סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

ברכותמב ע"ביח ניסן תש"פ11:022 שאלות על ברכות מב + 2 שאלות כלליות / ‏עמית26
מועדים לשמחה!

שאלה ראשונה : המשנה אומרת " היו יושבין ביחד, כל אחד מברך לעצמו. הסבו, אחד מברך לכולן.
ואז למדנו שאין הכוונה שיהיה חייב להסב ממש אלה חייב שיקבעו האנשים בדעתם לקבוע סעודה ביחד וזה נחשב הסבה ואחד מברך לכולם.
ובדך מג,א למדנו שעל היין אין צורך בהסבה "אמר רב .. אבל יין לא בעי הסבה)(אני לומד שוטנשיין ופה פירוש הספר רושם : "אינו צריך הסיבה,ואפילו אם רק ישבו יחדו לשתות יין בלי הסבה מברך אחד לכולם) "

ומה שלא מסתדר לי, הרי זה אותו פירוש בדיוק כמו שלמדנו שעל לחם "מסיבים",ועם זאת הכוונה שרק ישבו ביחד
ואילו על היין נאמר שלא צריך להסב, ומספיק שרק ישבו ביחד

זאת אומרת בשתי המקרים העיקר הוא לשבת יחד. אז למה על הלחם הגמרא אומרת שצריך להסב, ועל היין אומרת שלא צריך להסב? (רבי יוחנן אומר שעל היין גם צריך להסב ולפי שיטתו הקושיייה שלי נפתרת,אבל לא הבנתי איך הדברים מסתדרים לפי דברי רב)

2. את הקטע הבא ממש ממש לא הצלחתי להבין :
בדף מב עמ ב יש מחלוקת בין רב לבא לרב נחמן, האם ברכה על יין בתוך הסעודה פוטרת ברכה על יין לאחר הסעודה."רב נחמן אמר פוטר.." , רבא אומר שלא פוטרת, ומביא הוכחה מהמשנה שאומרת " בא להם יין בתוך המזון,כל אחד ואחד מברך לעצמו,ואם בא להם יין לאחר המזון,אחד מברך לכולם" ומפה אנחנו מבינים שיין שלאחר המזון צריך ברכה!

ורב נחמן מתרץ "ואם לא בא להם יין בתוך המזון אלא לאחר המזון,אחד מברך לכולם" (ומפה פירוש שוטנשטיין:) "כלומר,המשנה עוסקת בשני מקרים שונים : אחד שבו הביאו להם יין בתוך המזון,והשני שלא הביאו להם יין עד לאחר המזון)

אבל התירוץ ממש לא במקום כי הרי המחלקות היא אך ורק במצב שיש שיין בסעודה, ויש אחרי הסעודה

ואילו התירוץ של רב נחמן (וגם ההסבר של שוטנשטיין) מדבר על מקרה שאין יין בתוך הסעודה, ובפשטות המחלוקת מדברת על מצב שיש בו יין בסעודה,ולאחריה. ובמפורש הגמרא אומרת "רב נחמן אמר פוטר" משמע ברור שמדובר על שיש יין בתוך הסעודה, אחרת מה יפטור את היין שלאחר הסעודה אם לא היה יין בסעודה?

בגלל שזה ממש נראה תירוץ לא הגיוני אז כנראה שאני טעיתי בצורה חזקה בהבנה של כל המהלך הזה, אני באמת סקרן להבין מה לא הבנתי נכון שהגעתי ל "אין כניסה" חזק כזה


שאלה שלישית (וגם הרביעית,שאלות כלליות) :
האם קיים / יש רצון להקים מערך של שו"ת על הדף היומי בוואטסאפ?
משהו בסגנון הפורום, שאם נתקלים בשאלה קטנה כמו השאלות ששאלתי לעיל שולחים הודעה בוואטסאפ ומשם מקבלים תשובה? (קיים מערך כזה לשאלות בהלכה ולכן עלה לי הרעיון לשאול אם זה קיים גם בעניין הדף היומי)

שאלה רביעית : אפשר להמליץ לי על ספרים בסגנון "כל התלמוד על רגל אחת,הדף היומי" וכו' , (ספרים שעוסקים בגמרא ומפרשים אותה בשפה פשוטה אבל מאירים את הסוגיות ממקומות אחרים מעבר לפשט הגמרא . )

תודה וסליחה על המגילה

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר