var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=1095;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("1095","0","לימוד מציאות ממשנה - קשה!","13/11/09 10:21","כו חשון","תש"ע","10:21","אבינועם","שחמתית ונמצאת לבנה כו'.
אמר רב פפא: מדקתני לבנה, ש"מ: האי שמשא סומקתי היא.


בזכות דברי המשנה - הגמרא למדה שהשמש אדומה.
תופעה זו של לימוד המציאות ממשנה וכדו' מופיעה כמה וכמה פעמים בגמרא.
תופעה זו תמיד תמוהה מאוד בעיניי.
זה נותן רושם כאילו האמוראים מנותקים טוטלית מהמציאות, מהטבע, מהחיים - וצריכים ללמוד ממשנה וכדומה על המציאות ועל גרמי השמים וכדו'.

יש אולי כמה אפשרויות לתרץ, אבל אף אחד לא מניח את דעתי:
(1) הם באמת היו שקועים בעולם התורה והיו מנותקים מהמציאות, ולכן למדו על הטבע והמציאות ממקורות של משנה וכדו'.
(2) הם הכירו את המציאות אך רצו להראות שהכל רמוז בתורה (שבכתב ושבעל פה).
(3) מדובר בעצם במציאות לא ברורה, ולכן היה צורך בעיגון בכתובים ובמקורות.

[אמנם, אצלנו הדוגמא אכן לא כל כך טובה ולא מבליטה את קושייתי, בגלל המשך דברי הגמרא (תדע, דקא סמקא צפרא ופניא, והאי דלא קא חזינן כוליה יומא? נהורין הוא דלא ברי) שמהם עולה שאכן המציאות עצמה לא ברורה במקרה הזה, ואכן היה צורך ללמוד את הדברים מהמקורות]

אם מישהו מכיר התייחסות לנושא או שיש לו הצעה לפיענוח התופעה - אשמח לשמוע.

ישר כח ותודה מראש!","45","","5284","True","True","False","","1734","84.228.87.79","0","0","בבא בתרא|פד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);