var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=19081;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("19081","0","מדוע אין גמרא על רוב מסכת תמיד?","10/05/12 11:14","יח אייר","תשע"ב","11:14","שיננא","שמתי לב לכך ש:
פרק ראשון - יש גמרא
פרק שני - יש גמרא
פרק שלישי - אין גמרא
פרק רביעי - יש גמרא
פרק חמישי - אין גמרא
פרק שישי - אין גמרא
פרק שביעי - אין גמרא


מה הסיבה לכך?","146","","4370","True","True","False","","1975","84.229.85.245","0","0","תמיד|כה ע"ב",""),new Message("19212","19081","ראה גם רש"י ביומא","17/05/12 01:31","כה אייר","תשע"ב","01:31","איתן","ביומא ט"ו ע"ב, אגב סוגיא קודמת המשווה בין סדר העבודות במסכת תמיד ובין סדרן ביומא - דנה הגמרא בארבע הלשכות הפתוחות לבית המוקד, בסתירה שיש בין תמיד פ"ג מ"א לבין מידות פ"א מ"ו.
ואומר שם רש"י -
תנן התם. במסכת תמיד. ולא שייך למיקבעיה בגמרא דיומא, אלא משום דמיירי לעיל בשינוי כהאי גוונא "מאן תנא סדר יומא ר''ש איש המצפה היא" - לא שמעינן ליה דאמר הכי אלא משום דשמעינן ליה דפליג אסדר תמיד מוקמי לסתמיה דפליגי אתמיד אליביה - ואין שיטה כזאת מצויה בגמרא קבעה נמי להך גביה דמתוקמא נמי בהך שיטתא:"
רש"י אומר שהדיון בסתירה בין תמיד למידות היה צריך להיות בתמיד, אלא ש"אין שיטה כזו בגמרא", כלומר אין (!) גמרא על מסכת תמיד.

ואגב -
הגמרא שם י"ד ע"ב אומרת, שבמסכת יומא רואים שדישון מזבח הפנימי והמנורה הוא אחרי שחיטת התמיד, וההפסקה בין חמש הנרות ושתי הנרות מתבצעת - כאבא שאול - על ידי הקטורת. והגמרא אומרת שמשניות אלו הן אליבא דר"ש איש המצפה. וכאמור לעיל ברש"י, ר"ש איש המצפה לא אמר זאת בפירוש אלא הגמרא למדה זאת מדבריו.
זו הזדמנות להפנות לאשכול הזה, בו תמצא את מאמרו המצוין והמפורט של עלי על הטבת הנרות והדלקתם.

דבר נוסף, לר"ש איש המצפה (שם) בזריקת דם התמיד, להבדיל מכל שאר העולות - כשנותן על קרן דרומית מערבית נותן בשתי מתנות, תחילה מערבית ואח"כ דרומית.


ושם כתב רש"י (ט"ו ע"ב סד"ה "לא יהו אלא דרך ימין") שכמו בחטאת כך גם בכל הקרבנות, מקיפים את המזבח מצידו הדרומי, ופונים לימין, ולכן נותנים תחילה על צפון מערב ואח"כ על דרום מזרח.
ולא הבנתי, בשלמא בקדשים קלים ששחיטתם בדרום יכול לעשות כך, אבל עולה ואשם ששחיטתם בצפון - יקיף את כל המזבח כדי להגיע לפינה הצפונית מזרחית??","123","","4363","True","True","False","","320","31.44.143.131","0","19081","תמיד|כה ע"ב",""),new Message("19215","19212","גמרא במסכת תמיד","17/05/12 03:23","כה אייר","תשע"ב","03:23","דוד כוכב","רש"י לא פירש את מסכת תמיד, כנראה משום שלפניו לא היתה כלל גמרא על משניות מסכת זו, כפי שהוא גם בכת"י מינכן.","125","","4363","True","True","False","","263","213.151.42.143","0","19081","תמיד|כה ע"ב",""),new Message("19292","19215","רש"י ומסכת תמיד","21/05/12 23:30","כט אייר","תשע"ב","23:30","איתן","כדי לדעת באמת אם היה לפני רש"י גמרא על מסכת תמיד - יש לעשות עבודה די סיזיפית ולראות איך רש"י מתייחס במקומות אחרים למסכת זו. כולל כמובן לבדוק את הגירסאות בכתבי היד. יש לעבור על כל ספרי רש"י ותלמידיו, וכאמור זו עבודה רבה.

אביא שלוש דוגמאות:
א - הדברים שהבאתי לעיל, במסכת יומא "ואין שיטה כזאת מצויה בגמרא"
ב - בסוגית כלאים בבגדי כהונה ביומא ס"ט פירש רש"י שההיתר להניח תפילין כנגד ראשו - "ולא חיישינן שמא יפיח" וזה שלא כהגמרא בתמיד שהחשש שאין צורך לחשוש לו הוא שמא יתגלגל עליהם.
ג - בסוגיית בית הכסא פירש רש"י ברכות ס"ב ע"ב שהטענה ש"עשה מעשה אנשי שעיר" היא שדיבר בבית הכסא. ואילו אצלנו הגמרא אמרה שלו היה לו להיכנס לבית הכסא.
וכבר הקשו את זה על רש"י, התוס' ביומא והגר"א בברכות. ואם אכן רש"י לא הכיר את הגמרא הזו - זה יכול להסביר.

מאידך ניתן לטעון, התוס' והגר"א לא היו מקשים אם היו מעלים בדעתם שמסכת זו אינה מעיקר הגמרא.
גם יש פירוש של רגמ"ה למסכת זו, הייתכן שרש"י לא היכירו?!

אשמח לשמוע אם מישהו בדק את זה.
על הרמב"ם ומסכת תמיד אכתוב בחלון נפרד.","123","","4359","True","True","False","","316","95.86.74.180","0","19081","תמיד|כה ע"ב",""),new Message("19293","19292","הרמב"ם ומס' תמיד; משנת ראב"י קב ונקי -","21/05/12 23:47","כט אייר","תשע"ב","23:47","איתן","לפני הרמב"ם היתה מסכת תמיד, ללא ספק, היות והרמב"ם מצטט את מסכת תמיד בספר המצוות לאו י"ג, בה כתב שמצוות "לא תיטע לך אשרה" היא בכל המקדש (כלומר - לא רק בעזרה) וכתב "וכבר התבארו פרטיה במסכת תמיד".

הגמרא היחידה הרלוונטית היא בסוף פרק ראשון, הקושיא שהקשתה הגמרא איך ייתכן שהיתה אכסדרא בעזרה, הרי כתוב "לא תטע לך אשרה לא תטע לך כל עץ". ותירצה הגמרא "באכסדרה של בנין". וא"כ איפוא, "פרטיה" של מצוות "לא תטע לך אשרה" שהתבארו במסכת תמיד היא לגבי מחלוקת אחרת בספרי שם, האם האיסור הוא רק נטיעת עץ או אף בניין עץ. ומהגמרא שלנו פשוט שהאיסור הוא על כל בניין עץ.
ופסק הרמב"ם בשניהם - הן לגבי השאלה אם רק בעזרה או בכל הר הבית, והן לשאלה אם רק נטיעה או אף בנין - כראב"י בספרי שם, ראה הל' ע"ז פ"ו ה"י והל' בית הבחירה פ"א ה"ט, וטעמו אמור בספר המצוות - היות ובתמיד מקשים ממנו (כס"מ שם).

ולענ"ד לכאורה מכאן ראיה, שלדעת הרמב"ם, הכלל "משנת ר' אליעזר בן יעקב קב ונקי" (כלומר והלכה כמותו) - הוא רק במשנה. שכן לא פסק כראב"י בספרי אלא מכח הגמרא בתמיד אך לא מחמת שראב"י הוא "קב ונקי". ראה כאן.","123","","4359","True","True","False","","344","95.86.74.180","0","19081","תמיד|כה ע"ב",""),new Message("19295","19293","לא תמיד הלכה כרבי אליעזר בן יעקב","22/05/12 00:54","א סיון","תשע"ב","00:54","דוד כוכב","לשון הרמב"ם: "ואין הלכה כר' אליעזר בן יעקב".
1. פירוש המשנה לרמב"ם מסכת כלאים פרק ד משנה ח
2. פירוש המשנה לרמב"ם מסכת שביעית פרק ב משנה י
3. פירוש המשנה לרמב"ם מסכת מנחות פרק ט משנה ג
4. פירוש המשנה לרמב"ם מסכת כריתות פרק ב משנה א
5. פירוש המשנה לרמב"ם מסכת תמיד פרק ה משנה ב
6. פירוש המשנה לרמב"ם מסכת מידות פרק א משנה ז
7. פירוש המשנה לרמב"ם מסכת כלים פרק ז משנה ג
8. פירוש המשנה לרמב"ם מסכת כלים פרק כח משנה ט

מהחכמים המנויים בברייתא עמו משמע דוקא שמדובר ברבי אליעזר בן יעקב השני - תלמיד רבי עקיבא - במסכת גיטין דף סז ע"א:
"תניא, איסי בן יהודה היה מונה שבחן של חכמים: ר"מ - חכם וסופר, ר' יהודה - חכם לכשירצה, ר' טרפון - גל של אגוזין, ר' ישמעאל - חנות מיוזנת, ר"ע - אוצר בלום, ר' יוחנן בן נורי - קופת הרוכלים, רבי אלעזר בן עזריה - קופה של בשמים, משנת ר' אליעזר בן יעקב - קב ונקי, ר' יוסי - נמוקו עמו, רבי שמעון - טוחן הרבה ומוציא קימעא".
אך גם הוא אין הלכה כמותו בכל מקום.","125","","4358","True","True","False","","229","95.86.90.20","0","19081","תמיד|כה ע"ב",""),new Message("19297","19295","עבור אותם שהספיקו להכנס להודעה דלעיל","22/05/12 01:02","א סיון","תשע"ב","01:02","דוד כוכב","באותן דקותיים שהוספתי והגהתי בה, נכנסו ארבעה!
נא לעיין שוב - בתוספת למטה.","125","","4358","True","True","False","","137","95.86.90.20","0","19081","תמיד|כה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);