var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19125;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","53"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","50")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19125","0","כמה לומדי דף יומי יש בארץ ובעולם? ","14/05/12 11:25","כב אייר","תשע"ב","11:25","אבינועם","כמה שאלות מעניינות.
אשמח לשמוע הערכות של הגולשים.

1. כמה לומדי דף יומי יש בארץ? וכמה בחו"ל?

2. מה אחוז החרדים שלומדים דף יומי לעומת כיפות סרוגות?

3. מה אחוז בני הישיבות/כוללים שלומדים דף יומי לעומת בעלי בתים (שעובדים וכדו')?

4. האם מישהו מכיר לומד שמשתתף בלימוד הדף היומי החל מהסבב הראשון (כ-90 שנה)? או מישהו שחי באותה תקופה וזוכר את הכנסיה הגדולה בה הוצעה ההצעה ללימוד הדף היומי?


הערה:
השאלות באות מסקרנות ועניין גרידא ולא מתוך מחשבה/כוונה אחרת.","45","","4377","True","True","False","","2574","84.229.175.27","0","0","כללי|",""),new Message("19134","19125","הרב וואזנר שליט"א","14/05/12 19:32","כב אייר","תשע"ב","19:32","המכריע","אומרים שהוא לומד דף היומי החל מתחילתו ועד היום לא הפסיד דף. למרות שאם זה 90 שנה קצת נראה לי מוזר שהחל בן 10 כשעדיין לא היה תלמיד יח"ל והגר"מ שפירא.","199","","4377","True","True","False","","458","212.179.87.186","0","19125","כללי|",""),new Message("19158","19125","150,000 ?","15/05/12 12:26","כג אייר","תשע"ב","12:26","לינקוש","להלן השערות בטן שלי לשאלות שלך ללא כל מידע מוסמך ואמין:

1. 150,000, כאשר 45% מהלומדים הם בארץ.

2. 60% חרדים.

3. 15% לעומת 85% (בהתאמה).","58","","4376","True","True","False","","419","77.126.55.159","0","19125","כללי|",""),new Message("19233","19125","אפשרות נוספת","18/05/12 08:34","כו אייר","תשע"ב","08:34","לינקוש","פורסמה כאן:

כמה שומרי מצוות יש בארץ?
בערך מליון איש , נכון?
חצי מהם נשים ועוד כמה אלפי תינוקות וילדים קטנים מתחת גיל 6-7.
מתוך אלו שנותרו (400,00 בערך) - כמה מתוכם לומדים דף יומי?
תסתכל סביבך - כמה אנשים אתה מכיר שלומדים דף יומי מתוך אלו שאתה מכיר.
הסתכלתי סביבי הבוקר בבית הכנסת, והגעתי להערכה שאולי 1 מ-10 לומדים דף יומי.
אם אכן כך, נותרנו עם פחות מ-100,000 איש.
בהנחה שבחו"ל המספרים דומים (אולי קצת יותר) - אז המקסימום שבמקסימום זה רבע מליון איש (ואולי אפילו הרבה פחות מכך).

כל הנ"ל - הערכה בעלמא, ואולי אני טועה בגדול.","58","","4373","True","True","False","","470","84.229.213.19","0","19125","כללי|",""),new Message("62376","19125","דיברתי הרגע עם מישהו שמסיים את הסבב ה-6","12/08/19 22:16","יא אב","תשע"ט","22:16","הראל","לגבי השאלה שלך בסעיף 4:
דיברתי הרגע עם מישהו שמסיים את הסבב ה-6.
הוא התחיל ללמוד עם תחילת הסבב ה-8 של הדף היומי,
ומאז לא פספס אף דף (אם פספס עקב סיבות שונות אז תמיד השלים את זה).
הוא כרגע מתקרב לגיל 80, וגר ברמת מגשימים (השם שלו בראשי תיבות: י"ל).
ואשתו עזר כנגדו - ובכל סיום מסכת דואגת לו לדג מלוח ","46","","1731","True","True","False","","330","95.86.84.50","0","19125","כללי|",""),new Message("19493","19233","הערכה שלך לא יכולה להיות נכונה.","03/06/12 16:13","יג סיון","תשע"ב","16:13","מפרק גרעינים בפלפולו","לימוד לא קשור תמיד לשמירת מצוות...(תתפלא הרבה חילונים, חלק גדול מהרפורמים והקונסרבטיבים גם לומדים תורה).
מה העניין עם הנשים? מי אמר שאם היא אשה היא לא לומדת?

חבל סתם להעריך דברים שללא נתונים לא ניתן להעריך.","271","","4357","True","True","False","","216","213.8.52.146","0","19125","כללי|",""),new Message("19670","19493","לכן זו רק הערכה, אבל","11/06/12 08:27","כא סיון","תשע"ב","08:27","לינקוש","דוקא הטענות שכתבת מחזקות את הנכונות בהערכה שהבאתי (שאיננה שלי).

כמה נשים אתה מכיר שלומדות דף יומי?

כמה לא שומרי תורה ומצוות אתה מכיר שלומדים דף יומי?

נו, באמת...

אם אלו 2 הערעורים היחידים שלך על הערכה שהבאתי, אז זה לא רציני...","58","","4349","True","True","False","","311","84.228.195.46","0","19125","כללי|",""),new Message("19671","19670","תתפלא, וזה מפתיע שאתה מתפלא...","11/06/12 08:57","כא סיון","תשע"ב","08:57","מפרק גרעינים בפלפולו","אני מכיר חמש נשים שלמדו או לומדות דף יומי, ואחד שאינו דתי...","271","","4349","True","True","False","","199","213.8.52.146","0","19125","כללי|",""),new Message("19672","19671","נו נו נו, באמת!","11/06/12 09:02","כא סיון","תשע"ב","09:02","לינקוש","תתרכז בעיקר ולא בטפל.

השאלה היתה כמה לומדי דף יומי יש בארץ ובעולם.

ההערכה שהבאתי לעיל, שהגיעה לקצת פחות מ-100,000 איש, לא כללה נשים ושאינם דתיים.

אתה מתעקש שנכלול אותם?
בסדר, אז יש 100,006 לומדים/ות.
אני מוכן אפילו להסכים ולהעריך בהפרזה גדולה שיש 300 נשים שלומדות ו30 חילוניים שלומדים, בסדר?
בא נניח ל-330 הללו בצד, וכעת תנסה להעריך כמה לומדים יש חוץ מהם בארץ ובעולם.



[ואגב, אני לא מתפלא שיש נשים שלומדות דף יומי, אלא מתפלא על הנשים שלומדות דף יומי... אבל זה באמת ממש לא הנושא כעת]","58","","4349","True","True","False","","328","84.228.195.46","0","19125","כללי|",""),new Message("19696","19671","בארץ ישנן כמה עשרות נשים, שלומדות את הדף","11/06/12 17:28","כא סיון","תשע"ב","17:28","יאירה","היומי בקביעות.","192","","4349","True","True","False","","276","37.60.43.12","0","19125","כללי|",""),new Message("19673","19672","מה יש להתפלא עליהן?","11/06/12 09:15","כא סיון","תשע"ב","09:15","דוד כוכב","במסכת סנהדרין דף צד ע"ב:

(ישעיהו י, כז) וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יָסוּר סֻבֳּלוֹ מֵעַל שִׁכְמֶךָ וְעֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ וְחֻבַּל עֹל מִפְּנֵי שָׁמֶן, אמר רבי יצחק נפחא: חובל עול של סנחריב מפני שמנו של חזקיהו שהיה דולק בבתי כנסיות ובבתי מדרשות. מה עשה? נעץ חרב על פתח בית המדרש ואמר: כל מי שאינו עוסק בתורה ידקר בחרב זו.
בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ, מגבת ועד אנטיפרס ולא מצאו תינוק ותינוקת, איש ואשה, שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה.


לא נמצאה אף ילדה שלא למדה דף היומי.
כך שלא בוצע גזר הדין שבחקיקה. חוק גיוס חובה, עם שיניים.","125","","4349","True","True","False","","220","95.86.123.116","0","19125","כללי|",""),new Message("19675","19673","הלכה פסוקה בשו"ע. וכל הפלפולים אך למחסור","11/06/12 09:56","כא סיון","תשע"ב","09:56","כדי","","249","","4349","False","True","False","","209","109.186.120.65","0","19125","כללי|",""),new Message("19676","19675","ודברי הח"ח והחיד"א אינם הלכה פסוקה?","11/06/12 10:41","כא סיון","תשע"ב","10:41","דוד כוכב","","125","","4349","False","True","False","","152","95.86.123.116","0","19125","כללי|",""),new Message("19677","19676","דוק בדבריהם. מעולם לא עלה על הדעת","11/06/12 10:49","כא סיון","תשע"ב","10:49","כדי","להתיר לימוד "גמרא". ועי' גם בשו"ת אג"מ (חיו"ד ח"ג סי' פז) אפילו גבי "משניות", וחתם שם: "ומרוב הפשיטות אקצר".
וזה פשוט מאוד ולא צריך לעייל פילא בקופא דמחטא מרוב חשקת החידוש.","249","","4349","True","True","False","","276","109.186.120.65","0","19125","כללי|",""),new Message("19678","19677","אדרבה","11/06/12 10:59","כא סיון","תשע"ב","10:59","דוד כוכב","מעולם לא עסקו בלימוד עצמי, אלא רק בללמד אותן.
אגב שם באג"מ איתא "ומתוך הפשיטות" ולא 'ומרוב'.
ולמה לחשוד שיש פה ענין בחשקת החידוש.

מקורות נוספים באשכול קודם.","125","","4349","True","True","False","","180","95.86.123.116","0","19125","כללי|",""),new Message("19695","19677","כבודו מתנגד ללימוד גמרא לנשים?","11/06/12 17:26","כא סיון","תשע"ב","17:26","יאירה","(ללא מרכאות)...
לענ"ד כבר הצליחו להכניס את הפיל לחוד של מחט מהבחינה הזאת! כיום אפילו נשים חרדיות מתחילות ללמוד גמרא (קרובי משפחה שלי ספרו לי על שתי נשים, שהן מורות בסמינר, אשר התחילו ללמוד גמרא)! רוב הנשים לא לומדות משום שעדיין לא מכירות היטב את עולם הגמרא ומפני שהן לא חייבות (כך אין להן עניין מושך). אולם נשים, שלומדות מתייחסות לגמרא בקדושה יתירה,מוקירות אותה ומתמידות בלימוד!","192","","4349","True","True","False","","324","37.60.43.12","0","19125","כללי|",""),new Message("19679","19678","אמרת.","11/06/12 11:10","כא סיון","תשע"ב","11:10","כדי","","249","","4349","False","True","False","","159","109.186.120.65","0","19125","כללי|",""),new Message("19878","19679","כלומר?","20/06/12 22:30","ל סיון","תשע"ב","22:30","דוד כוכב","הסתפקתי אי ר"ל 'אמרת וצדקת', או 'אמרת ואיני מסכים'. מ"מ נראה דמיירי ארישא בעניין שתלמד בעצמה.

הנה דעת שו"ת משנה הלכות חלק י סימן קסא:
"והנראה דללמוד לעצמה ודאי מותרת דמי יאמר לה שתשמע לנו שלא תקבל שכר כיון דמפורש אמרו דמקבל שכר כמבואר בש"ס דגם אשה יש לה שכר על לימודה. ובאמת המפורסם לא צריך ראי' הרי לן נשים מלומדות מדור דור וברוריה דביתהו דר"מ ומיכל בת שאול וגם בדורות האחרונים ואשת הפרישה ועוד ועוד".
ומה שכתב שם בתחילה מובן אי מיירי אברכת התורה.

אבל דעת שו"ת שבט הלוי חלק ח סימן ריא:
"ודבר פשוט מאד דכיון דסבת המלמד תורה וכו' הוא מפני שהנשים מוציאות את ד"ת לדברי הבאי, וכמש"כ שם בשם המאירי בסוטה שמתוך הבנתה ביתר מגדרה היא קונה ערמימות וכו' יעש"ה, הנה אין בזה הבדל בין לומדת בעצמה או שמלמדים אותה דסו"ס עניות דעתן שכ' הרמב"ם לא ישתנה עי"ז דזה טבע האשה והיינו לפי הרבה שיטות דוקא תורה שבע"פ".
אמנם יש לדחות שבודאי אי אפשר לומר שאין בזה הבדל, כי דרכה להוציא לדברי הבאי דברים ששומעת באקראי, אבל כיון דנחתא ללמוד בעצמה כבר מבינה את רצינות הדברים.
וזהו שכתב הפרישה יו"ד סימן רמו ס"ק טו:
"מפני שרוב נשים אין דעתן מכוונת וכו'. אבל אם למדה לעצמה אנו רואין שיצאה מהרוב ולכך כתב לעיל שיש לה שכר ורצונו לומר אם למדה התורה על מכונה שאינה מוציאה לדברי הבאי. אבל האב אינו רשאי ללמדה דדילמא תוציא דבריה לדברי הבאי כי הוא אינו יודע מה שבלבה וק"ל".
וכן דעת השואל בשבט הלוי שם שהביא ראיה מדברי הפרישה הללו.
ודוחק מה שדחה השבט הלוי ראיה זו, דלכתחילה אסור לה, ורק בדיעבד כיון שנתברר שלא הוציאה לדברי הבאי יש לה שכר. דלדבריו מיירי שלמדה באיסור, ואעפ"כ לבסוף יש לה שכר, ונמצא חוטא נשכר. וגם היה לדרישה להזכיר שהוא באיסור. גם קשה שלדבריו ברוריא וכמה נשים גדולות בתורה כולן החלו לימודן באיסור.
וכן הביא השואל ראיה מדברי שו"ת מהרי"ל החדשות סימן מה:
"ודווקא המלמד לבתו, אבל היא שלמדה בעצמה יש לה שכר כאינה מצוה ועושה שהיא מכוונת לטוב' ".
ומה שהשיב שם בשו"ת שבט הלוי: "וגם המהרי"ל החדשות סי' מ"ה שכ' כב' לא יחלוק ע"ז כי מוכח הוא ברמב"ם ופוסקים", אין תשובתו ברורה, כי אינו מוכח ברמב"ם ובפוסקים, ואדרבה דברי המהרי"ל מפורשים. ושוב, דוחק גדול לפרש שאמנם התחילה באיסור, ורק לבסוף נתברר שלא הוציאה לדברי הבאי. וגם היה למהרי"ל לפרש זאת.","125","","4340","True","True","False","","199","212.76.124.211","0","19125","כללי|",""),new Message("19707","19695","עקרונית - כן.","12/06/12 00:42","כב סיון","תשע"ב","00:42","כדי","האיסור של לימוד תורה לנשים הוא לאו דווקא מחמת יחסן לדברים, אלא משום הפעולה שפועל לימוד תורה על נפשו של אדם, לאלו (גברים) - מועיל, ולאלו (נשים) - מזיק. הלימוד הוא אותו לימוד (בהנחה שכך הוא), התוכן הוא אותו תוכן, אבל כלי הקיבול שונים במהותם זה מזה, וזה יכול ליצור קצר...

בהחלט כן, כמו בכל הלכה ישנם מקרים חריגים שבהם לא תקף האיסור. על מקרים חריגים צריך לדון בפורום חריג.","249","","4348","True","True","False","","253","109.186.120.65","0","19125","כללי|",""),new Message("19760","19707","אני מסכימה עם כבודו לגבי כלי קיבול שונים","14/06/12 16:42","כד סיון","תשע"ב","16:42","יאירה","אני מכירה בעובדה, שלגבר ולאישה ישנו תפקיד שונה מבחינה פיזית. גבר אמור להיות חזק, חריף, מגן, נותן ומפרנס ואילו אישה צריכה לקבל, לחיות מובלת, נשית ומביאה ילדים לעולם. עם זאת, גם גבר עשוי להיות כלי קיבול - כלומר לקבל ידע מרבו.

לענ"ד כבודו בא, בעצם, לומר, שנשים עלולות לפרש את הגמרא על פי הרגש והמוסר ולא על פי השכל בניגוד לגברים!

אני גם מסכימה איתך, שנשים, שלומדות גמרא חריגות (בינתיים), אבל אני לא מבינה מדוע לימוד תורה מזיק בכלל? האם לימוד תורה עלול להזיק?
(בסוגיא הנפוצה על אישה סוטה כתוב, שלימוד תורה מעניק זכות ולגבי לימוד ספר הזוהר ישנה תפישה: קריאת ספר הזוהר הקדוש במשך חצי שעה (אפילו ללא פירוש) יכולה להיחשב לאדם כטבילה במקווה טהרה).","192","","4346","True","True","False","","337","37.60.43.12","0","19125","כללי|",""),new Message("19768","19760","אסביר","14/06/12 19:10","כד סיון","תשע"ב","19:10","כדי","על המפורסמות א"צ ראיה. כוונתי בעיקר למבנה הנפשי, ואם נרצה - הנשמתי.

אמנם כן, מה שנכתב שעשויות להסיט את משמעות הדברים ע"פ נטיית נפשם, יש בו מן האמת, וזהו כפירוש הרמב"ם בהך דסוטה (כא:) שמוציאות ד"ת לדברי הבאי. וזה מכמה סיבות והעיקרית שבהן לענ"ד הוא שלימוד תורה אותנטי מצריך מחשבה מדוייקת אשר אינה נוטה ימין ושמאל, מחשבה קרה חדה כתער אשר רגש ונטיות לב נכריות בעיניה ובל יראו במחיצתה (למעט מקרים מסויימים). כמו כן לומד אמיתי נדרש להתעסק במה שנראה כלפי חוץ כ"קטנות" - ירידה לפרטים ופירוקם לגורמי גורמים והתעסקות "אובססבית" בחלקיקי חלקיקים של כל זווית ופינה מהתורה. כל אלו ועוד נוגדים את הלך ורוחה ונטיית נפשה הטיבעית של האשה (הממוצעת). ההרס שיכול להיווצר מהשידוך בין שני העולמות הללו, יבוא לידי ביטוי בקליעה על המטרה בלימוד עצמו, ויותר ויותר כאשר המסקנות העולות מהלימוד מיתרגמות להלכה למעשה.

כאמור, אע"פ שגם הנ"ל הוא מכלל מערך השיקולים, ישנו פירוש נוסף למה שאמרו חז"ל בסוטה שהתורה מכנסת "ערמומיות" בלבו של אדם. טיבה על "ערמומיות" זו הוא כפי המקובל כיום ועוד הרבה מעבר לו: למדן אמיתי צריך להיות "אכזרי" על עצמו ועל הטקסט שלומד אותו - כל חושיו הביקורתיים צריכים להיות מופנים ורגישים לכל תזוזה מחשידה, אסור לו לעגל שום פינה אפורה או לרפאת שברה על נקלה. הוא מוכרח להסתכל חוץ מד' אמות של הטקסט שלפניו ולראות את מירב המרחבים, ההשלכות והקישורים שהוא טומן בחובו. את התמימות, אפילו זו הטבעית והכנה, הוא חייב להשאיר מאחריו בשעת הלימוד, ומחשבה עליה וכ"ש שימוש בה, הרי היא כבלע את הקודש. עליו לאמץ בכל כוחו את הניצוץ הטוב הגלום בחוצפה ועזות הפנים. ככלל, הוא חייב להיות תובעני וביקורתי קודם כלפי עצמו ומתוך כך כלפי החומר הנלמד.
הקב"ה טבע בטבעו של עולם שמעשים, אפילו חיצוניים שבעל המעשה אינו מזדהה עימם, וכ"ש התנהגויות הנעשות מתוך הזדהות פנימית, משפיעים על נפשו של אדם, ירצה או לא ירצה. כמו שנכונים הדברים לגבי מעשים בפועל, נכונים הם לא פחות לגבי צורת ודפוס חשיבה שבה אדם מרגיל את עצמו. משכך, הרי מכיוון שלימוד תורה מצריך דרישות מסויימות, רישומן של אותן דרישות ילכו ויקבעו להם שביתה בנפשו של אדם. אותם רשמים הם אנטיתזה לנפשה של אישה. לא רק שלא יועילו לה אלא יחספסו אותה ויכהו את אורה הטיבעי. לעומתה, לנפשו של האיש שבלא"ה נטועות בבסיסה שרשיהן של אותן תכונות, החיספוס הזה דווקא יכול להועיל.

שני הפירושים הם אמת והם שני צדדים של אותו מטבע. הנזק הפוטנציאלי הוא דו כיווני - ללומדת ולטקסט. כדי להתגבר על האיסור צריך לצלוח לפחות את שתי המשוכות האלו, וזה די נדיר.

עצם זה שלימוד תורה יכול להזיק, לא נפלא הוא ולא רחוק, וכבר חז"ל הצביעו על כך בכמה מקומות, כמו בחולין (קלג.) כל השונה לתלמיד שאינו הגון כזורק אבן למרקוליס. ואבוהון דכולהו מה שמשלו בקידושין (ל:) התורה כסם חיים לזוכים, ולסם מוות לאלו שלא. והעניין הוא שהתורה אינה מסתכמת רק בהיותה מטען אינטלקטואלי בלבד, היא אוצר כלי חמדה המכיל השפעות סגוליות רבות ומגוונות. על מנת שיפעלו את פעולתן הן צריכות לנוח על כלי נכון ומתאים, ואם לאו, לא רק שחסרה ההשפעה, אלא שההשפעה היא שלילית. ולא לחינם המשילו חז"ל התורה לסם (תרופה), שכמו במשל אם אדם שאינו צריך כדורים לוקחם הרי שיוכלו לעשות שמות בגופו, כך גם בתורה. ההתאמה והמינון והאיכות צריכים להיות מדוקדקים ומדוייקים בהתאם לכלי הקיבול. בורא הסם כמו גם את הנוטלה, מכיר היטב את המערכת על מרכיביה, והוא זה שאמר מי ילמד ומי לא.

"קריאת" ספר הזוהר אכן יש בכוחה לטהר הנשמה, וכמ"ש מרן החיד"א בכ"מ וכלשונו: "ואע"ג דלא ידע מאי קאמר". בהודעה הקודמת נכתב במוסגר "אפילו ללא פירוש", ואני נוטה לומר שברוב המקרים הוא "דווקא ללא פירוש". אם אדם שאינו בר הכי כבר מעלה בדעתו שהוא ירד לעומקם של דברים, זהו הסיכון האמיתי. וכלשונו של הזוהר עצמו בר"מ פרשת נשא (קכב.): ובגין דא מאן דאיהו חייבא, וייעול למנדע רזין דאורייתא, כמה מלאכי חבלה ...,ומבלבלין מחשבתיה, דלא יעול לאתר דלאו דיליה. ע"כ.

ואאלץ לקצר.","249","","4346","True","True","False","","320","46.116.114.178","0","19125","כללי|",""),new Message("19776","19760","האם לימוד תורה עלול להזיק?","15/06/12 03:45","כה סיון","תשע"ב","03:45","דוד כוכב","לפירוש הרמב"ם הבעיה היא באותן הנשים הלומדות תורה מתוך קלות ראש.
מפרשים אחרים, מתוך אנלוגיה לגמרא אחרת, פירשו, שיש נשים שמתוך דברי התורה יפיקו פיקחות, וישתמשו בה לחטוא. וכתבו המחברים שטעם זה אינו רלוונטי כאשר זמינים ברווח לימודים פחותים במעלתם, אך מכילים גם הם פיקחות והכרת הוויות העולם.","125","","4345","True","True","False","","216","213.151.58.204","0","19125","כללי|",""),new Message("19798","19768","תודה לכבודו על ההסבר המפורט.","17/06/12 21:05","כז סיון","תשע"ב","21:05","יאירה","דבריך המרשימים והמרתקים, המגנים על עמדתך מעוררים כבוד והערכה רבה!
אתה צודק לגבי המחשבה החדה והטהורה ללא רגשות משניים וכך זה צ"ל גם אצל האישה הלומדת. לא דברתי על זה עם נשים, שאני מכירה. לענ"ד אם מדובר בתעסוקה ה"אובססיבית" הקשורה ללימוד גמרא היא אכן עשויה להיות מעניינת.
אמנם לא בדקתי אם הלימוד מחספס את נפש האישה, אך מה שכן, הוכח, שבד"כ גברים, שלומדים צנועים, שלווים ומאופקים. לפי דעתי הגמרא דווקא מרגיעה ומרפאת את הנפש.
על כל פנים אני מקבלת את דבריך לגבי נשים ממוצעות (כפי שכבודו הדגיש). ברור מאליו, שהן לא חייבות ללמוד גמרא אלא מוסר, אמונה, נ"ך והלכות.

לגבי לימוד ספר הזוהר: התכוונתי לקריאה במלוא מובן המילה ולא התכוונתי ללימוד.
מי שלומד מעוניין להבין ןלהפנים את אשר למד. אין לי צל של ספק, שכבודו יסכים איתי, שהפירוש מתוק מדבש או הסולם יכול להועיל ללימוד.","192","","4343","True","True","False","","402","95.86.112.105","0","19125","כללי|",""),new Message("20236","19768","האם לומד דף יומי ממוצע עומד בקריטריונים?","09/07/12 19:18","יט תמוז","תשע"ב","19:18","חבר","כתבת יפה על הדרישות הנפשיות מלומד תורה על מנת ללמוד כמו שצריך. "למדן אמיתי" כמו שכתבת.
אך אני מניח שאתה יודע שרוב לומדי הדף היומי, נמצאים בשיעור של בן חצי שעה לשעה ושומעים את הסברו של מגיד השיעור, ומקווים לצלוח בשלום את הדף. הוא אינו רואה את המרחבים.... וב"ה הוא נשאר תמים... כך שהסבר זה לא יעמוד כנגד לימוד דף יומי של נשים.
גם אני חושב (מי אני?) שזה לא הלימוד המומלץ לנשים. וגם לא לכל הגברים.
אך דווקא לימוד מסכת זו מדגיש את חשיבות לימוד עיוני של הלכות נידה על כל הפרטים ע"י נשים, וכך לצמצם את העיסוק בשאלות ההלכה למעשה ע"י רבנים גברים, דבר שמביך את הנשים השואלות ומביא לתקלות.
ב"ה הולך ומתמסד תפקידן של "יועצות ההלכה" והן עונות על מאות אלפי שאלות!","137","","4321","True","True","False","","125","212.76.106.77","0","19125","כללי|",""),new Message("19799","19776","אם אני לא טועה הפיקחות המוזכרת מרמזת על","17/06/12 21:16","כז סיון","תשע"ב","21:16","יאירה","מעשה דברוריא, שצחקה על מאמר חז"ל "נשים דעתן קלה".
אני לא חושבת, שניתן לגרוע מהלימוד.","192","","4343","True","True","False","","346","95.86.112.105","0","19125","כללי|",""),new Message("19894","19878","תודה רבה על המקורות הנוספים","21/06/12 00:04","א תמוז","תשע"ב","00:04","יאירה","","192","","4339","False","True","False","","242","176.13.163.135","0","19125","כללי|",""),new Message("20249","20236","פתחי תשובה חושן משפט סימן ז ס"ק ה","10/07/12 11:48","כ תמוז","תשע"ב","11:48","דוד כוכב","וכתב בספר ברכי יוסף אות י"ב, אף דאשה פסולה לדון מ"מ אשה חכמה יכולה להורות הוראה, וכן מתבאר מהתוספות [נדה נ' ע"א ד"ה כל הכשר] לחד שינויא דדבורה היתה מלמדת להם דינים.

(מהדף היומי של היום!).","125","","4320","True","True","False","","161","212.76.99.221","0","19125","כללי|",""),new Message("20326","20236","ומסכת שבת אפשר ללמוד?מסכת קידושין?","12/07/12 17:28","כב תמוז","תשע"ב","17:28","יאירה","גם במסכתות האלה נלמדים ענינים הלכתיים חשובים, שאישה חייבת לדעת!","192","","4318","True","True","False","","275","213.151.35.106","0","19125","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82674);