכל בא מלימוד התורה! ובכל עיירה ועיירה של יהודים היו כל מוסדות התורה והחסד מפותחים: תלמודי תורה, גמילות חסדים, והכנסת אורחים וכו' וכו' - כל החיים מסודרים ומאושרים על פי התורה הקדושה, והכל נבע מהמתיקות של הקביעות בלימוד התורה.

אחים יקרים ואהובים! האזינו נא היטב! לאחרונה מהלכות בקהל דעות משונות אשר לא ידעום אבותינו ואבות אבותינו, העתונות וכלי התקשורת הם טריפה! הם משמיעים לקהל דעות נלוזות ונפסדות ומזויפות של מסיתים, כזבנים, ומדיחים, ומשיחי שקר המתיימרים לדבר בשם דעת תורה ולהציע לפני עם ישראל דרכים של מלחמות וכיבושים, אשר אין כן דרך התורה הקדושה לחקות את דרכי הגויים. ליהודים אסור להתערב בפוליטיקה העולמית, יהודים צריכים להיות לחוד, וללכת רק בדרך היהדות של "בגויים לא יתחשב". אסור ליהודים לשלב את עצמם ולשייך את עצמם לפוליטיקה של הגויים, כי התערבות איזו שהיא בפוליטיקה שלהם וזיקה לאיזו אומה שהיא, עלולה ח"ו בהמשך הזמן להיות לרועץ ולמכשלה ח"ו. עלינו לחזור לשיטות הישנות שלנו. השיטות שהוכיחו את עצמן בכל הדורות, שרק התחזקות בלימוד התורה וביראת שמיים אמיתית ובקיום המצוות - הם ורק הם הערובה לחיותנו וקיומנו ואושרנו והצלחתנו.","58","","4096","True","True","False","","1361","192.115.90.150","0","0","כללי|",""),new Message("26809","26805","כל דברי הגרא"מ שך זצוק"ל קדושים אבל","10/02/13 15:36","ל שבט","תשע"ג","15:36","יהודי_קדום","אני אומר שהקטע האחרון הוא גולת הכותרת של הדברים שהובאו כאן וראוי להניחם על לוח ליבנו ללא משוא פנים וללא חשש כלשהו מהסביבה! "הם ורק הם הערובה לחיותנו וקיומנו ואושרנו והצלחתנו." (שם).

יישר כוח לר' לינקוש שזיכה אותנו.","233","","4096","True","True","False","","185","109.65.126.57","0","26805","כללי|",""),new Message("26812","26809","ואני אומר שאין הדברים הנכונים","10/02/13 19:49","ל שבט","תשע"ג","19:49","Almuaddib","ואין שום ערובה.

רבבות יהודים, בעלי תריסים וארזי הלבנון, שלמדו, לימדו, עשו והירבו חסדים - לא זכו לאושר או להצלחה, שלא לומר לחיים.

וכי רבי עקיבא לא למד ולימד?","107","","4096","True","True","False","","166","77.127.49.197","0","26805","כללי|",""),new Message("26813","26812","האם לדעתו כל דברי הרב שך זצוק"ל אינם","10/02/13 21:52","ל שבט","תשע"ג","21:52","יהודי_קדום","נכונים?","233","","4096","True","True","False","","161","109.65.126.57","0","26805","כללי|",""),new Message("26815","26813","ואם חלק מהדברים אינם נכונים - איזה?","11/02/13 04:44","א אדר","תשע"ג","04:44","יהודי_קדום","ע"כ אני שואל לדעתו רק לגבי כותרת דבריו. אחר התשובה נעבור בע"ה לתוכן תגובתו.
(למרות שכל מה שנכתוב לא ישווה לערך אות אחת מדברי הצדיק מפוצץ הסלעים).","233","","4095","True","True","False","","154","109.65.126.57","0","26805","כללי|",""),new Message("26816","26813","כתבתי בדיוק איזה דברים שגויים","11/02/13 06:49","א אדר","תשע"ג","06:49","Almuaddib","ולא רמזתי אפילו כי כל דבריו אינם נכונים.

אלא שהואיל וכבודו הדגיש דברים מסויים בדברי הרב ראש הישיבה - ודברים אלו דוקא הם אינם נכונים - אליהם התייחסתי.


ובשולי הדברים אזכיר כי גם הרב שך לא התכוון שכך יבינו בפשטות מדבריו, אך הואיל ורבו היום הלוקחים דרושים ודברי זירוז והתעוררות, ומתעקשים להבינם כפשטם - בחינת "היה לא תהיה" - הערתי את שהערתי.","107","","4095","True","True","False","","186","77.127.49.197","0","26805","כללי|",""),new Message("26817","26816","השאלה מה זה אושר","11/02/13 07:38","א אדר","תשע"ג","07:38","מתפעל","אם אושר היינו הרבה כסף ומנעמי החיים, אתה צודק.
הרב מסתמא התכוון לאושר פנימי, אושר נפשי.","148","","4095","True","True","False","","202","213.8.188.152","0","26805","כללי|",""),new Message("26820","26816","עתה נראים דבריו אחרת ממה שראיתי בתגובתו","11/02/13 08:27","א אדר","תשע"ג","08:27","יהודי_קדום","הראשונה כשכתב: "ואני אומר שאין הדברים הנכונים ואין שום ערובה.".

עכשיו אני מבין שטענתו לאי נכונות דברי הגרא"מ שך זצוק"ל עומדת רק במה שציטטתי. אחזור על הציטוט:

"עלינו לחזור לשיטות הישנות שלנו. השיטות שהוכיחו את עצמן בכל הדורות, שרק התחזקות בלימוד התורה וביראת שמיים אמיתית ובקיום המצוות - הם ורק הם הערובה לחיותנו וקיומנו ואושרנו והצלחתנו."

אז אולי אני מבין כנגד מה יש טענה לאי נכונות אבל איני מבין את הסיבה. מה יכול להיות לא נכון בציטוט הנ"ל?

אבהיר יותר:

כיון שכבר ידוע שיסוד השקפתנו קרוב ביותר, הבנתי מיד שטעות בידי לחשוב שכבודו יוצא נגד דברי הגאון זצוק"ל בהכללה כפי שאפשר היה להבין מכותרת תגובתו ותוכנה. שהרי מן המפורסמות היא דרכו המיוחדת של הרב שך זצוק"ל בלימוד התורה המאופיינת בלוגיקה מהדרגה הגבוהה ביותר ובניתוח לפרטי פרטים של כל סוגייא ודין, ספריו וכתביו הקשורים להרמב"ם ועוד ועוד דברים משותפים להשקפתנו.
(למען הגילוי הנאות עלי לציין שכתלמידו, בתחילת שנות הששים, של מרן הראשל"צ הרה"ג עובדיה יוסף שליט"א - זו היא שיטת הלימוד עליה חונכתי מפיו ומפי הרמי"ם שהונחו לעשות כן. עד היום בסוגיות קשות אני מקפיד לסכמם בכתב. מי שמגדיר את הראשל"צ כ-"ליטאי" נכון הוא עושה).


לכן כשקראתי את תגובתו עלו במוחי אפשרויות התנגדות מצידו לקריאת הגאון נגד גיוס בני ישיבות ("יהרג ובל יעבור"), מלחמתו בתורה החב"דניקית ("הכת הידועה"), התנגדותו לישיבות תיכוניות, אמירתו כשדיבר בכאב ובאהבה על יהודים אוכלי שפנים וחזירים ואיבוד המסורת היהודית וכדו'

אבל בשום אופן עדיין איני מבין כיצד קריאתו ללימוד התורה אינה ערובה לקיומנו.

אנא יואיל לעזור לי להבין כוונת דבריו.","233","","4095","True","True","False","","211","109.65.126.57","0","26805","כללי|",""),new Message("26818","26817","סמי אושר מכאן. חיים, קיום והצלחה, מה?","11/02/13 08:00","א אדר","תשע"ג","08:00","Almuaddib","אני לא בטוח שכל העוסקים בתורה זוכים לאושר הפנימי, אבל ניחא.

חיים? וכי לא שאל השואל אי כאן אורך חייו של זה?

קיום? וכי לא ראינו במו עינינו בעלי תריסים נספים?

הצלחה? כבר הנביא שאל מדוע דרך רשעים צלחה!","107","","4095","True","True","False","","522","77.127.49.197","0","26805","כללי|",""),new Message("26823","26818","יש לומר שהכל מדובר ברוחניות","11/02/13 10:05","א אדר","תשע"ג","10:05","מתפעל","מי שיש לו אושר פנימי,
ממילא יש לו הכל.
חיים, כמה שנות חיים שהקב"ה הועיד לו, יש לו אותם במיטבם. חיי הרשע אינם נקראים חיים כידוע.
קיום וחיים זה בעצם היינו הך,
הצלחה, שוב, לא במובן הגשמי לא כבוד ולא פרסטיז'ה אלא הצלחה במימוש רצון ה' ותפוקה מירבית מכל שניה בחיים.

ואספר סיפור,
הנדיב אייזיק ביונים שמע דרשה של רב כי זבולון התומך ביששכר יקבל שכרו בעולם הבא וגם התורה שנלמדה ע"י יששכר, יקבל בעולם הבא וידע את כל התורה שיששכר למד בגינו. פנה מיד אל הרב אהרן קוטלר זצ"ל ושאל אותו: אם כן, מה ביני ובינך, הרי יהיה לנו את אותו עולם הבא?
ענה לו ר' אהרון בחריפותו: אתה צודק, עולם הבא יהיה לנו שווה בשווה, אבל מה עם עולם הזה? זה יש רק לי ולא לך.

ואין זאת רק מליצה גרידא, מי שיש לו מנה רוצה מאתיים ומרבה נכסים מרבה דאגה.
מי שבאמת דבוק בתורה וכל העולם הזה אצלו כקליפת השום, מה חסר לו?
וכפי שאמר המתמיד של ירושלים בזמנו, הגאון ר' גרדון לפידות, העולם הבא שלי זה שיתנו לי סטנדר שעליו מונחת מסכת נדרים (זו היתה המסכת שהוא חיבב ) כוס קפה וסיגריה. זה יהיה העולם הבא המושלם שלי.","148","","4095","True","True","False","","349","213.8.188.152","0","26805","כללי|",""),new Message("26826","26823","גם לא נראה לענ"ד שהגאון דיבר על יחידים","11/02/13 10:39","א אדר","תשע"ג","10:39","יהודי_קדום","","233","","4095","False","True","False","","108","109.65.126.57","0","26805","כללי|",""),new Message("26827","26823","לעניין חיים - עיין במסכתין","11/02/13 11:28","א אדר","תשע"ג","11:28","כדי","בדף קה: וברש"י שם ד"ה ימים.","249","","4095","True","True","False","","170","79.176.160.246","0","26805","כללי|",""),new Message("26828","26823","למה אתה הולך עקלקלות? האושר הוא","11/02/13 13:45","א אדר","תשע"ג","13:45","Almuaddib","האושר הוא לימוד תורה.

ומכאן, לאחר שהגדרנו כי האושר הוא לימוד תורה, ברור שלימוד תורה הוא-הוא המפתח אל האושר!","107","","4095","True","True","False","","135","77.127.49.197","0","26805","כללי|",""),new Message("26829","26828","נושא מענין תשובות אין","11/02/13 16:37","א אדר","תשע"ג","16:37","עם הארץ","וחקרתי רבות בענין והנראה לי
אושר אמיתי לנשמה היא הדבקות באור האין סוף ומאחר שאין פה צדיקים גמורים ורובנו נשמות שהשתלשלו לגוף ועברו צמצומים רבים, כל צמצום נלקח חלק מאותו אור אינסופי . כל נשמה היא אחרת תלוי במספר הצמצומים שעברה אולם המכנה המשותף לכל הנשמות שכולם רוצות לחזור ולהדבק במקור שמשם נחצבו אור האין סוף.
כל נשמה בגוף בעולם הזה יש לה צער גדול כי היא לא שייכת , ולא משנה כמה כסף , עושר, נכסים , טיולים ומכוניות פאר יהיו לך.
זה כמו שתכניס אברך לבית הסהר עם רוצחים ואנסים.
הדרך היחידה לגרום נחת לנשמה היא תלמוד תורה , ואשאיר את הסיבה מדוע ת״ת לפעם אחרת מפעת חוסר זמן.","248","","4095","True","True","False","","203","108.132.63.88","0","26805","כללי|",""),new Message("26830","26829","קבעת כי אין תשובה- ומייד ניפקת את תשובתך","11/02/13 17:06","א אדר","תשע"ג","17:06","Almuaddib","צר לי, אינני יודע מהם צמצומים, ומסופקני אם הבנתי מהי נשמה.

מהו אושר אמיתי - אין לי ספק שכלל אינני יודע.","107","","4095","True","True","False","","151","77.127.49.197","0","26805","כללי|",""),new Message("26832","26830","זו תורה שלמה","11/02/13 17:33","א אדר","תשע"ג","17:33","עם הארץ","ואין פה המקום והזמן לפרט, מה גם שאנשים לא אוהבים לשמוע קבלה

כתובות אינטרנט נלוות:
צמצום

לא קבעתי, השתמשתי במילים ״ הנראה לי״","248","","4095","True","True","False","","255","108.132.63.88","0","26805","כללי|",""),new Message("26839","26832","הנה הרס"ג, הראב"ד ר"א בן הרמב"ם ע"כ:","11/02/13 20:19","א אדר","תשע"ג","20:19","יהודי_קדום","רס"ג, ספר אמונות ודעות, ריד: "והנני אומר כי אנשים ממי שנקראים יהודים מצאתים מאמינים בגלגול וקורים אותו ההיעתקות, וענינו לדעתם רוח ראובן תהיה בשמעון... ומהם או רובם סוברים שיש שתהיה רוח האדם בבהמה ורוח בהמה באדם, ודברים רבים מן ההזיות הללו והבלבולים..."

הראב"ד, האמונה הרמה, מאמר ראשון פרק שישי, עמ' 39

"...וזה הדבר לא ישער בו אחד מעצמו לעולם...הנה לא יאמר ההעתק, רצוני שהייתה נפשו באיש אחר, אבל יאמר יחזור הוא הוא בעינו, והיה נמצא מוחש אחר העדרו מן החוש, וזה הדבר לא היה לעולם, ולא יעבור שיהיה..."

רבי אברהם בן הרמב"ם מצוטט אצל שמואל אבן צרצה, מקור חיים, דף קכג ע"ג.

"...הגמול האחרון הוא חיי העולם הבא... עד שקצת מן האומות הקדמונים... הוצרכו מפני זה להאמין בהוללות הגלגול, והוא שנפש המת בעת הפרדה ממנו תתגלגל ותכנס בגוף אחר... וזה הדעת לא סבר אותו חכם אמתי ולא האמין בו בעל תורה, אבל הוא מהוללות דעות מאמיני הקדמות אשר מחה השם שמם מעולמו..."


ויעויין עוד ב:

ב-'ספר העיקרים' לרבי יוסף אלבו (מאמר ד פרק כ"ט)

שו"ת רשב"א, סימן תיח. עמ' רט"ו

ח' קרשקש, אור ה', פט ע"ב

בספרו של אבן צרצה 'מקור חיים' (עמ' קכ"ג)

ויכוח קנדיאה (1466)

ובעוד ועוד מקורות המתנגדים לאמונה בגלגול שהתחילה להתפתח בהשפעת כתות מוסלמיות.","233","","4095","True","True","False","","466","109.65.126.57","0","26805","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);