סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

שבתיט ע"בא ניסן תש"פ19:27גדר סמיך - יבש או לח? / ‏איתיאל
*גדר דבר סמיך, בין יבש ללח*

בשמירת שבת כהלכתה יש לכאורה סתירה.

מחד הוא כותב שאין ליצוק רוטב קר על חתיכת בשר רותח (הדוגמה שהביא המג"א), מפני ש"דבר גוש" נחשב לעולם ככלי ראשון, ואם כן הוא מבשל דבר לח (לדעת השו"ע שיש בישול אחר בישול בלח).

מאידך, כתב השש"כ שמותר למזוג קטשופ על תפוח אדמה רותח.

אבי נ"י שלח מכתב לרב נויבירט זצ"ל בשאלה על כך, וזה ענה לו כך:

יש כאן "ספק ספיקא".

* ספק ראשון אם הלכה כמג"א להחמיר ב"דבר גוש" שהוא נחשב ככלי ראשון גם בצלחת ולא רק בסיר.

* ספק שני, אם קטשופ נחשב דבר לח, כיוון שהוא סמיך.

* (וספק שלישי אם הלכה כרמב"ם שאין בישול אחר בישול בדבר לח. אלא שזה ספק נגד מרן השו"ע שהכריע שיש בו בא"ב. ולא ניכנס לשאלה אם עושים ספק ספיקא נגד מרן).

מי שירצה, יוכל לראות הסבר זה בהערות על הדין במהדורה החדשה.

בכל אופן, אכן נחלקו הפוסקים בהגדרת "לח". כאן בהלכות שבת, וכן לעניין ברכות, שם שיעור ברכה אחרונה שונה בין יבש - בכזית, לנוזל - ברביעית, וכן באורך זמן האכילה המחייב, באוכל כדי אכילת פרסה, ובמשקה רק כששותה ברצף. לדוגמה בגלידה, במרק צח ובדייסה: אם מוגדרים כמשקה - האוכלם כמנהג העולם לעולם לא יברך אחריהם ברכה אחרונה.

יש מגדירים: אם נשתה בכוס או נאכל בכפית.

ויש אומרים: אם מתרחב על צלחת שטוחה.

בסוגייתנו, מוגדר הדבש כאוכל ולא כמשקה. מאידך הוא מוגדר כאחד משבעה משקים המכשירים לקבל טומאה (י"ד שח"ט ד"ם). יתכן להוכיח מכאן לעניין סוגיית הקטשופ.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר