סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פורום פורטל הדף היומי

כלליכג תשרי תש"פ13:05ברכת הגשם / ‏-Heat-
קראנו בשמיני עצרת את תפילת הגשם, משהו שם תפס את עיני ולא ברור לי, הנוסח הוא כך:

אלוקינו ואלוקי אבותינו

בגשמי אורה - תאיר אדמה
בגשמי ברכה - תברך אדמה
בגשמי גילה - תגיל אדמה
בגשמי דיצה - תדשן אדמה
בגשמי הוד - תהדר אדמה 
בגשמי ועד טוב - תועד אדמה
בגשמי זמרה - תזמר אדמה
בגשמי חיים - תחיה אדמה
בגשמי טובה - תטיב אדמה
בגשמי ישועה - תושיע אדמה
בגשמי כלכלה - תכלכל אדמה

מדוע בגשמי דיצה הוא שינה לתדשן אדמה, ולא תדוץ אדמה, או שיכתוב מרישא בגשמי דישה תדשן אדמה?

מי שיסתכל יראה שזה מסודר על פי הא' ב' בשני הבתים:

אלוקינו ואלוקי אבותינו

בגשמי אורה - תאיר אדמה
בגשמי ברכה - תברך אדמה
בגשמי גילה - תגיל אדמה
בגשמי דיצה - תדשן אדמה
בגשמי הוד - תהדר אדמה 
בגשמי ועד טוב - תועד אדמה
בגשמי זמרה - תזמר אדמה
בגשמי חיים - תחיה אדמה
בגשמי טובה - תטיב אדמה
בגשמי ישועה - תושיע אדמה
בגשמי כלכלה - תכלכל אדמה

וגם אם היה כותב בגשמי דיצה - תדוץ אדמה או בגשמי דישה - תדשן אדמה, עדיין היה חרוז וזה היה מסתדר, ומדוע שינה?

ומי שיראה יש גם הבדל בבית השני של גשמי ישועה - תושיע אדמה (איפה שלא הדגשתי) וזה למה? אם כי אפשר לומר שם שאין מילה כזאת תישע אדמה ואז אנחנו מפסידים את העניין, ולכן היה טוב יותר שנוותר על החרוז מאשר על העניין.

אבל לגבי השאלה הראשונה אפשר לסדר עם העניין ועם החרוז ואם כן מדוע שינה?

(ומצאנו באיוב לשון תדוץ שזה לשון שמחה, ואני מצטט:
"לפניו תדוץ דאבה" שכן המפרשים פירשו לשון שמחה).

תודה.

 

טוען....

הודעה ראשית   օ הודעה ראשית ללא תוכן   תגובה להודעה   օ תגובה להודעה ללא תוכן   הודעה חדשה   הודעה שנצפתה   הודעה נעוצה  
סימון משתמשים משתמש מחובר   מומחה   מנהל              תקנון הפורום
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר