סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
מספר צפיות: 71

דף כד עמוד א
* רבי מאיר וחכמים נחלקו אם אישה פודה מעשר שני בלא חומש, והאמוראים נחלקו באיזה מקרה בדיוק מדובר (מעשר שני של בעלה וכסף שהקנה לה אחר על מנת לפדות בו את המעשר או מעשר שני שירשה מאביה).
* עבד כנעני יוצא לחירות אם אדונו הפיל את שינו או סימא את עינו או אם השחית אחד משאר עשרים וארבעה ראשי אברים שאינם חוזרים ומתרפאים לאחר שנפלו.

דף כד עמוד ב
* כשרבו השחית אחד מעשרים וארבעה ראשי אברים הנ"ל של עבדו - נחלקו התנאים אם יוצא לחירות אך צריך גט שחרור או לא צריך גט שחרור או שרק בשן ועין לא צריך אך בשאר אברים כן צריך.
* המבעית את חברו - פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים.
* הכהו על עינו וכהתה, על שינו ונדדה, ולא יכול להשתמש בהן עכשיו - עבד יוצא בהן לחירות.
* נחלקו התנאים אם עבד יוצא לחירות בראשי אברים רק אם רבו התכוון להשחית את האבר.

מספר צפיות: 73

דף כה עמוד א
* היתה לעבד אצבע יתירה בידו (העומדת בשורה אחת עם כל האצבעות) וחתכה האדון - העבד יוצא לחירות.
* עבד שסרסו רבו בביצים או שקצץ לו את הלשון - נחלקו התנאים אם העבד יוצא לחירות.
* אם הלשון של אדם נגעה בטומאה - האדם נטמא.
* כשאדם טובל במקווה - המים לא צריכים לגעת בלשון.
* הזאה על הלשון של הטמא - נחלקו התנאים אם מועילה לטהרו.

דף כה עמוד ב
* בהמה גסה - לדעת רבי מאיר ורבי אליעזר במשנה: נקנית במסירה, לדעת חכמים בברייתא (וכך סובר רב): נקנית במשיכה, ולדעת רבי שמעון בברייתא: נקנית בהגבהה.
* בהמה דקה - לדעת רבי מאיר ורבי אליעזר במשנה ולדעת רבי שמעון בברייתא: נקנית בהגבהה, לדעת חכמים במשנה ובברייתא: נקנית במשיכה.
* בגמרא מובאות ארבע אפשרויות כיצד ניתן לקנות פיל לדעת רבי שמעון (שהרי בלתי אפשרי להגביה את הפיל).

מספר צפיות: 72

דף כו עמוד א
* קרקעות נקנות באמצעות כסף, שטר או חזקה. (והגמרא מביאה את המקורות לכך).
* לדעת רב: במקום שרגילים לכתוב שטר מכירה לא ניתן לקנות את הקרקע באמצעות כסף.
* לדעת שמואל: ניתן לתת קרקע במתנה באמצעות שטר, אך למכור קרקע לא ניתן באמצעות שטר (עד שייתן כסף).
* מטלטלים נקנים באמצעות משיכה (אך לדעת רבי יוחנן: זו תקנה מדרבנן, כי מדין תורה נקנים באמצעות כסף).

דף כו עמוד ב
* במשנה (בעמוד א) נאמר שניתן לקנות מטלטלים אגב קרקעות בכסף, שטר או חזקה - והגמרא (בעמוד זה ובתחילת העמוד הבא) מביאה כמה נסיונות לברר האם במקרה זה המטלטלים צריכים להיות מונחים על אותו הקרקע או לא.
* לדעת חכמים: "דברי שכיב מרע ככתובין וכמסורין דמו" (=דבריו קיימים בדיבור ולא צריך קניין), אך רבי אליעזר חולק.

מספר צפיות: 59

דף כז עמוד א
* במשנה (בדף הקודם) נאמר שניתן לקנות מטלטלים אגב קרקעות בכסף, שטר או חזקה - ומסקנת הגמרא (בעמוד הנוכחי) שהמטלטלים לא צריכים להיות מונחים על אותו הקרקע, אך כן צריך לומר לו "קנה קרקע וקנה מטלטלין אגבה".
* קניין אגב מועיל גם כאשר המקרקעין ניתנים במכר והמטלטלים ניתנים במתנה.
* בקניין אגב - אם שילם רק על חלק מהמטלטלים אז רק חלק זה נקנה אגב המקרקעין.

דף כז עמוד ב
* לדעת שמואל (והברייתא בסוף העמוד הקודם מסייעת לכך): אם מכר לו עשר שדות בעשר מדינות - כיון שהחזיק באחת מהן קנה את כולם [אך רב אחא בריה דרב איקא בלישנא השניה בגמרא חולק על כך].
* מדין השבעת הסוטה לומדים דין "גלגול שבועה" באיסורים (שאפשר להטיל על אדם שבועה על דבר שאין בו שבועה מצד עצמו אגב חיובו בשבועה אחרת).

מספר צפיות: 76

דף כח עמוד א
* דין "גלגול שבועה" בממונות נלמד בקל וחומר מכך שבסוטה יש דין "גלגול שבועה".
* דין "גלגול שבועה" נאמר גם כשרוצים לגלגל שבועה על "טענת שמא" (טענת ספק). (והגמרא מביאה את המקור לכך).
* הקורא לחברו "עבד" - יהא בנידוי, "ממזר" - סופג את הארבעים (מכת מרדות), "רשע" - יורד עמו לחייו.
* לדעת רבא: ניתן לגלגל שבועה ולומר "הישבע לי שלא נמכרת לי בעבד עברי".

דף כח עמוד ב
* הגמרא מבארת שלא ניתן לדייק מהמשנה (שבסוף העמוד הקודם) שמטבע נעשה חליפין, וכן מבארת כיצד ניתן לפרש את המשנה אם מטבע נעשה חליפין.
* האמוראים נחלקו אם ניתן לעשות קניין חליפין בפירות או רק בכלים.
* האמוראים נחלקו אם מעות קונות מטלטלין מן התורה או לא (אלא רק משיכה).
* אמירתו של אדם ליתן דבר להקדש מקנה את הדבר להקדש כהקנאתו להדיוט ועליו לקיים דבריו.
* דרך הקניין לצורך הקדש מבוצעת באמצעות כסף, ודרך קניין מטלטלים בין אדם לחברו מבוצעת באמצעות משיכה.

מספר צפיות: 146

דף כט עמוד א
* נשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמא.
* דברים שהאב חייב לעשות לבנו: למולו ולפדותו וללמדו תורה ולהשיאו אישה וללמדו אומנות, ויש אומרים אף להשיטו במים.
* כל שאינו מלמד את בנו אומנות - כאילו מלמדו ליסטות.
* אם האבא לא מל את בנו - בית דין מחויבים למולו, ואם בית דין לא מלו אותו - הוא עצמו חייב לדאוג לכך.

דף כט עמוד ב
* הוא לפדות ובנו לפדות - הוא קודם לבנו במקרה שיש רק חמישה סלעים.
* פדיון בנו ועלייה לרגל - נחלקו התנאים איזו מצוה קודמת.
* היו לו חמישה בנים מחמש נשים - חייב לפדות את כולם.
* אם האבא לא מלמד את בנו תורה - הבן חייב לדאוג בעצמו ללמוד תורה.
* הוא ללמוד ובנו ללמוד - הוא קודם לבנו, ולדעת רבי יהודה: אם בנו זריז וממולח ותלמודו מתקיים בידו בנו קודמו.
* ללמוד תורה ולישא אישה - ילמד תורה ואחר כך ישא אישה, ואם לא יכול בלא אישה ישא אישה ואחר כך ילמד תורה.
* "ריחיים בצוארו ויעסוק בתורה?" (היינו לבני ארץ ישראל הלומדים תורה במקומם ואם נושא אישה יהיו צרכי הבית מוטלים עליו ויבטלוהו).
* בן עשרים שנה ולא נשא אישה - כל ימיו בהרהור עבירה.
* עד גיל עשרים שנה יושב הקב"ה ומצפה לאדם מתי ישא אישה, כיון שהגיע לגיל עשרים שנה ולא נשא אומר הקב"ה תיפח עצמותיו.

מספר צפיות: 115

דף ל עמוד א
* נחלקו התנאים אם הסבא מחויב ללמד תורה את הנכד שלו.
* כל המלמד את בנו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו למדו לו ולבנו ולבן בנו עד סוף כל הדורות.
* כל המלמד את בן בנו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו קיבלה מהר סיני.
* לעולם ישלש אדם את לימודו שליש במקרא שליש במשנה שליש בתלמוד.
* הגמרא מפרטת היכן אמצע התורה באותיות, מילים ופסוקים.
* הגמרא מפרטת כמה פסוקים יש בתורה, בתהילים ובדברי הימים.
* "ושננתם" - שיהו דברי תורה מחודדים בפיך, שאם ישאל לך אדם דבר אמור לו מיד.

דף ל עמוד ב
* נמשלה תורה כסם חיים.
* בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין.
* קשה יצר הרע שאפילו יוצרו קראו רע.
* יצרו של אדם מתחדש/מתגבר עליו בכל יום.
* אם פגע בך מנוול זה (יצר הרע) - משכהו לבית המדרש.
* כל מצוות האב המוטלות על הבן לעשות לאביו - אחד אנשים ואחד נשים חייבים.
* השווה הכתוב כבוד ומורא אב ואם לכבוד ומורא המקום.
* שלושה שותפים הם באדם: הקב"ה ואביו ואמו.
* בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו אומר הקב"ה: מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני.

מספר צפיות: 130

דף לא עמוד א
* הדף כולו עוסק במצות כיבוד הורים.
* הברייתא מבארת מדוע הקדים הקב"ה כיבוד אב לכיבוד אם, ומדוע הקדים הקב"ה מורא האם למורא האב.
* בזמן שאדם מצער את אביו ואת אמו אומר הקב"ה: יפה עשיתי שלא דרתי ביניהם, שאלמלי דרתי ביניהם ציערוני.
* כל העובר עבירה בסתר כאילו דוחק רגלי שכינה.
* אסור לאדם שיהלך ארבע אמות בקומה זקופה.
* גדול מצווה ועושה ממי שאינו מצווה ועושה.

דף לא עמוד ב
* כאשר רב יוסף שמע את קול רגלי אימו, הוא אמר: אעמוד מלפני השכינה שבאה.
* אבא של רבי יוחנן נפטר לפני שהוא נולד, ואמא שלו נפטרה מיד לאחר שהוא נולד.
* כיבוד הורים נוהג גם לאחר מותם.
* דוגמאות למורא הורים: לא עומד במקומו ולא יושב במקומו ולא סותר את דבריו ולא מכריעו.
* דוגמאות לכיבוד הורים: מאכיל ומשקה, מלביש ומכסה, מכניס ומוציא.

מספר צפיות: 116

דף לב עמוד א
* האמוראים נחלקו אם החיוב על הבן לכבד את האב (להאכילו וכו') הוא מכספו של הבן או מכספו של האב.
* אם היה אביו עובר על דברי תורה לא יעיר לו על כך במפורש אלא רק ברמיזה.
* האב שמחל על כבודו - כבודו מחול, הרב שמחל על כבודו - נחלקו האמוראים אם כבודו מחול.

דף לב עמוד ב
* גם מי שסובר שהרב שמחל על כבודו כבודו מחול, יש לקום לכבודו מעט.
* יש מחלוקת אם נשיא שמחל על כבודו כבודו מחול או לא.
* מלך שמחל על כבודו - אין כבודו מחול.
* בברייתא מובאות דעות שונות בביאור הפסוק "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן".

מספר צפיות: 86

דף לג עמוד א
* אין בעלי אומנויות רשאים לעמוד מפני תלמידי חכמים בשעה שעוסקים במלאכתם.
* "כמה חביבה מצוה בשעתה".
* בכל מקום מותר להרהר בדברי תורה חוץ מבית המרחץ ובית הכסא.
* כשרואה את רבו חייב לעמוד כשהוא בתוך מרחק של ארבע אמות ממנו, אך בקימה לרבו המובהק יש לעמוד מהרגע שרואהו.
* רבי יוחנן היה עומד מלפני זקנים גויים.

דף לג עמוד ב
* אין תלמיד חכם (תוס': הדר בבית הרב) רשאי לעמוד מפני רבו אלא שחרית וערבית כדי שלא יהיה כבודו מרובה מכבוד שמים (שהרי פני יוצרו אינו מקבל אלא שחרית וערבית).
* כל תלמיד חכם שאינו עומד מפני רבו נקרא רשע ואינו מאריך ימים ותלמודו משתכח.
* בנו והוא רבו - הגמרא מסתפקת אם הבן צריך לעמוד מפני אביו.
* בנו והוא רבו - הגמרא מסתפקת אם האבא צריך לעמוד מפני בנו.
* רבו רכוב - נחשב כמהלך, וצריך לעמוד מפניו.
* חובה לעמוד מפני ספר תורה ("מפני לומדיה עומדים, מפניה לא כל שכן?").
* לדעת רבי אלעזר: אין תלמיד חכם רשאי לעמוד מפני רבו בשעה שעוסק בתורה, אך אביי חולק על כך בחריפות.
* חכם עובר - עומד מלפניו ד' אמות וכיון שעבר ד' אמות יושב, אב בית דין עובר - עומד מלפניו מלא עיניו וכיון שעבר ד' אמות יושב, נשיא עובר - עומד מלפניו מלא עיניו ואינו יושב עד שישב במקומו.

מספר צפיות: 57

דף לד עמוד א
* נשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא חוץ ממצה שמחה והקהל.
* נשים חייבות במצות עשה שלא הזמן גרמא חוץ מתלמוד תורה פריה ורביה ופדיון הבן.
* אין למדין מן הכללות ואפילו במקום שנאמר בו "חוץ".
* הגמרא מבררת באריכות את המקור לכך שנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא.
* נשים חייבות במזוזה בגלל שנאמר במזוזה "למען ירבו ימיכם" וגם נשים זקוקות לחיים. (ולכן לא לומדים ב'היקש' מתלמוד תורה שהן פטורות).

דף לד עמוד ב
* למרות שמצות "ראיה" היא מצות עשה שהזמן גרמא - יש צורך בלימוד מיוחד שנשים פטורות ממצוה זו, כדי שלא נלמד בגזירה שוה מהקהל שהן חייבות.
* הגמרא מבררת באריכות את המקור לכך שנשים חייבות במצות עשה שלא הזמן גרמא.
* ישנה מחלוקת אם "שני כתובים הבאים כאחד" מלמדים או אין מלמדים.

מספר צפיות: 55

דף לה עמוד א
* לדעת רבי יוחנן בן ברוקא גם נשים מצוות בפרו ורבו.
* לדעה הסוברת ש"שני כתובים הבאים כאחד מלמדין" ו"תפילין מצות עשה שהזמן גרמא" - המקור לכך שנשים פטורות ממצות עשה שהזמן גרמא וחייבות במצות עשה שאין הזמן גרמא הוא מהיקש מדין תפילין.
* הגמרא מבררת את המקור לכך שנשים חייבות במצוות לא תעשה, ומביאה שלושה מקורות לכך ומסבירה את הצורך בשלושת המקורות.

דף לה עמוד ב
* הגמרא מבררת ומביאה את המקורות לכך שנשים פטורות מבל תקיף (פאת הראש) ובל תשחית (את הזקן) ובל תטמא למתים (אם היא כוהנת).
* לדעת איסי: נשים פטורות גם מבל יקרחו.

1 2 3 4 5
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר