סקר
מסכת שבת






 

פורום פורטל הדף היומי

כלליז תמוז תש"פ18:32גמרא גמור זמורתא תהא ? נו.... מה התשובה / ‏מרדכי דב זינגר
חמש פעמים מופיע בש"ס הדיון בין ר' יוסף לאביי
כאשר ר' יוסף אומר הלכה כפלוני
שואל אותו אביי "הלכה מכלל דפליגי" / "גמרא או סברא"
עונה לו ר' יוסף "מאי נפקא לך מינה ?"
משיב לו אביי "גמרא גמור זמורתא תהא ?"

ובזה נגמר הדיון.

וצ"ב. מה באמת עונה ר' יוסף לטענה קשה זו ?
באמת ר' יוסף חושב שהגמרא זה טקסט של זמר ?

ונראה לבאר.
כארבעים פעמים הגמרא משתמשת בש"ס בתרוץ ....
"חסורי מחסרא והכי קתני"
ונשאלת השאלה... אם כ"כ ברור לך שחסורי מחסרא...אז תתקן ותכתוב במשנה ללא החיסרון. ???
ומתרצים העוילעם... שהיתה להם מנגינה לכל משנה.
ואם תתחיל לשנות את הגירסאות...זה יבלבל את הכל...ועדיף להשאר עם ארבעים חסרונות מאשר לשבש את הכל.
כעת...
כידוע ר' יוסף היה סיני. ורבה עוקר הרים.
אביי היה תלמיד של ר' יוסף ואח"כ של רבה...שהיה עוקר הרים.
וכעת...
שמעתי, ששוני זה בין סיני לעוקר הרים מופיע לאורך ההסטוריה. עד ימינו שמבדילה בין הפסיקה האשכנזית לספרדית
א"כ....
ר' יוסף שהיה סיני...אמר הלכה כפלוני... זה מה שחשוב. וזה לא משנה אם זה גמרא או סברא או פילפול או בילבול. ככה קיבלתי מרבותי...וזה השיגרא דלישנה שלי.
אביי... תלמידו...
לא היה מוכן לקבל את התורה סתם כ"סיני" כ"גמרא"... כזמורא...
אלא כסברא... כעוקר הרים.
וזה מה שהביא אותו ללמוד אצל רבה.
ומי יודע אם לא שמא גרים
אב"י - אליעזר בן יעקב - שמשנתו קב ונקי.
גמרא + סברא.
סיני + עוקר הרים

אשמח לחוו"ד מו"ר.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר