סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

עירוביןב ע"אכו כסלו תש"פ12:25אם הניחה למעלה מעשרים אמה לא יצא. / ‏א1נ2ל3
הגמרא מדברת לגבי מבוי שלמעלה מעשרים אמה: "משנה. מבוי שהוא גבוה למעלה מעשרים אמה - ימעט, רבי יהודה אומר: אינו צריך. והרחב מעשר אמות - ימעט, ואם יש לו צורת הפתח אף על פי שהוא רחב מעשר אמות - אין צריך למעט.
גמרא. תנן התם: סוכה שהיא גבוהה למעלה מעשרים אמה - פסולה, ורבי יהודה מכשיר. מאי שנא גבי סוכה דתני פסולה וגבי מבוי תני תקנתא? - סוכה דאורייתא - תני פסולה, מבוי דרבנן - תני תקנתא. ואיבעית אימא: דאורייתא נמי תני תקנתא, אלא: סוכה דנפישין מיליה - פסיק ותני פסולה, מבוי דלא נפישי מיליה - תני תקנתא."
מעתה נשאל מדוע בנר חנוכה שהוא מדרבנן אמרו חכמים פסולה ולא נתנו אופציה לתיקון?
כפי שאומר הבית יוסף , "מ"ש אבל אם הניחה למעלה מעשרים אמה אפילו בדיעבד לא יצא וכו'. גם זה שם אמר רב כהנא דרש רב נתן בר מניומי משמיה דרב תנחום נר חנוכה שהניחה למעלה מעשרים אמה פסולה כסוכה וכמבוי ופירש רש"י פסולה דלא שלטא בה עינא למעלה מעשרים אמה וליכא פרסומי ניסא וכתבו התוספות (כב. ד"ה נר) שאם הניחה למעלה מעשרים אמה ומיעטה והניחה כמו שהיא דולקת לא עשה כלום דהדלקה עושה מצוה אלא יכבנה וימעטנה ויחזור וידליקנה"
אם כן אין דרך לתקנה ואפילו אם תקנה לא עשה דבר. והיאך זה מסתדר עם דברי הגמרא?

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר