סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

עירוביןעז ע"אז חשון תשפ"א09:40מחשש 'כי יפול הנפל ממנו' / ‏עלי
לכן 'ועשית מעקה לגגך' מצוה התורה.
והנה למדנו היום :
אָמַר אַבָּיֵי כּוֹתֶל שֶׁבֵּין שְׁתֵּי חֲצֵירוֹת גָּבוֹהַּ עֲשָׂרָה טְפָחִים וְהִנִּיחַ סוּלָּם רָחָב אַרְבָּעָה מִכָּאן וְסוּלַּם רָחָב אַרְבָּעָה מִכָּאן וְאֵין בֵּין זֶה לָזֶה שְׁלֹשָׁה טְפָחִים מְמַעֵט שְׁלֹשָׁה אֵינוֹ מְמַעֵט וְלָא אֲמַרַן אֶלָּא דְּלָא הָוֵי כּוֹתֶל אַרְבָּעָה אֲבָל הָוֵי כּוֹתֶל אַרְבָּעָה אֲפִילּוּ מוּפְלָג טוּבָא נָמֵי.
כלומר כותל שגגו רחב רק כדי ארבעה טפחים ועולים לגגו בשני סולמות משני צידיו, נחשב ממעט, אפילו אם הסולמות אינם מכוונים כלל זה לעומת זה, וצריך העולה בסולם מצד אחד להלך או לזחול על גג הכותל עד לסולם השני. ולא נזכר שקיים חיוב במצב כזה לקיים מצוות 'מעקה לגגך' לאורך צידי גג הכותל.
יש אנשים רבים שאם הכותל גבוה דיו, רק מהסתכלות מטה יקבלו סחרחורת ועלולים לאבד את שיווי משקלם וליפול ולהיפגע.
האמנם במצב כזה אין חיוב כנ"ל ?
ואינני מבין, אבל אם רוחב גג הכותל הינו רק שלשה וחצי טפחים, והמרחק בין הסולמות שלשה טפחים, הרי אביי קבע שממעט, ויוצא שכדי לעבור מצד לצד צריך לעלות לראש גג הכותל, ללכת או לזחול עליו לסולם השני ולרדת, וכי אז אינו עלול ליפול, הרי אינו אפילו ארבעה טפחים ? אם כן במקרה כזה עוד יותר יש לקיים מעקה לגגך ?
נא לאלפני בינה.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר