var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19936;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19936","0","מזמן לא הכנסתי חידה לכאן","21/06/12 15:18","א תמוז","תשע"ב","15:18","מתפעל","שלום לכולם

חידה מאת ידידי ת"ח אחד הי"ו:

איפה מצינו מעין יו"ט שהוא רק בלילה, ולא ביום שלמחרת, ונחשב מעט יו"ט לענין שנוהגים (המנהג מופיע כבר בתוס') , לפקוד איש את רעהו בברכת חג שמח וכן יש להרבות בסעודה.","148","","4330","True","True","False","","1236","212.29.198.117","0","0","כללי|",""),new Message("19938","19936","מויו"כ?","21/06/12 16:52","א תמוז","תשע"ב","16:52","המכריע","","199","","4330","False","True","False","","145","85.130.221.217","0","19936","כללי|",""),new Message("19978","19936","ואוסיף חידה נחמדה","24/06/12 10:13","ד תמוז","תשע"ב","10:13","מתפעל","אדם נולד לו בן בכור וצריך לפדותו בחמשה סלעים.
והנה פסק לו הרב שצריך לפדותו את הבן הזה בעשרה סלעים. איך יתכן?

(גמרא מפורשת).","148","","4327","True","True","False","","288","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20107","19936","עוד 2 חידות מקול ברמה","01/07/12 12:09","יא תמוז","תשע"ב","12:09","מתפעל","הביא לי מישהו את העלון שלהם:

אני כותב מהזיכרון ולא בלשונם:

א: איך יתכן שיהודי יברך ברכה על כוכבים?

ב: איך יתכן שבהמה נהרגה ולא נשחטה, ובכל זאת מותר לאוכלה ולא מדובר בבן פקועה.","148","","4320","True","True","False","","193","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("19955","19938","גם פסח שני","21/06/12 23:38","א תמוז","תשע"ב","23:38","דוד כוכב","","125","","4330","False","True","False","","86","212.76.124.211","0","19936","כללי|",""),new Message("19977","19938","אין עליך רבינו המכריע","24/06/12 10:11","ד תמוז","תשע"ב","10:11","מתפעל","והתשובה במלואה: במוצאי יום כיפור. כך הביא שער הציון בסימן תרכ"ג אות ט"ז וזה לשונו: "תוספות כתבו להראות שהוא יו"ט להרבות בסעודה לכן יפקדו איש את אחיו בצאתו מבית הכנסת כדרך שאומרים בשבת ויו"ט * יו"ט איש לחברו".

* כפי הנראה נשמטה כאן המילה "גוט" כשהכוונה לגוט יו"ט.

דוד, בפסח שני יש יו"ט דוקא בלילה ולא ביום?","148","","4327","True","True","False","","232","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("19980","19977","לנוהגים לאכול מצה בליל ט"ו","24/06/12 14:53","ד תמוז","תשע"ב","14:53","דוד כוכב","","125","","4327","False","True","False","","109","95.86.77.193","0","19936","כללי|",""),new Message("19979","19978","מנחות לז.?","24/06/12 10:17","ד תמוז","תשע"ב","10:17","כדי","","249","","4327","False","True","False","","203","79.176.208.192","0","19936","כללי|",""),new Message("20017","19978","יישר כח, ואוסיף חידה","26/06/12 08:32","ו תמוז","תשע"ב","08:32","מתפעל","קיבלתי מאברך אחד (שהוא גם אחיין שלי)

כיצד יתכן שכאשר יהודי אחד לומד תורה, ע"י כך הוא גורם שחברו מפסיד מצוה?

(על פי מנחת חינוך)","148","","4325","True","True","False","","205","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("19983","19979","ברור האם רבינו מתפעל שכח ?","24/06/12 21:13","ד תמוז","תשע"ב","21:13","הודו_כי_טוב","אז שאלתי ועל הראש קיבלתי","207","","4327","True","True","False","","147","46.117.14.249","0","19936","כללי|",""),new Message("19995","19979","אכן כן, יישר כח","25/06/12 11:06","ה תמוז","תשע"ב","11:06","מתפעל",""בעא מיניה פלימו מרבי: מי שיש לו שני ראשים באיזה מהן מניח תפילין? א''ל: או קום גלי או קבל עלך שמתא. אדהכי אתא ההוא גברא א''ל: איתיליד לי ינוקא דאית ליה תרי רישי כמה בעינן למיתב לכהן? אתא ההוא סבא תנא ליה: חייב ליתן לו י' סלעים".

כמדומני כתוב היכן שהוא שתמיד שכתוב ההוא סבא, הכוונה לאליהו הנביא.","148","","4326","True","True","False","","231","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("19994","19980","יישר כח - השאלה היא רק","25/06/12 11:01","ה תמוז","תשע"ב","11:01","מתפעל","האם כתוב שנוהגים לברך אחד את השני בברכת גוט יו"ט.","148","","4326","True","True","False","","210","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("19996","19983","אני אכן תמיד שוכח, ר' הודו","25/06/12 11:09","ה תמוז","תשע"ב","11:09","מתפעל","אבל במקרה הזה לא שכחתי כי לא ראיתי כלל אשכול זה.
ואולי כן ראיתי בזמנו ושכחתי? אולי.
יום טוב.","148","","4326","True","True","False","","196","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("19997","19994","עד כדי כך כנראה לא כתוב","25/06/12 12:32","ה תמוז","תשע"ב","12:32","דוד כוכב","","125","","4326","False","True","False","","92","95.86.77.193","0","19936","כללי|",""),new Message("19999","19995","עי' בתוס' חולין (ה.). ועי' ברש"י","25/06/12 14:43","ה תמוז","תשע"ב","14:43","כדי","מנחות (כח:).","249","","4326","True","True","False","","140","109.64.240.75","0","19936","כללי|",""),new Message("20012","19999","ר"ל תוספות חולין (ו.)","26/06/12 03:49","ו תמוז","תשע"ב","03:49","דוד כוכב","רש"י מסכת מנחות דף כח: "משמיה דסבא - משום זקן אחד".","125","","4325","True","True","False","","139","95.86.77.193","0","19936","כללי|",""),new Message("20019","20017","קצת פירוט לא יזיק","26/06/12 11:47","ו תמוז","תשע"ב","11:47","המכריע","מה זה לומד תורה? לומד בקביעות, לימוד חד פעמי? לימוד משהו מסויים או כל לימוד שהוא? (אחר כך יטענו אולי בצדק שכל מה שיתאמצו לענות אתה תדחה כי לא זה מה שהתכוונת למרות שזה עונה על השאלה כפי שהיא מנוסחת).

גם מפסיד מצוה זו לא בדיוק הגדרה...

למשל, אם מפסיד מצוה זה כולל בעקיפין ולומד זה בכללי, הרי לך, אדם ציוה ממונו לטוביה, יש שני טוביה, אחד לומד תורה, לכן הוא מקבל וחבירו מפסיד את הכסף ולא יכול לקיים בזה צדקה או לקנות ארבעת המינים. (סתם בשביל הקטע, כמובן).","199","","4325","True","True","False","","159","85.130.221.217","0","19936","כללי|",""),new Message("20020","20017","בברכת כהנים","26/06/12 12:15","ו תמוז","תשע"ב","12:15","דוד כוכב","בחידושי הגרי"ז מסכת סוטה דף לח ע"א הביא שיטה שהחיוב דברכת כהנים מדאורייתא נאמר רק בשנים ולא באחד, דכיון דקריאה הוא רק בשנים אם כן על כרחך דמדאורייתא הוא בשנים.
לפיכך אם האחד לומד תורה ופטור מהמצוה (דאינו כ"כ מצוה עוברת ויכול לברך אחר כך), גם חבירו הכהן מפסיד את המצוה.
א"נ גם למ"ד שביחיד המברך הוי מצוה דאורייתא, מ"מ מפסיד לחזן את מצוות "אמור להם" - שקורא להם לברך.","125","","4325","True","True","False","","150","95.86.77.193","0","19936","כללי|",""),new Message("20055","20017","הנה התשובה","27/06/12 11:17","ז תמוז","תשע"ב","11:17","מתפעל","הכוונה למנחת חינוך במצוה האחרונה שבתורה, שאדם יכתוב לו ספר תורה. מצוה תרי"ג.

מחדש שם בענין שותפין, שאם המצוה שיהיה לו לאדם ספר תורה בבעלותו, (לא רק לכתוב) ממילא בשותפים, אם אחד לוקח ולומד בזה, מכיוון שספר אין בו דין חלוקה, אם כן הדין הוא שכאשר אחד משתמש בזה, הרי זה לגמרי שלו באותו הזמן ולא של השותף, וממילא כשאחד לומד, השני מפסיד את המצוה כי באותו זמן אין לו חלק בס"ת וזה שייך אך ורק לשותף שלומד בו.


כאמור, לא ראיתי שם בפנים ואודה למי שיאמת את הדברים.

יום טוב.","148","","4324","True","True","False","","187","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20025","20019","טוב, הנה קצת פירוט","26/06/12 17:02","ו תמוז","תשע"ב","17:02","מתפעל","בין לימוד בקביעות ובין בלימוד חד פעמי, בשעה שהוא לומד, הוא מפסיד מצוה לשני.
וזה לא משנה מה הוא לומד מתוך אותו ספר.

ומפסיד מצוה כפשוטו. לפני הלימוד יש ביד החבר מצוה וברגע שהנ"ל מתחיל ללמוד, אין בידו מצוה.

זו באמת חידה יפה. ואני כבר מודיע מראש שלא הספקתי לבדוק את המנחת חינוך בפנים ומאד מקוה שהנ"ל יודע מה שהוא מדבר.","148","","4325","True","True","False","","220","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20026","20020","וואו - יפה מאד","26/06/12 17:03","ו תמוז","תשע"ב","17:03","מתפעל","באמת פיתרון יפה.

אבל זה לא קשור למנחת חינוך. הוא מדבר על מצוה אחרת לגמרי.

יישר כח על הפיתרון שלך הנאה.","148","","4325","True","True","False","","391","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20056","20055","אימות כבקשתך","27/06/12 11:28","ז תמוז","תשע"ב","11:28","המכריע","מצוה תריג אות ז (במהדו' מכון ירושלים). זה רק לשיטת הר"ן בנדרים מה כפי שמפ' שם ואין זה דבר פשוט.
אגב הוא לא מפסיד מצוה הוא מרויח מצוה. מקודם לא היתה מוטלת עליו המצוה לקיימה (מאחר שקיימה) וכעת חזר ונתחייב בה. אילו כתבת מצוה שכבר קיימה חזר ונתחייב בה, זה היה הרבה יותר מדוייק, ואולי גם מאפשר לחשוב בכיוון הנכון. (מסיבה זו איני חושב על חידותיך יותר מהרף עין).","199","","4324","True","True","False","","146","85.130.221.217","0","19936","כללי|",""),new Message("20059","20056","יישר כח המכריע","27/06/12 12:40","ז תמוז","תשע"ב","12:40","מתפעל","אני דוקא חושב שזו חידה יפה מאד.

למה אתה אומר שהוא לא מפסיד מצוה? אם יש לאדם ס"ת והוא מקיים מצוה בכך שיש לו ס"ת בכל רגע ורגע, אם כן ברגע שלקחת ממנו את הספר, הוא מפסיד את המצוה שהיתה לו עד עכשיו. לא כך?

אגב, על החידות שלי לא כדאי לך לבזבז אפילו הרף עין, אבל זו היתה של מישהו אחר.","148","","4324","True","True","False","","205","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20072","20059","ח"ו, בודאי תביא גם מחידותיך","28/06/12 03:14","ח תמוז","תשע"ב","03:14","דוד כוכב","ולשאלה האם כלל ראוי לחוד חידות בדברי תורה,
או שמא "התורה חוגרת שק, ועומדת לפני הקדוש ברוך הוא, ואומרת לפניו: רבונו של עולם! עשאוני בניך ככנור שמנגנין בו לצים" (מסכת סנהדרין דף קא ע"א).

כבר השיב דוד המלך עליו השלום:
לוּלֵי תוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי אָז אָבַדְתִּי בְעָנְיִי (תהלים קיט, צב).

ושמעתי מאבי מורי משם הגר"א שזהו ה'שלא לשמה' הרצוי המביא לידי לשמה, שמשתעשע בתורה מתוך צערו. וזהו שאומר רבי יונתן במסכת אבות ד משנה ט: כל המקיים את התורה מעוני - שאין לו בעוניו אלא להשתעשע בדברי תורה, סופו לקיימה מעושר - ללומדה לשמה ללא שום צורך ופניה.","125","","4323","True","True","False","","187","95.86.77.193","0","19936","כללי|",""),new Message("20078","20072","תנוח דעתך רבי דוד","28/06/12 10:46","ח תמוז","תשע"ב","10:46","מתפעל","לא חשבתי שלא להכניס חידות, רק אני לא רוצה לגרום לרבנו המכריע בזבוז זמנו היקר.
הוא כבר העיר לי בעבר שאני לא בודק מספיק את כתב החידה ולא מדייק ומטעה וכולי, אז אני ממליץ לו בכל חום שפשוט לא יכנס ולא ינסה לפתור ושלום על ישראל. לא לוקח אחריות.

והנה חידה חדשה (אני מקוה, כבר איני זוכר מה הכנסתי כאן ומה לא)

איך יכול להיות שיש חיוב על האדם לעשות פעולה מסוימת, ובגלל סיבה כלשהיא אינו יכול לעשותה אבל יכול לצאת ידי חובה ע"י כך שבהמה תעשה את הפעולה ויחשב לו שהוא עשאה.","148","","4323","True","True","False","","343","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20079","20078","תנוח דעתך מתפעל","28/06/12 11:18","ח תמוז","תשע"ב","11:18","המכריע","החידה באמת יפה. אני גם מכרתי אותה לכמה אנשים ונהנו. אני רק הבעתי צערי ברבים שאתה לא מקדיש מעט יותר לדיוק הניסוח של החידה כמיטב כשרונך בכתיבה. (והניסוח שלך גם כשהחידה של אחר...).
למשל היה נכון לומר שמצוה שכבר קיימה ונפטר מחיובה נתחייב מחדש לקיימה. כי "מפסיד" מצוה ומרויח מצוה, יכול להתפרש על המצב שהוא מצווה ועומד לעשות מצוה, ועל זה דוקא כשאין לו ס"ת הא "מרויח" עכשיו מצוה...
אין שום ענין בדקדוקי עניות כשמביעים רעיון, אבל כששואלים חידה, הרי המטרה שאנשים יחשבו ויחפשו, ואם התמרור לא מדוייק, יש בזה הטרחת חינם של הנשאלים ואולי, ממילא, אף שמץ כלשהו של חוסר כבוד.

החידה החדשה. אם חיוב, זה לא לגמרי מדויק, אז י"ל ע"פ הרמב"ן ריש ויקרא, בטעם הקרבן. (
גוי שאסור בשביתה, אולי יוצא באי שביתת בהמתו)","199","","4323","True","True","False","","240","85.130.221.217","0","19936","כללי|",""),new Message("20082","20078","משלוח מנות לדעת החת"ס","28/06/12 14:42","ח תמוז","תשע"ב","14:42","כדי","כמ"ש בחידושיו לגיטין (כב:):
ודע והבן כל מה שאמרו חז"ל פלוני בר שליחות או אינו בר שליחות, היינו ר"ל בר שליחות כמותו או אינו בר שליחות כמותו, אבל שליח אפילו קוף יכול להיות שליח אלא שאינו כמותו. נפקא מיניה היכא שהקפידה תורה שהבע"ד בעצמו יעשה אלא שאנו אומרים שלוחו הוה כמו עצמו, לזה בעינן דין שליחות, דאל"ה לא הוה כמותו. אבל היכי שאמרה תורה שישלח שליח כגון משלוח מנות זה סגיא אפילו ע"י קוף וכל הפסולים והבן זה כי כבר טעו בו גדולים וטובים ממני.","249","","4323","True","True","False","","312","79.183.214.7","0","19936","כללי|",""),new Message("20085","20079","תנוח דעתך רבינו המכריע","28/06/12 15:24","ח תמוז","תשע"ב","15:24","מתפעל","אבאר לך מה הבעיה,
אתה ב"ה גאון ובקי גדול ובכל חידה עולים בדעתך פתרונות שלי הבער לא היה מושג עליהם. ממילא אין באפשרותי בנוסח החידה למנוע את אותם פתרונות, מה שנקרא: באוורענען.
עוד הבהרה, מנסיוני כחד חידות, יש אפשרות תמיד לתת יותר אינפורמציה ופחות. הרבה פעמים הוספת מילה אחת וכבר נתת חצי פיתרון.

והעיקר, אמרו בגמרא דאי דייקת כולי האי לא תנינא.

וחס ושלום לחשוב לרגע שיש מצידי חוסר כבוד לחברי הפורום הנכבדים. אדרבה, יש לי אליהם כבוד ענק. איש איש בשמו הטוב יבורך.","148","","4323","True","True","False","","346","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20086","20082","זה באמת נפלא - יישר כח לעילוי כדי","28/06/12 15:27","ח תמוז","תשע"ב","15:27","מתפעל","והנה הפיתרון המכוון: כשאדם סיים תפילת שמונה עשרה צריך לפסוע לאחור ג' פסיעות. אם היה מוכרח להתפלל שמונה עשרה על בהמה, כתב השולחן ערוך אורח חיים הלכות תפלה סימן צ"ד כך:

"ואם אי אפשר לו, כגון שרוכב על הבהמה, יחזיר הבהמה שלשה פסיעות לאחריה, ועולה לו כאלו פוסע בעצמו" (הגהות אלפסי החדשים ס"פ תפלת השחר)","148","","4323","True","True","False","","281","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20092","20086","רגע, לא הספקתי להעלות עוד פיתרון","28/06/12 23:37","ח תמוז","תשע"ב","23:37","דוד כוכב","(שממילא ברור היה שלא לכך היתה הכוונה).

רוצח שנגמר דינו, ומצוה מהתורה (דברים יט, יג) לֹא תָחוֹס עֵינְךָ עָלָיו וּבִעַרְתָּ דַם הַנָּקִי מִיִּשְׂרָאֵל (או שאר חייבי מיתות בי"ד), וברח ואי אפשר להורגו, אבל אפשר לצמצמו למקום חיות רעות. ואמרו בכמה מקומות:
"מנין שאם אי אתה יכול להמיתו במיתה הכתובה בו, שאתה ממיתו בכל מיתה שאתה יכול להמיתו - תלמוד לומר מות יומת המכה - מכל מקום".","125","","4323","True","True","False","","207","95.86.77.193","0","19936","כללי|",""),new Message("20106","20092","יישר כח - תשובה יפה","01/07/12 12:07","יא תמוז","תשע"ב","12:07","מתפעל","יכנס בע"ה בלנ"ד בקובץ חידות הבא בשמך רבי דוד.","148","","4320","True","True","False","","181","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20115","20107","א: זיקין. ב: בת דג.","02/07/12 02:50","יב תמוז","תשע"ב","02:50","דוד כוכב","א:
מסכת ברכות דף נד ע"א:
"על הזיקין... אומר: ברוך שכחו וגבורתו מלא עולם".
מסכת ברכות דף נח ע"ב:
"על הזיקין - מאי זיקין? אמר שמואל: כוכבא דשביט".

ב:
מסכת בכורות דף ה ע"ב:
"ומה הם באכילה? בהמה טהורה שילדה כמין בהמה טמאה; מותר באכילה, וטמאה שילדה כמין בהמה טהורה - אסור באכילה, שהיוצא מן הטמא - טמא, והיוצא מן הטהור - טהור".
לפי זה בהמה שנולדה מדג אינה צריכה שחיטה.","125","","4319","True","True","False","","151","95.86.79.47","0","19936","כללי|",""),new Message("20122","20107","תשובות (והוספה קטנה)","02/07/12 11:02","יב תמוז","תשע"ב","11:02","כדי","יותר היה להביא מברכות (נט:) דהרואה כוכבים במסילותם מברך עושה מעשה בראשית (מתאים יותר לשאלה אם אכן ניסוחה מדוייק - כוכבים לשון רבים).

ובהמה שא"צ שחיטה - יתכן גם שנבראה ע"י ספר יצירה, וכדברי השל"ה.
ועוד אפש"ל, דעי' ביומא (סד.) דסבר רבא דחייתו של שעיר המשתלח לצוק זו היא שחיטתו (ולכן יהיה חייב משום או"ב). ולפ"ז לכאורה יהיה מותר באכילה. וזה חידוש גדול מאוד. ומיהו שם בדף סז. לא נחלקו רב ושמואל אלא אי איברי השעיר מותרים בהנאה, אבל באכילה משמע דלית דינא ולית דיינא דאסיר. ומיהו איכא למימר דלרבותא דמאן דאסר נקטיה. או משום דהך דדחייתו לצוק, לאו מילתא דפסיקא הוא. ושו"ר אח"ז מצאתי במנ"ח (מצוה נב אות טז ומצוה קפה) שעמד בכ"ז, והרואה בלשונו שם יראה דכלל לא ברירא ליה דאסור באכילה ויש פנים מסבירות שאכן מותר.
וכמדומה שדיבר קצת בזה הגאון בצ"פ באיזהו מקומן. וצל"ע שם.

ולגבי כוכב שביט - ע"ע בתוס' ר"ה (כב:) ד"ה מוליך בשם ירושלמי.","249","","4319","True","True","False","","330","109.64.233.127","0","19936","כללי|",""),new Message("20119","20115","יישר כח ושאלות לבירור","02/07/12 06:56","יב תמוז","תשע"ב","06:56","מתפעל","כיצד מפרשים המפרשים ככובא דשביטא? האם הכוונה לכוכב שנופל?

ולגבי בהמה שנולדה מדג, זו אכן המצאה נפלאה, השאלה היא אם יש כזו מציאות בעולם.","148","","4319","True","True","False","","228","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20121","20119","פירוש שביט","02/07/12 10:57","יב תמוז","תשע"ב","10:57","דוד כוכב","רש"י מסכת ברכות דף נח ע"ב:
"כוכבא דשביט - כוכב היורד כחץ ברקיע ממקום למקום, וארוך כשבט שהוא יורה, ונראה כמו שפותח רקיע".

רמב"ם הלכות ברכות י, יד:
"ועל האור שבאויר שיראו כאלו הם כוכבים נופלים ורצים ממקום למקום;
או כמו כוכבים שיש להם זנב [הגהות מיימוניות: כן פירש רב האי גאון דשביט מלשון שבט כדכתיב דרך כוכב מיעקב וקם שבט מישראל, וכן בערוך משמו בערך כוכב]".


ולגבי בהמה שנולדה מדג, האם יש כזו מציאות בעולם.
מאי נ"מ? לכשיבא לכלל מעשה יתברר שנמצא כזה...
וראה בתשובות והנהגות לרב משה שטרנבוך כרך ה סימן רמז:
"ודע, דהיום חלו שינויים גדולים בדגים על ידי הקרנות שמשפיעים באופן גנטי, וכבר היום יש קרפיון בלי קשקשים שנולד מדג טהור והוא רק בגלל שינוי גנטי שלהם, וכן פועלים להיפך, לגרום באופן גנטי לפתח קשקשים כשירים לדג טמא ועוסקים בנסיונות כל הזמן".","125","","4319","True","True","False","","243","95.86.79.47","0","19936","כללי|",""),new Message("20127","20121","יישר כח דוד","02/07/12 16:08","יב תמוז","תשע"ב","16:08","מתפעל","אני אשלח להם התשובה בשמך.","148","","4319","True","True","False","","165","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20129","20122","מה פירוש כוכבים במסילותם?","02/07/12 16:12","יב תמוז","תשע"ב","16:12","מתפעל","זה מצב מיוחד של הכוכבים או סתם כוכבים?

כי אם עושים ברכה על ראיית כוכבים, אז איפה כאן החידה?


לגבי ספר יצירה, אכן שכחתי שזה נמצא בחוברת שהו"ל. יש על מה שנתן אברהם אבינו את בן הבקר שזה ע"י ספר יצירה ולכן ניתן לאוכלו בחלב. נדמה לי שזה מלבי"ם.

לגבי שעיר המשתלח, נשמע לי רחוק. אולי תביא לשון המנח"ח היכן אתה רואה ששייך צד כזה שמותר באכילה?","148","","4319","True","True","False","","257","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20132","20122"," כוכבים מתנועעים?! ","02/07/12 17:05","יב תמוז","תשע"ב","17:05","דוד כוכב","לשון אותו התוספות מסכת ראש השנה דף כב ע"ב:
"מוליך ומביא מעלה ומוריד - בירושלמי משמע כדי שלא יטעו לומר שהוא כוכב דא"ר אסי חזינא כוכבא דנחית וסליק חזינא כוכבא דאזיל ואתי".

כלומר, שכיון שרואים שהאור זז מבינים שאין זה כוכב.
ולמה לא יחשבו שזהו כוכב שביט?
משום שאינו 'כוכב נופל', ה'יורד כחץ' כפירוש רש"י,
ואין לו זנב, כפירוש רב האי גאון.

מכאן שכשמביטים בכוכב, כגון לראות אם נראים ג' כוכבים והגיע זמן לקרא קרית שמע, צריך להביט בו זמן מה, שמא זז הוא ומתברר שאינו כוכב.
וכן בזמן הזה, יש כוכב די גדול הנראה לפעמים בזמן צאת הכוכבים, והוא זז לאט וחוצה את השמים במשך כשלוש דקות. וצריך ליזהר בו כדברי התוספות, כי אין הוא אלא תחנת החלל הבינלאומית...","125","","4319","True","True","False","","177","212.76.116.16","0","19936","כללי|",""),new Message("20131","20129","פירוש כוכבים במסילותם","02/07/12 16:50","יב תמוז","תשע"ב","16:50","דוד כוכב","ברמב"ם הלכות ברכות י, יח:
"כשיחזור כל כוכב וכוכב מחמשת הכוכבים הנשארים לתחלת מזל טלה ולא יהיה נוטה לא לצפון ולא לדרום".
כלומר כאשר מסלולי חמשת כוכבי הלכת - נגה, מאדים, צדק, שבתאי, כוכב-חמה - מגיעים ל'איפוס' - למיקום תחילת מזל טלה.
נראה לי שזה כמעט ולא קורה מאחר ששבתאי מגיע לאותו מיקום פעם ב29 וחצי שנים, וצדק פעם בקרוב ל12 שנים, מאדים כל פחות משנתיים, ואידך זיל גמור.","125","","4319","True","True","False","","218","212.76.116.16","0","19936","כללי|",""),new Message("20143","20132","יישר כח, פתרו אחרת את חידת הכוכבים","03/07/12 10:24","יג תמוז","תשע"ב","10:24","מתפעל","חידה זו של ברכה על הכוכבים, הכוונה לדעה (לא זוכר מי בעל הדעה)

שאפשר לברך בורא מאורי האש על הכוכבים

שמעתם פעם דעה כזו?","148","","4318","True","True","False","","230","212.29.198.117","0","19936","כללי|",""),new Message("20147","20143","זה אכן מובא בכמה ספרים","03/07/12 18:21","יג תמוז","תשע"ב","18:21","דוד כוכב","פרקי דרבי אליעזר פרק כ
סדר רב עמרם גאון
הרי"ץ גיאת
מחזור ויטרי סידור רש"י וליקוטי הפרדס
פירושי סידור התפילה לרוקח
שבולי הלקט
אור זרוע
המנהיג
האגור
ר' ירוחם
טור
ציץ אליעזר
ועוד","125","","4318","True","True","False","","129","212.76.116.16","0","19936","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);