סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
מספר צפיות: 16
דף ט עמוד א
* הגמרא מביאה את המקור לדין המשנה (שניתן להמיר מן הצאן על הבקר ולהיפך, ומן הכבשים על העזים ולהיפך, מן הזכרים על הנקבות ולהיפך, מן התמימים על בעלי מומין ולהיפך [ורק בבעלי מומין שקדם הקדישן את מומן]).
* לדעת ת"ק ניתן להמיר "אחד בשנים ושנים באחד" ור"ש חולק, והגמרא מבררת את טעמיהם.
* ריש לקיש סובר ש"מודה ר"ש שממירין וחוזרין וממירין", ורבי יוחנן חולק.

דף ט עמוד ב
* רבי אבין (מסוף העמוד הקודם) מסתפק בדעת רבי יוחנן במקרה מורכב יותר.
* לדעת רבי יהושע בן לוי: על הקדש ראשון - המקדיש מוסיף חומש כשמחללו, אך על הקדש שני (שחילל את הדבר הראשון שהקדיש על דבר אחר) - לא מוסיף חומש. (והגמרא מביאה ספק של רבי אבין על דין זה במקרה מורכב יותר).
מספר צפיות: 21
דף י עמוד א
* הקדיש אדם קרבן על מנת שיתכפר בו חבירו - המקדיש נחשב לבעלים לעניין הוספת חומש כשמחללו, והמתכפר נחשב לבעלים לעניין זה שהוא זה שיכול להמיר בקרבן זה.
* אדם המקדיש למזבח עובר שבמעי בהמת חולין - לדעת בר פדא: העובר אינו קדוש, לדעת רבי יוחנן: העובר כן קדוש.

דף י עמוד ב
* הגמרא מביאה כמה קושיות (ממשניות ומברייתא) על בר פדא, ומתרצת.
* בר פדא מודה שניתן להקדיש עובר בקדושת דמים.
* קדושת דמים מפקיעה מקדושת בכורה.
מספר צפיות: 10
דף יא עמוד א
* הגמרא דוחה את האפשרות שמחלוקת בר פדא ורבי יוחנן (שנחלקו אם ניתן להקדיש עובר שבמעי בהמת חולין) היא מחלוקת תנאים.
* למסקנת הגמרא מחלוקת בר פדא ורבי יוחנן היא רק במקרה שמקדיש למזבח עובר שבמעי בהמת חולין בעלת מום, אבל במקדיש עובר שבמעי בהמת חולין תמימה לדברי הכל העובר קדוש.

דף יא עמוד ב
* נחלקו האמוראים באיזה אופן מודה רבי יהודה שפשטה קדושה בכל הבהמה - רב חסדא: אם מקדיש דבר שעושה אותה טרפה, רבא: אם מקדיש דבר שעושה אותה נבילה, רב ששת: אם מקדיש דבר שהיא מתה.
* רבא מביא 2 ספיקות בדין "פשטה קדושה בכולה".
* הקדיש אבר אחד של הבהמה - הגמרא נשארת בספק אם הבהמה נאסרת בגיזה.
* הקדיש את עורה של הבהמה - הגמרא נשארת בספק אם הבהמה נאסרת בעבודה.
מספר צפיות: 15
דף יב עמוד א
* לדעת המשנה: אין המדומע מדמע אלא לפי חשבון, ולדעת רבי אליעזר: המדומע מדמע כאילו הוא כולו תרומה ודאי.
* לדעת המשנה: אין המחומץ מחמץ אלא לפי חשבון, ולדעת רבי אליעזר: זה וזה גורם אסור.
* הגמרא מציעה, שהמשנה שלנו, הסוברת שאין המים השאובים פוסלים את המקוה אלא לפי חשבון, היא כדעת רבי אליעזר בן יעקב, אך דוחה אפשרות זו (בתחילת העמוד הבא).

דף יב עמוד ב
* למסקנת הגמרא, המשנה (שבעמוד א) הסוברת שאין המים השאובים פוסלים את המקוה אלא לפי חשבון, היא כדעת יוסף בן חוני.
* לדעת המשנה (שבעמוד א): אם קודם ניתן אפר פרה אדומה בכלי ואחר כך ניתנו עליו המים - פסול, לדעת רבי שמעון: כשר.
* לדעת המשנה (שבעמוד א): אין בית הפרס עושה בית הפרס, לדעת רבי אליעזר: בית הפרס כן עושה בית הפרס.
מספר צפיות: 12
דף יג עמוד א
* לדעת המשנה (שבדף הקודם): אין מפרישים תרומה מהפירות לאחר שכבר הופרשה מהם פעם אחת תרומה - כדעת רבי עקיבא (ולא כדעת רבי אליעזר וחכמים החולקים עליו).
* הגמרא מבארת את המקור לדעת ת"ק (במשנה בדף הקודם) הסובר שאין תמורה עושה תמורה ואין ולד קדשים עושה תמורה, ומבארת את טעמו של רבי יהודה הסובר שהולד עושה תמורה.
* קדשי בדק הבית לא עושים תמורה - לדעת ת"ק: כי הם לא נקראים "קרבן", לדעת רבי שמעון: דין זה נלמד מדין מעשר בהמה.

דף יג עמוד ב
* הברייתא (מסוף העמוד הקודם) מביאה מחלוקת רבי שמעון ורבי מדוע חזר ונכתב דין תמורה במעשר (אחרי שכבר נאמר דין תמורה בכל הקרבנות כולם).
* דבר הבא לידון בדבר החדש - אין בו אלא חידושו בלבד.
* לדעת רבי שמעון: עולה הבאה מן המותרות (כגון אשם שנדחה מהקרבה וניתק לרעיה ונפל בו מום ומביאים מדמיו עולה) - אינה עושה תמורה, ורבי אליעזר חולק.
מספר צפיות: 23
דף יד עמוד א
* המשנה הראשונה בפרק שני, המתחיל בעמוד זה, מפרטת דברים שונים שיש בקרבנות היחיד ואינם בקרבנות הציבור, ולהיפך.
* הגמרא מביאה את המקור לכך שבקרבנות ציבור אם עבר זמנם בטל קרבנם.
* לדעת רבי יהושע בן לוי: נסכים הבאים עם הזבח - אין קריבין אלא ביום.

דף יד עמוד ב
* כותבי הלכות - כשורף התורה, והלמד מהן - אינו נוטל שכר.
* דברים שעל פה - אי אתה רשאי לאומרן בכתב, ושבכתב - אי אתה רשאי לאומרן על פה.
* עת לעשות לה' הפרו תורתך אמרי מוטב תיעקר (אות אחת מן ה)תורה ואל תשתכח תורה מישראל.
* נזדמנו להם נסכים בלילה, מקדישין אותם לכתחילה בכלי שרת בלילה ומקריבין אותם בלילה, ועלות השחר פוסלת בהן.
* הגמרא מוכיחה ממעשה אבשלום שקרבנות נזיר הם כקרבנות נדר וקרבים בבמת יחיד.
מספר צפיות: 11
דף טו עמוד א
* הברייתא מפרטת את חישוב השנים לכך שמרד אבשלום היה מקץ 40 שנה ממתי שעם ישראל ביקשו להם מלך.
* נחלקו התנאים במשנה אם חטאת ציבור שכיפרו בעליה וחטאת ציבור שעברה שנתה מתות או רועות עד שיפול בהם מום.
* אבדה חטאתו והפריש אחרת תחתיה ונמצאת הראשונה קיימת - איזו מהן שירצה יקריב, והשניה - לדעת רבי יהודה (לפי שיטת חכמים): תרעה, ולדעת רבי שמעון: תמות.

דף טו עמוד ב
* לדעת רב פפא: אפילו למי שאומר שחטאת צבור שכפרו בעליה - מתה, מודה הוא שחטאת צבור שמתו בעליה - אינה מתה.
* כל אנשי אשכולות שעמדו להן לישראל מימות משה עד שמת יוסף בן יועזר - היו למדין תורה כמשה רבינו, מכאן ואילך - לא היו למדין תורה כמשה רבינו.
* שלשת אלפים הלכות נשתכחו בימי אבלו של משה.
* משמת משה - אם רבו מטמאין טמאו, אם רבו טהורין טיהרו.
* כל אשכולות שעמדו לישראל מימות משה עד שמת יוסף בן יועזר איש צרידה - לא היה בהם שום דופי (מחלוקת), מכאן ואילך - היה בהן שום דופי.
* כל מקום שמוזכר "חסיד אחד" הכוונה היא או לר' יהודה בן בבא או לר' יהודה בר אילעאי.
מספר צפיות: 11
דף טז עמוד א
* לדעת שמואל: שלשת אלפים הלכות נשתכחו בימי אבלו של משה.
* לדעת ר' יצחק נפחא: אף חטאת שמתו בעליה (אם דינה הוא שמתה או שרועה) נשתכחה בימי אבלו של משה.
* בברייתא מובא שאלף ושבע מאות קלין וחמורין וגזירות שוות ודקדוקי סופרים נשתכחו בימי אבלו של משה, ורבי אבהו אמר שעתניאל בן קנז החזירן מתוך פלפולו.
* כלב בן חצרון נקרא כלב בן יפונה כי פנה מעצת מרגלים, ועתניאל בן קנז היה אחיו מן האם.
* בברייתא מבוארת בהרחבה דעתו של רבי שמעון (הסובר שדין חטאות המתות נאמר רק בחטאות של יחיד).

דף טז עמוד ב
* הגמרא מקשה על דעתו של רבי שמעון: "וכי דנין אפשר משאי אפשר", ומתרצת קושיה זו לאורך העמוד.
* המשנה מפרטת חומרות שיש בקדשים יותר מבתמורה ושיש בתמורה יותר מבקדשים.
מספר צפיות: 10
דף יז עמוד א
* במשנה נאמר: "ר' יוסי בר' יהודה אומר עשה שוגג כמזיד בתמורה ולא עשה שוגג כמזיד במוקדשין" - והגמרא מביאה כמה פירושים לביאור כוונת הדברים.
* במשנה נאמר: "ר' אליעזר אומר הכלאים והטרפה והיוצא דופן וטומטום ואנדרוגינוס לא קדושין (בתמורה) ולא מקדישין (לעשות תמורה)" - והגמרא מבררת את טעמו.
* המקדיש את הטריפה - לדעת שמואל: יש בה קדושת הגוף (והרי היא הולכת למיתה), לדעת רבי אושעיא: אין בה קדושת הגוף אלא רק קדושת דמים (ונפדית בלא מום).

דף יז עמוד ב
* פרק שלישי, המתחיל בעמוד זה, עוסק בדיני ולדות ותמורות של חלק מהקרבנות.
* הגמרא מביאה ברייתא ובה המקור לכך שדין ולד ותמורת שלמים כיוצא בהן, ואח"כ מביאה ברייתא נוספת עם מקור אחר לכך.
* ולד שלמים בעל מום - לדעת רבי אלעזר: נחלקו האמוראים אם סובר שקרב או רועה, ולדעת חכמים: רועה.
מספר צפיות: 11
דף יח עמוד א
* כל שבחטאת מתה - באשם רועה.
* אשם שניתק לרעייה וקודם שנפל בו מום שחטו סתם - כשר לשם עולה.
* ולד שלמים - לדעת רבי אליעזר: לא יקרב לשלמים (גזירה שמא יגדל מהם עדרים עדרים), לדעת חכמים: יקרב לשלמים.
* ולד ולד שלמים וולד ולד תמורה - נחלקו האמוראים בדעת רבי שמעון אם סובר שלדעת כולם יקרבו או לא יקרבו.

דף יח עמוד ב
* לדעת רבא: קדשים שאדם מחויב בהם, כיון שעבר עליהם רגל אחד ולא הביאם למקדש, בכל יום ויום עובר עליהם בעשה.
* ולד תודה ותמורת תודה (והולד שלהם, עד סוף כל הדורות) - הרי אלו כתודה, אלא שאין טעונים לחם. (ובברייתא מבואר המקור לדין זה).
* ולד שנולד מתמורה של עולה (עד סוף כל הדורות) - לדעת רבי אליעזר: הרי הוא קרב כדין עולה, לדעת חכמים: נחלקו האמוראים אם סוברים כדעת רבי אליעזר או שסוברים שירעה עד שיפול בו מום.
מספר צפיות: 16
דף יט עמוד א
* בסוף העמוד הקודם הובאה סתירה בדעת רבי אלעזר ותירוץ של רב חסדא ושל רבא, ובעמוד זה אביי מקשה על תירוצו של רבא ורבא מתרץ, ואח"כ מובא תירוץ של אביי לסתירה בדעת רבי אלעזר.
* לדעת רבי יוחנן: אם בשעה שהקדיש בהמה מעוברת שיירו לעובר ולא הקדישו - הרי העובר משוייר ואינו קדוש בקדושה שיש באמו (כי "עובר לאו ירך אמו הוא").

דף יט עמוד ב
*רבי אלעזר מודה לחכמים שהמפריש נקבה לאשם וילדה אין בנה קרב לאשם או לעולה.
* הקדיש זכר לדמיו - לדעת רב כהנא: קדוש קדושת הגוף, לדעת רבא (לפני שחזר בו): אינו קדוש קדושת הגוף.
* לדעת רבי שמעון (החולק על ת"ק במשנה וסובר שהמפריש נקבה לאשם תימכר שלא במום): כל דבר שאינו ראוי לקרבן שלשמו הופרש - לא חלה עליו קדושת הגוף.
מספר צפיות: 10
דף כ עמוד א
* המקדיש נקבה לעולתו ולפסחו ולאשמו - דעת ת"ק: עושה תמורה, דעת רבי שמעון: לעולתו עושה תמורה, לפסחו ולאשמו אין עושה תמורה, דעת רבי: חולק על רבי שמעון במקדיש נקבה לפסחו.
* המקדיש נכסיו והיה בהן בהמה ראויה לגבי מזבח זכרים ונקבות - לדעת ר' יהושע: זכרים עצמן יקרבו עולות, ונקבות ימכרו לצרכי שלמים ויביא בדמיהן עולות. (והגמרא מבררת את טעמו).

דף כ עמוד ב
* רבה בר אבוה מבאר שמחלוקת התנאים במשנה לגבי דין ולד תמורת אשם היא רק במקרה של "קודם כפרה" (=שעוד לא נתכפר באשם), אך "לאחר כפרה" כולם מודים שהולד עצמו קרב עולה.
* הפריש נקבה לאשם וילדה - בנה ראוי להקריבו לקרבן עולה (לדעת רבי אלעזר).
1 2 3
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר