סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 
מספר צפיות: 98

דף יט עמוד א
* אדם לא יכול לייעד את אמתו העבריה לבנו הקטן לאישה אלא רק לבנו הגדול.
* כשמייעד את אמתו העבריה לאישה, צריך להודיע לה על כך.
* אב יכול לומר לבתו הקטנה "צאי וקבלי כסף קידושיך".
* המקדש אישה במלוה (במחילת הלוואה שהלוה לה) שיש עליה משכון (אצלו) - מקודשת.

דף יט עמוד ב
* לדעת חכמים: ניתן לייעד את אמתו העבריה לאישה אפילו בסוף שש שנות העבדות שלה סמוך לשקיעת החמה, אך לדעת רבי יוסי ברבי יהודה ניתן רק אם נותר זמן לעשות מלאכה בשווי פרוטה.
* המוכר את בתו והלך וקידשה לאחר - לדעת רבי יוסי ברבי יהודה: שיחק באדון ומקודשת לשני, וחכמים חולקים.
* המוכר את בתו ופסק על מנת שלא לייעד - לדעת רבי מאיר התנאי קיים, וחכמים חולקים.
* לדעת חכמים: מותר למכור את בתו לאמה לפסולים (=ממזר ונתין), ולדעת רבי אליעזר: מותר אף למוכרה לקרובי משפחתו.

מספר צפיות: 76

דף כ עמוד א
* לדעת ת"ק: עבד עברי לא יוצא לחירות אם אדונו הפיל את שינו או סימא את עינו, בניגוד לעבד כנעני.
* עבד עברי היוצא לחירות ב"גרעון כסף" - אם השווי שלו השתנה משעת המכירה, מחשבים לפי השווי הנמוך מבין השנים. (והגמרא מבררת את המקור לכך).
* "כל הקונה עבד עברי כקונה אדון לעצמו" - אסור לאדון לאכול ולשתות ולישון בתנאים טובים יותר מאשר העבד.
* "בא וראה כמה קשה אבקה של שביעית".
* כיון שעבר אדם עבירה ושנה בה - נעשית לו כהיתר.

דף כ עמוד ב
* המוכר "שדה אחוזה" לא יכול לגאול אותה לחצאין (=לא יכול לשלם רק כנגד מקצת מהשנים שנשארו עד היובל), אך המקדיש כן יכול.
* לדעת רב ששת: עבד עברי הנמכר לעובד כוכבים לא נגאל לחצאין (=לא יכול לתת חצי מדמיו תמורת חצי מהשנים שנותרו לו לעבוד).
* לדעת רב ששת: ממדרשו של רבי שמעון ניתן ללמוד שהמוכר בית בבתי ערי חומה גואל לחצאין (אם נתן חצי דמיו בתוך השנה הראשונה למכירתו - נפדה חצי הבית).

מספר צפיות: 112

דף כא עמוד א
* לדעת רב ששת: המוכר בית בבתי ערי חומה - אינו נגאל על ידי הקרובים על כורחו של הקונה.
* "וגאל את ממכר אחיו" – רבי יהושע ורבי אליעזר נחלקו אם דין זה הוא רשות או חובה.
* בשדה אחוזה ובבתי החצרים שלא נתפרש בהם אלא שאחד מאחיו יגאלנו - הדין הוא שמי שקרוב יותר קודם יותר לגאול.
* לדעת רבי: עבד עברי הנמכר לישראל - לא נגאל על ידי הקרובים על כורחו של הקונה.

דף כא עמוד ב
* לדעת חכמים: עבד עברי הנמכר לישראל - הגמרא נשארת בספק אם נגאל על ידי הקרובים על כורחו של הקונה או לא (לאחר שני ניסיונות להוכיח שכן).
* הגמרא מביאה את המקורות לכך ש"הנרצע נקנה ברציעה וקונה את עצמו ביובל ובמיתת האדון".
* לדעת רבי: הרציעה מתבצעת באמצעות כלי מתכת, ולדעת רבי יוסי ברבי יהודה: רציעה מותרת בכל דבר למעט באמצעות סם.
* נחלקו התנאים היכן באוזן מתבצעת הרציעה (באליה של האוזן או בגובה של האוזן).
* למסקנת הגמרא: האדון של עבד עברי כהן יכול למסור לו שפחה כנענית.
* רב ושמואל נחלקו אם כהן מותר ביפת תואר. (ונחלקו הלישנות בגמרא אם המחלוקת היא בביאה ראשונה או בביאה שניה).

מספר צפיות: 84

דף כב עמוד א
* עבר עברי נרצע רק אם אומר פעמיים שהוא לא מעוניין לצאת לחופשי (ובברייתא ובגמרא מבואר מתי עליו לומר זאת).
* עבד עברי יכול להירצע ולהיות עבד עולם בהתקיים התנאים הבאים: (1) רק אם יש גם לו וגם לרבו אישה ובנים. (2) רק אם הוא אוהב את רבו ורבו אוהב אותו. (3) שאין אחד מהם חולה והשני בריא. (והגמרא מסתפקת מה הדין אם שניהם חולים).
* אדונו של העבד חייב במזונות בניו של העבד ובמזונות אשתו של העבד.

דף כב עמוד ב
* אמר הקב"ה: אוזן ששמעה קולי על הר סיני בשעה שאמרתי "כי לי בני ישראל עבדים" ולא עבדים לעבדים והלך זה וקנה אדון לעצמו - ירצע.
* אמר הקב"ה: דלת ומזוזה שהיו עדים במצרים בשעה שפסחתי על המשקוף ועל שתי המזוזות ואמרתי "כי לי בני ישראל עבדים" ולא עבדים לעבדים והלך זה וקנה אדון לעצמו - ירצע בפניהם.
* עבד כנעני - נקנה בכסף ובשטר ובחזקה (=משנה) ובחליפין (=ברייתא) ובמשיכה (=שמואל) ובהגבהה (=רבי שמעון).
* קראו לעבד כנעני (גדול) ובא אצלו - לא קנאו (לא נחשב למשיכה).

מספר צפיות: 72

דף כג עמוד א
* גר שמת - לדעת חכמים: העבדים שלו יוצאים לחירות, אך לדעת אבא שאול: העבדים הקטנים שלו לא יוצאים לחירות אלא כל המחזיק בהם זוכה בהם.
* עבד כנעני קונה את עצמו לחירות - לדעת רבי מאיר: בכסף על ידי אחרים, בשטר על ידי עצמו, לדעת רבי שמעון בן אלעזר: בכסף ובשטר על ידי אחרים, לדעת חכמים: בכסף ובשטר בין על ידי אחרים ובין על ידי עצמו.

דף כג עמוד ב
* לדעת רבי שמעון בן אלעזר: עבד כנעני יכול לעשות שליח שיקבל את גיטו מיד רבו.
* הכוהנים שמקריבים עבורנו את הקורבנות נחשבים לשליחי הקב"ה ולא לשליחים שלנו (ולכן מותר לכוהן להקריב קורבנות גם עבור מישהו שמודר ממנו הנאה).
* מובאות שלוש אפשרויות לביאור מחלוקת רבי מאיר וחכמים שבמשנה האם עבד כנעני יכול לקנות את עצמו בכסף שנתנו לו אחרים במתנה (שאלת הגמרא, רבה, רבי אלעזר).

מספר צפיות: 71

דף כד עמוד א
* רבי מאיר וחכמים נחלקו אם אישה פודה מעשר שני בלא חומש, והאמוראים נחלקו באיזה מקרה בדיוק מדובר (מעשר שני של בעלה וכסף שהקנה לה אחר על מנת לפדות בו את המעשר או מעשר שני שירשה מאביה).
* עבד כנעני יוצא לחירות אם אדונו הפיל את שינו או סימא את עינו או אם השחית אחד משאר עשרים וארבעה ראשי אברים שאינם חוזרים ומתרפאים לאחר שנפלו.

דף כד עמוד ב
* כשרבו השחית אחד מעשרים וארבעה ראשי אברים הנ"ל של עבדו - נחלקו התנאים אם יוצא לחירות אך צריך גט שחרור או לא צריך גט שחרור או שרק בשן ועין לא צריך אך בשאר אברים כן צריך.
* המבעית את חברו - פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמים.
* הכהו על עינו וכהתה, על שינו ונדדה, ולא יכול להשתמש בהן עכשיו - עבד יוצא בהן לחירות.
* נחלקו התנאים אם עבד יוצא לחירות בראשי אברים רק אם רבו התכוון להשחית את האבר.

מספר צפיות: 73

דף כה עמוד א
* היתה לעבד אצבע יתירה בידו (העומדת בשורה אחת עם כל האצבעות) וחתכה האדון - העבד יוצא לחירות.
* עבד שסרסו רבו בביצים או שקצץ לו את הלשון - נחלקו התנאים אם העבד יוצא לחירות.
* אם הלשון של אדם נגעה בטומאה - האדם נטמא.
* כשאדם טובל במקווה - המים לא צריכים לגעת בלשון.
* הזאה על הלשון של הטמא - נחלקו התנאים אם מועילה לטהרו.

דף כה עמוד ב
* בהמה גסה - לדעת רבי מאיר ורבי אליעזר במשנה: נקנית במסירה, לדעת חכמים בברייתא (וכך סובר רב): נקנית במשיכה, ולדעת רבי שמעון בברייתא: נקנית בהגבהה.
* בהמה דקה - לדעת רבי מאיר ורבי אליעזר במשנה ולדעת רבי שמעון בברייתא: נקנית בהגבהה, לדעת חכמים במשנה ובברייתא: נקנית במשיכה.
* בגמרא מובאות ארבע אפשרויות כיצד ניתן לקנות פיל לדעת רבי שמעון (שהרי בלתי אפשרי להגביה את הפיל).

מספר צפיות: 72

דף כו עמוד א
* קרקעות נקנות באמצעות כסף, שטר או חזקה. (והגמרא מביאה את המקורות לכך).
* לדעת רב: במקום שרגילים לכתוב שטר מכירה לא ניתן לקנות את הקרקע באמצעות כסף.
* לדעת שמואל: ניתן לתת קרקע במתנה באמצעות שטר, אך למכור קרקע לא ניתן באמצעות שטר (עד שייתן כסף).
* מטלטלים נקנים באמצעות משיכה (אך לדעת רבי יוחנן: זו תקנה מדרבנן, כי מדין תורה נקנים באמצעות כסף).

דף כו עמוד ב
* במשנה (בעמוד א) נאמר שניתן לקנות מטלטלים אגב קרקעות בכסף, שטר או חזקה - והגמרא (בעמוד זה ובתחילת העמוד הבא) מביאה כמה נסיונות לברר האם במקרה זה המטלטלים צריכים להיות מונחים על אותו הקרקע או לא.
* לדעת חכמים: "דברי שכיב מרע ככתובין וכמסורין דמו" (=דבריו קיימים בדיבור ולא צריך קניין), אך רבי אליעזר חולק.

מספר צפיות: 59

דף כז עמוד א
* במשנה (בדף הקודם) נאמר שניתן לקנות מטלטלים אגב קרקעות בכסף, שטר או חזקה - ומסקנת הגמרא (בעמוד הנוכחי) שהמטלטלים לא צריכים להיות מונחים על אותו הקרקע, אך כן צריך לומר לו "קנה קרקע וקנה מטלטלין אגבה".
* קניין אגב מועיל גם כאשר המקרקעין ניתנים במכר והמטלטלים ניתנים במתנה.
* בקניין אגב - אם שילם רק על חלק מהמטלטלים אז רק חלק זה נקנה אגב המקרקעין.

דף כז עמוד ב
* לדעת שמואל (והברייתא בסוף העמוד הקודם מסייעת לכך): אם מכר לו עשר שדות בעשר מדינות - כיון שהחזיק באחת מהן קנה את כולם [אך רב אחא בריה דרב איקא בלישנא השניה בגמרא חולק על כך].
* מדין השבעת הסוטה לומדים דין "גלגול שבועה" באיסורים (שאפשר להטיל על אדם שבועה על דבר שאין בו שבועה מצד עצמו אגב חיובו בשבועה אחרת).

מספר צפיות: 76

דף כח עמוד א
* דין "גלגול שבועה" בממונות נלמד בקל וחומר מכך שבסוטה יש דין "גלגול שבועה".
* דין "גלגול שבועה" נאמר גם כשרוצים לגלגל שבועה על "טענת שמא" (טענת ספק). (והגמרא מביאה את המקור לכך).
* הקורא לחברו "עבד" - יהא בנידוי, "ממזר" - סופג את הארבעים (מכת מרדות), "רשע" - יורד עמו לחייו.
* לדעת רבא: ניתן לגלגל שבועה ולומר "הישבע לי שלא נמכרת לי בעבד עברי".

דף כח עמוד ב
* הגמרא מבארת שלא ניתן לדייק מהמשנה (שבסוף העמוד הקודם) שמטבע נעשה חליפין, וכן מבארת כיצד ניתן לפרש את המשנה אם מטבע נעשה חליפין.
* האמוראים נחלקו אם ניתן לעשות קניין חליפין בפירות או רק בכלים.
* האמוראים נחלקו אם מעות קונות מטלטלין מן התורה או לא (אלא רק משיכה).
* אמירתו של אדם ליתן דבר להקדש מקנה את הדבר להקדש כהקנאתו להדיוט ועליו לקיים דבריו.
* דרך הקניין לצורך הקדש מבוצעת באמצעות כסף, ודרך קניין מטלטלים בין אדם לחברו מבוצעת באמצעות משיכה.

מספר צפיות: 146

דף כט עמוד א
* נשים פטורות ממצוות עשה שהזמן גרמא.
* דברים שהאב חייב לעשות לבנו: למולו ולפדותו וללמדו תורה ולהשיאו אישה וללמדו אומנות, ויש אומרים אף להשיטו במים.
* כל שאינו מלמד את בנו אומנות - כאילו מלמדו ליסטות.
* אם האבא לא מל את בנו - בית דין מחויבים למולו, ואם בית דין לא מלו אותו - הוא עצמו חייב לדאוג לכך.

דף כט עמוד ב
* הוא לפדות ובנו לפדות - הוא קודם לבנו במקרה שיש רק חמישה סלעים.
* פדיון בנו ועלייה לרגל - נחלקו התנאים איזו מצוה קודמת.
* היו לו חמישה בנים מחמש נשים - חייב לפדות את כולם.
* אם האבא לא מלמד את בנו תורה - הבן חייב לדאוג בעצמו ללמוד תורה.
* הוא ללמוד ובנו ללמוד - הוא קודם לבנו, ולדעת רבי יהודה: אם בנו זריז וממולח ותלמודו מתקיים בידו בנו קודמו.
* ללמוד תורה ולישא אישה - ילמד תורה ואחר כך ישא אישה, ואם לא יכול בלא אישה ישא אישה ואחר כך ילמד תורה.
* "ריחיים בצוארו ויעסוק בתורה?" (היינו לבני ארץ ישראל הלומדים תורה במקומם ואם נושא אישה יהיו צרכי הבית מוטלים עליו ויבטלוהו).
* בן עשרים שנה ולא נשא אישה - כל ימיו בהרהור עבירה.
* עד גיל עשרים שנה יושב הקב"ה ומצפה לאדם מתי ישא אישה, כיון שהגיע לגיל עשרים שנה ולא נשא אומר הקב"ה תיפח עצמותיו.

מספר צפיות: 115

דף ל עמוד א
* נחלקו התנאים אם הסבא מחויב ללמד תורה את הנכד שלו.
* כל המלמד את בנו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו למדו לו ולבנו ולבן בנו עד סוף כל הדורות.
* כל המלמד את בן בנו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו קיבלה מהר סיני.
* לעולם ישלש אדם את לימודו שליש במקרא שליש במשנה שליש בתלמוד.
* הגמרא מפרטת היכן אמצע התורה באותיות, מילים ופסוקים.
* הגמרא מפרטת כמה פסוקים יש בתורה, בתהילים ובדברי הימים.
* "ושננתם" - שיהו דברי תורה מחודדים בפיך, שאם ישאל לך אדם דבר אמור לו מיד.

דף ל עמוד ב
* נמשלה תורה כסם חיים.
* בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין.
* קשה יצר הרע שאפילו יוצרו קראו רע.
* יצרו של אדם מתחדש/מתגבר עליו בכל יום.
* אם פגע בך מנוול זה (יצר הרע) - משכהו לבית המדרש.
* כל מצוות האב המוטלות על הבן לעשות לאביו - אחד אנשים ואחד נשים חייבים.
* השווה הכתוב כבוד ומורא אב ואם לכבוד ומורא המקום.
* שלושה שותפים הם באדם: הקב"ה ואביו ואמו.
* בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו אומר הקב"ה: מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני.

1 2 3 4 5 6
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר