var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=18571;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","48"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","46")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("18571","0",""הדרן עלך מסכת..."","15/04/12 22:16","כג ניסן","תשע"ב","22:16","הצטטן",""אשרינו מה טוב חלקנו שאנו עוסקים בלימוד תורה שאינו כעין אמצעי גרידא, דהיינו שלומדים כדי לדעת ולקיים המצוות, אלא הלימוד כשלעצמו מהווה את עצם המטרה, זוהי מצוה מיוחדת שאינה תלויה בשום מעשה, ואמנם כן: אין שום חכמה אחרת בעולם, זולת תורתנו הקדושה, שהלימוד בה הוא גופו מטרה ולא אמצעי, משום כך, הרופא, למשל, אחרי שהתמחה בחכמת הרפואה לא ישב וילמד מחדש את הידיעות שקנה בתחילת ענינו, לשם איזו מטרה ילמד? הלא בעיקר היה לומד כדי להשיג את חפצו, שיסמיכוהו לרופא, והנה מכיון שכבר הגיע אל מחוז חפצו אין לו עוד שום סיבה לחזור פעם נוספת על החומר שכבר קלט בעבר, לא כן אנחנו בעסק התורה, שמתכיפין סיום להתחלה, וברגע שמגיעים לפסוק החתימה 'לעיני כל ישראל' מיד מתחילין שוב מ'בראשית'. – מדוע? כי אצלנו עצם הלימוד הוא מטרה, כי דברי תורה הם חיינו, ובהם נהגה יומם ולילה.

וזה שאומרים ב'הדרן' לסיום מסכתא: "אנו עמלין ומקבלים שכר, והם עמלים ואינם מקבלים שכר", פירוש: אנו חובשי בית המדרש העמלים בתורה לשמה, לא לשם איזו תכלית, מקבלים שכר אף על עצם הלימוד, והם תלמידי המכללות והאוניברסיטאות, העמלים בכל לימודי החכמה והמדע לשם איזו תועלת, אינם מקבלים שכר על גוף הלימוד, אין להם אלא אותו שכר שיקבלו אחר כך כשיעשו שימוש בחכמה שלמדו, אך עבור הלימוד כשלעצמו לא ישיגו שום גמול!

(הגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל, ראש ישיבת "פורת יוסף")","68","","4404","True","True","False","","2109","84.229.93.142","0","0","כללי|",""),new Message("18582","18571","הלומד על מנת לעשות, מספיקין בידו וגו'","16/04/12 08:58","כד ניסן","תשע"ב","08:58","Almuaddib","נ.ב.
רופאים לא מפסיקים ללמוד ולהתעדכן אף פעם.","107","","4403","True","True","False","","177","81.218.141.168","0","18571","כללי|",""),new Message("18585","18571","האם מציטוט הדברים ע"י כב' 'הצטטן' ניתן","16/04/12 09:43","כד ניסן","תשע"ב","09:43","יהודי_קדום","להבין כי לימודי מדעים אינם דברי אלוקים חיים?
אני נוהג לקרוא להם לימודי קודש - כך לא פחות אבל יותר.

בכל רגע ורגע של לימוד מתימטיקה, פיסיקה וכו', בכל נוסחא ונוסחא ובשעת הלימוד עצמו יש מהלומדים המכוונים ויודעים לראות את ה', את מעשה בראשית ואת מעשה מרכבה (כפירוש הרמב"ם בהלכות יסודי התורה פ' א-ד ולא כפירוש האחרים ר"ל).

אף לימוד זה הוא עמל בתורה לשמה!

מי שלא רואה את נפלאות הקב"ה באנומליה ה IV של המים - הוא עיוור וסכל!

מי שלא רואה את נפלאות הקב"ה במשוואת אוילר (ליאונרד אוילר היה גאון מתימטי)
- משוואה בה מתאחדים כמה יסודות מתימטיים שכל אחד מהם הוא יישות נפרדת (מספרים מדומים, רציונאליים ואי-רציונאליים) .


בסידור התפילה שלי מעל "חק נתן ולא יעבור..." רשמתי שתי נוסחאות: האחת משוואת אוילר והשנית - המפורסמת של איינשטיין.

אני מכיר כמה "תלמידי המכללות והאוניברסיטאות" שהכירו בקב"ה דרך לימודם שם...

אז הבה ונוציא מתוך "הם...ואינם מקבלים שכר" את 'תלמידי המכללות והאוניברסיטאות, העמלים בכל לימודי החכמה והמדע לשם איזו תועלת' המכירים שתורתם אמונתם (ה ו' במיקום הנכון...).

הייתי רוצה להאמין שהגאון רבי יהודה צדקה זצ"ל (בדברים על פי כב' "הצטטן") היה מסכים עם דברי.","233","","4403","True","True","False","","191","79.177.161.73","0","18571","כללי|",""),new Message("18602","18571","ישנה גירסא נוספת לפסוק מההדרן","16/04/12 17:49","כד ניסן","תשע"ב","17:49","יאירה",""אנו עמלין ומקבלים שכר" - כלומר, אנחנו, לומדי תורה מקבלים שכר על לימוד לשמו בעוה"ב ואילו "הם עמלים ואינם מקבלים שכר", הם עובדים בעוה"ז, משתכרים ומקבלים כסף עבור העבודה שלהם. זאת ועוד: אם בעל מקצוע לא מקיים טוב את המלאכה הלקוח לא ישלם לו אלא ידרוש לתקן את המעשה, בניגוד לכך, הקב"ה משלם את שכרם ללומדי תורה בעוה"ז ומבטיח להידבק בשכינתו בעוה"ב!","192","","4403","True","True","False","","314","46.116.140.178","0","18571","כללי|",""),new Message("18646","18582","חוץ מ"הטוב" שברופאים","18/04/12 08:08","כו ניסן","תשע"ב","08:08","דוד כוכב","שיודע הכל...","125","","4401","True","True","False","","126","213.151.54.57","0","18571","כללי|",""),new Message("18587","18585","אוילר זה לחלשים! האם רשמת מעל "חילוץ עצמ","16/04/12 12:54","כד ניסן","תשע"ב","12:54","Almuaddib","ות" אחת מהנוסחאות של גאוס?","107","","4403","True","True","False","","188","81.218.141.168","0","18571","כללי|",""),new Message("18597","18585","אולי נכרוך זה בזה","16/04/12 16:17","כד ניסן","תשע"ב","16:17","קותי","במפגש הנחמד שהיה לנו בביתו של הרב כוכב בחוה"מ פסח
עלתה תוך כדי דיבור השאלה האם יש קשר בין "אי אפשר לצמצם" ובין הפרדוקס של זנון 430-495 לפנה"ס

לטובת מי ששכח איזכור.
במיתולוגיה היוונית, אכילס הוא סמל האדם המהיר בתבל. אכילס מבצע תחרות ריצה עם צב בה מוסכם כי לצב יהיה יתרון התחלתי של 10 מטרים על אכילס. ידוע כי אכילס מהיר פי עשרה מהצב, אך למעשה לאחר שאכילס יעבור את עשרת המטרים הראשונים שהפרידו בינו לבין הצב - הצב יתקדם במטר נוסף, ובזמן שאכילס ירוץ את המטר הנוסף הצב יתקדם בעשירית המטר וכן הלאה ולכן למעשה אכילס לעולם לא ידביק את הצב ויעקוף אותו, בניגוד לניסיון החושים. פרדוקס זה נפתר על ידי החשבון האינפיניטסימלי, שעל ידי מושג הגבול מסביר איך תהליכים אינסופיים יכולים למעשה להיות בעלי תוצאה סופית.","217","","4403","True","True","False","","210","89.139.166.98","0","18571","כללי|",""),new Message("18588","18587","לא. כי שיטת החילוץ של גאוס לא מופיעה","16/04/12 13:33","כד ניסן","תשע"ב","13:33","יהודי_קדום","בסידור ע״מ שלי....... :)
אבל ארשום אותה בברכות טז:
......","233","","4403","True","True","False","","154","79.177.161.73","0","18571","כללי|",""),new Message("18647","18588","לימוד מדעים אינו תלמוד תורה","18/04/12 08:26","כו ניסן","תשע"ב","08:26","דוד כוכב","הגר"א אמר שכפי שיחסר לאדם מידיעת החכמות, יחסר לו מאה מונים מידיעת התורה. אבל לימוד החכמות עצמו אינו תלמוד תורה.

הנפקא מינה,
בדברים רבה (ליברמן) פרשת ניצבים ו:
אמרו לו לשמואל והרי אתה אסטרוגולוס וגדול בתורה, אמר להם לא הייתי מביט באסטרוגוליא אלא בשעה שהייתי פנוי מן התורה, אימתי [בשעה] שהייתי נפנה לבית המים.

הגר"א למד את כל החכמות בבית המים, אך הרמח"ל כתב שרק את החזרות לעשות בבית המים.","125","","4401","True","True","False","","201","213.151.54.57","0","18571","כללי|",""),new Message("18599","18597","נכון שנראה טבעי לחשוב על מושג הגבול","16/04/12 17:15","כד ניסן","תשע"ב","17:15","יהודי_קדום","כשלומדים את "אפשר לצמצם" בגמרא כמו שלמדנו בבכורות ס: גבי יצאו שנים בעשירי וכן בחולין ע. גבי בעיא אם הלכו באברים אחר הרוב דמוקי לה שיצא חציו ברוב אבר או אפשר גם בשבועות לב. דכפרו שניהם בבת אחת

אבל...

סו"ס עלינו ללמוד היטב, היטב ללמוד את מושג הצמצום (מושג הצמצום כאן ולא כפי שמופיע במקום אחר ר"ל) בכל המקומות בש"ס, לבדוק האם להכליל אפשרות צמצום בידי שמים אם לאו וכו' וכו' . לצערי אני לא רואה את עצמי זוכה בכך.","233","","4403","True","True","False","","175","79.177.161.73","0","18571","כללי|",""),new Message("18640","18602","הבאתי בעבר את דברי מרן הראי"ה קוק זצ"ל","18/04/12 02:40","כו ניסן","תשע"ב","02:40","כוכב קטן","(כאן) שאמר שהעיקר כגירסת הירושלמי, שכל האמור ב"הדרן" הוא לא על יושבי קרנות אלא על יושבי קרקס, שאינם עוסקים לא בחכמת הטבע והחול, ואף אינם בעלי מקצוע העוסקים בישובו שלעולם, [שגם הם מקבלים שכר, כשעושים לש"ש.]
לדעתו הנוסח קרנות נוצר מטעות, שהיה כתוב קרו"ת - קרקסאות ותיאטראות, וטעה המעתיק וכתב קרנות.
וכן הוא בנוסח יהודי איטליא "יושבי קרקסאות ותיאטראות".","262","","4401","True","True","False","","221","213.151.54.57","0","18571","כללי|",""),new Message("18674","18640","אם זכרוני אינו מטעני (ויתכן שכן)","18/04/12 17:36","כו ניסן","תשע"ב","17:36","כדי","כמדומה שראיתי את הרעיון הנ"ל בשם הגרא"י קוק בספר אחר לפניו, ואיני יודע אם למד את זה ממנו או שקלטו מהאוויר.","249","","4401","True","True","False","","185","93.173.134.111","0","18571","כללי|",""),new Message("18650","18647","כל מי שלא לומד מדעים","18/04/12 08:42","כו ניסן","תשע"ב","08:42","יהודי_קדום","לא יידע מהי עבודת השי"ת ותחסר לו ההיתדבקות בו בכל נשימה ונשימה. וא"ת שבדברי אני חולק על מה שהביא (איני מקבל שזו דעת הגר"א אלא אם יוכח אחרת...) מהגר"א וכו' אקבל זאת אך על אמונתי אשמורה גם אם יסרקו את בשרי במסרקות ברזל.

ידועים לי כמובן הדברים שהביא כאן כבודו כפי שהם ידועים לכל ינוקא ובעניין עדין וחלוק זה אף לא אעמול להביא ראיות לדברי.

לגבי אמר לו שמואל וכו'.

אסטרולוגיה (במובנה היום) היא עבודת אלילים מובהקת (כן, אני יודע שעכשיו כבודו אץ רץ לנגחני ממקורות שונים).

בניגוד לאסטרולוגיה האסטרונומיה היא מדע שהחכם משלב בו עבודת ה'.

"ובתורתו יהגה יומם ולילה" "תורתו" - כולל מדעים.","233","","4401","True","True","False","","200","79.177.161.73","0","18571","כללי|",""),new Message("18651","18647","האם יש מעילה בעולמו של הקב"ה?","18/04/12 09:00","כו ניסן","תשע"ב","09:00","יהודי_קדום","אני משיב בחיוב ואף מוסיף שתיתכן מעילה כזו בכל רגע בחיי האדם.

אני מפנה ללימוד אחד מעשה בראשית שברא הקב"ה. עדיף לעיין בכך בספרי פיסיקה.

בעיקר יש לקרוא בעיון את הסעיף הדן בהשפעות תופעת האנומליה של המים על עולם החי.

בתופעת טבע זו אני רואה את נפלאות הקב"ה.

אם לא הייתי לומד זאת במדעים (כמו אלפי נושאים ונוסחאות וכו') הייתי מועל ל"ע בקב"ה ובעולמו.

מדעים הם לא "במקום" הם חלק אינטגרלי מלימוד התורה.","233","","4401","True","True","False","","172","79.177.161.73","0","18571","כללי|",""),new Message("18657","18647","כידוע הגר"א כתב ספר גיאומטריה","18/04/12 10:51","כו ניסן","תשע"ב","10:51","קותי","בשם "איל משולש" ובו משפטי הגיאומטרי והוכחות וכו'
מעניין לקרוא את הקדמת המוציאים לאור

הציטוט מדברי הגר"א מציב בעיה בפני מי שלמד תורה ולא למד מדעים וכו' שאז חידושי תורתו מותנים שהמדע יסכים להם אחרת הוא אמר דבר תורה מתוך חסר ידיעה משמעותי מאוד אחד חלקי מאה ממה שצריך

האסטרונומיה של תקופת שמואל היה דלה למדי
כיום צריך ידע מאוד מאוד נרחב כדי לדעת אסטרונומיה","217","","4401","True","True","False","","349","109.186.237.170","0","18571","כללי|",""),new Message("18662","18647","הסבר מגמתי, חלקי ושגוי גם בהבאת הגר"א","18/04/12 14:23","כו ניסן","תשע"ב","14:23","יהודי_קדום","וגם בדברים שאינם משתמעים מהמדרש (ואינני רוצה להשתמש במילה סילוף כי ודאי נכתבו הדברים לא בכוונה כזו).
הנה אביא (מאותו מקור אני מניח שכב' הביא) את כל הדברים :
"כפי שיחסר לאדם ידיעות משארי חוכמות, לעומת זה יחסר לו מאה ידות בחוכמת התורה, כי התורה והחוכמה נצמדים יחד" --- את המודגש באדום שהוא המשך המשפט השמטת !! ואת המשפט ערכת !! זוהי הטעיה ולא אתבטא ביותר מכך.

השמטה חשובה נוספת מהמקור המובא היא: "כל החוכמות נצרכות לתורתנו"

יש צורך לשכנעני שרק יד המקרה גרמה להשמטה זו שאף היא באה בהמשך הדברים לעיל.

איך אפשר לכפות על דברי הגר"א את דבריך "... אבל לימוד החכמות עצמו אינו תלמוד תורה". איך???
בעניין זה אסתפק בכך.
ולעניין המדרש:
כך הם דברי המדרש:
דָּבָר אַחֵר, מַהוּ לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא. שְׁמוּאֵל אָמַר אֵין הַתּוֹרָה מְצוּיָה בְּאִיסְטְרוֹלוֹגִין שֶׁאֻמְנוּתָן בַּשָּׁמָיִם, אָמְרוּ לִשְׁמוּאֵל הֲרֵי אַתָּה אִיסְטְרוֹלוֹגִין וְגָדוֹל בַּתּוֹרָה, אָמַר לָהֶן לֹא הָיִיתִי מַבִּיט בְּאִיסְטְרוֹלוֹגִים אֶלָּא בְּשָׁעָה שֶׁהָיִיתִי פָּנוּי מִן הַתּוֹרָה, אֵימָתַי כְּשֶׁהָיִיתִי נִכְנָס לְבֵית הַמָּיִם.
וכך יש להבינו:
הברור והפשוט ממנו: שמואל אומר חד משמעית שאסטרולוגיה מקומה בבית השימוש. ואני מוסיף: היא בזבוז זמן. אין בה אמת. שקר הבל ורעות רוח. חד וחלק. (לדעת שמואל ודאי שכך הוא הדבר לגבי ישראל)
וא"ת הרי מודה הוא ברוב ידיעתו אותה?
ע"כ אשיב: שמואל היה גדול בחכמת האסטרונומיה - אותה הוא לא הכניס למקום ההוא. וראה בברכות נח: " ואמר שמואל נהירין לי שבילי דשמיא כשבילי דנהרדעא".

לימוד חכמת האסטרונומיה הוא לימוד דרכי הבורא.
היא ממעשה בראשית של הקב"ה.
היא לימודי קודש.
וכיון שמוחו ודאי היה עסוק בה חשש לעסוק בה גם שם ולכן התעסק שם באסטרולוגיה (אני גם שם לא אעסיק את מוחי בה גם לא לשבריר שניה. אינני מאותם אנשים המאמינים שכוכבים יכולים לקבוע את עתידם ומנהלים את חייהם על פיהם).
אני אומר בסיכום:
מי שעוסק באסטרונומיה יכול ליהיות גם גדול בתורה והעוסק באסטרולוגיה הוא מבלה עולם.
וכדברי הגר"א: התורה והחוכמה נצמדים יחד

השתדלתי מאוד לא להיות בוטה.","233","","4401","True","True","False","","231","79.177.161.73","0","18571","כללי|",""),new Message("18661","18657","האסטרונומיה של שמואל היתה בכלל לא דלה!","18/04/12 13:53","כו ניסן","תשע"ב","13:53","Almuaddib","מנגד, לא מצאתי ב"איל משולש" שום דבר שילד לא לומד בשיעורי הנדסת המישור כבר בבית הספר היסודי.","107","","4401","True","True","False","","169","212.25.82.194","0","18571","כללי|",""),new Message("18672","18657","ראה דברי להלן שהציטוט מהגר"א אינו נכון!","18/04/12 17:09","כו ניסן","תשע"ב","17:09","יהודי_קדום","ראה דבריי תחת הכותרת "הסבר מגמתי, חלקי ושגוי גם בהבאת הגר"א".","233","","4401","True","True","False","","144","79.177.161.73","0","18571","כללי|",""),new Message("18667","18661","אז מה בכך? אין בגיאומטריה יותר","18/04/12 16:00","כו ניסן","תשע"ב","16:00","קותי","ממה שיש בגיאומטריה.
באותן שנים ספרי אוקליקס לא היו נגישים ליהודים כי היו בלטינית
ולכן נכתב הספר להנגיש את הנושא לחובשי בית המדרש.
מה שלימדו לפני 50 שנה לדוקטורנטים על DNA
מלמדים היום בתיכון

כמדומני שהיה מי שאמר בראשית ברא אלוקים את ניוטון
לפני ניוטון לא ידעו על חוק הגרויטציה וכל השאר
ולכן הידע היה מוגבל וגם מספר הכוכבים שראו ויכלו להתייחס אליהם.","217","","4401","True","True","False","","253","109.186.237.170","0","18571","כללי|",""),new Message("18682","18662","ביאור דברי הגר"א","19/04/12 02:23","כז ניסן","תשע"ב","02:23","דוד כוכב","אני ציטטתי את דברי הגר"א בעל פה, ולא השמטתי מילים מתוך לשונו מתוך איזו כוונה. אבל גם הניסוח שהעתקת פה פירושו כמו שכתבתי.
דבריו "התורה והחוכמה נצמדים יחד" אין פירושם שהתורה והחוכמה היינו הך, אלא שהם הולכים יד ביד. כלומר שהחכמות מסייעות בהבנת התורה על כל שעל ושעל. וזה גם פירוש הציטוט הנוסף שהבאת מדברי הגר"א: "כל החוכמות נצרכות לתורתנו", כלומר שהתורה, שהיא העיקר, נצרכת לחכמות כדי שישרתוה ויבארוה.
ר' מנחם מנדיל משקלוב תלמיד הגר"א, בהקדמתו לביאור הגר"א על מסכת אבות (שקלוב תקנ"ט) בקשר לידיעותיו של הגר"א בחכמות הטבע אומר בלשון זו: "מי יוכל למלל ולספר קצות ידיעותיו ופלאות חכמותיו איך שידע כולם על בוריים... וכן שאר החכמות... וכולם היו לו לרקחות ולטבחות לחכמת תורתנו הקדושה"...
רקחות וטבחות הן המשרתות - לא התורה עצמה, אלא משרתותיה. ואם הן מתנשאות למלוך להעשות כמותה - עליהן נאמר במשלי ל, כא-כג: תַּחַת שָׁלוֹשׁ רָגְזָה אֶרֶץ וְתַחַת אַרְבַּע לֹא תוּכַל שְׂאֵת. תַּחַת עֶבֶד כִּי יִמְלוֹךְ ... וְשִׁפְחָה כִּי תִירַשׁ גְּבִרְתָּהּ.
וכן בדרשות החתם סופר לפ' בשלח עמ' קיב, ב; "שכל החכמות הן פתחים ושערים לתורה". ולא חלילה התורה עצמה.

באשר ללימוד חכמות בבית הכסא כתב במפורש הרמח"ל בספר דרך חכמה:
"והמלאכות והחכמות החיצוניות כשידעם יניחם, אך למען לא ישכחם יחזור עליהן בהפנותו אל בית המים".
מה שאסור בתלמוד תורה לרוב קדושתה, מותר בחכמות, למרות חשיבותם.
גם רואה אתה שאותה הלשון שנאמרה בשמואל - הלימוד ב"בית המים", העתיק אותה הרמח"ל לענין לימוד כל החכמות. הוא פירש איפוא שלימודו של שמואל את הָאִיסְטְרוֹלוֹגִין היתה לשבח, ושכך הדין בכל החכמות. כי בלשון חז"ל האסטרולוגיה והאסטרונומיה חד הן. וכשנאמר לשמואל שהוא אסטרולוג גדול זה נאמר לשבח, שבקי הוא באסטרונומיה. וגם הוא אמר על עצמו במסכת ברכות דף נח ע"ב: "נהירין לי שבילי דשמיא כשבילי דנהרדעא, לבר מכוכבא דשביט דלא ידענא מאי ניהו". כלומר שהיה בקי בכל רזי האסטרונומיה כמעט, לימודו בבית המים היה איפוא רציני וממצא.","125","","4400","True","True","False","","674","95.86.94.189","0","18571","כללי|",""),new Message("18673","18667","הידע האסטרונומי הבבלי היה עצום","18/04/12 17:14","כו ניסן","תשע"ב","17:14","Almuaddib","ושמואל, כפי הנראה(1), ידע אותו על בוריו.

כפי הנראה, הבבלים הקדמונים ידעו לחשב את אורכו של החודש הממוצע בדיוק מדהים, ידעו כי העולם עגול, הבינו את ליקויי החמה והלבנה, והמציאו את המחזור בן 19 השנים בו יש 7 שנים מעוברות.


אסטרונומיה היתה גם לפני גלילאו, קפלר או ניוטון.








(1) נהירים לי שבילי רקיעא כשבילי נהרדעא","107","","4401","True","True","False","","253","81.218.141.168","0","18571","כללי|",""),new Message("18681","18674","אשכול קודם בענין","19/04/12 01:46","כז ניסן","תשע"ב","01:46","דוד כוכב","בקישור זה.
מהמקורות המובאים בקישורים שם נראה שלא היה מי שקדם לרב קוק בעניין ספציפי זה.

הכוכב הקטן נסע לישיבה, ולא צפויות תגובות שלו בקרוב.","125","","4400","True","True","False","","131","95.86.94.189","0","18571","כללי|",""),new Message("18688","18682","אסתפק בהבנת עמדתו בביאור הגר"א","19/04/12 05:13","כז ניסן","תשע"ב","05:13","יהודי_קדום","שהובאו כדבריו "אני ציטטתי את דברי הגר"א בעל פה" וכו'.","233","","4400","True","True","False","","121","79.177.161.73","0","18571","כללי|",""),new Message("97706","18682","במהר''ל הבדל בין אסטרונומיה לאסטרולוגיה","26/01/22 12:25","כד שבט","תשפ"ב","12:25","אליעזר מ ש","ראה בספרו: ''נתיבות עולם'' 'נתיב התורה'פרק י''ד, שמצוה וחובה ללמוד תכונה [כלומר אסטרונומיה ]להביט בםועל ה'. ומה ששמואל למד בבית המים זה חכמת חוזה בכוכבים [כלומר אסטרולוגיה] שהיא לא חשובה כמו אסטרונומיה. [ראה שם כל דבריו]","610","","831","True","True","False","","73","213.151.52.130","0","18571","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);