var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=18393;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("18350","0","כמה הערות בענין קול ומראה וריח","01/04/12 11:33","ט ניסן","תשע"ב","11:33","מתפעל",""ת''ר המפטם את הקטרת ללמד בה או למוסרה לציבור פטור, להריח בה חייב והמריח בה פטור אלא שמעל ומי איכא מעילה [בריח] והאמר ר''ש בן פזי א''ר יהושע ב''ל משום בר קפרא קול ומראה וריח אין בהן משום מעילה ריח אחר שתעלה תמרתו אין בו משום מעילה [שהרי] אין לך דבר אחר שנעשה מצותו ומועלין בו".

א: הלשון הזו שמי שעשה הקטורת ללמד או למוסרה לציבור פטור, האם הכוונה פטור אבל אסור או שמותר לכתחילה?

ב: 'להריח בה חייב', האם חייב רק כשמתכוון להריח בה? ומה אם מתכוון לעשותה בכדי להקטירה שרוצה לראות כיצד מיתמר עשנה ואינו חושב כלל להריח ממנה.

ג: קול כתב רש"י שמדובר בכלי שיר ותוספות כתבו: 'קול. לאו היינו קול לוים אלא מיני זמר דכלי שרת'. מה ההבדל בין הנאה מהכינורות ולבין הנאה משירת הלווים? וגם, האם האיסור (להבנת הבבלי שפטור אבל אסור) הכוונה למי שאין לו שייכות לקרבן, הרי לכאורה בעל הקרבן עומד שם על קרבנו ושומע את הלויים ואת הנגינה.

ד: הגמרא מתרצת לגבי ריח שמותר להריח מצד נעשית מצוותו ולא מצד שריח אין בו ממש. לכאורה לא מובן הרי יש כאן קבוצה של ג' דברים, קול מראה וריח, והיחודיות של שלושתם זה שההנאה רוחנית ולא ממשית, ואם לגבי ריח הסיבה היא שונה, מצד נעשית מצוותו, האם כך נפרש גם בקול ומראה? קצת קשה, הרי מראה למשל כתב רש"י 'הנהנה ממראה יפה של היכל', ושם אין ענין של נעשית מצוותו, ובפשטות שם הכוונה שמראה זו הנאה רוחנית ולא גשמית. וכן לגבי הקול וקשה לומר שהריח הוא בגלל סיבה אחרת.","148","","4411","True","True","False","","1195","212.29.198.117","0","0","כריתות|ו ע"א",""),new Message("18391","18350","עוד הערה קטנה","03/04/12 11:23","יא ניסן","תשע"ב","11:23","מתפעל","מראה וריח, מדבר על האדם שנהנה מההקדש, הוא רואה או מריח, אבל קול שונה שהיה צריך לומר שמיעה כמו מראה ולא מה הפעולה שנעשית ע"י ההקדש אלא הפעולה של האדם שנהנה.","148","","4409","True","True","False","","206","212.29.198.117","0","18350","כריתות|ו ע"א",""),new Message("18393","18391","כולם תופעות","03/04/12 16:56","יא ניסן","תשע"ב","16:56","המכריע","המראה אינו פעולת הראייה אלא הוא הדבר שאותו האדם רואה וכן הריח וכן בדיוק הקול. האדם רואה מראה של הקדש, מריח ריח של הקדש ושומע קול של הקדש.

פעם הייתי בביתו של תלמיד חכם נכה מאד לא עלינו. וראיתיו מתחבט מאד. לשאלתי הוא אמר שרוצים להסיע אותו לחתונה משפחתית, והוא נהנה מהנגינה, והשאלה שלו היות והוא חושש להא דנהנה מסעודת חתן ואינו משמחו, כי הוא לא מסוגל לשמח, ולכן באמת הוא לא אוכל מאומה, אבל מהנגינה אין בידו שלא ליהנות, והוא דן לדמות את זה לענין קול אין בו משום מעילה ולסוגיות של אי אפשר ולא קמכוין. ואכמ"ל.

נסיתי לבאר לו שעצם השתתפותו משמחת ולא נחה דעתו כל כך, עד שיעצתי לו לכתוב שיר לכבוד החתן, (הת"ח הנ"ל הוא משורר בחסד עליון), ואכן הוא קיבל את עצתי וכתב שיר נאה מאד ועמוק.","199","","4409","True","True","False","","942","212.179.87.186","0","18350","כריתות|ו ע"א",""),new Message("18427","18393","יישר כח הרב המכריע","05/04/12 09:18","יג ניסן","תשע"ב","09:18","מתפעל","ומדוע אישתיק בקמייתא?","148","","4407","True","True","False","","173","212.29.198.117","0","18350","כריתות|ו ע"א",""),new Message("18441","18393","המעשה עם הת״ח מרגש אותי מאוד","06/04/12 00:14","יד ניסן","תשע"ב","00:14","יהודי_קדום","","233","","4406","False","True","False","","92","79.177.161.73","0","18350","כריתות|ו ע"א",""),new Message("18445","18393","קצת לא ברור","06/04/12 05:15","יד ניסן","תשע"ב","05:15","קותי","מה יהיה להיפך בע"ז?
האיסור הוא ההנאה מהדבר שהרי הדבר קיים בין אם אני רואה/שומע/מריח אותו אם לאו.
בהקדש קבעו שאין בהנאה זו מעילה.

ואם מותר סתם רעיון.
בהקדש רוצים הרחבה בע"ז רוצים צימצום.
והדינים בהתאם.

לגבי הסיפור ממש נוגע ללב.
ועדיין קשה מה לי הוא? מה לי שירו?
ישלח שירו בדואר
עיקר השמחה זה הוא!","217","","4406","True","True","False","","173","85.250.147.37","0","18350","כריתות|ו ע"א",""),new Message("18450","18445","עיין","06/04/12 09:50","יד ניסן","תשע"ב","09:50","כדי","בברכות (נג.) היה מהלך בשוק של עכו''ם נתרצה להריח הרי זה חוטא. ועי' בע"ז (יב:) לא שנו אלא מעוטרות בוורד והדס, דקא מתהני מריחא.
ובשו"ע (יו"ד ס"ס קמב):אסור לשמוע כלי שיר של עבודת כוכבים או להסתכל בנוי עבודת כוכבים, כיון שנהנה בראייה. ע"כ.
וכתב הש"ך שם: וכן להריח בריח של אלילים וכדמוכח בפ' כל שעה (דף כ"ה ע"ב) ע"ש. ע"כ.
וכ"ה בשו"ע (ס"ס קח): בשמים של עבודת כוכבים וכלאי הכרם וערלה, אסור להריח בהם.
וע"ש באחרונים.","249","","4406","True","True","False","","167","85.250.68.96","0","18350","כריתות|ו ע"א",""),new Message("18451","18450","ולכן לא ברורים לי דברי הרב המכריע","06/04/12 11:41","יד ניסן","תשע"ב","11:41","קותי",""אלא הוא הדבר שאותו האדם רואה"

מנגנון ההנאה אחד הוא
זה לאיסור והשני להבדיל להיתר
כי הנאות אחרות אסורות בהקדש","217","","4406","True","True","False","","177","85.250.147.37","0","18350","כריתות|ו ע"א",""),new Message("18452","18451","מה לא ברור","06/04/12 11:52","יד ניסן","תשע"ב","11:52","כדי","הגדרת מראה היא עצם הדבר הנראה. וכן הגדרת ריח הוא עצם הדבר המורח, וכן בקול.
והתורה לא אסרה הנאה מאותו מראה/ריח/קול בהקדש.
הרב המכריע לא בא אלא להשיב למתפעל על מה שעלה בדעתו לומר שמראה וריח הן פעולות וקול הוא עצם הדבר, ולהכי קא קשיא ליה, ואתי הרב המכריע והסביר שגם מראה וריח הם עצם הדבר. זה הכל.","249","","4406","True","True","False","","155","85.250.68.96","0","18350","כריתות|ו ע"א",""),new Message("18453","18452","ברשותך אומר במילים שלי","06/04/12 12:11","יד ניסן","תשע"ב","12:11","קותי","הכל פיזיקה
גלי האור שפוגעים בעדשת העין הופכים במוח למראה וכן גלי הקול לקול וכן מולקולות שמעוררות את חוש הריח מתורגמות במוח לריח
יש מקבילות פיזיקליות וכימיות לשלושת החושים הנ"ל אבל באף אחת מהן זה לא הופך למראה קול וריח.
התורה אסרה או התירה רק דברים שקשורים לאדם
לכן לא הבנתי מהו עצם הדבר הרי כוונת הרב המכריע לא היתה לפיזיקה של המראה וכו'
כי בזה אין לא איסור ולא היתר.","217","","4406","True","True","False","","175","85.250.147.37","0","18350","כריתות|ו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);