var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=16031;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("16031","0","הסיפור על רבן גמליאל ור' יהושוע","19/12/11 09:22","כג כסלו","תשע"ב","09:22","אבי","למישהו יש תובנות מעניינות על הסיפור על רבן גמליאל ור' יהושע? מה רצה להשיג ר' יהושע בפסיקה שלו? מדוע חזר בו?
מעבר למתח הקיים בין רבן גמליאל לר' יהושע העולה בכמה מקומות, לא הבנתי מה עומד מאחורי הסיפור הנ"ל","119","","4518","True","True","False","","1964","132.70.228.235","0","0","בכורות|לו ע"א",""),new Message("16033","16031","קושי עצום על התנהגותו של רבן גמליאל, לא?","19/12/11 09:28","כג כסלו","תשע"ב","09:28","שיננא","רבי צדוק הוה ליה בוכרא רמא ליה שערי בסלי [נסריה כיילי ערובה ערבה קלופה] בהדי דקאכיל איבזע שיפתיה
אתא לקמיה דרבי יהושע אמר ליה כלום חילקנו בין חבר לעם הארץ אמר לו רבי יהושע הן
אתא לקמיה דרבן גמליאל אמר ליה חילקנו בין חבר לעם הארץ אמר ליה רבן גמליאל לא
אמר ליה והא רבי יהושע אמר לי הן אמר לו המתן עד שיעלו בעלי תריסין לבית המדרש כיון שנכנסו לבית המדרש עמד השואל ושאל כלום חילקנו בין חבר לעם הארץ א''ל רבי יהושע לאו א''ל רבן גמליאל והלא משמך אמרו לי הן יהושע עמוד על רגליך ויעידו בך עמד רבי יהושע על רגליו ואמר היאך אעשה אילמלי אני חי והוא מת יכול החי להכחיש את המת עכשיו שאני חי והוא חי היאך חי יכול להכחיש את החי והיה ר''ג עומד ודורש ור' יהושע עומד על רגליו עד שריננו כל העם ואמרו לחוצפית המתורגמן עמוד ועמד:


קשה לי מאוד להבין מדוע נהג כך רבן גמליאל!","146","","4518","True","True","False","","245","77.124.148.10","0","16031","בכורות|לו ע"א",""),new Message("16049","16031","אולי חילוקי הדעות נבעו מנקודת מבטם","20/12/11 05:54","כד כסלו","תשע"ב","05:54","קותי","על העולם
רבן גמליאל נשיא ועשיר וכו' הסתכל על העולם מלמעלה
רבי יהושע פחמי! הסתכל על העולם מלמטה
ונקודת המבט יוצרת תמונה שונה לחלוטין
רבי יהושע הוריד את התורה מהשמים לא בשמים היא!

האם יש לנו ללמוד משהוא מהאירוע הזה?

הסיפור מדגים את חולשתה של העוצמה במיוחד כאשר מפעילים אותה

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף כח עמוד א

אמר רבן גמליאל: הואיל והכי הוה, איזיל ואפייסיה לרבי יהושע. כי מטא לביתיה, חזינהו לאשיתא דביתיה דמשחרן. אמר לו: מכותלי ביתך אתה ניכר שפחמי אתה. אמר לו: אוי לו לדור שאתה פרנסו, שאי אתה יודע בצערן של תלמידי חכמים במה הם מתפרנסים ובמה הם נזונים. אמר לו: נעניתי לך, מחול לי! לא אשגח ביה. עשה בשביל כבוד אבא! פייס.

ואת עוצמתה של המתינות

התנגשות דומה ישנה בין פנחס בן יאיר ובין רבי יהודה הנשיא עד שגבה הר ביניהם.","217","","4517","True","True","False","","191","85.250.180.252","0","16031","בכורות|לו ע"א",""),new Message("16061","16031","לענ"ד, אתה צריך לשאול מה רצה רבי צדוק","20/12/11 10:24","כד כסלו","תשע"ב","10:24","Almuaddib","רבי יהושע פסק כדעתו, וחזר בו בבית המדרש - כפי שגם עשה בשאלה אודות תפילת ערבית רשות או חובה, בברכות כז:.


אבל שאל עצמך, מדוע רבי צדוק, לאחר ששאל את רבי יהושע וזה ענה לו - הלך ושאל בדיוק את אותה השאלה את רבן גמליאל!

וכי היתה זו קולא שאין הציבור יכול לעמוד בה, והלך וחיפש לו מי שיחמיר, ומצא את רבן גמליאל?

אלא שנלע"ד שרבי צדוק ידוע ידע היטב את חילוקי הדעות בין שניהם, ורצה להביא ל"פיצוץ" בבית המדרש; או שרצה להביא להכרעה מוחלטת של הדין.

ראה את מעשהו "אותו תלמיד" - רשב"י - וחזר שוב על המעשה בעניין תפילת ערבית, והביא לכך שבזכותו נשנתה מסכת עדיות.","107","","4517","True","True","False","","167","81.218.141.168","0","16031","בכורות|לו ע"א",""),new Message("16037","16033","התנהגותו של רבן גמליאל","19/12/11 11:10","כג כסלו","תשע"ב","11:10","אבי","ואת גזרתו על ר' יהושע לבוא אליו ביום הכיפורים שחל בחשבונו אתה מבין??

אגב, הסיפור דומה עד מאוד לסיפור במסכת ברכות שבעקבותיו הדיחו את רבן גמליאל ומינו את ר' יהושע:

"ת"ר מעשה בתלמיד אחד שבא לפני ר' יהושע א"ל תפלת ערבית רשות או חובה אמר ליה רשות בא לפני רבן גמליאל א"ל תפלת ערבית רשות או חובה א"ל חובה א"ל והלא ר' יהושע אמר לי רשות א"ל המתן עד שיכנסו בעלי תריסין לבית המדרש כשנכנסו בעלי תריסין עמד השואל ושאל תפלת ערבית רשות או חובה א"ל רבן גמליאל חובה אמר להם רבן גמליאל לחכמים כלום יש אדם שחולק בדבר זה אמר ליה ר' יהושע לאו א"ל והלא משמך אמרו לי רשות אמר ליה יהושע עמוד על רגליך ויעידו בך עמד רבי יהושע על רגליו ואמר אלמלא אני חי והוא מת יכול החי להכחיש את המת ועכשיו שאני חי והוא חי היאך יכול החי להכחיש את החי. היה רבן גמליאל יושב ודורש ור' יהושע עומד על רגליו עד שרננו כל העם ואמרו לחוצפית התורגמן עמוד ועמד אמרי עד כמה נצעריה וניזיל בר"ה אשתקד צעריה בבכורות במעשה דר' צדוק צעריה הכא נמי צעריה תא ונעבריה".","119","","4518","True","True","False","","414","132.70.228.235","0","16031","בכורות|לו ע"א",""),new Message("16039","16037","מחלוקת של איתני עולם","19/12/11 14:45","כג כסלו","תשע"ב","14:45","המכריע","רבן גמליאל הכיר בגדלותו של ר' יהושע בתורה ואף קרא לו רבי באותו מעשה. אלא ר' גמליאל לא הפריד בין תפקידו התורני לתפקידו הנשיאותי, וראה בכל קריאת תגר על דעתו התורנית קריאת תגר על נשיאותו, וקבלה היתה בידו שיש לנהוג נשיאות ברמה כמו שציוו צאצאיו לצאצאיהם, וכמו שנהג רבי עם דברי ר' מאיר למרות שסתם את כל המשניות בשיטתו, עד שאפילו בנו תמה מי הם אלו שמימיהם אנו שותים ושמותם אין אנו מזכירים.

ולאור כך סבר רבן גמליאל שחובתו לסתום כל פירצה העלולה להיות תחילת החלשת מוסד הנשיאות. ושאר חכמי דורו חשבו שאין לערב בין העניינים או שבכל אופן התגובה היתה חריפה מדי. אבל מחלוקת לגיטימית יש כאן. אפשר דעולה דלא נתקבלה שיטת רבן גמליאל בזה. אבל מלכתחילה זה נוגע רק למקום של נשיאות. לשאר ויכוחים בין חכמים מלכתחילה לא עלה על דעת אף אחד שאין לנהוג כבוד זה בזה דרך ענוה והמלכת החבר בנחת רוח.

בהזדמנות [זו] ברכות לאבי לשובך לאחר היעדרות של כחצי שנה מבית מדרשינו.","199","","4518","True","True","False","","222","85.130.221.217","0","16031","בכורות|לו ע"א",""),new Message("16076","16037","לא מינו את ר' יהושע אלא","21/12/11 00:00","כה כסלו","תשע"ב","00:00","שלמה שטרסברג","את ר' אלעזר בן עזריה","205","","4516","True","True","False","","181","213.151.41.252","0","16031","בכורות|לו ע"א",""),new Message("16046","16039","גם אני כתבתי כך","20/12/11 04:37","כד כסלו","תשע"ב","04:37","דוד כוכב","באשכול זה.","125","","4517","True","True","False","","90","31.44.130.243","0","16031","בכורות|לו ע"א",""),new Message("16066","16061","נחשף בסיס הרעיון שמאחורי מחוללי הפיצוצים","20/12/11 10:48","כד כסלו","תשע"ב","10:48","המכריע","","199","","4517","False","True","False","","137","212.179.87.180","0","16031","בכורות|לו ע"א",""),new Message("16078","16066","האם לא","21/12/11 10:49","כה כסלו","תשע"ב","10:49","עלי","מתוך קריאת דברי הכותבים לפני שאלתי את עצמי האם אין המחלוקות בדבר האחדת הנוהגים, כלומר בעצם ניתן היה לחלק בין ת"ח לעמי הארצות, לסמוך על ת"ח ולא לסמוך על עמי הארצות, הן בעניין דבריהם לגבי מומי בכורות והן לגבי האחריות להתפלל תפילה שבעיקרה היא רשות, אבל כשיטת בעל התניא שגם רשות היא בעצם חובה, ורצה רבן גמליאל לאחד את העם ולמנוע הבדלים שיגרמו לבסוף פילוגים, ולכן כפה דעתו על רבי יהושע.
נא תקנו אותי אם לא הבנתי נכון.","209","","4516","True","True","False","","160","212.76.100.174","0","16031","בכורות|לו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);