var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1895;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","59")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1895","0","למה בתנאים כתוב "אומר" ובאמוראים "אמר"?","20/04/10 20:35","ו אייר","תש"ע","20:35","שיננא","שלום לגולשים הנכבדים.

אשמח לדעת מדוע במשניות מופיע בניסוח של "אומר" ("רבי יהודה אומר", "בית הלל אומרים" וכן על זה הדרך), ואילו בגמרא בנוגע לאמוראים מופיע בניסוח של "אמר" ("אמר אביי", "רבא אמר", וכן על זה הדרך) ?

תודה מראש","146","","5126","True","True","False","","1197","77.127.38.96","0","0","",""),new Message("1899","1895","ההבדל הוא אחר","21/04/10 00:32","ז אייר","תש"ע","00:32","משיב מאורות דף היומי","שלום לך,

נדמה לי שגם בתוך לשון המשנה מצאנו שני סוגי הלשון, ההבדל הוא בין לשון "אמר רבי יהודה, אימתי בזמן שמעדמת את עצמה, (מקואות פ"ו מ"א), לבין לשון "רבי יהודה אומר".

וכן בלשון התלמוד אפ' שבד"כ ההבדל הוא בין "אמר אביי" לבין "איתמר, יאוש לא מדעת, אביי אמר לא הוי יאוש, רבא אמר לא הוי יאוש", אבל מצאנו הרבה אביי אומר רבא אומר:

תלמוד בבלי מסכת שבת דף ז עמוד ב
דאיתמר, חורי רשות היחיד - כרשות היחיד דמו. חורי רשות הרבים, אביי אומר: כרשות הרבים דמו, רבא אומר: לאו כרשות הרבים דמו.

וכן במכות דף ט' א' ודף כ' ב', נדרים פד' ב', יומא מא' ב', כריתות יא' א', יבמות קיח' ב' פח' ב'.","142","","5125","True","True","False","","250","85.130.130.141","0","1895","",""),new Message("1906","1895",""אמר" בארמית היינו "אומר" בעברית","21/04/10 07:42","ז אייר","תש"ע","07:42","הראל","שמעתי פעם שלמעשה המילה "אמר" בארמית בנוגע לאמוראים זה "אומר",
ואם כן, גם דברי האמוראים וגם דברי התנאים מובאים בלשון הווה ("אומר") ותורתם חיה וקיימת וכאילו נאמרת אף זה עתה.

בדקתי כעת במילון ארמי-עברי של ע"צ מלמד ומובא שם כך:

אֲמַר = אָמַר

אָמַר = אׂומֵר

כך שמתברר שלמילה "אמר" בארמית יש שני פירושים שונים, ותלוי מה הניקוד.

[בנוסף - לפני כמה שנים ראיתי בספר ישן נושן פירוש אחר להבדל בין "אמר" שבאמוראים לבין "אומר" שבתנאים, אך לצערי הרב אני לא זוכר לא את שם הספר ולא את הפירוש]","46","","5125","True","True","False","","293","77.127.235.227","0","1895","",""),new Message("1905","1899","לגבי הדוגמא שהבאת ממסכת שבת","21/04/10 07:34","ז אייר","תש"ע","07:34","הראל","בדקתי בדק"ס וכצפוי הוא מביא שבכ"י מינכן הגירסה היא "אביי אמר... רבא אמר...".

לא בדקתי בשאר המקומות את הגירסה בדק"ס ובכ"י, אך לא אתפלא כלל אם גם שם יש טעות בגירסה וראוי לגרוס יותר "אמר".

בדרך כלל, אכן, כמדומני, שברוב מוחלט של המקרים, אכן הגירסה באמוראים היא "אמר", וכפי שציין "שיננא" בשאלתו.","46","","5125","True","True","False","","196","77.127.235.227","0","1895","",""),new Message("16274","1906","עוד יש להוסיף","29/12/11 16:16","ג טבת","תשע"ב","16:16","תלמיד","כמדומני, שבמשנה יש אומר ויש אמר, והחילוק הוא: כשהתנא מתייחס לת"ק כתוב אומר, וכשיש אמירה חדשה ואין ת"ק כתוב גם במשנה אמר.

עליתי על זה לפני מספר שנים כששרתי את השיר "אמר רבי עקיבא זה כלל גדול בתורה" שמתי לב שאני שר אמר ולא אומר, וכמדומני כך ענה לי הרב שמואל אריאל.
זה דומה לחילוק שראינו בדברי האמוראים שבין אביי אמר לעומת אמר אביי.


וכפי שכתבת, בוילנא כשכתוב על אמורא אומר זה בדר"כ טעות סופר ובכתבי יד יש גירסאות אמר.","145","","4508","True","True","False","","92","84.228.208.207","0","1895","",""),new Message("16283","16274","ועוד יש לומר","30/12/11 04:14","ד טבת","תשע"ב","04:14","המכריע","המשנה נכתבה על סמך משניות קיימות ובשעתן הדברים נשנו בחיי אומרם בלשון הווה. התלמוד נכתב על ידי חותמיו ללא בסיס מוקדם רק מסורות שבעל פה, ולכן הוא נשנה בלשון אמר בשעתו חכם פלוני.","199","","4507","True","True","False","","167","85.130.221.217","0","1895","",""),new Message("16287","16283","וזאת מניין לך?","30/12/11 12:42","ד טבת","תשע"ב","12:42","תלמיד","המשנה והגמרא נערכו בצורה זהה.
רבי ערך את המשנה על סמך מסורות בע"פ, וגם כנראה ממחברות נסתרות,
וכך גם רבינא ורב אשי ערכו את הגמרא על פי מסורות בע"פ וגם כנראה ממחברות נסתרות.
באגרת רב שרירא גאון אפילו כתוב שהגמרא נערכה "דרא בתר דרא" דהיינו סוגיות צומחות כל דור הוסיף על הסוגיה הבסיסית, ורבינא ורב אשי היו חותמי הגמרא.
ולכן לא הבנתי הסברך.","145","","4507","True","True","False","","131","95.86.71.251","0","1895","","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);