סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתקמד ע"בז אב תש"פ07:59קישור לאגדות החורבן - מהר"ל / ‏אבי גרינבלט
בעל החינוך במצוה קעג:
"ובטעם המים שיטהרו כל טמא אחשוב על צד הפשט כי, הענין הוא כדי שיראה האדם את עצמו אחר הטבילה כאלו נברא באותה שעה, כמו שהיה העולם כלו מים טרם היות בו אדם, וכמו שכתוב (בראשית א ב) ורוח אלהים מרחפת על פני המים. ויתן אל לבו בדמיון כי כמו שנתחדש בגופו יחדש גם כן פעולותיו לטוב, ויכשיר מעשיו וידקדק בדרכי השם ברוך הוא".

מוסיף הרב דסלר בספרו 'מכתב מאליהו'
"גדר המקוה הוא, שיוצאים לגמרי מעולם השקר, יוצאים מעולם הזה לגמרי, דאפילו השערות יהיו בתוך המים, והמים בחינת תורה כידוע, וכניסה למקוה היינו כניסה לגמרי אל התורה, ולא זה בלבד אלא בהיותו בתוך התורה צריך להיות בדבקות גמורה, שלא תהיה אפילו חציצה קלה בינו ובין התורה. והתורה שנכנס לתוכה, צריכה להיות רוחנית לגמרי, בלי שום מחשבת עולם הזה"

היות ואנו נמצאים סמוך ונראה ליום תשעה באב , יום בו נחרבו בתי המקדש וכידוע , במסכת גיטין מובאים תיאורים קשים מחורבנה של עיר קדשנו ועוד , המהר"ל מחבר אחד מהם אל ענין המקוה שעוסקים בו בדף שלנו :

"אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן ארבעים סאה , קצוצי תפילין נמצאו בראשי הרוגי ביתר"

כותב על כך המהר"ל מפראג ב'נצח ישראל בקישור לדברי הרב דסלר :
"כי באמת האדם נקרא "עץ השדה", דכתיב (דברים כ', י"ט) "כי האדם עץ השדה", רק שהוא אילן הפוך, כי העץ שורשו למטה תקוע בארץ, ואילו האדם שרשו למעלה, כי הנשמה הוא שורש שלו, והיא מן השמים ... והאדם חיות נשמתו מן השמים. וכל ענין של ביתר עם הנטיעה הזאת, להראות הדביקות עם השם יתברך, שזהו חוזק ותוקף האדם ... וזהו ענין התפילין, לנטוע את האדם עם השם יתברך. ולפיכך התפילין הם על המוח, ששם שורש החיות, וכנגד הלב שגם שם שורש החיות, עד שיש להם נטיעה עליונה עם השם יתברך. וכאשר הגיע העונש - נחרבו. ולכך נמצא בראש הרוגי ביתר דוקא תפילין, כי התפילין ראוי לאנשי ביתר כפי מעלתם ומדריגתם, כי הם על המוח, ועל ידי התפילין נקרא שם ה' עליו, כדכתיב (דברים כ"ח, י') "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך". ומה שאמר 'ארבעים סאה קצוצי תפילין', הוא דבר עמוק. ידוע כי מ' סאה הוא שיעור מקוה טהרה , אשר כל מקוה הוא מים חיים. והתפילין האלו הם קבלת שפע החיים אשר לאדם, ולכך יש עליהם שם מקוה טהרה, שהוא מים חיים. ומזה תבין את אשר אמרו חכמים (מנחות מד.) כל המניח תפילין מאריך ימים, שנאמר (ישעיה ל"ח, ט"ז) "ה' עליהם יחיו". ומן הדברים אשר נתבאר לך תוכל להבין את הדברים, כי על ידי התפילין יש לנשמה דביקות בו יתברך, והוא החיים".

נזכה ונראה בנחמת ציון ובנין בית המקדש בב"א

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר